Liikaa pakkasta.....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 0rs0n, 7.1.2016.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mitä sä oikein vihjaat... :rotfl:
     
  2. DD6

    DD6 Gearhead

    Tottakai sekä lohko- että akkulämmitin verkkovirtakäyttöisenä olisivat parempia, sitähän en kiellä missään vaiheessa.
    Tuolla ajonaikaisella lämmityksellä akku TEORIASSA ottaa paremmin virtaa vastaan ajon aikana kuin ILMAN minkäänmoista lämmitystä.

    Onhan tuo 100Ah lyijymötti ihan tajuton pitää lämpimänä (23kg parhautta).

    Mutta pärjäsihän tuota jo yhden talven ilman mitään kepulikonstejakin.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Puol vuotta jouduin sen kanssa olemaan tekemisissä. Oikeestaan ajauduin sen kanssa tekemisiin kun se höpötti jostain saabin kytkimestä jotain kokonaan väärin jollekkin toiselle kuka oli siittä kysynyt (sinne jousen väliin kun pitää pistää joku vaijeri/latikka yms. tai muuten ei suju mutta sen mukaan ei tarvinnut...ei tosin ollut yhtäkään kytkintä rempannut mutta kyllä hän tietää) ja menin sitten sanomaan että ei se noin ole ja sen jälkeen se lyöttäyty mun seuraan. Olen kyllä ton kokemuksen jälkeen ollut aika varovainen kelle menen sanomaan ja mitä.

    Se oli myös yks oikeen "emmää emmää"- mies. Koko ajan sano että mun tarttis mennä kattoon sen jotain vanhoja jenkkiautoja kuntoon ja koitin sille sanoa että opettele itte, voin neuvoa mutta en tuu tekemään. Ei ole ylittepääsemättömän vaikeeta ja säästää pitkän pennin auton kanssa jos jotain siihen osaa tehä. Joka asiaan vastaus oli "emmää osaa emmääosaa"...

    Yks sen aivotuksista oli myös se että haki josain Tornion korkeudelta itelleen perus 90 luvun mazdan/nissanin/mitsun tai mikä lie japsi-ihme olikaan kun siellä oli halvalla se "erikoismalli" missä on ilmastointi ,sähkölasit ja joku "pomminvarma" kone+vaihteisto kombo...

    Sitten mun olds kulutti paljon bensaa (sillon vei huonoilla säädöillä, yli isoilla bensapaineilla 14) koska se haihtuu sieltä kaasarin tuuletusrööristä ajon aikana pois eikä mee moottoriin...se siis pitäs tukkia.

    Ja kaikista jutuista 100% itsevarmuus. Vaikka sille olis esittänyt mitä lähteitä 718 BMW:n olemattomuudesta, venäjältä naftan hakemisen (pyys mua vielä mukaankin sille reissulle, sanoin että minä en lähe 3 päivää viettämään sun ja sun naftojes kanssa :poff: ) järjettömyydestä yms. niin ei usko. Kyllä mullakin on muutamassa asiassa tiukkoja mielipiteitä, mutta koitan niitä edes jotenkin perustella tai sitten ne on täysin mieltymyskysymyksiä minkä hyväksi kukin kokee (vanha vs. uus auto, bensa vs. diesel, paljon vaihteita automaatissa vs. vähän vaihteita yms.).

    Hauskoja juttuja nää näin jälkeenpäin on muistella, mutta 7 tuntia päivässä kun tota paskaa kuunteli rupes käymään jo raskaaksi vähän joka tavalla. Vaihtoehtona kun ei ollut sitä mikä nettijutuissa on eli laittaa tietsikan kiinni kun alkaa harmittamaan, se vaan pälätti ja pälätti.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jottei aiheesta karkaa ihan tielleen, niin ilmeisesti liiasta pakkasesta on päästy kotosalla eroon, eli naapurin pistoketolpasta lämpiää auto normaalisti ja lähtee aamusta käyntiin


    Ilmeisesti mulle vaan sattuu kohdalle noi persoonat, kun jaksais muistaa kaikki
    Yks viisas selitti, ettei jaksa venettä nostaa huonolla olkapäällä kun pyysin laittamaan airon reunan alle, niin ei kun vaan inttää, ettei hän jaksa nostaa venettä, noh joku randon heppu sattu paikalle ja pyysin et josko hän laittais sen airon siihen reunan alle, et vene tyhjenee sen verran jotta saa sen sit kokonaan kumolleen, tää random heppu sit kysäsee miksei tää vieressä ollut laita sitä airoa, niin sai vastaukseksi ettei hän jaksa nostaa venettä.
    Paikalle sattuneen ilme oli hiukka epäuskoinen
     
  5. Namelesscarguy

    Namelesscarguy 1st gear

    Pitihän perjantaina Devilleekin kokeilla käyntiin kun kelikin lämpis -10 asteeseen. 5 viikkoa seissyt pakkasessa ja ajattelin että varmasti on vähintään akku tyhjä.

    Virrat päälle ja mittaristo näytti jännitteeksi 11.0V, toki oli pieni kuorma päällä, sisävalot, bensapumppu jne. mutta meinasin jo hakea laturia, kunnes ajattelin antaa mahdollisuuden. Käänsin avainta ja Northstar hörähti käyntiin ku olis Miamin rannalla 8) Ei pyörittäny edes laiskasti tai pitkään, eikä tietokone herjannu kertaakaan ku lämpöiseksi käytin ja vähän pihassa pyöritin. Ja tosiaan täysin kylmänä, ei ole lohkaria.

    Käyttis Volvo viikko sitten ei lähtenytkään käyntiin. Oli seissy 4 viikkoa ja akku ihan tyhjä. Toisesta autosta uus akku tilalle ja tien päälle. Vanhan akun laitoin lämpöseen ja laturiin ja sen jälkeen ollu nyt toisessa autossa tämän viikon ja pelannu hyvin. Nyt vaihdoin akut takaisin ja vähän jännitän että koska akku kyykkää uudestaan. Onneksi on kaapelit ronkissa odottamassa
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Lapua -30°c Uaz toimii kuten pitääkin. Työauto (bösöön boxer) ei lähtenyt käyntiin ilman uaz:sta saamaansa lisävirtaa vaikka oli 1/2h webasto päällä.
     
  7. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Ensi yöksi luvattu -5c, ja tiistai aamuksi -10c. Viime talven alin oli -16c :(
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ja maailma sekaisin?


    Ihmiset aina jaksaa ihmetellä, miksi joissain selvästi kesä renkaissa lukee "talvirengas vain pohjois ameriikassa"
    Mut ne ei oikeen ymmärrä kun yrittää selittää, et siellä on sellaisia paikkoja joissa talven lumiennätys tulee siitä, et maa on valkoinen just ja just ruohon peittäen
    Ja alaska ei taida olla north america? se taitaa olla ihan vaan alaska
     
  9. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Jaa kyllä täällä on -30


    Viime talven ajelin kesä renkailla. Hyvin oli pitoja
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kattelin
    http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2016/ ... istyksessa

    Ja toi lause kiinnitti huomion
    Onko jossain vaiheessa toi poistunut käytöstä ja järjestelmiä jää päälle jolloin ne tyhjentää akun, kun vanhemmassa älykalustossa sammuu sisävalokin heti kun ovet lukkoon nappasee
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kyllä se Alaskakin on North Americaa... Ja tulee siellä sitä luntakin ihan vitusti joillain alueilla. Paljon enempi kuin täällä. Iso alue, niin mahtuu monenlaista keliä.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miten tarkoittaako kuitenkin se merkintä only in north america, myös alaskaa vai kuten ite ymmärtäisin sen, et pohjoista mannerta alaska ja kanada pois lukien?
    Vai koskeeko ketjutuspakko myös henkilö- ja pakettiautoja? eli myös kesäkuvioisella renkaalla pärjää?


    Jossain oon nähny kuvan missä oli korkeamökki ja ovet kolmessa kerroksessa talvella lumisimpaan aikaan mennään kolmannesta kerroksesta sisälle ja kesällä maan tasalta
    Venäläiset vetäny oikotien, mutten tiedä haluisinko kuitenkaan kolmanteen kerrokseen mennä kesällä rappusia et pääsee sisälle
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Samoilla renkailla menty kesät talvet. Ja samalla kuviolla. :D Paskathan ne on, mutta kun tiet on suolattu hyvin, niin pärjää niillä jotenkin.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Suolatuilla teillä pärjää, mutta täälläpäin noi älypäät harrastaa sitä että heti kun on -5 lämmintä hyökkäävät suolaamaan ja sen sijaan että tie kuivuis kun pakkanen kiristyy ilman suolausta, siihen tuleekin sellanen peilijää...

    Välillä on tullut mietittyä että onko toi kenenkään muun kun suolaajien edun mukasta että tota levitellään välillä ihan järjettömästi.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Se on sen insinöörin päätös jolla todennäköisesti ei ole mitään käsitystä autoilusta

    Monesti se ei edes asusamalla paikkakunnallakaan, kuin mihin tekee tienhoito päätökset

    Ennen oli paremmin, kun oli tiepiirinmestari joka kattoi ikkunasta ulos ja ilmoitti puhelimitse kuskeille, että voi lähteä auraamaan ja kuski päätti miten aurataan, jos homma meni huonosti sai sanktioita.

    Nykyään saa sanktioita jos homman tekisi kunnolla, eli 10 pakkasta, tiellä puuterilunta, niin josset alusterällä kisko sitä tasaista karkeaa polannetta sohjoksi siihen tielle samalla suolaa levittäen, niin insinööri kattoo tietokoneelta, ettei kuski ole tehnyt kuten on käsketty ja tulee sanktioita
    Kun paras toimenpide ois ollut vaan nopeasti aurata sen puuterilumi tieltä pois


    Mut jotta aiheessa pysytään, niin saas nähä onko huomenna liikaa pakkasta, kun kuulostais, et 30 pitäis olla
     
  16. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Taas -34 pakkasta. Saas nähä mitä astro tuumaa :)

    On se kyllä roikassa et pitäs kyllä lähteä
     
  17. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ku palmun alta se lähti :)
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    -28 jopa sitikka lähti ilman roikkaa.
     
  19. JS78

    JS78 3rd gear

    Mitäh? Sehän on USA:n osavaltio siinä missä vaikka Kalifornia.
     
  20. Namelesscarguy

    Namelesscarguy 1st gear

    Kyllä tuon pitäisi olla ihan "kuollut" kun ovet laittaa lukkoon, itse asiassa, vaikka ovet olisi sepposen selällään niin silti menee mun mielestä lepotilaan muutaman minuutin jälkeen kun sisävalot sammuu. Voishan sitä mitailla onko kulutusta lepotilassa, jos vaikka joku on alkanut yhtäkkiä kuluttaa akkua, ennen pelannu hyvin 2-3 viikon talviseisonnan jälkeen.

    No kuitenkin aamulla oli -23 ja lähti kylmänä käymään ja vielä uudestaan illallakin. Ehkä vähän vaivalloisemmin pyörittää kuin vuosi sitten näissä lämpötiloissa, varmaan akku pikku hiljaa menossa. Sydäntä se kyllä kirpasee ku raakana pitää päivittäin käynnistää. Käynti kuulostaa ekat sekunnit paljon karkeemmalle kuin on tottunu
     

Kerro tästä muillekin!