Ford -1952 3spd manuaali + overdrive ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Masa.P, 17.1.2016.

  1. Masa.P

    Masa.P 1st gear

    Autona -52 customline 239 sivuventtiilikasi + 3-spd manuaali overdrivella.
    Ajossa n.80km/h od päällä kuului pamahdus ja ylivaihde putosi päältä, sekä vapaakytkin lakkasi toimimasta, autolla tämän jälkeen ajettu muutamia satoja kilometrejä eikä ylivaihde ja vapaakytkin toiminut tuon jälkeen kun putosi kerran päältä, tätä ennen toimi normaalisti.
    Ylivaihteen solenoidille joku aiempi omistaja laittanut erillisen katkaisimen ja siitä kun painaa kuuluu kyllä solenoidin ääni, muuta ei tapahdu, alkuperäisestä overdrive vivusta ei tapahdu mitään.
    Mitähän tolle tapahtui ja onko jollain kokemusta mistä vikaa etsiä?
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    En tunne tuon rakennetta, mutta äkkiä arvaisin että meni joko panta poikki tai sen ankkurointipää....

    Aaa, tutkin rakennetta netistä ja ei siellä ole pantaa, siellä on ilmeisesti siirtohaarukka joka kytkee kytkentäholkin kautta planeetan kautta välityssuhdetta. Ehkä sulla on haarukka poikki tai siirtoholkki hajonnut tai planeetta -vikaa... Onkos siellä öljyä tarpeeksi, jos se on leikannut kiinni ja se on rikkonut jotain... Se pitäis melkein teurastaa, sitten tietäis...
     
  3. Masa.P

    Masa.P 1st gear

    Mä en oo löytäny tuollaisen räjäytyskuvia vielä mistään, jos sulla on tiedossa niin heitäkkö linkkiä.
    Tuo ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä ja normi manuaalina toimii normaalisti ja vaihteet kytkeytyy hyvin päälle, mutta od ja vapaakytkin ei puhu mitään. Oli tarkoitus tuo nyt talven aikana nappasta alas koko vaihteisto, niin saa selviteltyä paremmin mutta ajattelin jos olis jollain tapahtunut vastaavaa.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    tossa: https://www.google.fi/search?q=1953+for ... sQ_AUIBigB on miljoona kuvaa ihan hakusanalla haettuna, noista pitää sitten seuloa sulle osuvat... Ja kuukkeli löytää paljon lisää kun laitat hakusanoiksi 1952 ford overdrive ja sitten sieltä seulomaan ja vähän kokeilet muuttamalla hakusanoja ja katsot mitä tulee..
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Yhtään tollasta ylivaihdetta en oo avannut, yksi oli Willyksen vaihteiston mukana, se meni jonnekkin ja yhden olen nähnyt auton alla (-50 Chrysler Windsor), mutta en oo siihenkään sen enempää perehtyny...
     
  6. Masa.P

    Masa.P 1st gear

    Juu, näyttäis löytyvän ainakin saman näköisiä, tarvinnee tuossa kk.päästä tiputtaa loota pois ja tutkia sen sielunelämää
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, ei sitä avaamatta pysty oikein sanomaan, mikä siellä on hajalla. Jos ei ole ennen semmoista korjannut...
     
  8. coolcarshq

    coolcarshq 2nd gear

    Ei tarvi varmaankaan koko rasiaa puottaa, tod.näk riittää pelkkä hännän irroitus. Jos oikein muistan niin solenoidi käyttelee semmosta kynttä joka se heikko kohta tossa laitteessa. Kvg borg warner t-68 overdrive...
     
  9. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Joko tämä on selvinnyt?
     
  10. Masa.P

    Masa.P 1st gear

    Ei ole vielä ehtinyt purkaa, mutta jos jotain hyviä ideoita niin saa toki jakaa.
     
  11. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Mulla on Chevyyn tulossa vastaava. Toi on kasailtu 3 rikkinäisestä laatikosta, joten en edes tiedä toimiiko.

    Jos otat sen planeettapyrstön erikseen irti, voi olla riski, että vapaakytkinhässäkän irto laakerikuulat ropisee lattialle, ja pahimmoilleen jopa häviää. Eli tarkkana.

    Yhdestä laatikostani oli ainakin se kytkin just räjähtäny paloiksi. Tosin siinä oli kyllä pääakselikin poikki :D.

    Jotain ehjiä osia (planeettavaihteiston)saattoi jäädä talteen, palataan asiaan, kun oot saanu laatikon levälleen.
     
  12. Masa.P

    Masa.P 1st gear

    Juu, mä varmaan vasta keväämmällä puran tuon kun ehdin, ei tosin ole laitteeseen minkäänlaista kiinnostusta tällä hetkellä, katsotaan olisko myöhemmin, uusilla osilla oli tarkoitus korjata tai koneistaa vahvemmat jos tuon avaan, kun pitäisi saada luotettavaan kuntoon kerralla. Perus manuaalina ajettaessa ei kuulu kuitenkaan mitään ylimääräisiä ääniä ja toimii normaalisti, niin ei kai ainakaan kovin pahasti ole jumissa mikään.
     
  13. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Liikkuuko vipstaaki laatikon kyljestä millä od lukitaan pois? Eli sillä lukitaan planeetta jumiin, sama toiminto tapahtuu kun laitetaan pakki päälle paitsi se tapahtuu sisäisesti eikä tuo vipu sillon liiku.
    Vapaakytkimen rullakon jousi voi olla poikki jos vapaakytkin ei pidä, tai sitten isompaakin tuhoa.
    Tuo on aika yksinkertaisesti toteutettu, sisäinen rakenne estää loikkarin päälle menemisen kiihdytyksessä, jos solenoidi toimii eikä od mene päälle kun kaasun nostaa niin todennäköisin syy on hajonnut planeetta.
     

Kerro tästä muillekin!