440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. persus

    persus 3rd gear

    indyt keinut nakattu paikalleen sourcen kansiin...jonku verran joutu ottamaan väliholkeista pois että sai välykset kohdalleen.
     
    440Mag tykkää tästä.
  2. 66monaco

    66monaco Gearhead

    mielenkiinnosta: ootteko laitelleet noita, esim msd:n crank triggereitä? worth it? sytkän sais ilmeisesti pysymään aika "tasasena"...? miten asennus? tarkka tdc, jakajasta limput ym. pois jne. eli jakaja tulis kiinteäksi ja sytkää säädettäisiin triggerillä? tai säätöpotikalla? miten alipaine ennakko jne? toimiiko moinen niinkuin pitää mietoviritteisissa katupadoissa?
    miettiny hankkisko triggerin ja msd 6al:n joku vanhemman tai digitaalisen.... toimii toki auto nytkin peruspalikoilla mutta haluaisin eroon mopen oranssista boxista, niitä jo muutamia pimentynyt ja sais tosiaa sytkän tarkemmaks.
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos yks isoimmista motiiveista on saada vaan tuo mopsin oma sytkäboksi pois, en tiedä maksaako vaivaa. Itsellä ihan noi MSD:tkin pimentyny myöskin mysteerisesti välillä. Ja perinteisellä hyvällä jakajalla sytkäkin on ollut aina just niin tarkka kuin tarvii.
     
  4. 66monaco

    66monaco Gearhead

    ok. vaiva ei mua haittais, lähinnä kustannus :) msd:n myynti propanganda...
     
  5. Jukkiz

    Jukkiz 3rd gear

    Miten olis Rev-n-nator boksi niin ei pimene ja pysyy menossa mukana?
     
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Rev n nator pakettia on tehnyt kanssa mieli kokeilla, hinta on kohtuullinen ja lupaukset kovat. Mutta vielä ei ole uskaltanut.
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Triggeri tarvii kaverikseen jonkun systeemin millä sytkäennakkoja voi ohjelmoida, ja järkevin konsti siihen on ohjelmoitava MSD syttyboksi. Sillä pystyy ohjelmoimaan mekaanisen ennakkokurvin, ja siitä löytyy kaikki tarvittavat rajottimet ja retardit. Vielä kun hommaa erillisen MAP anturin niin siihen voi ohjelmoida myös alipainekäyrän joka toimii hienosti myös viritettyjen mottien kanssa. Sit tarvii vielä laadukkaat spiral core tulpanjohdot ja suojavaipallisen triggeripiuhan niin ei tule häiriöitä eikä pätki sytkät.

    Noilla eväillä tulee hemmetin hyvä ja hienosti toimiva syttysysteemi, mutta rahaakin palaa tonni. Johonkin mietoon mottiin ei ole välttämättä mitään järkeä törsätä sitä tonnia pelkkiin syttykamoihin, ainakaan jos sille rahalle olis jotain parempaakin käyttöä. Mieto motti pärjää paljon vaatimattomammillakin kamoilla, mutta sitten taas kovasti viritetyt ja hifistellyt vehkeet hyötyy noista kamoista hyvinkin paljon. Kun on paljon puristuksia ja konetta kierrätetään miljuunaa, niin onhan se ihan hyvä että se kipinä tulee just silloin kun pitää, eikä vähän sinne päin plus miinus viis astetta. Säätäminen on myös helppoa, ei tarvii pistää jakajaa osiks, vaan säädöt voi tehdä vaikka koneen käydessä. Ja säätömahdollisuudet on tietysti huomattavasti paremmat kun millään mekaanisilla systeemeillä.
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Miks ei se kipinä tulis silloin kuin pitää ihan normaali jakajasytkällä laadukkailla osilla vaikka olis miljuuna kiertävä korkeapuristeinen kilpakone?

    Tullut vastaan aika hurjissakin vehkeissä ihan MoparPervon kärjetöntä jakajaa ja kromi/kulta/MSD 6-7boksia.
     
  9. 66monaco

    66monaco Gearhead

    juu eli unohdetaan :) tai ton digi 6al boxin kyl meinasin, alta 300 partsis niin ostanmpa sellasen.
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Onks kellää ylimääräsenä 0.05" shimmejä 1.55" venajousien alle? 16kpl
     
  11. mopster

    mopster Gearhead

    Siinä kampiakselin ja jakajan pickupin välissä on hitosti liikkuvia osia jotka venyy ja woblaa, eli jakopää, nokka, öljypumpun käyttöakseli, jakaja, ja kaikki jakajan liikkuvat mekanismit. Kaikki on varmaan huomanneet semmosen ilmiön kun lampulla kattoo sytkän ajotuksia niin merkki ei pysy paikallaan vaan heiluu edestakas, toisissa koneissa enemmän ja toisissa vähemmän. Sitten kun laittaa paljon kierroksia niin ennakko saattaa ruveta vähenemään. Tämä on sitä kun ne kaikki osat siinä kampiakselin ja jakajan pickupin välissä elää omaa elämäänsä. Ja nythän ollaan tutkittu vasta ykköspytyn kipinää, jos katottais ajotus kaikista muista pytyistä niin huomattais että sitä heittoa on hitosti paljon enemmän. Ne jakajien reluctorit kun ei ole mitään hifi tarkkusosia, niin se tarkottaa että joka pytyllä on ihan omat ennakot.

    Nyt kun otetaan se pickup singnaali suoraan siitä kampiakselilta niin jää kaikki huojuminen pois ja lampulla katottunakin se merkki pysyy ihan paikallaan. Triggeripyörässä on neljä magneettinastaa isolla kehällä joten se pyttykohtanen tarkkuuskin osuu kohdalleen. Miljuunaa kiertävässä korkeapuristeisessa kilpakoneessa sillä sytkän tarkkuudella on paljon enemmän merkitystä, koneesta saa enemmän tehoa, ja se on huomattavasti ystävällisempää sille koneellekkin kun kipinä ei tule ihan millon sattuu. Jos on toistakymmenta tonnia maksava kone niin kyllä kannattaa siinä vaiheessa jo panostaa muutama satku siihen triggeriin.
     
  12. mopster

    mopster Gearhead

    Se ohjelmoitava boksi on kyllä hyvä kapine ilman triggeriäkin, eikä oo kallis siihen nähden mitä toimintoja sillä rahalla saa. Virimoottoreiden kanssa ainakin tommoseen kannattaa panostaa.
     
  13. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    jep, tuli todettua uudella orggis jakajalla (kiinteä ennakko 32') ja msd6 boxilla, silti isoilla kierroksilla kipinä "puuroutu".
     
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla taas seilas tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla tasaantuu tarkaksi. Näin ainakin MP kärjettömällä/MSD omalla jakajalla (myös lukittu ennakko) ja analoogisella 6al boxilla kun viimeks katoin.
     
  15. sbc-camaro

    sbc-camaro 3rd gear

    Pyörittelin tänään käsissä sourcen kiertokankia jotka olis tarkotus heittää paikkaansa ja heräs kysymys että onko niillä peiaatteessa väliä mitenpäin ne asentaa? Ja mihin suuntaan ne laakerien lovet kuuluu oikeaoppisesti olla. Vanhassa 440:ssa näkyi olevan sekasin lovet jossain veiveissä eripuolilla ja joissain samalla puolella.
     
  16. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Sytkä voi seilata silloin jos ö-pumpun käyttöakselin ja jakajan akselin välissä on liikaa välystä niin käyttöakseli pääsee silloin pompimaan.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Laakerin lovet kuuluu ollasamalla puolella, jos on ollut jotenkin muuten ni jotain on mennyt jossain vaiheessa pieleen. Ihan samalla tavalla kun niissä sourcen kangissakin on. Kiertokangen alapään lääkeripesän reunoissa on viisteet, toinen isompi ja toinen pienempi, lähes olematon. Se isompi viiste tulee ulkokaulalle, pienempi toista kiertokankea vasten.
     
  18. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Ostetaan 8.5" pallo-pallo 3/8 tönärit,on tarvetta pikaisesti....
    nolla-4-nolla 1564022
     
  19. sbc-camaro

    sbc-camaro 3rd gear

    Sitten pitäis ensimmäistä kertaa nokkaa ajoittaa ja huomasin että homma on vähän mutkikkaampi kuin olin ajatellut. Mulla siis compin nokka jossa intake centerline 106 astetta ja ketjuna compin 3104 jossa vaihtoehtona aikastaa/myöhästää 4 asteella. Pystyiskö joku ohjeistaa oikotien tien onneen kun toi englannin kieli ei ainakaan helpota? Googlettelu antoi vähän hataraa settiä. Astelevy löytyy ja heittokelloa saan lainattua.
     
  20. 69

    69 Gearhead

Kerro tästä muillekin!