Bilteman kaapelikenkäpihdit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja ChevaMan, 4.3.2016.

  1. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Muokattu: 4.3.2016
  2. Jorrma

    Jorrma Gearhead

    Ei kokemusta Pilailupuodin pihdeistä mutta töissä vastaavalla tavalla toimivat joilla ihan mukavasti saa puristettua. Teetkö oikei sarjatyönä vai miksi uhrata 80€?
     
  3. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    En tee sarjatyötä, en tartteis kuin pari liitintä puristaa... Eikä noita kaapeleita voi enään kiikuttaa jonnekin sähköpajalle puristettavaksi, koska kaapelit ovat jo asennettu. Enää kaapelin päät on tekemättä. Mietin, että pitäiskö käydä vuokraamassa jostain vuokraamosta hetkeksi tollainen työkalu.
     
  4. maddis

    maddis Gearhead

  5. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Toihan voisi olla toimiva työkalu. Liittimen päälle kun laittaa vielä kutistesukan niin luulis, että liitin ei irtoa.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Köyhän miehen puristin eli pieni ruuvipuristin?

    Muuten moskalla sitten irti olevat.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos se kaapeli voi irrota ilman sukkaa, on varma ettei siellä ole kunnollista kontaktiakaan.
     
  8. Jorrma

    Jorrma Gearhead

    Missäpäin Suomea tää puristettava kohde on?
     
  9. Aslak

    Aslak Gearhead

    Viimeksi tänään töissä puristelin 35mm^2 kupariin jatkoholkkeja ihan amattikäyttöön tehdyillä pihdeillä ja kyllä niitäkin tämmöinen +100kg poikonen joutui ihan vääntämään ennenkuin kiinni olivat. Veikkaanpa että on isäänsä parempi seppä joka tuommosella vehkeellä yhellä tai viidelläkään vasaraniskulla saa luotettavan liitoksen aikaan vähänkään paksumpaan kaapeliin, Karpovin mainittema ruuvipuristin taitaa olla ainut toimiva tapa tuon kans pelatessa..
     
  10. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Mulla on ollu "iät ja ajat" noissa n.35 neliömillin liittimissä käytössä pieni laakerinkuula(n.10-15mm halk.)joka laitetaan johtoliittimen kanssa ruuvipenkkiin ja puristetaan kiinni,tulee ihan siisti ja pitävä liitos.
    Tämäkin sellainen köyhänmiehen konsti opittu vanhoilta sähköasentajilta;)
     
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Veikata saa ihan rauhassa. Itse olen tuolla mainitsemallani Bilteman työkalulla 'puristanut' useammankin 35mm2 kaapelin eikä liittimet muutamassa vuodessa mihinkään ole löystyneet/pätkineet ja se riittää minulle.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Liittimiksi valitsen aina ne päästä lenkin puolelta auki olevat että saa jouhia läpi. Tuntuvat varmemmilta kun ne umpimallit.
     
  13. Aslak

    Aslak Gearhead

    Tuohon kun vielä teet takapuolelle loivan V:n mallisen vastineen ja/tai ainakin pienennät kuulan muutaman millin alle kengän halkaisijan niin kovasti toimivalta kuulostaa tuo :)

    Maddis: Lähinnä mulla syletti tuossa tuote-esittelyssä se "yhdellä vasaraniskulla". Sinänsä näyttää ihan toimivalta laitteelta ja kyllä, paremmalta kuin Buick55:n kotikonsti kunhan pitää huolen että puristus on riittävä. Itte en vaan viittis yrittää tuota vasaralla pieksää kun varmempiakin konsteja on olemassa, noilla virroilla ei kannata isommin riskejä ottaa.
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Tarpeeksi iso vasara (saatetaan joissain piireissä kutsua jo lekaksi) niin kyllä se yksi isku riittää. ;) Itse olen käytellyt tuota 1.5kg moskan kanssa ja kyllä silläkin useamman iskun on tarvinnut, mutta mainosmiehet nyt on mainosmiehiä.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo on kyllä paras kunhan ei oo kaapeli kovin pahassa paikassa. Kiskon pätkällä toki voi yrittää tukea autossa olevaakin.
     
  16. Jorrma

    Jorrma Gearhead

    Eli uudestaan kysyn missä tää kohde on, mulla on töissä kolmet erilaiset puristimet joilla 16-70mm2 kaapeleita työkseen puristelen, vois kalua lainata jos lähinurkilla, itse olen Vantaalla.
     
  17. Rebel67

    Rebel67 1st gear

    Itellä on just noi bilhelvetin pihdit ja oon ollu kyllä ihan tyytyväinen.. Loppuvat vaan valitettavasti 50 neliöön kun välillä tarviis pykälän isompaa puristella, kun tuppaa olee noissa 50 kaapelille tarkoitetuissa akun kengissä paksumpi runko kun esim perus rengasliittimessä.
    Toiset puristaa pihdeillä toiset hakkaa lekalla kovat jätkät puristataa hampailla
     
  18. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Erittäin hieno ele Jorrma, mutta välimatkaa on toista sataa kilometriä..

    Kävin sitten ostaa ton maddis:n ehdottoman biltema:n liitinpuristimen. Onhan se vähän rimpulan oloinen, mutta... Tein ekana koeversion/testauksen 35mm2 liittimelle joka on samanlainen, kuin "lopullinen" liitin... Lekalla noin kymmenen iskua (samassa paikassa, kuin missä lopullisen version pystyy tekemään) ja liitin tämän jälkeen ruuvipenkkiin kiinni. Enkä itse saanut kaapelia irtoamaan, vaikka kuinka vedin kaksin käsin... Varsinainen versio on nyt tehty tolla bilteman:n työkalulla.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lekalla kymmenen iskua? Miksei lekalla sitten lyö suoraan kaapelikenkään? :(
     
  20. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Koska oli toi bilteman työkalu mitä hakata...
     
    Muokattu: 6.3.2016
    Karpov tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!