Haljenneen moottorilohkon korjaushitsaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vestbacka, 11.2.2016.

  1. Vestbacka

    Vestbacka 1st gear

    Chevyn pikkulohkon pohjalle oli sittenkin jäänyt sen verran hanavettä, että tammikuun alun pakkaset napsautti noin 10cm pitkän poikittaishalkeaman lohkon alaosaan.

    Osaatteko suositella jotain henkilöä/firmaa, joka hallitsee valuraudan oikeaoppisen korjaushitsauksen?

    Kyyseessä on auton ns. orkkislohko ja siksi vaihtokone ei kovin mieluusti ole vaihtoehto.

    Kiitos.

    Harri
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Tervetuloa foorumille.

    Missä päin suomea sitä pitäisi hitsailla??
     
  3. Vestbacka

    Vestbacka 1st gear

    Asun Salossa.

    Mutta voin toimittaa lohkon vaikka Joensuuhun asti. Tai minne vaan, missä homma osataan. Tärkeintä on hyvä työnjälki.

    On todennäköistä, että valurautahitsauksen esikuumennus vääntelee lohkoa niin paljon, että kaikki koneistustyöt on uusittava.
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Esab:in Korjaushitsauskäsikirja osa2:ssa kerrotaan, että suurin osa valuraudan korjaushitsauksista tehdään nykyään kylmähitsauksena, jossa varotaan perusmateriaalin lämmön nostamista yli 100 asteen. Valokuvassa auton moottorilohko.
    Tarvitaanko todellakin esikuumennusta?
    Toki varmaan koneistukset kannattaa joka tapauksessa tarkastaa.
     
  5. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Ei sitä lohkoa kannata ruveta kuumentamaan, pilallehan se menee, kylmänä nikkelipuikolla vähän kerrallaan ja vasaraa perään. Halkeema tietysti ensin vähän auki. Millä sen lohkon edes kuumentaisi, oilonilla vai? Tuurissaan tollaset korjaukset kyllä monasti on... valupakosarjan halkeaman korjaus on kyllä kestänyt. Ne Ni-puikot vaan ei ole ihan halpoja.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Vaikka en mikään hitsari ole, niin yllätyin miten onnistui certaniumin puikolla liittämään valurautaa kohtaan, johon kohdistuu kovaa vääntöä.
     
  7. 300

    300 2nd gear

  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onko lohko muuten ehjä ettei esim. sylinteriputki/-et ole kärsinyt jäätyessä? Jos vaurio on vain ns. ulospäin niin sanoisin että korjauksella on hyvä ennuste. Onneksi nää vanhat amerikanlohkot on korjaukseen melko hyvää ainetta.

    Tuossa jo mainittiinkin puikkovalmistajia ja menetelmiä, siihen lisäisin vaan että Castolinilla on oivia puikkoja hommaan, nimenomaan kylmänä tekemiseen. Töissä on ollut mahdollista kokeilla kaikkia mahdollisia puikkoja miltä merkiltä vaan, mutta aina ne vaan on jääneet sit hyllyyn, ja noita Castolinin puikkoja tulee sielläkin käytettyä.
    Se hinta on vissiin kova kaikissa valukorjaukseen tarkoitetuissa puikoissa, ja omiin hommiin olen ostanut niitä kertaalleen n. puoli pakettia yksityiseltä, kun en raaskinut enempää...

    Joskus tuli korjattua sbc 400cid vakiolohko, joka oli halki dekistä kannenpulttien reikiin ja sylinteriputkiin.
    Sen korjasin tuollaisella Castolinin puikoilla, ja siinä kannenpultit meni siis kokonaan hitsaamalla tehtyihin paikkoihin ja se ainakin menestyi, ajelin sillä n. 10tkm ja parhaimmillaan ajoin matalaa 12s vartilla. Se lohko tietysti porattiin ja dekit ajettiin korjauksen jälkeen, vaurion paikka kun oli tuollainen. Ehjänä jäi mulla pois käytöstä ja myin sen eteenpäin.

    On kyllä kokemusta vastaavasta 400cid lohkosta jossa oli yksi sylinteriputki halki, kaikkeni yritin mutta se jäi painetestissä vuotamaan hitsaussauman vierestä, vähän sellainen huokoinen ja valuhiekan sekainen kohta se oli. Että ei ne näköjään aina onnistu....

    On toi valun korjaaminen vähän oma lajinsa, ja ei välttämättä onnistu sellaselta jolla kaikki hitsausluokat, ei se sitä tietysti estä mutta ei tossa hommassa kyllä autakaan mitään. Että sellasen henkilön suosittelisin etsimään hommaan joka on valua hitsannut menestyksellä.
     
  9. PauliR

    PauliR 3rd gear

  10. Anza

    Anza Gearhead

    Turussa on joku ihan tekijämies. Lisään nimen kun muistan.
    Kokeilin ite hitsuutella puikolla moparin jäätynyttä lohkoa. Kyljestä halki melkein koko matkalta. Oon jotain pieniä juttuja täppäilly ja hitsaillu aiemmin. Tää oli aika haastava! Ne kohdat joissa pelkkä halkeama hitsaantuivat ihan itsestään ja se osa lohkosta jossa materiaali oli jäätymisen myötä myös noussut niin sanotusti ylös n. 5mm oli vaikea. Sauma murtui aina. Yleensä sauman vierestä.
    Kokeilin kylmänä ja "täppi" halkesi joka kerta. Vähitellen sauma alkoi ilmeisesti nikkelöityä ja hitsausaine jäi railoon halkeamatta. Seuraavaksi hitsaus halkesi sauman vierestä. Pidin sauman käden lämpöisenä ja vasarrin saumaa kuulapäisellä vasaralla. Ei onnistunut. Seuraavaksi lämmitin lohkon villoissa yli sataan asteeseen, kuten koko lohkon tasalämpöisesti ja tarjosin hitsausta. Sama juttu. Mikäli sauma viileni yhtään liian nopeasti se ritsahti valuraudasta halki.

    Lohkon lämmittämiseen n.120-140 celsiusta tasaisen lämpimäksi meni kaasutoholla aikaa, samoin sen jäähdyttelyyn menee varmaan vuorokausi, koska se sauma halkeaa viimeistään jäähtyessään väärin.Lohko pitäisi saada vähintään parisataa asteiseksi jonkin ohjeen mukaan, tämä lisää työsentelyaikaa.

    Eli jonkin ammattilaisen suorittamana ja oikeaoppisesti tehtynä hidas ja työläs prosessi. Jos ei pysty kylmänä hitsaamaan niin mä miettisin että saisko jostain toisen lohkon, tai sit pitäis olla läheistä sukua jollekkin joka tietää näistä enemmän.

    Mä kokeilin hitsata rst langalla tigillä kylmänä ja jollain ammattikorjailupuikoilla lämpimänä.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tsadin tattarisuolla vielä jonkun "helsingin erikoishitsauksen" tarjotessa palveluitaan hitsuutin mm mp pakokäyriä sekä harrikan öljytankin. Siellä oli jollakin hitsuuttelun vientikerralla valurautakansi villoissa kaasutohojen kohteena liki kirsikanpunaisena valmistautumassa paikkaukseen. Mä ymmärrytin itseni, että valurauta pitää saada tommoseen hehkuun ennen "kaasuhitsausta" ja sit pitkä jäähdytys ja koneistukset päälle. Hitsaamo oli pätevä mut varmaan josku onnistuu kevyemminkin konstein.
     
    240163 tykkää tästä.
  12. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Itse olen parikin lohkoa ihan mikillä hitsannut kuntoon onnistuneesti, ja kumpaakaan konetta en edes purkanut vaan trukkilavalle kyljelleen ja lanka palamaan jonka jälkeen kones takas keulille ja raakaa ajoa..:)
     
  13. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Nikkelipuikolla hitsasin yhden perän poskilaakerin lohjenneen kannakkeen kiinni. Kuumensin villoissa kaasulla noin 200 asteeseen ja annoin jäähtyä niin että ensin vain pienensin lämmöntuontia ja sitten loput peiteltynä. Hyvin on toiminut, vaikka kyllähän raudattomia nikkelipuikkoja ohjeiden mukaan voi käyttää ilman lämmitystäkin.
     
  14. Toope

    Toope 2nd gear

    Luulempa että kysyjä haluaisi enemmän tietoa osaajista/tekijästä,kun tarinoita kuinka itse tein...No,ei mullakaan ole esittää osaajaa,ovat tekemässä eikä lukemassa.
     
  15. Vestbacka

    Vestbacka 1st gear

    Vaurio on ulospäin. Sylinteriputket ei ole kärsinyt. Periaatteessa tuon saattaisi väliaikaisesti paikata myös se motonetin jäähynesteen sekaan kaadettava korjausaine. Mutta hitsaus ensisijaisesti.

    Laittaisin kuvan, jos sen voisi tänne lähettää.
     
  16. Vestbacka

    Vestbacka 1st gear

    Näin juuri. Parista paikasta olen kysynyt ja ykkösvaihtoehto Tamperella on hitsannut noin 30 lohkoa. Silti ei anna mitään takuuta työn onnistumiselle. Mutta sen riskin olen valmis ottamaan.

    Esikuumennus ja valurauta tig hitsaus on työmenetelmä ja jaahtyminen villojen sisällä. Tekijän mukaan jäähtyminen on SE vaihe, jossa se mahdollisesti halkeaa uudestaan jostain toisesta kohtaa.

    Mutta lisää tekijöitä saa laittaa.
     
  17. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Jos se kerta on vaan lohkon ulkopinnasta se vuoto, niin koittaisin kysellä koneistamoilta josko joku suostuis tekemään tommosen "kylmäkorjauksen" mistä oli jo tämä linkkikin http://www.hotrod.com/how-to/transmissi ... ck-repair/

    Tossa ei ainakaan pääse lämpö vaikuttamaan mihkään mitenkään...
     
  18. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    itse suosittelisin tollasessa messingillä juottamista. Reijät päihin, railo vingulla auki ja messingillä kiinni. Antaa mukavasti myöten vrt hitsaus. Muutaman kannen kanavan paikannut ja hyvin pelannut. Helsingin korjaus ja erikoishitsaus on muuten edelleen olemassa, löytyy vaan hämeenlinnasta.

    Osoite: Kärjenmäentie 6, 13900 Pekola
    Puhelin:03 6565080

    Osaava on, tehny ikänsä moisia.
     
  19. GS

    GS Gearhead

    Tuo valurauta/TIG kuulostaa kyllä melkoisen riskialtiilta, paitsi siinä tapauksessa että saadaan riittävän kova esilämmitys ja riittävän hidas jäähdytys UUNISSA? Onko?

    Tällainen hitsaus on kuitenkin varsin simppeli ja luotettava ihan tuolla nikkelipuikolla tehden, kuten tuossa aiemmin jo tulikin. Menee jopa ilman vasarointia kun vetää parin sentin pätkissä päistä keskellepäin.
    Ihan paskavaluissa valu voi säröytyä sauman vierestä(en kerro merkkiä), mutta kyllä tämä pääsääntöisesti tomii kun ratkeaman avaus tehdään pohjalta kapeana ja pinnalta leveänä(avauksen poikkileikkaus muistuttaa pasuunan torvea).
    Tässä on se hyvä puoli että jos on ehjä heti hitsauksen jälkeen, ei kyllä ratkea enään uudelleen.
    ”Äkkipoika” toki korjaa tällaisen näillä uusilla ”palavilla jauhoepokseillakin”, mutta kyllä tuo nikkelipuikko on se millä homma onnistuu 100%:sti.
    Mutta jos haluat sen ”patentoida”, niin älä kaada koneeseen mitään, vaan nykyään löytyy kyllä niin hyviä paikkausepokseja että jopa niillä saadaan 95%:n paikkausvarmuus pitkälläkin aikavälillä(siis jos kyse ei ole rasitetusta alueesta ja siihen porataan lopetukset+avataan ratkeama).
    Kuulostaa kuitenkin siltä että kyse on enemmänkin pelkän vuodon tukkimisesta, kuin että tarvittaisiin mekaanista lujuutta?
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    GS kirjoittaa asiaa. Valurauta hitsi repeää hitsauksessa kerrostuvan hiilen takia. Esi ja jälkilämmityksillä vähennetään halkeaman suuruutta. Nikkelipuikolla nikkeli sitoo itseensä valuraudasta irtoavan hiilen ja saumasta tulee näin kestävä. Suosittelen etsimään tekijän, joka on tehnyt nikkelipuikoilla. Onkohan tuo lämmitys homma periytynyt ajalta, kun ei ollut nikkelipuikkoja..
     

Kerro tästä muillekin!