peräöljyä jarrurummussa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja rokapilirepeli, 20.3.2016.

  1. rokapilirepeli

    rokapilirepeli Gearhead

    kyseessä kuusnelonen valiantti vakioperällä, eli peräöljyä tihminy hiukan rumpuun. Millanen remontti lie eessä? Vinkkejä? us centeriltä vissiin jotain stefoja ainakin saatavilla, muualtakin mahollisesti? kokemuksia? kiitti jo etukätteen vastauksista :)
     
  2. jariha

    jariha Double Gearhead

    ulompi stefa vaihtoon siis, vetari irti neljällä pultilla ja nykäisy, vanhastefa jollain kaivaa pois ja uusi tilalle, jarrukenkien pesu jos eivät oo vettyny pahasti öljystä tai sit uudet kengät? jarrurumpu kannattaa tietenni pestä myös... ei mikkää pahahomma oo;)
     
  3. Lunatic

    Lunatic 3rd gear

    Sama homma edessä coronettiin... Siel on vaa sen verran öljyä et parempi vissiin uudet kengät laittaa samalla.
     
  4. rokapilirepeli

    rokapilirepeli Gearhead

    tattis vaan, ei kuulosta pahalta hommalta :)
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos ihan varmasti tiedät, että on orkkisperä, niin stefan osto vuosimallin ja jarrujen koon (9" tai 10") mukaan. Mutt siellä voi olla jo joku muukin perä tai osakasa => mun nykyisessä autossa on 9" jarrujen mukaiset stefat ja laakerit, vaikka jarrut on isommat.

    Stefoja on pikkuperään ainakin 3 eri kokoista.

    Vanhat stefat saa pois vaikka katkaisemalla ne talttaruuvarilla ja vasaralla. Uuden asentamista varten olen metsärempassa varannut klapin tai lankunpätkän, josta puukolla veistellen saa sopivan pyöreän ja tasapäisen tuurnan, jonka avulla kätevästi upottaa stefat paikoilleen.

    Pikkuperän akseli pitäis irrota rummun puolelta laipan neljällä pultilla kunkin kerrallaan vetoakselin laipan läpi sovitetulla hylsyavaimalla avittaen. Mutta onpa se jumiin ruostunut laakerikin joskus nähty. Laita hyvät pukit auton alle, ettei auto putoa akselia kiskoessa.
     
  6. rokapilirepeli

    rokapilirepeli Gearhead

    No tämä kampe ollu vuodesta 78 perheessä ja ei oo kuulemma ukki tai isäukko ainakaan perää menny vaihtelemaan :) 9" rummuilla.... kiitti vinkeistä, eiköhän tuosta jotenkin suoriuduta :)
     
  7. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    keittiöetikalla pesty kengät öljy ja jarrunestevuotojen jälkeen. siellä ne on ollu 15v paikallaan ja leima tullu aina. ;)
     
    rokapilirepeli tykkää tästä.
  8. L.P.

    L.P. Gearhead

    Tässä talvella kävi itselleni siten, että 7 1/4" uusi stefa oli, mutta silti taas öljyä rummussa. Pyöranlaakeri oli lähtenyt luistamaan vetoakselilla ja vetari tullut 2cm ulospäin -> vetarin tiivistyspinta ei enää tavoittanut stefaa ja jarrurummun ja kilven välissäkin oli iso rako, eli ei jarruttanutkaan hyvin.

    Hyvä ettei lähtenyt irti asti (kuten kävi kerran vuonna 2007). Uusi vetari laakereineen sisään ja matka jatkuu.
     

Kerro tästä muillekin!