Olds 307 (Y) käyntiongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maverick999, 11.9.2015.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Voi se pieleen hypännyt jakokin varmaan tuollasta tehdä, mulla joskus hyppäs kaksi hammasta niin ei sitä saanu enää käyntiin ollenkaan.
    Jos kampuran kääntely 5 astetta edestakas saa jo jakajankin liikkumaan niin jakopäänhän täytyy olla sillon tosi tiukassa kunnossa. Onhan siellä jakajan rattaissa jo tuon verran välystä.

    Venttiilikoppa pois ja kääntelet konetta yläkuolokohdan tienoilla edestakas siten että ykkösen venttiilit liikkuu. Yläkuolokahdassa pitäis molempien venttiilien olla lähelle saman verran auki, silloin on jako tarpeeksi kohdallaan.

    Huohotuksesta: siellä "imupuolella" kuuluu olla pcv- venttiili välissä, se rajoittaa hieman imua ja toimii myös takaiskuventtiilinä.
    On kyllä ollut ihan toimivia tapauksia joissa letku on ollut suoraan venakopasta kaasarille ilman venttiiliä, mutta kyllä se sinne ehdottomasti kuuluu.
     
  2. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Infrapuna lämpömittarilla voi helposti tarkistaa (varsinkin jos on peltisarjat) käypikö kaikilla sylintereillä. Tuleepahan ainakin pois-suljettua sähköviat. Pimeät pytyt sotkee tyhjäkäyntiä.
    Kun kaikki sylinterit on toiminnassa ja sytkä ennakko tyhjäkäynnillä 8-12
    astetta, niin sähköpuoli ok.
    Kädellä kun hieman peittää kaasarin kurkkua tyhjäkäynnillä, jos moottori virkistyy ja ottaa enempi kierroksia, niin liian laihalla kaasari= tyhjäkäynti piiri tukossa tai väärät säädöt tai imuvuoto ( suhiseeko?)
    Jos kädellä hieman peittäessä kaasarin kurkkua tyhjäkäynnillä, moottori käy raskaammin, niin rikkaalla kaasari = neulaventtiili tulvii tai väärät säädöt tai ryyppy osittain päällä.
    Käyntiin vaikuttaa myös mm.vettilien kunto, nokka-akseli ja kunto, pakoputki yms.
    Infrapuna lämpömittarilla on nopea tarkastaa esim auton ostotilanteessa, onko kaikki sylinterit töissä. Konepellin avaamisen jälkeen, elämää tuhlaantuu 10 sekuntia, kun asia on tarkistettu;)
     
  3. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Samaa tarinaa taas kun jo projektipuolelle:
    Nyt kestää ilman ryppyä tyhjäkäynnissä, mutta vaihteella ei jaksa käydä ilman osittaista ryyppyä. Heti kun avaa vähän ryyppyä niin vaihde päälläkin jaksaa, mutta vapaakierrokset tietty nousee.
    -Ennakko ilman alipainetta 20 astetta (ei vaikuta kierroksiin vaikka kiinnittää letkun tyhjäkäynnillä, juuri niinkuin pitääkin)
    -tyhjäkäyntiruuvit 9(!) kierrosta auki, normaali lienee 3-4 mutta tuntuu ettei oo hirveästi vaikutusta
    -Aavistus läppää auki vivuston ruuvista

    Auttaisiko tosiaan tuo huohotuksen veto imupuolelle? Pitääkö siis kuskin puoli vetää venttiilin kautta imukoteloon ja ampujan puoli kaasarin juureen?
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mikähän tämä mahtaa olla? Tulisiko siihen esim. puhaltimen alipainetankki kiinni? Tässä letkut roikkuu (tietenkin) iloisesti irrallaan...
    [​IMG]

    Ja koitetaan vielä että mikähän näistä lämpöantureista menee mittaristolle?
    [​IMG]
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä se kampikammion tuuletus kannattaa kytkeä käyttöön, eli tuon toiseksi ylimmän kuvan mukaan mutta siten että venttiilikoppaan laitetaan se PCV-venttiili joka säätää kaasarille tulevaa ilmamäärää.
     
  5. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Vaikuttais kyllä että ei saa riittävästi kakkua tyhjäkäynnillä. Sytkäennakko on tyhjäkäynnille aika suuri, mutta keskipakosäädin varmaan on lisäämässä ennakkoa jos tyhjäkäynti on liian korkea. Kyllä vakio kone pitäis reilusti alle 1000 kiekan käydä joutokäyntiä.
    Veikkaisin imuvuotoa. Onko jarru alipainelähtö tulpattu ja pois-suljettu tehostin vuoto?
    PCV venttiili kannattaa asentaa siihen linjaa mikä menee kaasarin juureen, Toisen linjan voi liittää suoralla letkulla ilmanputsarin sisäpuolelle tai laittaa ilmanputsarilla varustetun huohottimen venttiilikoppaan.
    Käyntiongelmia ei pcv venttiilin asennus korjaa, päinvastoin, koska sieltä moottori saa hieman lisää ilmaa seosta laihentamaan. Näytti pcv lähtö olevan tulpattu joten ylimääräistä ilmaa ei sieltäkään pääse seosta laihentamaan.
     
  6. ajw

    ajw Gearhead

    Meillä oli joitain vuosia sitten samaa ongelmaa. Ongelman syy selvisi vasta jenkkikorjaamolla eli oli vika siinä "nappulassa" kaasarin sisällä joka painuu pohjaan kun painaa hitusenkin kaasua. Pitäisi kattoa kuvatuksista osanummeroa. Saa älypurkki tiedon jotta nyt on ukkelin saapas kaasupolkimella.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuo on totta jos varsinainen vika on kaasarissa, mutta jos muusta syystä tyhjäkäyntiä on jouduttu ruuvaamaan niin paljon että läpät on niin auki että siirtymävaiheen kanavat on jo toiminnassa, niin siitä johtuvaa ongelmaa pcv:n lisääminen lieventää.

    Onkohan kaasarista ollu ne ensiöpuolen boosteri-paketit irti, niiden alla olevat tiivisteet voi vuotaessaan sekoittaa tyhjäkäynnin vaikka varsinaista tukosta tai muuta ilmavuotoa ei olisikaan.

    Oireet on muuten samanlaiset kuin itselläni vastaavan kaasarin kanssa jolle juotin E85-seosta ensin vakiokoneessa, ja sitten hieman viilatussa.
    Sama kaasari ei virikoneen huonompien alipaineiden takia enää jaksanutkaan käydä tyhjää. Bensapintojen nosto jo auttoi, mutta vasta kun rajoitin tyhjäkäynnin air bleed-ilmakanavia, palautui tyhjäkäynti vakuuttavalle tasolle.

    Jos tuosta vois jotain päätellä, niin alipainemittauskin vois paljastaa jotain, vaikka imuventtiilivuodon. Tai jo aiemmin ehdotettu infrapuna lämpömittaus ja sitten puristusten mittaus. Ja oliks ne bensapinnat mitattu.

    Ei olisi muuten eka kerta kun ongelmia ensin aiheuttanut vika olisikin jo korjattu, mutta säätöjä etsiessä esim pari pimentynyttä tulppaa jatkaa oireita...
     
  8. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Alipaineletkut ja tiivisteet on tutkittu, mutta itse jarrutehostinta en ole testannut. Ainakin se tehostaa, mutta voisin kai tulpata tehostajan imun testimielessä.

    Eikö oldsin ennakko kuulu olla 20 astetta (letukassa sitten joku 14?)? Sillä tuntuu ainakin pyörivän terveen kuuloisesti. Tosin ei se muutamasta asteesta myöhäisemminkään kovin huonoa tykkää. Kaasuun vastaaminen silti yhä ok.
     
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Kaasari on ollut jo kolmesti ihan atomeina. Aloitin säädön ruuvit 3 kiekkaa auki ja ryyppy puoliksi päällä, kun ennakko alkoi olla kohdallaan, availin ruuveja ja pienensin ryyppyä niin että pysyi ilman läppien avaamista käynnissä. Kun vaihde päällä ei pysynyt, piti ruuvata vähän kaasua niin pysyy.
     
    Muokattu: 2.4.2016
  10. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Laitoin käden imutorveen ja meinasi sammua joten ei ole vakuumivuotoa. Jarrutehostin on myös ok, koitin letku tulpattuna ja tulos oli sama kun letku tehostimessa kiinni.

    Auttaisiko kohokammioiden pintojen nostaminen tyhjäkäyntipiirin aineen saantiin? Tuntuu tosiaan ettei tyhjäkäyntiruuvien avaaminen yli 6 kierroksen vaikuta enää juuri mitään. Bensasuodatin on juuri ennen kaasaria ja se on täynnä ainetta. Pikkuinen kupla vain, joten mahtaakohan se ahdistaa (en kyllä usko, kahdella eri suodattimella sama juttu)? Pitäisi kyllä oman järjen mukaan 600cfm kaasari riittää 307 oldsille.

    Jos kone olisi väljä niin olisi jäykemmän öljyn luullut auttavan, mutta kun ei.

    Voiko momentinmuunnin olla syyllinen. Kun tuntuu että kone hyytyy nimenomaan liian suureen kuormaan, ei pätki eikä yski vaan hyytyy. Miten sen voisi tarkistaa? Onko normaalia että se ottaa "liikaa" kiinni tyhjäkäynnillä. Lukkoa ei ole (liitin irrotettu). Kun tyhjäkäynti on ruuvattu sinne noin tonniin missä vaihde päällä jaksaa käydä, tuntuu että auto haluaa hyökätä kunnolla liikkeelle.
     
    Muokattu: 4.4.2016
  11. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tähänhän on muuten vaihdettu 307 ja alunperin ollut 350. Onko noissa eri turbiini? Onko 350:n turbiinissa pienempi stall speed?

    Vaikuttaako TV-vaijeri tuohon? Ei kai pitäisi?

    Pitääpä tehdä RVS-käsittely vielä jos johtuukin väljyydestä.
     
    Muokattu: 4.4.2016
  12. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Avasin jakajan:
    Kansi ja pyörijä hyväkuntoiset. Pyörijän keskipakoennakossa ei klappia ja jouset suht timakan tuntuiset. Koko jakaja näytti melko tuoreelta. Jakajan akselissa 2mm klappia pyörijän kärjestä mitattuna.
    Kokeeksi otin yhden tulpan pois, vähän valkoista, kärkiväli 1,75mm (onko ok?). Nuo on muutenkin uudet tulpat ja johdot.

    Polttoainepuolelta:
    Bensasuodattimen pinta ei ollut laskenut ja kiihdytyspumppu suhautti heti ainetta kun käänsi vivustosta eli kohokammiot eivät vuoda (käynnistetty viimeksi 2vrk sitten).

    2pv sitten kun auto oli käynnissä katselin ennakon vielä lampulla. Hieman vaelteli tyhjäkäynnillä muutaman asteen, mutta kaasun kanssa pysyi vakaana. Voi johtua varmaan lampustakin, mene ja tiedä.
     
  13. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tuli luettua ulkomaan foorumeitakin, ja jossain ehdotettiin että liittäisi alipaine-ennakon tuohon manifold vacuum-aukkoon. Se ilmeisesti käyttää jatkuvasti vakuumiennakkoa, toisin kuin se toinen reikä (ported vacuum). Täytyy nyt yrittää sitäkin. Sanoivat että EGR:n kanssa käytetään jakajalla ported vacuumia ja ilman EGR:ää tuota manifold vacuumia. Lisäksi ennakoksi suositeltiin jotain 16 astetta vakion 20 sijaan. En usko näidenkään olevan ratkaisu mutta pitää testata, kerron miten käy...
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuo saattaa auttaa hyvinkin, varsinkin kun sullahan oli ne kaasuläpät jo säädetty niin auki että seosruuvit ei enää kauheesti totellu?
    Nyt kun tyhjäkäyntiennakko nousee ja nostaa kierroksia, niin saat tehdä kaasarillekin uudet tyhjäkäyntisäädöt.

    Alipaine-ennakon kytkemistä full-vacuumiin käytetään myös jos liian iso nokka aiheuttaa käyntiongelmia, mutta voi sillä varmaan korjata muitakin vikoja...! Vai mikähän nokka sun koneessa mahtaa olla..
     
  15. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Aloin miettiä itsekin onkohan tuohon joku vaihtanut joskus "virinokan" kun tyhjäkäynti kuulostaa sen verran epätasaiselta (uudet tulpat, pyörijä, piuhat, putsattu kaasari, ei välystä nokassa jne). Heti kun nostaa kierroksia muutamalla sadalla käynti tasaantuu. Tosin ei siinä tehoa tunnu ihmeesti olevan. Vääntää kyllä hyvin pintakierroksilta...

    Edit:
    Tuli muuten mieleen että ostettaessa tässä oli etulokareissa Mr. Horsepower-logot (se röökaava roadrunner). Se lienee Clay Smith Cams:in logo. Joten on kai mahdollista että on tilattu joku nokka tuohon. Tosin taitaa niitä tarroja olla muutenkin liimattuna autoihin.

    Kieltämättä tyhjäkäynti kuulostaa niinkun olisi virinokka. Jos näin on niin se siitä seosten ja ennakon ruuvaamisesta sitten.
    http://sendvid.com/cal21wmo
     
    Muokattu: 13.4.2016
  16. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Kulunut vakionokkakin tekee tyhjäkäynnistä epätasaista kun nokat ovat kuluneet erilailla pyttyjen kesken, mut tyhjäkäyntiennakkoa nää tarvii reilummin et käy tasaseen, mulla on 305 ja perusennakko 12 ja alipaine fullvacuum antaa vielä 14 astetta lisään eli 26 astetta ja 307 kuulemma tarvii vielä enemmän ennakkoa.
    Jos kaasuläpät on tosiaan niin paljon auki et siirtymävaiheen aukot on jo paljastunu niin seosruuvit vaikuttaa vähemmän vaikka kuinka kääntelee, sulla kun ei mene edes huohotuskaasut kaasariin niin senkin lisäilman puuttumisen takia läppiä joutuu aukaseen enemmän kuin normaalisti.
     
  17. Väne

    Väne Gearhead

    Käytähän EGR venttiilin jämä pois ja tarkista onko kanavat tulpattu oikein, ulkopuolelta hitsaus ei piisaa..
     
  18. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Siinä on se alkuperäinen laippa josta on hitsattu reikä/reiät umpeen. Näkyy noista ylemmistä kuvista. Kaikki muu on poistettu. Konehuone on maailman yksinkertaisimman näköinen. Ainoa sähkö moottoriin tulee tulpille.

    Vai meinaatko ettö voisi nuo kaksi EGR:n kanavaa imusarjassa päästä vuotamaan toisiinsa? Ei kai pakokaasua pääse imusarjaan sentään ilman venttiiliä?
     
    Muokattu: 14.4.2016
  19. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Kaasarin ekan piirin toinen venturi tiputtaa bensatippoja tyhjäkäynnissä. Kohot on "tehdasasetuksissa". Tilasin nyt bensapaineensäätimen, jos vaikka tuo vakiopumppu työntää liikaa painetta kammioihin. Mutta kun jotenkin silti tuntuu että tämä käy laihalla koska ryyppy päällä tykkää olla mieluummin kun ilman ryyppyä, eli ei sekään voi olla selitys.
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vahvistuuko joutokäynti jos joutokäyntiseosruuveja avaa lisää?
    Jos tiputtelee ventureilta, niin jostain syystä ensiöläppä on liikaa auki. Periaatteessa tuon korjaa se että vahvistat joutokäyntiä avaamalla niitä seossäätöruuveja lisää ja sitten säädät ensiöläppiä enemmän kiinni, eli säädät kierroksia takaisin pienemmälle sillä akseliston säätöruuvilla.
     

Kerro tästä muillekin!