Kuula hukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tseitsei2, 8.5.2016.

  1. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Kellään irrallista kaasaria, magneettia ja uteliaisuutta selvittää, että onko Edelbrockin kaasarin osa nro. 38, "pump discharge ball" magneettinen..?

    Syy sille, että miks mua toi kiinnostaisi on varmaan melko selvä.. :eek: Aattelin siks kysästä, että käynkö ees haeskelemassa kaupoilta ja ostaan jotain tota mun teleskooppimagneettia pienempää ja taipuisampaa työkalua, vai laitanko nekin rahat uusiin tiivisteisiin ja alan suosiolla purkaan noita isompia osia irti


    [​IMG]
     
  2. PAZI

    PAZI Gearhead

    Muistaakseni oon joskus soran seasta tuota kyseistä haulea magneetilla onkinu.

    Jos ei läppienpäältä löydy niin itse ottasin imusarjan suosiolla irti,on meinaan melkonen säkä jos magneetilla saa pois.saatika että saat magneettivarren imusarjan kanaviamyöten venttiilille saakka..
     
  3. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Jos kokeilis pyöritellä käsin konetta ilman tulppia pari kierrosta ja sit onkia tulpan reiästä..
     
  4. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Läpät toi kuugeli oli juu sujuvasti ohittanut ja meinasinkin aluksi heti suosiolla ottaa ton imusarjan irti, mutta sitten pamahti ajatus, että onkohan mitään mahkuja sille, että toi olis päässyt menemään koko flipperistä läpi? Mieleen hiipi skenaario missä seison imusarja kädessä auton vieressä ja kuula on edelleen hukassa :eek:

    Toi on tosiaan hyvä tietää, että on magneettinen, kun en muista noita koskaan kokeilleeni. Aloin myös sen vuoksi asiaa funtsaamaan, kun se heti seuraava osa (pump disharge weight) on varmaan jotain messinkiä ja siihen ei luonnollisestikaan magneetti toiminnut.

    Tää oli taas niitä (äitien)päiviä :D
     
  5. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Vähän aiheeseen liittyen, tein jokunen viikko sitten havainnon, että lähinnä omasta tyhmyydestä johtuen lumenaurausrattorin siirtopumpun käpälä oli katkennut ja pudonnut moottorin sisälle:eek:
    Noh, öljyt valumaan ja pikainen keikka motonettiin...
    Tollasella kameralla kyseinen palanen löytyi öljypohjasta muutamassa minuutissa ja varusteisiin kuuluvalla magneetilla sai kaivettua öljypropun reiästä uloskin...
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/806638/Tarkastuskamera-25-LCD
    Mahtuu tulpan reiästä sisään, eli pystynee tarkastamaan, onko kateissa olevat osaset jossain sylinterissä ja on varmaan yläpään tiivistesarjaa halvempi vaihtoehto?
     
  6. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Joo, tekevälle sattuu myös näitä ei niin tähtihetkiä.. :oops: Kattelin tota samaa tähystysaparaattia tänään, että vois olla soiva peli tähän(kin) hommaan, mutta piheys iski ja mukaan tarttu pelkkä tavan teleskooppimagneetti. Nappasin tänään kaikki tulpat pois koneesta ja kattelin reijistä lampulla sisään ja ropasin pytyt pariin otteeseen läpi magneetin ja paineilman kanssa. Pyörittelin väliin myös konetta, mutten sitten lopulta löytänyt mitään.

    Kai se on vaan huomenna otettava itteensä niskasta kii ja alettava imaria irroittaan. Ropaamisen kohteena tällä kertaa voortin 302
     
  7. PAZI

    PAZI Gearhead

    kokeilikko pöläyttää paineilmalla imusarjaan?
    Josko se olis vaan jossain jumis..
     
    Dusteriduu tykkää tästä.
  8. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Ei muuten tullut eilen paineilmalla edes kokeiltua :confused: Täytyykin muistaa huomenna, kun nappaa kaasarin pois tieltä, niin testata että josko vaikka onnistaisi
     
  9. PAZI

    PAZI Gearhead

    Suurella todennäkösyydellä siinä imusarjassa on kaasarin alla semmonen "rivotus" jos oikeen säkä käy nii se kuula on jääny siihen..
     
  10. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Tai jos on yhtään pykälää imusarjan tiiviisteessä ni jääny siihen. Paineilmaa imusarjaankin ja uusinta kierros sylintereistä.. tai sit se on esim. Nenässä tms.
     
  11. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tai sitten kun irroitat imusarjan, niin se tipahtaa siitä nostajalaaksoon ja siitä sopivasti öljypohjaan...

    Ja motti kun on palasina, niin huomaat, että kappas, tossahan se on pöydällä ollut koko ajan....
     
    rallikuski ja Pas(i)kiainen tykkäävät tästä.
  12. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Ny on imari ja muut roippeet irti ja homma kokolailla selkeä. Well, kuulaa ei näkynyt vieläkään missään, ei tarttunut magneettiin, eikä myöskään lentänyt kanavista paineilmalla sohimalla. Kävin sitten hakemassa tuommoisen 59Kingswoodin vinkkaaman tarkastuskameran, ja kurkkasin kanavat läpi, että tulee asiaan selvyys ja löytyihin se viimeinkin prkl!

    Näköjään jumissa tuolla nelospytyn venttiilinlautasen välissä :eek:

    Kehkeytypähän vaan vittumainen työmaa tästäkin, mutta ei lannistuta. Mites sit edetään, onks tämmösessä motissa venyvät kannenpultit?

    Vaihdoin myös topicin otsikon.. :D
     
  13. PAZI

    PAZI Gearhead

    Kaikki löytyy mitä ei oo kännissä myyty tai selvinpäin hukattu.

    Paina venttiiliä että saat sen pois sieltä. Tuskin suurta vahinkoa on tullu.
    rojut kiinni ja baanalle.

    Jos epäilet vauriota niin pyöräytä konetta niin että vena on kiinni ja lorauta bensaa kanavaan niin näet pitääkö venttiili.
    toki jos sulla on pp mittari niin mittaa paineet.
     
  14. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    [​IMG]Pakko oli ottaa tilannekuva, kun tuntuu jotenkin nin koomiselta koko tilanne ja ei kai tätä muuten kukaan ees todeks uskois :D

    [​IMG]

    Toi on visiin jotenkin jäänyt tonne imuvenan väliin jumeksiin, kai sillon kun aiemmin pyörittelin tota konetta ja puhaltelin samalla paineilmalla pyttyihin.

    Vois laittaa jakajan paikalleen ja pyöritellä konetta niin, että toi venttiili olis niin auki kuin mahdollista ja sit kehittelis taas jotain

    Hitto, kun ei ole venttiilinjoustyökalua (vai mikä sen puristimen nimi nyt olikaan) :rolleyes:
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Pakko kysyä miten toi kuula on sinne koneeseen päässyt tippumaan?

    Mitenhän jos laittais rempan ajaksi pari neodyymi magneettia imariin kiinni, poimiskohan ne kaikki tipahtelevat metallit vai saisko aikaan sen että joku pultti muuten tippuisi suoraan niin ottaa heijan siitä magneetista ja sit kilisee imukanavassa
     
  16. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Tää Pandoran lipashan aukes siinä vaiheessa, kun auto rupes käymään huonosti ja päätin nopeesti putsata kaasarin ilman, että otan sen pöydälle.

    No nyt se kaasari on sitten kuitenkin tuolla pöydällä ja siitä puuttuu toi kuula :D
     
    rallikuski tykkää tästä.
  17. PAZI

    PAZI Gearhead

    "Jos ei mitään tehtäs ei mitään sattuskaan" joku viisas joskus todennu:D
     
    Tumi ja Tseitsei2 tykkäävät tästä.
  18. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Okay, asiaan tuli odottamaton juonenkäänne. Olen nyt nuohonnut tuota molemmilta puolilta paineilmalla ja pyöritellyt väliin venttiilejä eri asentoon, mutta ei tuolta minun mielestä ole mitään kuulan kokoista lentänyt pihalle. Nyt kun koitin taas paikallistaa sitä kameralla, niin eipäs pirulaista löydykään enää mistään o_O

    Tein Pazin ehdottaman testin, eli pyörittelin imuventtiilin kiinni ja lorautin bensaa perään. Tuloksena oli, että penu pysyy tiiviisti imukanavassa.

    Mites nyt jatketaan ja kuinkahan paljon noiden keinujen momentti kuuluu olla? 20ft-lbs?
     
  19. PAZI

    PAZI Gearhead

    Johan ny on..o_O

    Olisin varmaan jo repiny koko myllyn palasiks..
    jos se on hydrauli nostajilla niin 1/2-3/4 kierrosta preloadia on toimiva.
     
  20. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Tää hommahan lopulta ratkesi, mutta vaatihan se sen, että kansi piti napata irti.

    Noh, harrastushan tää on ja aina toisinaan ihan mukavakin semmonen :rolleyes:

    Mutta mutta, ajattelin pikkuhiljaa laitella taas romuja takaisin nippuun. Löytyisikö keltään momentteja ja kiristysjärjestyksiä tommosen -81 LTD:n 302 koneen yläkerran osille?

    Edit:

    Kansi: Intake side 80 ft. lbs, Exhaust side 68 ft lbs ja kiristykset keskeltä ulospäin
    Imari: 23 - 25 ft.
     
    Muokattu: 21.5.2016

Kerro tästä muillekin!