Kiinnostaako Corvairit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rockmaple, 20.2.2016.

  1. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Taas kerran oli listattu kaikkien aikojen kymmenen surkeinta autoa, ja listalla luonnollisesti oli mukana Corvair. No siitäpä taas pitkään muhinut autokuume äityi melko huolestuttaviin lukemiin. Joskus kymmenisen vuotta takaperin bongasin Orimattilassa uudempikoppaisen Coupe-Corvairin. Piti ihan kiertää korttelin ympäri ja lähteä perään. Kärry löytyi parkista kuppilan edestä, kuski oli häipynyt, enkä siinä vaiheessa ollut vielä niin innostunut asiasta että rekkaria olisin laittanut muistiin. Mutta auto näytti hyvältä jopa hopenharmaana , mikä väri mulle aiheuttaa yleensä hylkimisreaktion. No oli siinä sentään kaksi leveää tummempaa raitaa vedetty katon ja luukkujen yli lieventämään harmautta. Oli kai vieraileva tähti jostain kauempaa, kun en sen koomin ole nähnyt. Ehkä oli kysymyksessä se Oldsin 455:llä "pilattu" yksilö, jonka lisäksi ainoa havainto vastaavasta 35 vuoden autoharrastuksen tiimoilla on alkuaikojen V8:ssa esitelty yksilö . Pari neliovista on nettiautossa ollut myynnissä pitkään, eivät tunnu kelpaavan kenellekään.

    Ensimmäisen sukupolven Corvairissa heiluriakselineen saattoi kieltämättä olla puutteita ajo-ominaisuuksissa. Kakkoskoppaisen tekniikka on hyvin pitkälti samankaltaista esim. suuresti arvostetun Porsche 911:n kanssa. Corvairin muotoilu istuu mun silmään huomattavasti paremmin kuin Porschen. Oikeastaan ainut automalli, mikä kiinnostaa niin paljon, että saattaisin olla valmis uhrauksiin sellaisen saamiseksi.

    En nyt kirjoita tämän pidempää romaania, jollei kukaan muu osoita kiinnostusta aiheeseen. Keskustelun otsikon mukailin tuosta ”Kiinnostaako E-bodyt”- topicista, joka menee jo neljättäsataa sivua. Tästä ei ehkä tule yhtä suosittua aihetta.

    [​IMG]
     
    Pertti K tykkää tästä.
  2. palontie

    palontie Double Gearhead

    Minusta hieno korimalli.Täällä meilläpäin saattaa löytyä melko hapokas kori jos jotain kiinnostaa.
     
  3. El C

    El C 3rd gear

    On tossa jotain, muotoilu on jotenkin ilmava, jollain kummalla tavalla tulee mieleen 80-luvun BMW 635. Ainoo mikä on aina ottanut silmään on nokkamaski, josta (luonnollisesti) puuttuu säleikkö. Tottumuskysymys tietenkin.
     
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Lärvikirjassa oli jossain vähänaikaa sit puhetta siitä 455 Corvairista, varmaan pre '99 american car valokuvissa. Vissii lahessa edelleen? Ikinä en ole sitä livenä nähny...
     
  5. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mulla tulee mieleen hiukka vanhempi coupe bemarimalli.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joku elämää suurempi dilemma Corvairin ja ihmiskunnan suhteessa eittämättä on. Niitä on säilötty ja säästetty suhteettoman (suhteellisen??) paljon, mutta rahallinen arvo/arvostus on 0.
    Go figure, sano jenkki.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kertooko joku lyhyen oppimäärän miks tuo on niin huono auto? Ainakin maineeltaan?
     
  8. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Oon aina digannu corvairin muotoja. Jotenkin vaan tosi luihakkaan ja menevän näköinen. Se on myös yksi lukuisista haaveautoistani. :D
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ensimmäisen sukupolven malleissa oli takana erillisjousitus heiluriakseleilla. Samanlainen ratkaisu löytyy monesta aikakauden autosta, esim VW ja Porsche. Perinteinen etumoottorijenkki oli aliohjaava ääritilanteissa, Corvair puolestaan yliohjaava. Tästä saattoi aiheutua yllätyksiä kuljettajalle. Youtubessa on videoita joista voi havaita, että väistötilanteessa auton perä nousee, heiluriakseli ja korkea sekä vetelä rättirengas taittuvat auton alle jopa niin että vanteen reuna tapaa tien pinnan. Seurauksena kattokerhoon liittyminen.

    Suurimman kolauksen Corvairin maineelle kuitenkin aiheutti kuluttajan oikeuksia ajanut guru nimeltä Ralph Nader, joka otti Corvairin syntipukiksi syyttäessään autoteollisuutta vaarallisten autojen tuottamisesta tinkimällä ominaisuuksista. Uudemmassa Corvairissa on kehittyneenmpi pyöräntuenta, mutta vahinko oli jo tapahtunut. Saman aikaan malliuudistuksen kanssa esiteltiin Mustang, joka oli suunnattu samalle asikasryhmälle ja vei Corvairilta ostajat.
     
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Mielenkiintoinen automalli ja siltäkin osin että taatusti herättää enempi
    huomioita,ihmetystä ja "Camel Boots"tunteita kuin ne Mustangit-Camarot-Challet-Vetet ja Charkkerit ym mitenkään niitä väheksymättä mutta...hohhoijaa...ehkäpä nämä erilaiset,väheksytyt ja monien mielestä täysin mitäänsanomattomat TOP10 ulkopuolelle pudonneet kymmenet valmistajiensa automallit tulevat takaisin harrastepiireihinkin.
    Näitä kaikenmoisia väliinputojia kumminkin vielä löytyy huippukuntoisiakin(saati kuluneita)ja kohtuuhintaan,toisin kuin noita suosikkimalleja jotka metsästetty jo aika tarkkaan pois ajelehtimasta romuista alkaen ja hinnat älyttömät jopa täysin raadoista.

    Ollaan kumminkin kaukana noista USA:n metsästysmaista "latolöytöjen"jahtaamisessa+rahdit ym esim matkakulut vielä päälle...
    Tokihan sieltä voi löytyä yhä ihan miten tahansa ja takamailta kuin keskilännestä jne taatusti paikkoja koluamatta Kaliforniaan verrattuna.

    Meinaan että hinnat nousee aika tyyriiksi noine oheiskuluineen löytyipä suosittu himomalli vielä halvalla tai....Corvair ym väliinputoaja.

    No,ainakin taatusti jos jossain Räppivideossa ketjupelle näyttäytyy moisessa tai pelissä,hittileffassa ym sopulilaumaan vaikuttavassa tapahtumassa joka laukaisee ihailun ja joissain omistushaluakin.
    Tietysti sittenkin vain ne mallistojensa avot ja coupet sekä harvinaiset erikoismallit,mutta kuitenkin.

    Ilmiö voisi kumminkin olla hetkellinen ja kun nousuhuuma häviää ollaan taas lähtöasetelimissa :cry:

    Käsittääkseni Corvaireihin on jopa jotain uustuotantoakin olemassa?

    Muistanpa armeija-aikoina 80-luvun puolivälissä Keuruulla olleen kasarmin läheisyydessä rivarin pihassa nätin 2ovisen Corvairin joka jäi mieleen "lapiohommissa"ja Vaasassa siistin ja vanhemman herran ulkoiluttaman 4ovisen HT mallin joskus 90-luvulla.

    Hieno ja pikkasen erilainen sekä harrastamisen kannalta oiva automalli mielestäni ja löytyyhän noita jopa farmarina jollaista ikinä edes nähnyt "livenä",vaan ovatpahan todella pienillä kpl määrillä valmistettujakin.

    Siinäkään Corvair mallissa vaan ei ole sitä yhtä "pakollista" varustetta ..V8 puuttuu mikä täällä ns katastrofi!

    Liikenteessä en ole nähnyt ainakaan 10vuoteen yhtään minkäänmoista enkä tiedä löytyykö MR kilvissä montaakaan koko Suomesta?

    Asia joka Suomessa&Ruotsissa aika maininnan arvoinen koska maat pullollaan sikaharvinaisia orkkiksia/rakenneltuja muskelimöhköjä,Caddyja,muita luksus USA kuin poniautojakin,täällä pikkasen nurinkurin nuo "yleisyysasiat"Suureen maailmaan nähden, koska eihän näitä uutena montaa minkäänmoista USA kaaraa myyty Dart-Valiant-American ulkopuolelta(nekin kalliita jopa neekerimalleina) eikä kukaan montaa uustuonut edes niitä tyyriimpiä malleja moisista.

    Jaa,no onhan meillä vielä sadoittain vai jopa tuhansittain vielä ex-upeita GM-Ford/Mercury STW malleja( mallistojensa huippua ja valm määrät ei päätä huimaa) jotka ovat todella harvinaisia missäänpäin löytää "priima"yksilö,vaan meillähän noita vaappuu vielä mattasprayllä maalattuna ja pihanperille pusikoihin kätkettynä ruosteisina ja repaleisina aihioina...ellei sulatettu jo pian nekin.

    Onnellisia ne jotka pitivät omastaan huolta ja omistavat moisen yhäkin.
     
  11. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Suomen Automobiili-Historiallisen Klubin jäsen- ja kalustoluetteloon 2009 on ilmoitettu neljä Corvairia, joista kaksi (-63 ja -65) on ilmoitettu museorekisteröidyiksi. Tämä vain sivuhuomautuksena, sillä eiväthän kaikki välttämättä ole ilmoittaneet autojaan luetteloon tai kuulu Klubin jäsenkerhoihin.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Muutamia Corvair:a on vuosien varrella tullut vastaan.

    - Tumman vihreä, tässä taitaa olla se 455cid, tästä on ollut joskus juttukin jossain lehdessä, Street Race ? :eek:

    - Mainittu hopea mustilla raidoilla, tiedä sitten onko mahdollisesti sama auto kun tuo vihreä, jos siinäkin on 455cid ???
    '
    - Lähinnä sellainen vaalean sininen orkiskuntoinen.

    - Hämärästi muistan myös jonkin punaisen ehkä Forssan Pick NIck:ssa...

    - Vaalen keltainen orkkiskuntoinen "turbo", joka pyöri aikanaan Helsingin Cruising:ssa, tosin se ei ole alkuperäinen turbo-malli, jos oikein muistan.

    Corvair taitaa olla myös se kaikkein ensimmäinen turbo-auto jo kaukaa 60-luvun alusta, liki kymmenisen vuotta ennen sitä nimeltä mainitsematonta baijerin maamoottori tehtaan tekelettä... :lol:

    Täytyy koittaa kaivella jos löytyisi jotain kuvia vanhoista albumeista.
     
  13. spinneri

    spinneri Gearhead

    Orimattilan suunnalla pyörinyt yksilö on esitelty Spinneri Magazinen numerossa 4/2010. Kettil Raution kirjoittaman tekstin mukaan auto on ollut alun perin väriltään musta (sittemmin hopea mustin raidoin). Olisiko kuitenkin sama kuin nimim. Sport Truck mainitsema, sillä tuskin maassamme on kahta Torvairia?

    Itse jäin miettimään tuota moottorin kokoa. Oldsmobile päivitti 425-kuutiotuumaisen Rocket-moottorin 455-kuutiotuumaiseksi vasta vuosimallin 1970 Toronadoon. Ylipäätään 455 cid V8 esiteltiin vuonna 1968. Kuinka se siten olisi ollut vuosimallin 1965 Corvairissa? Ettei kuitenkin olisi 425-kuutiotuumainen ... siitä huolimatta että artikkelimme tekstissä 455-kuutiotuumaisesta puhutaan?


    Taas kerran pienessä mielessään miettinyt

    Jari Sjöman
    ex-Spinneri Magazine
     
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Piti ihan kuukkeloida. Corvairiin ja Oldsin F85:een molempiin tuli -62 turboahdetut koneet vaihtoehdoksi. Hetkeksi.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

  16. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Aikoinaan useamman kesän -65 mallisella ajellut. Oma kommenttini on:
    Ainut vaarallinen ominaisuus mielestäni oli etupään keveneminen jos ajoi maantien heittoon liian reippaasti. (reilut satasta)

    Etupenkit eivät kovin mukavat pitkällä matkalla. Vetoakseli oli vakiona aika heikko.(napsahti pari kertaa poikki)

    Plussana taas helppo ajettavuus, "bensapihi" 2,7l 110hp muistaakseni aika tarkkaan 10 litraa satasella ihan normiajossa. Omapaino alle 1200kg, niin ihan pirteä jos vertasi silloisiin kutos Dartteihin tai Valiantteihin. Ei koskaan mitään ongelmia sähkölaitteiden kanssa.
     
  17. fmila

    fmila Gearhead

    Oon kanssa aina ihaillut sekä 1gen et 2gen muotoja. Joskus vähän semmoisella ajellutkin ja duuni kaverilla oli se valko/punainen bussi, green briar. Makee peli sekin, ainakin ovia riitti ja VW:n kleinkkariin verrattuna kyyti oli aikas paljon parempi, eikä voimakaan loppunut joka mäkeen niin kuin "vinkuvaunulla".

    Meinasin tuommoisen 1gen Corsa Coupen joskus ostaakin. Siitä oli alkuperäinen kone palasina, pitkin puolitutun tallin nurkkia. Tein siitä jopa ehdollisen tarjouksen ilman tekniikkaa. Tarkoitus oli tehdä siitä "Vairette". Sillä nimellä myi jokin jenkkipaja muutos sarjaa, jolla siihen laitettiin takapenkille SBC. Jatkoksi sitten vaikka Muncie ja se suoraan Corveten perään kiinni. Sillä rakenteella olisi saatu aikaa kunnollinen keskimoottori peli, johon olisi vielä jäänyt pienet takapenkitkin koneen molemmin puolin. Vaikka muuten tekniset piirrustukset olisi silloin -70 luvulla jotenkin saanut lävitse, niin kynnys kysymykseksi jäi koneen koppa. Ei edes dösän konekoppa modifioituna täyttänyt silloisen ARK:n viskaalin vaatimuksia. Olis pitänyt tehdä väliseinä ihan kattoa myöden ja siihen joku hyväksytty ikkuna. Vähän niin kuin Tatran malliin. No sitten tuli muita suunnitelmia ja tuo "viritelmä" jäi vain mielikuvituksen asteelle. Muistan lukeneeni moisen rakennelman päihittäneen jonkin sen aikaisen Porche 911 n Skid Pad testissä, vaikka niissä oli samanlaiset renkaat?

    Mutta jos joku haluaa oikein kunnollisen Porchen tappajan niin tossa olisi hyvä voimapaketti tarjolla länsinaapurissa http://www.blocket.se/malmo/GT_40ZF_transaxle_65352615.htm?ca=11&w=3

    Toi konttiin ja kunnon tukivarret ja siinä ois semmoinen sleeper että...

    t.AM
     
  18. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tykkään Corvairin ulkonäöstä. Boxerista en niin paljoa.
    Oli kuitenkin vähän vaihdon tynkääkin tuohon nettiauton sinertävään nelioviseen. Vaihdoin kuitenkin toisenlaiseen autoon.

    2-ovinen on Todella hieno.
     
  19. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jah niinkuin kirjoituksista&kommenteista voimme päätellä se V8 ja mieluusti iso+viritetty(paremmaksi tai huonommaksi) keinoilla millä hyvänsä saatava tuohon ennenkuin voimme USA saati harrasteautoksi luokitella milläänmuotoa Suomessa eli juuri se pääsyynä miksi Corvair ei kiinnosta tehdaskuosissaan juuri ketään nykyään ja hinnat on mitä on kuten yleinen haluttavuuskin.
    Erikoinen ulkomuoto ja poikkeava tekniikkakin on yleensä ollut plussaa eikä Corvair ainakaan 2 ovisena saati avona minusta ainakaan ruma ole,vai onko?

    Toisaalta 60-70 luvun Eldot kuin Torotkin kärsivät yhä etuvedostaan harrastemielessä...

    Nadarit,bokserit tai moottorin sijainti ei ole todellinen syy ,saati ääriolosuhteiden ajettavuusmoitteet(myös esim 911 keräsi samoja moitteita..) tms koska kuka moisella on ajanut huomaa ajo-ominaisuudet yhtä hyviksi tai huonoiksi kuin tuon ajan kansanautot yleensä oli ja paljon kauheampiakin ajo-kokemuksia on tullut vastaan esim 50-60 luvun litran kahden euroautoista jotka piti kauheaa meteliä,turvattoman oloisia kuin mikä,kääpiökokoa tiloiltaan eikä satasta saavutettu kuin minuutin kohdalla lähdöstä,kaikilla uskaltanut niinkään kovaa ettei hajoa korvat tai tipu pultit...ja kestävyys mekaanilta osin saati ruosteenosalta lyhytikäistä sorttia ja bensaa meni suhteessa tehoihin älyttömästi jotain kautta uloskin...

    Vanha mikä vanha ja nykykonstein kuin harrasteautona oiva myyttinen kohde ja taatusti 6senkin saa viritettyä tien moneenko sataan heppaan tai vaihtaa vaikka wankkeli tai vinkkeli, jos välttämättä haluaa "pilata"orkkisidean jolla kyllä nykyliikenteessä pärjää hyvin ja ominaisuudetkin korin&alustan osalta piisaa kunnossa ollessaan noin niinkuin vakiokuosissaan.
     
  20. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Toissakesänä bongasin raumalla otsikon laitteen. Kirjoitin siitä muistaakseni tuonne liikennebongaus-osioonkin.

    Taisi olla valkoinen, jos ei dementia pahasti häiritse muisteloita...
     

Kerro tästä muillekin!