Venttiilinvarren kumien vaihto....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Big_Rocker, 21.5.2010.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Dampperista löytyy varmaan merkki jolla saat ykkösen yläkuolokohtaan. Jos saat mitattua ja merkattua siihen 90 asteen välein lisämerkit niin silloinhan homma on helppo.
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tulipa turattua kolmisen tuntia tallissa ja manattua uusi puristinkin jo. Lipsui vaan eikä pysynyt väkäset jousella, sain kynnellekin aika mukavan napsauksen.. Mutta kun aikani vääntelin ja rälläköin puristinta niin alkoi homma toimia. Ja onhan tuo paineilma kätevä. Vanhat kumit olikin aika kovat verrattuna uusiin. No puolet vaihdettu ja huomenna jatkuu harjoitukset (jos sormi ei ole kauhian kipeä).
     
  3. pujar

    pujar 1st gear

    Onnistuuko astrosta vaihtaa venttiilinvarren kumeja ilman motin irroitusta?Talven jälkeen aikamoinen savukone,savutus loppuu kyllä jonkin ajan päästä.Ei kai se muusta voi johtua kuin noista kumeista?Otin pakoputken y haaran irti niin vänkärin puolen pakosarjasta tippasee öljyä.
     
  4. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Varmaan aika ahdasta Astrossa.? Sain toisenkin puolen vaihdettua ja nyt aikaa meni puolet siitä mitä eilen harjoitellessa. Yksi jännä homma löytyi, 3 pytyn imuventtiilissä oli kaksi kumia päällekkäin.. Miksi?
     
  5. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Onko ideoita miksi kaksi kumia päällekkäin? Ei voi olla vahinko..?
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No eihän niitä luulis vahingossa kahta menevän vaan mistäpä tuon tietää...
    Olisko sillä kohtaa ollu ohjurissa vähän reilumpi välys niin edellinen kekseliäs asentaja ajatellu hoitaa asian noin. Mutta kyllä siellä yksi riittää.
     
  7. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Onnistuu. Ahdasta on, itse tosin irrotin kannet kun tiivisteet kusi, mutta pitäis mahtua.
     
  8. prunssi

    prunssi 1st gear

    Onnistuu joo. Kannattaa ehdottomasti hommata jousen puristukseen sen mallinen työkalu, joka kiristetään keinujen kierretappiin mutterilla. Kokemuksta on sellaisesta motonetin varrellisesta työkalusta ja sen kanssa kannet paikallaan touhutessa tuli vain paha mieli...
     
  9. pujar

    pujar 1st gear

    Ok!Oliko näin että imupuolelle tarkoitetut kumit on toimivat myös pakopuolella?Ois hommattu x2 felproon imupuolen kumeja.
    Nyt ois venttiilikoppa irroitettu.Olipa hirvee näky,joka paikka oli sellasessa öljyjankissa.Virranjakajan päässä oleva reikä täysin tukossa.Ei tuota uskalla alkaa pesemäänkään millään,sitten joka paikka tukossa.
     
  10. Aako

    Aako 1st gear

    EIhän niisä kait ole kuin joku lämmönkestoero... eihän kaikkiin vehkeisiin edes ole eri kumeja imu/ pakopuolelle... väittäisin, että ei ongelmaa...
     
  11. pujar

    pujar 1st gear

    Mihin ne tiivistesarjan mukana tulleet o renkaat laitetaan?
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Itellä löyty kanssa 302 yhestä venasta kaks hattua päällekäin :D Tiedä tuota miksi sitten.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mikä kone lie kyseessä, mutta ainakin sbc venttiilivarsissa on ura o-rengasta varten. Tarkoitus siis sama kuin sateenvarjoilla sun muilla kumeilla. Joissain sbc koneissa ei tehtaalta muuta olekaan pakopuolella kuin o renkaat.
     
  14. pujar

    pujar 1st gear

    Chevy astro 4.3 tuleeko ne o renkaan myös imu puolelle
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Voi laittaa jos haluaa muiden kumien lisäksi jos on ura ja renkaita riittää.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jos astroon kuuluu noi sateenvarjomallit ja huomaat että ne kaikki vanhat kumit on ehjiä, se kumien vaihto tuskin auttaa. Noi sateenvarjot ei sinäällään kulu mihinkään vaan halkee ja hajoo sitten kerralla ja katoo öljypohjaan.

    Ohjurit voi olla ihan sikaväljät joka tekee tota että öljyä kuluu. Mulla ainakin noissa ameriikan kansissa ollut aina pakopuolen ohjurit ihan finaalissa ja imupuolen vähemmän finaalissa. Sama vähän kaikissa muissakin vanhojen koneitten kansissa.
     
  17. pujar

    pujar 1st gear

    Miten o renkaiden asennus käytännössä menee?Laitoin renkaat paikalleen mut huomasin et renkaat oli pullahtanut urasta pois sen jälkeen kun joutu painamaan jousen kasaaan ja lautanen painoi edellä renkaan pois urasta.Sekava selostus mut näin
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Painat ensin jousen kasaan reilusti ja vasta sen jälkeen laitat o-renkaan retainerin sisään sinne uraansa. Sitten lukot paikalleen ja vapautat jousen niin o-rengas puristuu tiiviisti retainerin ja venttiilivarren väliin.
     
  19. pujar

    pujar 1st gear

    [​IMG]
    Siis tuo irtoaa urasta jousihilujen asennuksen yhteydessä.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Otetaanpas uudestaan:
    Älä laita vielä tuossa vaiheessa o-rengasta, vaan ensin jousi ja retaineri.
    Sitten painat jousta niin paljon kasaan että saat sen renkaan painettua omaan uraansa päältä päin ja sitten lukot.

    Jos laitat ensin o-renkaan sinne varrelle niin se ei sieltä retainerin altapäin mahdu painumaan paikoilleen.
     

Kerro tästä muillekin!