4gen Camaro/Firebird

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 4.3.2016.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En heti ketjua bongannut eikä joka foorumille viitsi kirjautua hetken mielijohteesta.


    Millasi vehkeitä? Tekniikkahan on kutosesta kasiin mutta lt1 mielessä.


    Moottorista ja sen potentiaalista löytyyki hyvin infoa mutta eniten kiinnostas auton alusta ja ajotuntuma. Voiko sitä verrata johonkin autoon?

    Kuusvaihteinen manuaali kiehtoo myös. Millainen on kytkintuntuma? Eli onko autoa helppo ajaa manuaalina vai onko kytkin vittumainen ja vaihteisto hakusessa?

    Automaatissa nyt tuskin ihmeitä kun ne tiedossa.


    Toki tietopaketti kaikille kiinnostuneille myös tekniikasta ja vaihteistosta riippumatta käy minulle.
     
  2. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sisältä ahdas. Miten siis iso mies sopii sisään ja istumaan? Takapenkillä ei niin väliä sen tiedän olemattomaksi.
     
  4. dean66

    dean66 Gearhead

    Kyllä siinä istumaan sopii. Jos Kuopion nurkilla koskaan liikut, niin tule koeistumaan.

    -a-
     
  5. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Kokemusta on lt1 trans amista, auto tuli rakennettua täysin uusiksi alustaltaan ym. Kuitenkaan ei loppupeleissä ollut niin mieleinen, että olisi tullut pidettyä pidempään. Piristettynä voimaa oli riittävästi arkikäyttöön ja polttoaineen kulutus oli pienehkö, lisäksi moottorin toiminta oli kaikinpuolin miellyttävää, vaikka seisoi pidempään niin aina käynnistyi mukisematta.

    Talviajoon lukkoperän kanssa oli mielestäni turhan raju ja lisäksi mataluus aiheutti omat ongelmansa. Kovassa ajossa ajettavuus oli ihan hyvä, mutta perus cruisailuun mielestäni turhan jäykkä ohjaus ja muutenkin kovahko, näissähän on hammastanko.

    Taas 3genneri on todella paljon leppoisampi cruisailuun kevyen ohjauksen ansiosta. Mutta jos tykkää tuon genren autosta niin rahat ei mene hukkaan, hinnathan on todella alhaalla nyt , kun 6000eur alkaen saa hyviä autoja, jos huonosta rupeaa rakentamaan niin ei kannata.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kiitos tarjouksesta! Jos vaikka joskus kuopijjoon eksys. :)
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kovahko alusta? Voiko ohjausta verrata johonkin euroautoon?

    Tuosta huurteen poistosta ja nokan tutkimisesta talvella jotain luinkin jostain..

    Tuo rajuus kyllä voi helposti iskeä kun liukkaalla 150hv neloskonekin riittää tempomaan saati vääntävä kasi. Nimenomaan talviajokin oli mielessä kaikesta huolimatta.


    3gen tuntuu omasta mielestä vähemmän erilaiselta verrattuna perinteisiin amerikanrautoihin. En oo kyllä kokeillut ikinä. Suorituskykyäkin uupuu. Nykyään ei hinnatkaan kovin kaukana ole 3gen vs 4gen.



    Miten muuten laatu? Onko hiljanen vai tuulet ja rengasäänet sisälle suodattava raaseri?
     
  8. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Kyllä tuo mielestäni on mennyt enemmän eurooppalaiseen suuntaan verrattuna edelliseen korimalliin, tosin ei se kuitenkaan euroautoon verrattavissa ole. Kyllähän t-topit voi montuissa nitistä ja lasien välistä voi pientä suhinaa tulla, mutta ei äänekkäimmästä päästä mielestäni ollut.

    Ei se laatu ainakaan huonontunut ole noissa, mitä muutamia nähnyt alta ja päältä niin aika ruostevapaita ovat olleet.

    Kannattaa varautua siihen, että auto on melkoinen uratutka, eli tiestössä olevat urat tulet löytämään, itselläni oli kaikki puslat, nivelet, hammastanko, renkaat ym. uutta ja kulmat säädetty siltikin urat löytyi. Moni muukin on valitellut samaa ja ohjauksen tietynlaista keskialueen tunnottomuutta. Vanhemmalla mallilla ajaessa en ole uria niin löytänyt ja parkkipaikalla pyörittelee ilokseen.

    En tiedä minkälaiset talvikelit sielläpäin on, mutta lumisemmilla alueilla muovit voi lennellä keulasta ja ainakin minulla oli ovet useasti jäässä. Käy kokeileen niin sittenhän se selviää, itse ostaisin mielummin ehjän caprisen käyttöautoksi, huomattavasti miellyttävämpi.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kiitos vastauksista! Nyt ei oikeen sopivia tarjolla ole niin siksi lähinnä teoriapuolella kyselen.


    Onhan se talvi varmaan ankeeta mutta pahimmillaan tässä joutuu yhden käyttöauton politiikkaan. Lt1 kuitenkin eri luokkaa luotettavuudessa ja virityksessä kuin nortti mikä toinen vaihtoehto sitten eri autossa.

    Vielä kun farkuissa/sedaneissa lt koneisten hinnat pompanneet niin niin...

    Tunnoton keskialue tosin syö vähän iloa ohjauksesta siis jos sillä pitäis ajella auton tapojen mukaan.


    Onkos 5v manuskassa millaset kiekat vitosella? 6lovisellahan on satkussa vaan 1500 mikä ois maantiellä aika säästöpossu.
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    En tiedä kuin isoja ne oikeat miehet sitten on mutta itellä 189cm/115 kg ja hyvän ajoasennonhan tuossa sai kun kerran kävin neloskoppaa kokeilemassa. Ulkonäössä on kyllä iso ero onko firebird vai trans-am,ja niinhän se on tietenkin aina ollu... camarona neloskoppa? Ei oikein istu mun silmään. Ja eri mallien ja generaatioiden tehoista nyt on aivan turha puhua koska nehän on just sen tehoisia aina mitä niistä tekee.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo antoi hyvää toivoa. Itte 197/100.

    Lt1 piisais
     
  12. Mauski

    Mauski 1st gear

    10 vuotta ollut neloskoppainen Trans Am ainoana autona. Päivääkään en vaihtaisi pois :D
    (no okei, vaimolla on meidän Volvo)
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kehukaa vaan vuolaasti ja kaikki jutut saa kertoa :D

    Jos ohjaus keskialueella tunnoton niin miten se ottaa reunoista tai mutkatiellä?

    Onko alusta liian kova tai voiko sitä verrata johonkin muuhun autoon?
     
  14. 3964

    3964 3rd gear

    Alusta tyypillinen ameriikan verryttely auton alusta,pinta kova ja tosi höykytyksessä pettää.pyytäisi toimiakseen kunnon iskunvaimentimet.
    Normaali ajossa pärjää jos pinta kovuus ei häiritse.
    3 gen camarolla tpi+manuaali ajelin muutaman vuoden ympäri vuotisesti,ihan ok auto mutta talvella (hieman) vikuri vaatii kyllä oikeat nasta renkaat.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onkohan kukaan pintakovuudelle tehnyt mitään? Pintakovuuden alla lisää kovuutta vai ok joustot? Normaaliajooon siis
     
  16. Marklin

    Marklin Double Gearhead

  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Mulla on ollut -86 IROC, -98 SS ja nyt 2010 SS. Jousituksen pintakovuudesta jos puhutaan, niin se johtuu renkaista, koska urheiluautoissa tuppaa olemaan matalat ja kovat renkaat. Koitappa ajaa tehokkaalla takavedolla lukkoperällä ja 205/70 renkailla, lentää lepikkoon heti kun avaa kaasun. -86 Irokissakin oli jo vakiona hyvä alusta räppäilyyn, siinä oli Bilstein iskarit ja muutakin palikkaa verrattuna perusmalliin, ja parasta kaikissa gen 3-4-5 on nopea ohjaus ja paksut vakaajat. Gen vitosesta voi sanoa että alustaltaan ja sisustalta muistuttaa yhä enemmän euroautoja, hallintalaitteet samalla tavalla kuin kaikissa muissakin, onneksi ulkonäkö aitoa Amerikanautoa.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onkos kaikissa 4gen lukko vakiona?
     
  19. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on Comp T/A jossa SLP'n tuunaama alusta. Toimii mielestäni hyvin f-bodyksi, kiitos kuuluu varmaankin Bilsteineille ja sopiville jousille. Uratutka joo, mutta 275/40/17 ja 315/35/17 rengastuksella ei nyt paljon muuta voi odottaakkaan, mulla ei ongelmia mutta vaimo ei tykkää kun vetelee... ja T56 manuskan kytkin on "ihan ok"tuntuma ja aika kevyt käyttää
     
  20. FiftyOne

    FiftyOne 1st gear

    Itselläkin oli 2000vm Camaro 3.8 + automaatilla. 185cm mahtu hyvin ja penkit oli tukevat, sähkösäädöllä sai sivuttaistuen sopivaksi.
    Jos johonkin euroautoon pitää verrata niin esim. E46 BMW on yhtä hiljainen ajettava, tosin baijeri voittaa alustaltaan f-bodyn kirkkaasti, jämäkämpi ja nautinnollisempi ajaa. F-bodyn alusta on pehmeä, siksi niitä jäykistetään reippaasti. Tosin siltikin Camaro oli ihan hyvä ajaa vakioalustalla. Lähti aina käyntiin ja oli todella luotettava peli. Keskikulutus kutosella oli 9l/100 tienoilla, maantiellä meni 7,5l/100. Mutta jos tuollaiseen päätyisi uudestaan, niin ehdottomasti LS1. Manuaaliakin olen töissä ajanut, ei ole hankala ollenkaan. Sopii käyttöautoksi, vaihdelaatikko on tarkka ja kytkin ihan normaali muskeliauton kytkin.
     

Kerro tästä muillekin!