Oldsmobile 1942 ihmettelyä ja kiroilua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 42olds, 16.3.2016.

  1. 42olds

    42olds 2nd gear

    Helpompi varmaankin kasata kaikki tyhmät kysymykset tänne, kuin ripotella ne ympäri palstaa.

    Jotenkin se autokuume pääsi taas yllättämään. Vaikka nykyisen talon talliin ei pitänyt mahtua autoa ja sijainti auton omistamisellekin on niin huono jne jne. Aluksi ajattelin, että kurkataan vaan, mitä on myynnissä. No, "huonostihan" siinä kävi.
    Kriteereinä ei ollut muuta, kuin että 6 henkeä pitää mahtua kyytiin. Aluksi vilkuilin 60-70 luvun vaihteen muskeleita, mutta ei budjetti riittänyt fiksuun ratkaisuun. Farmarikin olisi ollut kiva, mutta oikein mieleistä ei löytynyt. Selailin Craiglistiä ja vaikka olin vannonut, että koskaan en osta enää auton itärannikolta, päädyin silti New Yorkin Craiglistiin.
    Sieltä sitten löysin myynti-ilmoituksen 1942 Oldsmobile 76 Sedanetesta kutosella ja automaatilla.
    [​IMG]
    Autohan näytti ihan hienolle ja hintakin oli sopiva kukkarolle. Eli viestiä myyjälle.
    Ja yllättäen vastausta ei kuulunut. Soittamaan en viitsinyt rallienglannillani alkaa soittamaan ja jos myyjää olisi kiinnostanut myydä, olisi hän vastannut sähköpostiin (mihin erikseen pyysi lähettämään kysymykset).

    No, leuka rintaan ja kohti seuraavaa autoa. Kutakuinkin viikon taas Ebayta ja Craiglistiä selailin, kunnes Olds putkahti Ebayssä silmien eteen. Uudestaan viestiä nyt Ebayn kautta. Tällä kertaa myyjä jopa vastasi, mutta vastauksena oli vain "Car stays in america". Hiukan kiroilua ja pennien laskemista uudelleen. Lähimmän välittäjän etsiminen ja toimeksianto saada auto Suomeen.

    Pari päivää sitten se pihaan saapui.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kuvissahan tuo näyttää hyvälle, mutta on siihen ajan hammas päässyt puremaan.
    Alunperin auto oli tämmöinen, kunnes myyjä laittoi sen liikenteeseen
    [​IMG]
    Sen jälkeen myyjä plastidippasi auton ja pisti ajokuntoon. Rakensi johonkin paikalliseen autonäyttelyyn tms.

    Sisustus on kohtuullisessa kunnossa. Uusi lattiamatto on laitettu vanhan päälle ja kattoverhoilu on huonossa kunnossa. Penkkien päällä on joku lakana tms.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Runko näytti pikaisesti kurkattuna ok-kuntoiselta. Välittäjän mukaan öljyt oli tullut pihalle matkan aikana, mutta koneessa oli öljyt tallessa. Pihassa, kun auton sai talliin riehuttua, oli punainen läikkä maassa. Eli ilmeisesti automaattilaatikko vuotaa.
    Koneen öljyistä rohkaistuneena yritin startata autoa, mutta akku oli ihan lopussa. Tosin sisällä on jonkinmoinen päävirtakatkaisin ja välillä sen kääntäminen sytytti vilkkuvipuun valot ja välillä ei. Eli sen toiminta ei ole vielä ihan selvillä. Mutta kun katsoo näitä johtoja, niin ehkäpä parempi jos virtaa ei olekaan akussa.
    [​IMG]
    Rohkea on jannu ollut jenkeissä, kun tuolla on uskaltanut ajella.
    [​IMG] [​IMG]
    Siinä muutama lisäkuva konepellin alta.

    Lopulta kaverin kanssa auto löysi tiensä talliin. Hiukan ahdas se on ja kylmäkin vielä, mutta eiköhän tuolla tarvittavat hommat saa tehtyä.
    [​IMG]

    En aiemmin edes tajunnut, että auto taitaa olla aika harvinainen vekotin, koska -42 jenkeille tuli muuta ajateltavaa ja autojen tuotanto lakkasi useammaksi vuodeksi. Tuolta voi ihmetellä valmistusmääriä tarkemmin.

    Tästä on hyvä jatkaa. Penkit on irti ja menossa kohta verhoilijalle. Suunnitelmissa olisi puna-mustat nahkapenkit ja oviverhoilut sitten niiden mukaan. Lattiamatoksi kelpaa varmaan ihan terassimatto mustana.
    Niin ja akku on latauksessa, jos tuon uskaltaisi/saisi vaikka vähäksi aikaa laittaa käyntiin.

    Huomenna auto pukkien päälle ja lattiamatot pois. Takakontin kulmasta ainakin paistoi aurinko.
     
    JouniK, Janski59, Inlinee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onnea projektille, on kyllä harvinaista vuosikertaa. Hieno malli.
     
  3. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Magee peli!

    Jotain tommosta katellu välillä itellekin... 6V järjestelmä tosin on oma haasteensa. Ehkä sähköjen päivitys 12 volttiseksi samalla ku uusit piuhat?
     
  4. 42olds

    42olds 2nd gear

    Sähköt päivittyy sitten, kun tuo tallissa odottava 267 muuttaa konetilaan. Yritys on kova ajella orkkistekniikalla mahdollisimman pitkään.

    Joko sähköt ovat ihan jumissa tai akku on lopussa. Tai uusi laturi on valmiiksi rikki. Auto ei edes inahda akun kanssa eikä valot toimi. Ainoastaan vilkkuviikseen tulee himmeä valo. Laturi näyttää 8A latauksella, että akku on tyhjä ja 2A latauksella, että se on melkein täysi. Navoista mitattuna akussa on virtaa kuitenkin 6.54 volttia, eli täysihän se olisi?

    Sisustan sain purettua kokonaan, mutta turvavöiden pultit aiheutti ihmetystä. Pyörivät tyhjää, mutta pohjassa ei ole vastakappaleita. Rälläkkää pitää siis niillekin näyttää.
    Samoiten ovien kahvojen poisotto on suunniteltu todella hienosti. Shop manualin mukaan siihen on ihan kaksi omaa työkalua ja aika heikosti ne saa ilman niitä pois. Aikani yhden kanssa taistelin ja luovutin.

    Sen takia siirryin takakonttiin ja sen ruosteiden pariin.
    [​IMG]
    Tuommoisen palan näillä taidoilla keksin leikata pois. Reunoille jäi vielä ruostetta, mutta niitä pitää sitten leikkailla lähempänä hitsausta.
    Olisi pitänyt tajuta, että tankin kannatinpantojen kiinnitys tulee tuonne kontin etureunaan. Laikatessa tankki pääsi hiukan liikahtamaan alaspäin ja suloinen bensan tuoksu täytti tallin. Aluksi en edes tajunnut koko hommaa ja rälläköin, kunnes haju alkoi olla jo sen verran iso, että alkoi kiinnostamaan sen alkuperä.
    [​IMG]
    Valuu keskeltä tankkia alimmasta kohdasta, eli jossain pohjassa se reikä on. Mutta mitään selvää kohtaa ei näkynyt joten ainut vaihtoehto ilmeisesti on pantojen alla ollut ruoste.

    Hyvähän tuo on, että nyt alkoi vuotamaan eikä ajossa. Huomenna pitää tiputtaa tankki alas, ottaa mittoja ja alkaa metsästämään suunnilleen vastaavaa.
     
  5. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Samat sanat
     
  6. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Komea laite. Kyllä noi 40-luvun "pullukat" on hienoja laitteita. Onnea rojektiin!
     
  7. f-85

    f-85 Gearhead

    Mulla on ehjä tankki tuohon, varmaan jotain muutakin tarpeellista voi löytyä.
     
  8. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Hieno homma että näitä pullukoita tulee lisää maahan,tykkään.
    Laita vaan lisää juttua kun saat hommaa etiäpäin.
     
  9. MarkoT

    MarkoT 2nd gear

    Elä sitte lähe turhaan purkamaan sitä nippeleiks jos ei oikeasti ole tarvetta...Nii siis jos joskus lähivuosina haluat sillä ajellakki =)
     
  10. 42olds

    42olds 2nd gear

    Joo, turhaa purkamista pitää välttää :D Ruostehommat ja sisusta on ne kriittiset kohdat. Ensi talvena ehtii sitten purkaa enemmän, jos siltä tuntuu. Sisustan kanssa on nyt vaan tullut vähän arpomista, että millaista siihen suunnittelisi. Toisaalta joku siisti nahkasisusta olisi ihan passeli, mutta toisaalta taas meksiko-vilteistä tehty sisusta olisi omaan silmään kanssa hieno.

    Työt painaa taas päälle ja töissähän on hyvä tehdä kaikkea muuta kuin sitä, mistä palkan saa.
    Eli pölykapselien kiillotusta. Orkkiskapselit löytyi Ebaystä. Myyjänä oli vielä auton edellinen omistaja, joka ei autoa suostunut tänne myymään. Oli pakko kohteen sulkeuduttua laittaa viesti, että nämä ostamani kapselit sopivat siihen ostamaani autoon erittäin hyvin.
    Kapselit olivat yllättäen aika sameat ja hapettuneet.
    [​IMG]
    Vähän jotain puhdistustahnaa ja hiukan paremmaksi sen pinnan sai
    [​IMG]
    Hiukan huono kuva, mutta kyllä pientä kiillon parannusta on havaittavissa. Lopuksi maalit päälle
    [​IMG]

    Tankkiongelmaankin tuli ratkaisu. Samalta kylältä löytyi -47 oldsin ehjä tankki. Omastani en löytänyt mitään reikää, mutta silti se jostain vaan vuoti. Eipä tuota sen enempää kannata lähteä tutkimaan, kerta ehjä on tarjolla tilalle. Hitsaushommiakin pääsisi aloittelemaan, kun bensat on haihtunut tallin lattialta.

    e: Verhoilujahkailu päättyi siihen, että ostin meksiko-viltit.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 20.3.2016
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mihin tämä perustuu? 10 v yhteistä taivalta tuli täyteen oman 6V kanssa enkä mitään erityisiä haasteita ole kohdannut. Akkuja ja polttimoita ei ihan joka putkasta löydy ja pitää huolehtia että puhelin on ladattu jo lähtiessä, mutta that's it.

    Jaa no pari kertaa on käntiinlähtö ollut huonoa ja kun vähän laiskasti pyörittää, niin kerran joutui hinaamaan käyntiin, muilla kerroilla riitti odottelu ja uusi yritys. Juurisyynä ongelmat sytytys- tai polttoainepuolella, ei virtapula. Akkua en ole tyhjäksi saanut kertaakaan.

    Komee kötöstys joka tapauksessa!
     
    Muokattu: 20.3.2016
  12. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Perustuu aika pitkälti samoihin onkelmiin ku säkin oot kohdannut, pieniähän nuo on mutta kuitenkin. Akkulaturikin pitää tallissa olla semmonen, millä voi ladata 6 volttista. Juu, ja oon onnistunu saamaan akun tyhjäksi, johtuko sitte huonosta akusta vai huonosta kuskista... :p
     
  13. 42olds

    42olds 2nd gear

    Hiukan on saanut näperrettyä lisää.
    Takakonttiin sain hitsattua ehjää peltiä. Tai no, ensimmäistä kertaa tartuin kunnolla hitsauskoneeseen, joka on tietenkin köyhälle sopiva hinnat alkaen malli. Jonkin verran piti taistella, jotta säädöt sai kuntoon ja edes välttävää saumaa sai aikaiseksi. Peltien sommittelukin muuttui matkan varrella, joten eipä tuota kehtaa esitellä. Mutta saumat tuntuvat pitävän ja vesi pysyy ulkopuolella, joten kaippa tuota voi jonkinlaisesi onnistumiseksi sanoa.
    [​IMG]

    Töissä on hiukan aikaa touhuilla, joten päätin kokeilla vararenkaan päällisen ja kick panelien verhoilua. Kick panelit on joku omin kätösin veistellyt vanerista ja verhoillut jo kerran. Väri ei kuitenkaan passaa minulle, joten uutta vaan tilalle. Materiaali vähän mietitytti, mutta google kertoi hyväksi tavaraksi terassimaton. Tosin semmoista en löytänyt, missä ei ole kumipohjaa, joten kumipohjallista piti ottaa kaupasta mukaan. Samalla tavaralla olisi tarkoitus tehdä lattiamatto ja kontin matto.
    [​IMG]
    Vararenkaan päällisen "kangas"
    [​IMG]
    Alta löytyi ihan hyvä paksu vaneri, joten vähän puhdistusta vaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Eipä siihen ihan pyöreitä muotoja saanut, mutta kelpaa konttiin ihan hyvin.
    [​IMG]
    Entiset kick panelit.
    [​IMG]
    Oma kötöstys.

    Ovien sisälistat olivat sinällään ihan hienot puujäljitelmät. Vähän ne oli kuitenkin kärsinyt ja ei niidenkään ruskea väri miellyttänyt silmää.
    Koristeet irti ja kiillotukseen
    [​IMG]
    Tuo oli huonoimmassa kunnossa. Toinen merkki ja muut listat olivat yllättävän hyvässä kunnossa.
    [​IMG]
    Kyllä siihen vähän sai kiiltoa takaisin ja noita syöpymiä veks. Joku hieno hiomapaperi olisi ollut hyvä kaveri tuossa hommassa.
    Seuraavana oven sisälistojen maalaus. Värinä turvallinen mattamusta.
    [​IMG]
    Sisälistan ylälaidasta revin tämmöisen irti. Ebaystä yritin etsiä vastaavaa, mutta en löytänyt tai hakusana ei ollut kohdallaan.
    [​IMG]
    Eli tuommoista kangastiivistettä, mikä on pyöreä päältä. Samaa kulkee ovipahveja pitkin oviaukossa. Kellään mitään vinkkiä, mistä moista voisi etsiä?
    Window feltit ovat myöskin vaihdon tarpeessa. Samanmoista löysin, mutta en kyllä millään saa samanlaisilla niiteillä niitä kiinni, mitä orkkikset oli. Piti siis tilata vähän paksumpaa, jonka saa vedettyä vaikka itsestään porautuvilla kiinni. Metritavarana ne tulee, joten toivottavasti lähettäjä ei hirveän pieniin palasiin niitä pilko.
    [​IMG]
    Siinä lopputulos.

    Seuraavana pitäisi varmaan alkaa taistelemaan helman ruosteiden kanssa. Tai sitten käyn hakemassa lisää terassimattoa ja teen takakontin kerralla kuntoon. Saapahan ainakin jotain kunnon näkyvää aikaiseksi.
     
  14. Minimies

    Minimies 3rd gear

    Brittiosalta löytyy jonkinmoisia kangas päällysteisiä tiivareita....
    [​IMG]
     
    42olds tykkää tästä.
  15. 42olds

    42olds 2nd gear

    Kiitti Minimiehelle vinkistä. Pitää tuolta kysellä tarkemmin, kunhan projekti on siinä vaiheessa.

    Takakontin sain taisteltua kuntoon.
    [​IMG]
    Vähän kuhmuja jäi tuon maton kankeuden takia, mutta kyllä tuonne tavarat kehtaa heittää.

    Seuraavaksi aloitin kuskin puolen helman ihmettelyn. Siinä oli jonkinmoinen pelti päällä, jossa oli muovipinnoite. Ihan kuin astinlaudaksi tarkoitettu. Se oli ruosteessa, joten se pois. Sen alta paljastui helmapeltiä ja tietenkin sekin on ruosteessa.
    [​IMG]
    Vähän on näköjään huono kuva, mutta tästä varmaan näkyy paremmin
    [​IMG]
    Tuosta yritetään jatkaa.
     
  16. 42olds

    42olds 2nd gear

    Koville se ottaa, mutta vähitellen sinne jotain helmakotelon tynkää taitaa valmistua. Ruostetta olikin sen verran, että koko helmakotelo menee kuskin puolelta vaihtoon ja lattiaakin kuskin puolelta kelpo siivu. Apparin puolella todennäköisesti sama odotettavissa. Rälläköin nuo ruosteet pois ja samalla katkaisin useamman lattian vahvikkeen tms. ja yhden korikannakkeen. Vähän alkoi jänskättämään, notkahtaako koko auto, mutta nyt ovi toimii paremmin, mitä ennen operaatiota.

    Hiukan alkoi harmittamaan, kun en laikannut kunnon paloja kerralla. Viimeiselle palalle aloin putsaamaan pohjaa, niin sieltähän löytyi vielä mätää ihan reipas kohta. Sitä oltiin peitelty jollain mustalla massalla ja pohjaa kopistelemalla sitä ei meinannut huomata. Vasta, kun sitä alkoi putsaamaan, löytyi pitsiä alta.

    Lattian vahvikkeet tuottivat tänään hiukan voimasanoja. 12mm pelti alkaa näille taidoille olla jo sen verran vaikeata muokata, että ei siitä meinaa saada millää oikean muotoista palasta. Google kertoi, että runkoakin saa paikata hitsaamalla palasista, joten jospa itsekin sitten rakennan tuon vahvikkeen kolmesta eri palasesta. Samalla saan sen hitsattua kunnolla alkupäästä kiinni.

    Jokaikinen vastaan tullut pultti on katkennut, mutta se olikin odotettavissa.

    Tuo plastidippi on aika useasta kohdasta kulunut puhki ja eilen, kun taas kerran könysin sieltä auton alta kipinän reikien ja palavan parran kanssa, niin aloin repimään sitä pois.
    [​IMG]
    Nakitin tuon suhteen "pitääkö sun taas mennä sinne autotalliin"-osapuolen repimään tuota irti, niin saa sekin jotain tekemistä. Onneksi lähtee helposti irti ja vajaan puolen auton repimisellä ei ole vielä mitään suurempia yllätyksiäkään tullut vastaan.
     
  17. palontie

    palontie Double Gearhead

    Hieroin jokunen vuosi sitten kauppoja -70luvun fullsize stw:stä joka oli dipattu,mutten uskaltanut ottaa sen takia mitä sen kumin alta löytyy.
     
  18. 42olds

    42olds 2nd gear

    Toinen puoli alkaisi olla valmis. Hissukseen, kun hitsailee ja kevään tullen pukkaa kaikkea pihahommaakin niskaan, niin tuo on ihan mukavaa välillä sulkeutua tuonne talliin.
    Hitsaussaumakin alkoi loppua kohden olemaan jo ihan siedettävän näköistä. Naapuri, joka elättää itseään hitsaamalla ja harrastaa noita läntisen naapurin autoja kävi muutaman kerran mulkaisemassa urakkaa ja ei sieltä ainakaan pahoja haukkuja tullut.

    Toinen puoli oli ensi oletuksena se helpompi puoli.
    [​IMG]
    Mutta totuus oli se, että ihan yhtä paljon sinnekin pitää hitsata. Kaikki korikannakkeet, nuo lattian tuet ja koko helma. Ja lattiaa. Nyt tuosta hommasta on vaan jo sen verran hajuilla, että tietää jo vähän, miten tuota hommaa lähtee toteuttamaan.

    Penkit on viety verhoilijalle, joka tekee ne vähän niinkuin harjoitustyönä. Ensimmäinen auton penkkien teko heille. Aikataululla ei ole mitään kiirettä, joten saavat rauhassa opetella.
    Etuovien ja takasivujen verhoilut jouduin leikkaamaan paksummasta vanerista, koska noista nykyisistä niittipyssy sujahti läpi. Etuovet ehdin tehdä valmiiksi, taka käsinojaan ehdin muutaman niitin ampua kunnes Bilteman niittipyssy päätti hajota. Ostin tilalle paineilmakäyttöisen, jos se kestäisi vähän paremmin.

    On tuo plastidip yhtä perkelettä repiä pois, jos on vähänkin säästelty sen ruiskutuksessa. Joistain kohdin irtoaa ihan isona palasena ja joistain kohdin on niin ohutta, että lähtee muutaman sentin palasina.

    Fender skirttejä hiukan mulkaisin ebaystä. Chevyyn tarkoitetut oli kutakuinkin 250 taalaa ja Oldsiin tarkoitettuja löytyi vain yhdet ja hinta makea 450 taalaa. Chevyn fenderit oli ihan normi puoliympyrät, mutta Oldsin fenderit oli tear dropit. Joko kuva oli joku geneerinen myyntikuva tai sitten mun pää ei vaan osannut sen mallisia läpysköjä sovittaa tuohon pyörän aukkoon.
    Pitää mittailla, että miten nuo Chevyn fenderit sopisi tuohon, koska hankintahinta on paljon halvempi
     
    Muokattu: 22.4.2016
  19. drpete

    drpete 3rd gear

    Ihan mielenkiinnosta, kun itsellä on jossain vaiheessa sama homma edessä 48 Oldsiin: Tuosta eteenpäin kun teet, niin hitsaatko ensin nuo lattian alle tulevat vahvikkeet paikalleen, ja sitten lattia kiinni, vai ensin lattiapala ja sitten alle kiinnikkeet? Ja missä välissä helma? Meneekö siitä sekä sisä-, että ulkopuoli uusiksi?
     
  20. 42olds

    42olds 2nd gear

    Mulla meni kaikki uusiksi. Leikkasin helman niin, että ulospäin näkyy tuo vanha helma ja sen "taakse" tein uuden kotelon.

    Pähkäilin sen niin helpommaksi, että ensin ulompi helmapelti, sitten lattia ja sen jälkeen sisempi helmapelti, jonka sai hitsattua sitten lattiaan kiinni. Sen jälkeen lattian vahvikkeet ja korikannakkeet.

    Nyt meinasi tuo projekti alkaa maistua vähän puulta ja penkeissäkin menee vielä oma aikansa, joten keskityin toisen projektin loppuun tekemiseen.
    https://www.dropbox.com/s/bbph9by51qo2q4c/suzu28.jpg?dl=0

    Puhelin ei nyt anna jostain syystä linkittää kuvana.

    Eiköhän se motivaatio auton suhteen löydy, kun tuo aurinko alkaa kunnolla paistamaan.
     

Kerro tästä muillekin!