Uusiin autoihin 48V:n sähköjärjestelmä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja valpas, 3.3.2016.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    juu ei tavis autois tarvita 48 volttia
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No ei siitä haittaakaan olis, 200A:n laturin voisi korvata 50A:n laturilla. Uusissa ja uudehkoissa autoissa on valtavasti sähkökäyttöisiä "vempeleitä" jotka kuluttavat paljon virtaa.
     
  3. Kine

    Kine 3rd gear

    Onko kukaan kuunaan tutkinut esimerkiksi kolmivaiheista oikosulkumoottoria? Mielestäni ovat jokseenkin paljon yksinkertaisempia yhteenkään polttomoottoriin verrattuna. 1-3 liikkuvaa osaa, miten nyt laakereita tulkitseekaan. Hyötysuhde +90 %. No, huono vertaus sinänsä kun noita ei autoissa käytetä. Vastaavalla idealla kuitenkin. Elektroniikka ja akkutekniikka lienee enää ne isot ongelmat ratkaistavana.

    Täällä voorumilla tunteet sumentaa järjen äänen aika tehokkaasti. Vai onko 350 chevy oikeasti maailmanhistorian paras ja kehittynein moottori josta on turha edes yrittää parantaa? Tai sontakärryn akseli vetopäässä?

    Älkäähän nyt ymmärtäkö väärin, pidän itsekin polttomoottoreista ja harrasteautoista ja harrastan kumpiakin. Käyttöautona puristussytytteinen 6 sylinterinen mekaanisen ja alipaineisen tekniikan sekasotku.

    Sähkökään ei tietysti tule syliin tipahtamalla taivaasta, hyvin usein jossain jotain jankkia poltetaan ennen kuin töpselistä saa jännitettä.

    Jossain vaiheessa se halpa öljy kuitenkin loppuu; ensin siitä tulee kallista, sitten ihan v..un kallista ja... Nykyinen halpa hinta merkkaa vaan sitä, että hanat kuivuu nopeammin. Ei sitä, että sitä olis jostain alkanut syntyä lisää. Siinä vaiheessa kun se liemi on sen 5-10 euroo litralle, alkaa omat aurinkopaneelit sun muut vispilät olla ihan varteenotettavia vaihtoehtoja. Ja se Tesla tms.

    Nyt tais tulla sohastua, mut mahtuuhan maailmaan mielipiteitä.
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    ei tässä kukaan ole mollaamassa sähkömoottoreita jollet nyt sit lukenut jostain rivien välistä. Minä suunnittelen ammatikseni erillaisia sähkö/elektroniikka vempeleitä ja työntötankovinkkelit on mulle vaan henkireikä johonki järjenvastaseen.

    Ja edelliselle voi sanoa että kyllä siitä 48 voltista hyötyä olisi joillekin laitteille mutta toistaiseksi se hyöty on liian pieni haittoihin ja kustannuksiin verrattuna. Ei 200A laturi nyt ihan mahdoton ole valmistaa. Mutta kuten sanoin että silloin kun halutaan ottaa kaikki energia talteen ja autoilla halutaan välillä ajella sähköllä, rupee korkeammasta jännitteestä olemaan enemmän hyötyä ku haittaa.
    Ja toisaalta sitten kun tulee täyssähköautoja yleisimmin käyttöön, ei tuo 48 volttia riitä mihinkään.
     
  5. pantera

    pantera Double Gearhead

    Aikapitkästi samaa mieltä.
    Noi Toroidionit, Teslat sun muut on vaan niin kiinnostavia , uutta tekniikkaa, erillainen ja ennenkaikkea törkeen nopeita.Ennen sähköautot jo ulkonäöllään sai voimaan pahoin ja suorituskyky... no sitä ei ollut. Viherschaissella ei mun yhtälöissä ole sijaa vaikka monet haluaa maalata kaiken sähköautoihin liittyvän viherunelmahötöks. Edelleen liputan V8 voiman nimeen mutta maailma muuttuu...nopeammin kuin luulemme.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tai sitten käy 30- luvut ja ne sähköautot taas häipyy veks niin kun sillonkin? Siihen aikaan sähkö ja polttisautot oli samalla viivalla kehityksessä mutta öljyfirmat ajo ne nurkkaan, osti patentit yms.

    Mulla ei ole mitään sähköautoa vastaan, koen sen vaan epärealistiseksi että tosta tulisi edes ihan lähiaikoina valtavirran kulkupeli. Kuitenkin kun polttomoottoriautolla on nykyään käytännössä ääretön toimintasäde, aikaa menee 5 min tankkaukseen ja taas mennään. Ton sähköauton akkujen täytyy kehittyä ihan saakelisti jotta latauksesta tulee polttisauton kanssa yhtä helppoa ja nopeeta. Jossain oli että Teslassa 400km toimintasäde ja työmaavoivavirta pistokkeesta 8 tuntia lataus, ei ole noi arvot mitenkään kilpailukelposia sen 5 min ja 1000km kanssa mihin polttomoottorilla päästään. Erikoisuutta kai tolla teslalla paremmin voivat tavottelee vaikka noillekkin on käynyt "skylinet" kun niitä on jo joka paikassa. Helpompi muutos olisi että aletaan polttamaan maakaasua jollon kustannukset laskee, saadaan sitä vihreyttä ja konekkin pysyy puhtaampana.

    Tunteet sinällään sumentaa vähän joka autoilijalla järjen. Eikö olis kaikkein järkevintä ostaa joku tonnin parin vähän ajettu carina 2 tai E ja ajella sillä vähillä kustannuksilla (sanotaan tässä kohtaa että jouduin myymään -84 mallisen etuvetocarinan pois jollain ~1800 eurolla, oli 90 000 ajettu ja kunnoltaan täydellinen, sai joku käyttöautoa aika pitkäksi aikaa tosi halvalla kun noilla järjestään on se 400 000 ajettu tai sitten museokaaran) ja arvokaan ei enää romahda, kuten uudemmissa autoissa? Tai joku 518 E34 BMW? Osat olis lähes ilmasia ja saa vähän joka siwasta eikä korjaaminenkaan vie kohtuuttomasti aikaa jollon korjaamokustannukset pysyy pienenä. Hyvin harva on oikeasti laskenut sitä että millä olisi oikeasti halvinta ajaa vaan se auto mennään vaihtamaan kun siltä tuntuu vaikka sillä vanhallakin pääsis ihan yhtä hyvin ja ostetaan se kivan näkönen ja olonen vaikka tollasilla seikoilla ei pitäs järki-ihmisellä olla mitään merkitystä.
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jostain muistan lukeneeni että ensimmäinen maailmansota käänsi vaakakupin polttomoottoritekniikan voitoksi kun sotaan tarvittiin moottoritekniikkaa ja sähköä ei sinne voitu toimittaa mutta bensaa kyllä. Siihen saakka sen jutun mukaan sähköautotekniikka oli voitolla ja ilman maailmansotaa se olisi todennäköisesti tullut vallitsevaksi tekniikaksi.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toi ehkä euroopassa mutta ameriikassa ei tätä sotaa käyty ja amerikka harrasti siihen aikaan mun muistaakseni eristäytymispolitiikkaa jollon siellä oli sähköautot vielä 20- ja 30-luvullekkin saakka samassa asemassa polttisten kanssa. Mun muistaakseni jopa jotain nopeusennätyksiä tehtiin sähköautoilla.
     
  9. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    sivuraide ajatus.. katsoin joku viikko formula e sarjaa.. siis mitä hiton kuraa se oikeen olikaan! tuollako surisemisella pitäisi kansaa kiinnostaa sähkömoottoriautot.. ei hitto. ei se että nopeudet on rajoitettu ettei vaan kukaan aja kilpaa oikeasti.. eikä ehkä sekään että akku loppuu kesken noinkin lyhyessä kisassa ja rajoitetuilla nopeuksilla.. mutta että sitä akkua ei ladata.. ei vaihdeta akkupakettia.. vaan äijä vaihtaa kokonaan toiseen autoon.. perkele siinä meni hermot lopullisesti. ajetaan kahdella autolla kisaa. mä oikeesti oletin että siinä olisi akun tyhjentyessä menty sinne varikolle jossa oltaisiin vaihdettu se akku sarja toiseen. vähän niinku porakoneissa jne tehdään. vanha tyhjenee uusi tilalle.

    utopiaa:
    tämän tyyppisen matkan jatkumis toiminnon toivoisi yleistyvän muuten sähköautoissakin. olisi vain pari kolme erilaista akku pakettia markkinoilla. (koon jne mukaan vaihtoehto) autoissa siis olisi standardi kokoiset akkupaikat ja lataukset. eli kaikki yhden sarjan koon tai tehon akut sopisivat automerkistä riippumatta. olisi pikku autot, keskikokoiset ja isot akut. (erikois valmisteiset jne voivat tietenkin edelleen tehdä omiaan teho tykkejä ja akkupattereita.. mutta heidänkin koneisiin pitäisi olla mahdollista laittaa perus-corollan akku ja ajaa vaikka sillä sitten eteenpäin jos virta loppuisi omasta akusta.

    eli "kotona" voisi olla aina toinen akku latauksessa kun toinen on autossa kiinni. ja kun on tien päällä akun tyhjentyessä voisi kurvata huoltoasemalle vaihtamaan akkupatteri toiseen esim panttimaksua tai vuokraa vastaan. ja matka voisi jatkua sinne hiihtolomakeskukseen vartin vaihto operaation/pysäyksen jälkeen ongelmitta. vuokra akku sitten palautettaisiin seuraavaan vuokrauspisteeseen ja/tai takaisin tuloreissulla saisi oman akkunsa takaisin ladattuna.

    kuten sanottua.. vaatisi utopistisen määrän yhteistyötä valmistajien, ja huoltoyritysten ja jopa valtion jne kesken.. ja akkuvarastojenkin koko saattaisi olla aika mahtava isoimmilla abc asemilla.

    mutta eipä olisi akun loppumisesta ja sen takia rajoitetusta käyttösäteestä ongelmaa.. vara/laina akkuja kun olisi tarjolla kyllä.
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Sata vuotta odotettu jotain toimivaa akkuteknologiaa mutta mitään ei ole tullu eikä oikein näytä tulevankaan. Teslakin taitaa liikkua viellä ainakin toistaseksi sormipattereilla.
    Sähkömoottorit on ollu valmiina jo pari kymmentä vuotta.
    Toroidissa mua kiinnostaa sen ruman ulkonäön lisäks parin millin hinta kun siihen on isketty suomen alvi ja autoverot. Köyhän miljonäärin ei kannata kauheesti onnesta pomppia.
    Prius taitaa maksaa yli 40k€ , Tesla yli 120k€ ja näissä laitteissa on isot verotuet.

    No onhan sähkäristä helppo ottaa irti kova suorituskyky kun joka pyörään tulee oma moottori ja luistonvalvonta. Lähtee ko nappi paidasta ja nykyakuilla sillä pääseekin sen 400m mutta maili voi olla liikaa.
    Sitä en sitten tiedä mitä esim. teslaan pitää vaihtaa jos haluu mennä viellä lujempaa.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Olikohan sähkö coltissa, siinä akkupaketti nostetaan takapenkin alle ja muistaakseni siinä mainos/valmistus videossa oli, et paketin vaihtaa huoltopisteessa vartissa

    Eikä se kummonen homma tosiaan ois tehdä sitä akkuvarastoa, kaivetaan 30m syvä monttu abcin alle ja vaihto tapahtuisi samalla tavalla kuin auton pesulinjastolla. Eturengas uraan ja koura ottaa akkupaketin irti autosta ja seuraava pukkasee uuden paikalleen


    Jos todella haluttaisiin mailmasta sähköllä kulkeva, niin valtiot tukisi akkupaketteja niin, ettei niistä tarttisi maksaa
    Ostettaisiin vaan sitä autoa ja siihen sais mukaan vuokra-akkupaketin jonka käytöstä maksaisit

    Perus tallaajaa ei kiinnosta millä se auto kulkee, jonnekkin kaupunki alueelle 200km toiminta sädekkin on riittävä ja vielä jossois autossa oma moottori jolla pääsis kulkemaan vaikka 50kmh nopeutta, niin aina pääsisi sinne akkuasemalle

    Nykyautot pitää olla roikassa, et aamulla kykenee lähtemään liikkeelle, niin miksei samasta tolpasta vois ottaa lämmityksen akkupaketille ja lopulla virralla ladata niitä akkuja


    Mutta sit tulee tosiaan se mistä virheet ei halua ees puhua, mistä se sähkö niihin akkuihin ja miten akkujen kierrätys, tosin jos pattereista pystytään kierrättämään ~98%
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Aikalailla samaa paskaa se on mitä nää oikeetkin formulat. Alitehoset autot (30- luvun mese ollut tehokkaampi mitä nykyformulat...)vetää rinkiä, ainoot katsojalle näkyvät erot on se mitkä tarrat autossa on.

    Aika paskaa, tarttis olla ainoot säännöt että auton tulee kulkea pyöreillä pyörillä ja X määrä kierroksia radalla ja auto saa olla maksimissaan tiettyjen mittojen kokonen. Autoa saa vaihtaa kisan aikana ja osia niin paljon kun lystää. Loppu auton kehitys sais olla vapaata niin konetyypistä, koneen koosta, polttoaineesta yms. lähtien. Vois tulla vähän erojakin noihin autoihin ja jaksais kattoakkin kun aina tulis uusia ja tehokkaampia ja nopeempia autoja eikä mikään hörhöjärjestö FIA ole kieltämässä kaikkea kehitystä ja tekemässä jotain tuplapisteet järjettömyyttä, tupakkasponsorien hävittämistä tai aukeevia takasiipiä. Miks ihmeessä sitäkin täytyy rajottaa koska sitä siipeä saa pitää auki??

    Eikö amerikassa tää vakioautoluokka (mitä ihmettä tollakin meinataan???) NASCAR ole jo siinä pisteessä että ainoot erot autoissa on eri väriset kopat ja kaikki muu on rajotettu. Eikö noi vielä ajele jollain kaasareilla vaikkei yhdessäkään vakioautossa taida olla moisia ollut 90- luvun puovälin jälkeen??
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Täähän ei sinällään olis ongelma jos meillä olis rahaa rajattomasti. Aikasemminhan valtio olis voinut perustaa firman joka nyt alkaa tekemään näitä varastoja sekä myymään sähköautoja tappiolla ja tappiot olis voitu kustantaa suoraan valtion "rajattomasta" budjetista, mutta nykysin ei toi oikeen käy ja vaatis niin suuren tukijärjestelmän ettei se varmaan menis läpi edes Suomessa varsinkin kun tuen tulonsiirron saajat on näitä leveempi leipäsiä eikä köyhiä. Ei noilla Tesloilla sun muilla sähköautoilla köyhät aja ja tän kyllä huomais ihmiset ja alkais vastustamaan tollasia tukia rikkaille.
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tukipolitiikka vääristää muutenkin normaalia kehitystä. Tukien avulla kehittyy ja käyttöön siirtyy sellaistakin tekniikkaa joka ei ole todellisuudessa käyttökelpoista ja järkevää. Joskus valitettavasti samasta syystä ne paremmat jää kehittymättä jos tuet ohjailee kehityksen muualle kuin se luontaisesti suuntautuisi.

    Tämä sama näkyy muuallakin kuin autotekniikassa, seurauksista maksamme vuosittain melkoisen osuuden valtion budjetista eikä kenelläkään ole enää uskallusta vetää liinoja kiinni, on jo liikaa väkeä ketkä hyötyy ja elää tukien avittamana.
     
  15. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Tämähän on jo koeteltua tekniikkaa. Tehtaissa on itseohjaavia sähkötrukkeja jotka käyvät itse latausasemalla vaihtamassa akun täyteen, ei kestä minuuttiakaan. Sehän siinä vain on että akut ja niiden paikka autoissa pitäisi olla kaikissa sama.

    Entäpä jos olisi ladattavia nappipattereita joita tankattaisiin autoon pistoolista että kolina kävisi. Tankissa olisi joku heiluva palikkatestilevy josta patterit pääsisivät paikalleen vasta kun kääntyisivät oikein päin. Tyhjät kaadettaisiin auton alta lataukseen ;)
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eipä se olisi vaikeaa saada ne akunpaikat ja mallit vakioitua

    Mites onko teslalla tai toyotalla omaa akkutehdasta?
    Taitaa akkutehtaasta ne akut tulla ja jos akkutehdas ei myy kuin mallia A, niin muita voi olla vaikeaa ostaa
     

Kerro tästä muillekin!