-80 El caminon Jarrutehostimen purku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja kuokka, 13.1.2016.

  1. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Olen seonnut pussihousuiluun ja kaminan konehuoneessa pistää silmään ruosteinen jarrutehostin.

    Tarkemmin katseltuna se on ollut joskus aikojen alussa keltapassivoitu.

    Himottaisi kellastaa sen kuoret uudelleen. Mutta ensin se pitäisi purkaa ja ottaa arat osat pois.

    Tehostajan voi tottakai purkaa, mutta saako sen vielä kasaan niin, että se vielä toimiikin.

    En viitsisi huvikseni ruveta pilkkomaan osaa ennenkuin saan asiaa tuntevalta taholta hieman tietoa onnistumisen mahdollisuuksista.

    Kiitos jo etukäteen.
     
  2. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Eikö kukaan ole purkanut sellaista?
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jotkut saa, jotkut ei, paha sanoa. Mutta vaatii tietoa ja oikeat työkalut. Ne mallit joista on purettavissa pitää painaa ensin etukuorta takakuorta vasten ja pyöräyttää kuoria vastakkaisiin suuntiin ja sitten vapauttaa se vastakkainen paine, mutta pitää olla aukipäin sitten varaa avata, koska siellä on sisällä vahva jousi ja jos vain vapauttaa ne lukitukset, niin sulla saattaa olla etukuoren kuva otsassa... Kasaus päinvastoin.

    Ainiin, yhtään en oo purkanu, mutta jossain korjauskirjassa näin ohjeen aikoinaan... Kirja on tallella, voin skannata (tosin se on Jeepin, mutta tuskin se paljoa eroaa)...
     
  4. piiparinen

    piiparinen Gearhead

  5. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Kiitos vihjeestä. Olisikin ollut kuoren kuva otsassa. Jos pelkällä kiitoksella näet skannaamisen vaivan. Niin kiitos siitä.

    Uusi olisikin hieno, mutta tiedän myytävien osien sinkin paksuuden. Se on juuri niin paksu, että kestää varastoinnin. Kotimaassa sinkatut on huomattavasti kestävämpiä.

    Tuli mieleeni. Olisiko olemassa joku maali joka näyttäisi erehdyttävästi keltapassivoinnilta. Kunnon pohjamaalauksen kera kestäis jopa paremmin kuin sinkkaus.
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mihin lähetän skannauksen, laita yv:nä e-mail osoite?
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Löysin 86-90 GM:n ohjeen sekä yksikalvoiselle että kaksikalvoiselle jarrutehostajalle, skannaan huomenna (tai rouvahan se tekee, en minä osaa) ja lähetän, kun vaan kerrot, minne!!?
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei pystyny skannaamaan, kun paksu kirja ja keskikohta (taite) menee puuroks kun ei saa painettuu lasia vasten, mutta otettiin kuvat ja ne kolme sivua on nyt mulla sähköpostissa ja ne saa sitten suurennettua luettaviksi... Nyt kun vaan tietäis minne mä nää lähetän!!??
     
  9. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Kerron heti kun itse tiedän. Pitää hakea tukea broidilta. Olen tietokoneen toistaitoinen.

    Palaan asiaan
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei oo osoitetta sitten löytyny, tässä ajassa olisin jo laitanut kopiot tulemaan etanapostilla ja ne olis jo perillä.... Missähän ne kuvat edes nyt on, varmaan hautautunut papereiden alle :p:p:p

    Koitas nyt keksiä osoite, joko ihan e-mail tai sitten vaikka semmoinen mihin voi kirjekuoressa lähettää A4 papereja... ;);)
     
  11. kuokka

    kuokka 2nd gear

    No. Nii. Nää minun touhut ei ole aina nopeimmasta päästä. Olin minä broidin kanssa yhteyksissä ja lupasi tulla tekemään minulla sähköpostiosoitteen. Jos kyllästyt odotteluun niin en minä sitä sinun niskoillesi laita. Oma on mokani.

    Tämä projekti jota nyt puuhastelen on ollut 18 vuotta työn alla. Aika kuluu nopeasti kun on kivaa.
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No paa yv:nä osoite, laitan kuoressa!!
     
  13. roku65

    roku65 Gearhead

    Olen tuollaisen Delco valmisteisen jarrutehostimen purkanut ja toimittanut puoliskot sinkkaamoon keltapassivoitavaksi. Ei ollut Caminosta peräisin, mutta rakenne lienee noissa samankaltainen. Hommassa ei sinällään mitään ihmeellistä, lattaraudasta saa helposti rakenneltua vääntimet, joila puoliskot voidaan erottaa toisistaan kuten JAMANT aiemmin postasikin. Voit käyttää tehostimen pinnapultteja vääntimen kiinnityskohtana. Puoliskojen välissä ollut jousi ei kuitenkaan mikään vallattoman jäykkä ollut, joten kokoonpanokin sujui apukäsien avulla helposti. Puoliskot kasaantuvat helpommin, kun välissä olevan kumin voitelee silikonivaseliinilla tai vast. liukupinnoiltaan. Ongelma lähinnä lienee uuden alipainekalvon löytäminen, jos vanha on jo pykinyt käyttökelvottomaksi. Oma tehostin on pysynyt käytännössä uuttavastaavana ulkonäöllisesti suomalaisella keltapassivoinnilla, joten hommaa voi suositella tavoiteltaessa orkkis asua.
     
  14. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Moi.
    Jos vielä viitsit niin laittaa kuvat niin nyt olisi kaverin sähköpostiosoite käytössä.
    Kiitoksia jo etukäteen.
     
    Muokattu: 6.4.2016
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Yritetään huomenna töistä laittaa tuohon!!
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tänään laitoin, eilen en ehtiny, töissä kiire, kun oli olevinaan maanantai...
     
  17. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Nyt on kuvat kädessä. Kiitos suunnattomasti. Tässä vaiheessa vuotta en rupea purkuoperaation, ettei auto halvaannu pahimmoilleen ennen kauden alkua. Tietysti jos jostain löytyy irtonainen caminon tehostin niin siihen voi harjoitella.

    Mollikkaa odotellessa.
     
  18. ftms

    ftms Gearhead

    minulla taisi olla toinenkin joutilas samoin kuin ne etujarrut...

    - janne
     
  19. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Pistä yv.ta tai pirauta
     

Kerro tästä muillekin!