440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Öölipumpuissa on ylikapasiteettia vaikka tollaset pienet urat olisikin.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nostajaurat on herättäny ennenkin epäluuloja, ja onhan se tietysti lähes peruuttamaton toimenpide, mutta vertaillaanpa vähän asioita:

    Aika moni jyrsii ja porailee surutta voitelu-uria jakopäälle, virranjakajan rattaalle ja ties minne. Näissä on monesti enemmän poikkipinta-alaa kuin nostajaurissa yhteensä.
    Myös painevoideltuja nostajia käytetään ilman pienintäkään epäilystä ja varsinkin tässä asiassa se vertailu on paikallaan:
    16 painevoidellun nostajan 0,7 mm porauksella olevien reikien yhteenlaskettu pinta-ala on vähän yli 6 neliömilliä, mutta 16 nostajareijän 1mm x 0,2mm urat ovat pinta-alaltaa vain puolet tästä.

    Tuskinpa tuon takia kampiakselivaurioita tulee, tai sit on jo muutakin pielessä.
     
    Muokattu: 6.3.2016
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jos kaikki on kunnossa niin vauriota tuskin tulee, mutta kun laakerit saa öljyn tästä nostajien öljykanavasta niin onhan siinä pieni riski.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    En todellakaan lähtis nostajareikiä moparissa urittamaan. Kampiakselin voitelu tulee nostajakanavan kautta ja ensisijaisesti kait tarkotus on et sen laakerit saa voitelua, seuraavaks yläkerta ja vast sitten toi nostajaosasto. Pikemminkin ollaan toimittu toisinpäin, tukittu nostajilta öljynkierto mikäli mahdollista. Kuskin puolella se käy isolohkossa helposti, tulppa vaan öljyreijän takapäästä sopivaan paikkaan, apparin puoli on sit haasteellisempi ja sitä harvemmin tehdään, vaatii öljykanavan surrennusta ja nostajareikien puslittamista. Monissa aftermarketlohkoissa ei ole nostajille öljykanavia lainkaan vakiovarusteena, esimerkiks Indy ja KB. Ite aikoinaan tukin ton kuskinpuolen mekaanisilla aika säännöllisesti ja sit vuodesta 99 lähtien on ajettu lohkolla jossa ei tuu nostajille ja nokalle öljyä muuta kun mitä ylhäältä valuu. Yhteensä on ajokokemusta kummeniä tuhansia kilsoja mekaanisilla rullilla joista valtaosa stadin "ruuhkaliikenteessä", työmatka-ajossa ja kohtuu terveillä nokilla sekä jousipaineilla. Alkuun meni nostajia ehkä kerta kolmeen vuoteen, mut oletan et sekin johtu ennemmin lähinnä riittämättömistä jousipaineista kuin voitelun puutteesta minkä ansiosta nostajille tuli "iskua". Eli oma ohje olis et jos se ei oo rikki niin älä korjaa sitä.
     
    Swinger71 ja 440Mag tykkäävät tästä.
  5. persus

    persus 3rd gear

    Osaako kukaan sanoa että jos ostaa 3/8 bensa tankin lähdön ni onko se ton 3/8 putken sisältä vai ulkoa?
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyl se taitaa noissa päälimitta olla.
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Sääntö on, että putki mitataan päältä ja letku sisältä.
     
  8. persus

    persus 3rd gear

    ok kiitos infosta/varmistuksesta. sitte täytyy kai hommata tollanen 1/2 tuuman tankin lähtö ku meinasin käyttää kumiletkua ni ton kokosissa letkukaroissa on sitte jo tarpeeksi iso reikä.
     
  9. Pcoy

    Pcoy 3rd gear

    Tällä Recipellä ajattelin mennä:

    1/2" Pick up(on jo)
    7quart öljypohja(on jo)
    HV pumppu(on jo)
    Kuskin puolen kierron tulppaus
    Full body nostajat(ei kevennyksiä eikä reikiä)

    Seetipainetta kuitenkin vain kohtuulliset 190 niin pitäisi mennä myös maantiellä.

    Ja viisaammat korjatkoon.
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Miten seetipaine vaikuttaa maantieajoon?
     
  11. Mutku

    Mutku Gearhead

    Joku tietävämpi lisäilköön/korjatkoon:

    - paljon tiekilometrejä näkevässä koneessa korkeat jousipaineet mm. kuumentaa öljyä
    - kun ne jytyt jouset kuumenee lurujousia enemmän ja se kuumuus siirtyy siis mm. öljyyn
    - ja sitä kautta konekin kuumenee
    - toisaalta kovat pintapaineet venakoneistossa kuluttaa mm. nostajia ja nokkaa lurujousista verrokkikonetta enemmän, annetaan saapasta sille koneelle tai ei

    Öö, jos olin väärässä, niin korjatkaa. En yritä pätkääkään tässä päteä tai besserwisseröidä. Ei ole varaa eikä rahkeita. Se nyt on selvä. Jatketaan vain tiedon- ja kokemuksenjakoa. Tänks.
     
  12. Pcoy

    Pcoy 3rd gear


    HHeh...lähinnä nyt tarkoitin ettei availla jatkuvasti kun ei kyseessä ole kilpuri,eli kilsoja tulee perustarkastusten välillä aika runsaasti ja tuollaiset paineet eivät vielä käy kohtuuttomasti nostajien ja muun venttiilikoneiston päälle. Lähinnä tuota mahdollisen kulumisen seurailua joka on varmasti aggressiivisempaa suuremmilla paineilla... Sait varmasti pointin.
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Juu noin sen halusin kanssa ymmärtää, kävi vaan mielessä että onko siinä jotain muuta mystiikkaa :D
     
  14. Pcoy

    Pcoy 3rd gear

    Tässä joku kauppas alumiini runkopukkeja vähän aikaa sitten? En löytänyt ilmoitusta enää, jos löytyy vielä niin tarjoa.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mitens aukipaine ja millaset vipat? Edullisemmat alsavipat ovat kanssa olleet kulutustavaraa jso on enempi painetta.
     
  16. kuula

    kuula Gearhead

    Miten Jykä tykkäät old model crane gold vipoista up 0,6,70-0,680 nostoilla kovalla rollerilla?
     
  17. Pcoy

    Pcoy 3rd gear

    510 lbs @1.200 aukipaine jousien max nostolla .675. Nokassa nostoja .588/.622. Vipat on 1.5 Crane gold rollerit.

    Ductile vivut eivät olleet ostohetkellä 4v. sitten järkevällä aikataululla(eli heti) saatavissa ja näihin sitten päädyttiin partsin hyllyltä.
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Juu, ihan ihimillinen aukipaine. Kyl ne siel aikansa läpättää. Mä pidän not craneja parempian kun vaikkapa Indyn vippoja jotka kesti sen kolmisen vuotta meidän käytössä, oli jotain 600 luokkaa silloin aukipaine. Paremmat/kalliimmat sit kestää myös paremmin.
     
  19. viridia

    viridia Gearhead

    Miten nuo takatiivistepukin viton sivutiivisteet asennetaan?? Ei millään saa niitä tuonne väliin. Sourcen tiivistepukki käytössä.
     
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ne täytyy laittaa sillain että ennen asennusta ne tiivisteet on suunnilleen puoleen väliin pukin sivuilla paikallaan. Liimaa liukasteeks, ja sit kun pukin painaa paikalleen niin ne sivutiipparitkin liusuu tasalle.
     

Kerro tästä muillekin!