peltityökalut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja El C, 12.3.2016.

  1. El C

    El C 3rd gear

    Alkais oleen aika alkaa harjoitella peltihommien tekemistä muullakin kuin vasaralla ja ruuvipenkillä. Uusia saa tietty kaupasta mutta saako jostain käytettyjä? Tai vuokralle? Tai peräti lainaks?
     
  2. El C

    El C 3rd gear

    Kuningasajatus!
    Od:han voisi perustaa sivustolle osaston "työkaluja vuokrataan /vuokrata halutaan". Ne joilla on - vaikka vajaakäytöllä tai peräti aivan turha- työkalu, voisi sen tarvitsevalle vuokrata. Kaikki voittaisi. Vähän samaan henkeen kuin tuolla rakennuskonepuolella.
     
  3. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    peltimiehet arvostavat omia työkalujaan kauheasti.. ne on niin rakkaita ettei niitä tunnuta lainailevan.. ei etenkään alottelijalle.. sehän voi käyttää niitä väärin. lyödä esim vasaralla suoraan siihen vastimeen ja tehdäkkin siihen jonkun kolhun jne. eli olen yllättynyt jos joku peltiseppo lainaa omistaan. ei ainakaan niitä hyviä anna.

    käytettyjä silloin tällöin on kyllä myynnissä kirppiksillä/swap meeteissä ja muissakin markkinoissa, eli nettivaraosat ja harrastajafoorumit.

    ---ja aika äkkiä vuokrajoukkoon eksyy se yksi joka rikkoo välineet tai varastaa ne. --
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Kannattaa ensin miettiä, mitä on tekemässä.....
    Lokasuojan kaaria tehdessä, ja muutenkin, ensimmäinen on peltileikkurit. Nakertajalla tulee purua paljon. Välistä soiron leikkaava paineilmakäyttöinen on paras suorahkoille osuuksille. Mulla on kakspilarinosturiin (voi se olla joku pöytäkin) vanerilevy, jonka päällä ruohomatto. siinä on kiva leikkoo palasia isosta pellistä. Ietenkin hyvät peltisakset (molempikätiset). Tärkein on ollut jalkapolkimella, ja moottorilla oleva sikkikone, sopivilla pyörillä. Sitten kutistusleuat (mieluusti isokitanen). Englannin pyörää tarvii kaarevissa, ja pallomaisissa tekeleissä, sekä vasarajäljen silotuksessa.
    Muotokampoja, ym. jäljentimiä kannattaa hankkia, jotta ei pelkälle silmälle jää toteutus.
    Ei nuo koneet montaa satasta maksa varsinkaan, jos ne tekee itse.
    Montaa vasaraa, ja alasinta ei alkuun tarvi. Ne kannattaa ostaa heti käteen sopivat.
    Sitten tietenkin sellaset laitteet, joilla pellinpalat saa kiinni isompaan kokonaisuuteen.
    Tekijän sitkeys on se tärkein.........
    Tahtoo olla, että ei raaski kunnollisiahankkia aikoinaa, ja menee homma tuhraamiseksi, ja into hiipuu.....
    Niin, ja kaluille pitää olla tilaa. Ahtaudessa terävät pellinreunat aiheuttaa helposti tapaturmia.
    Mulla on kaikenlaisia piirustuksia joistakin noista vehkeistä.
    Lainaus on vähän huono juttu, kun kalua ei sitten ole itselle käytettävissä.
    Semmosta voi enempi harkita, että tuo mallin, ja kattoo vierestä, kun teen....
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vuokraaminen taitaa olla verottajan alaista hommaa ja siinä menee järki hommasta.

    Ainoo miten toi lainaus homma toimisi olisi niin, että laite ostetaan käyvästä hinnastaan ja sit myydään takaisin tai seuraavalle käyttäjälle
    Ja vehkeet pitäisi olla korjattuja ammattilaitteita tai sitten valitsemalla tarkistettuja halpiksia, jonkun 3000e sikkikoneella on kivaa tehdä, mutta sit se känninen kaveri tulee ja kaataa sen naamalleen ja akseli kieroksi ja se on ostettu satasella, niin voi tulla pienimuotoinen riita kun pitääs loppu 2900 maksaa

    Liittymis maksu ois hyödyllinen ja sillä katettaisiin "vuokraajan" kuluja ja samalla karsisi huolettomat lainailijat pois, kun pitäisi olla alkupääomaa käytännössä katteettomasti


    Sit jos homma toimii niin laitteita vois lisätä, tai "vuokraus"hintaa laskea

    Itelle jos lainaisin sikkikonetta ja kuti/venyleukoja niin vääntäisin valmiita palikoita hyllyyn, jonka jälkeen sitä ei enää tartteis säilyttää jossain nurkissa tilaa viemässä

    Mitäs laitteita ois järkevää olla?

    Kutistin leuat
    Venytin leuat
    Sikkikone
    Peltikaarisakset
    Pellin taivutin joku metrin leuoilla (on pienet joo, mutta parempi kuin vasara ja ruuvipenkki)
    Englannin pyörä, ehkä "mini" kokoisena

    Mitä muuta?

    Täytelanka mig vai sodastream pullollinen?
    Plasma?
     
  6. BBC

    BBC Guest

    Kyllä minä voin vuokrata peltivehkeet siksi aikaa kun en itse tarvi, mutta onko kukaan valmis maksamaan asiallista vuokraa?, tuskin. Ilmaiseksi niitä ei saa ja voin sanoa että hyvät työkalut maksaa niin paljon että niitä ei vain voi jaella ilmaiseksi lainakäyttöön. Pelkästään hyvä english wheel ja hyvä sikkikone maksaa yhden 4000-5000e jne. Toisaalta eipä niillä hirveästi mitään tee jos niitä ei osaa ollenkaan käyttää ja opettelu vie aikaa,.... Suosittelen säästämään ja ottamaan 1vkon kurssin Oskarin luona Ruotsissa (jatkoi Lazzen peltikoulua) ja sitten satsaamaan vehkeisiin niin kaikesta on jotain hyötyä. Kurssi ja vehkeet 10 000e on sijoitus itseensä ja omaan harrastukseen ja omien taitojen kehittämiseen. Toisaalta, helpompaa ja ehkä halvempaa on viedä tavarat/auto peltisepälle ja itse keskittyä nettikeskusteluun tai esson baarissa flipperiin nojailuun,....

    Nämä voin vuokrata:
    kahdet kutistin venyttäjät
    english wheel
    sikkikone , sähkökäytt. 20paria rullia
    paineilmavasara (ingersoll )
    nahkasäkit, vasarat, vasteet


    pullmaxia ei viitsi ruveta siirtämään, painaa toista tonnia,....

    aulis
    auliz@kotinet.com
     
  7. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Kyllä opetteluun menee aikaa paljon, mutta kiinnostava laji on. Itsellä on kiinnostusta asiaan ja nyt vuoden kokemuksella englanninpyörästä ym. täytyy sanoa, että edelleen olen nöyrä vasta-alkaja, eli jos laitteita jostain saa vuokraan tai lainalle, voi laina-aika venyä helposti pitkäksi. Itse olen huomannut, että aivan perustyökaluissakin, esim. vasaroissa kannattaa panostaa mieluummin muutamaan kohtuulliseen vasaraan, kuon määrään. Nuo halvimmat peltityövasarat ovat joko tavallisesta vasarasta muokatun oloisia liian painavia naputteluun tai sitten todella kevyitä ja pieniä huonosta valusta olevia helistimiä. Kumpiakin versioita olen kokeillut ja kummastakaan en pitänyt. Peltileikkurina itselläni ei ole, eikä tule varsinaisia isoja kaarisaksia. Olen tykästynyt kovasti noihin itselle kulkeutuneisiin penkkipeltisaksiin, jotka saa kiinni ruuvipenkkiin, valmistusmaana on USSR, eivät vie paljon tilaa säilytyksessä, suoraan saa leikattua hyvin ja pienen kokonsa vuoksi myös hiukan kaarevia muotoja ja yksityiskohtia saa leikattua. Lisäksi pitää toki olla oikeasti kunnolliset vasemmalle ja oikealle leikkaavat peltisakset. Itsellä on Midwest merkkisiä, ostin tuon merkkisiä saksia, koska pääsin erään rakennuspeltitöitä tekevän saksia kokeilemaan ja tykästyin.
     
  8. El C

    El C 3rd gear

    Oukkei, hieno homma. Mietis hieman vuokrahintoja noille laitteille niin katsotaan oisko musta siihen. Ennenkuin lähtee kalliita työkaluja ostamaan olis varmasti viisasta hieman tutustua vermeisiin ja katsoa osaako niillä tehdä mitään.
     
  9. pas2

    pas2 Gearhead

    Peltihommia aloittelevalle
    -Peltisakset, molempikätiset, vitosenkin vehkeet on ollu ihan hyviä, tuuripeliä noissa.
    -Mig (Mag) hitsi CO2 pullolla.
    -Pari vasaraa, itse olen viime aikoina naputellut tavis vasaralla. Kuulapäätä tarttee välillä. Jotain pihtejä
    ^Noilla voi jotain helmapaikkauksia tehdä.
    -Tukeva ruuvipenkki (toimii alasimenakin)
    -kutistin/venytinvehje (Shrinker stretcher) telineellä ja jalkapolkimella. On meinaan lokarin kaaret "helppoja" sen jälkeen. Itte kirosin, kun en moista ollut hankkinut aiemmin. Yksi vehje vaihtoleuoilla riittää aloittelijalle.
    -pöytäleikkuri, itse sijoitin 60€ uuteen IKH
    -Erilaisia muotorautoja pellin muotonaputteluun on ollut hyväksi.
    Lisähilppeitä:
    -Sikkikoneella tekee kaikenlaista
    -Englanninpyöräkin on kiva, saa ajettua esim. kaarevan kulman.
    -Erilaisia lukkopihtejä on kiva olla olemassa.
    -puukkosaha, rälläköitä...

    Jos Porissa liikkuu niin pääsee varauksella kokeilemaan noita tuotteita jos olen paikalla.
    Oikeasti kutistin/venytin on se, mikä on mun mielestä ruuvipenkistä seuraava, itse en pysty enää tekemään peltijuttuja ilman enkkupyörää, kutistinvenytintä ja sikkipyörää. Kunnollinen kanttikone pitäisi jostain keksiä, kun taistelu pelti teräslevyjen väliin, ruuvipenkkiin ja taitto vasartamalla ei ole se kaikkein mukavin. Pitkän pellinhän saa taitettua ruuvipuristimilla, profiiliputkilla ja vasaralla :)

    PS. En osaa mitään enkä tajuu näistä laitteista mitään, kunhan teen.
     
  10. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Itellä sama homma, noi samat koneet on vaan kyllä aika lailla työtä helpottavia. Yks mitä paljon käytän on tukevia lattoja, mihin oon hitsannut päähän poikkipienaksi, eli T:n muotoon eri vahvuisia tankoja, latasta kiinni ruuvipenkkiin ja tangot jää sitten vaakaan, helppo naputella pyöreitä kulmia tuon päällä. Lisäksi on yksi pelkästään latasta tehty T, sen päällä helppo tehdä pieniä kanttauksia, kulmiinkin.
    Ps. itsellä sikkikoneena on vanha pikku Puko, riittää mun hommiin, mutta tarvisin siihen lisää rissoja, tarjotkaa, jos löytyy!
     
  11. pas2

    pas2 Gearhead

    Mulla enkkupyörän kylkeen ed. omistaja tehnyt erittäin kätevän alasinjalan, mihin erilaisia alasimia mm. teräskuula, ratakiskon pätkä, peltivasteita, iso pyöreä putken pätkä pystyssä...
     
  12. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Äsken tulin tallista taas tuohon japaninlahjan lavaan uutta peltiä vääntämästä. Lavan sisäpuolisiin lokarinkaariin sikkikoneella ja vasaralla muokkailin pokkausta millipiikin peltiin. Ohuempiin kylkipelteihin kokeilin nyt näitä "hitsauskuutioita". Pitkään emmin näiden hankintaa, kun olivat mielestäni kalliit... olisi vaan pitänyt ostaa jo aikaa sitten, niin olisi päässyt paljon helpommalla :confused: On nimittäin helppo saada puskusauman rako sopivaksi ja kappaleet linjaan, isommat osat kun ei aina magneetillakaan pysy ja kaarevassa muodossa helposti alkaa hammastaa. Ensin ihmettelin noissa kuutioissa tuota mustaa pulttia ja sormiruuvia kuution sisällä, mutta niiden avulla saa eri vahvuiset pellitkin tasan yhteen ja kaarevassa muodossa samoin, ilman, että rupeaa hammastamaan, suosittelen, ovat kyllä kaksikymppisen väärti!
     
    El C tykkää tästä.
  13. El C

    El C 3rd gear

    Kattelen tässä parast aikaa youtubesta bass kustom kaverin (Brian Bass) "the wade" rodin rakennusta. Ei mitään turhaa draamaa, pelkkää tekemistä asiallisesti selostettuna. Mukavaa katsottavaa ja kateekskin käy. On toi tig hieno peli!
    Maailmassa on varmaan parempiakin peltiheikkejä mutta tykkään tän kaverin tavasta tehdä.
    Niin ja pääsin tänään kokeilemaan englannin pyörää, sikkikonetta ja kunnollista kutistinta.
    Oli kivaa.
     
    Muokattu: 16.3.2016
  14. valpas

    valpas Gearhead

     
  15. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Hyvä otsikko lainataampa sitä.
    Koska kaikkialaitteita ei ole varaa hankkia kerralla mikä olisi hankinta järjestys? Pitemmälle peltikursseilla ehtineet kertokoot. Ostoslistalla olevat laiteet: sikkikone, kanttikone, kutistus/venytyslaite, englanninpyörä ja mankeli. Kohteena auton ruostekorjaukset pitkäoppimäärä. Voiko esim Pullmaxilla korvata useampia noista? Tuo Pullmax ei ole oikein avaútunut minulle.
     
  16. pas2

    pas2 Gearhead

    Kutistusvenytin, kantti, sikki, enkku, mankeli on mun mielestä järjestys.
     
  17. Kine

    Kine 3rd gear

    Hyvät käsityökalut on varmaan ne mihin kannattaa panostaa. Jos siis aikoo nautiskella harrastuksesta. Minä en ole vielä kunnollisia peltisaksia löytänyt. Wiss-merkkisiä ostanut, mut ei oo oikein hyviä. Semmoset pelikaani-malliset kun löytäis. Mankon kanttikone on, mutta ei kaarisaksia. Rälläkällä leikellyt mitä tarvinnut. Semmonen 5 mm suikaletta leikkaava sähkösaksi on ollut aatoksissa hankkia.

    Minulla on pihalla Nibbler, Pullmaxin serkku. Semmoista ei ehkä ihan joka tallissa tarvi. Lähinnä puoli- kokoammattilaiset, luulisin. Syntyyhän sillä kätevästi vaikka taka-akkunan korjauspelti kun tästä kattelee

    Tai vaikka vahvikeuria pelteihin. Mielikuvitushan tuossa on rajana. Saahan niihin kutistus- ja venytysleuat, mutta poljettavat mallit taitaa olla kätevämmät pienessä tallissa kun ei urakalla tarvi tehdä

    Tossa kans aika pätevän oloinen rakkine. 6 mm kulmateräskin taipuu hikoilematta.

    No, tuon Eckoldin hinnalla ostaa jo monta valmista koslaa.

    Englanninpyörää on kanssa aika hankala korvata järkevästi muulla. Pakkelin määrällä tietysti, mut siinä nyt ei oo mtn järkeä.
     
    Remmiveto tykkää tästä.
  18. valpas

    valpas Gearhead

  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jos aito joulupukki joskus ilmestyy kyselemään, et mitääs tahtoo jouluksi niin varmastikkin listalla ois toi Eckold
    Ois runkopalkkien korjauspalojen tekeminen mukavaa hommaa [​IMG]

    Ja samalla masiinalla vois askarrella jotain kivaa muuhunkin käyttöön esim. puutavarakuormaaja kaarevilla puomeilla [​IMG]
     
  20. maddis

    maddis Gearhead

    Jaahas, löyty sit paikka mihin rahansa laittaa jos sattuu lotossa voittamaan. :)
     

Kerro tästä muillekin!