Ykspisteruisku hyyty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 28.5.2016.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Passat mono motronic 1.8.

    Parina päivänä kuumana tyhjäkäynti tippu tosi matalalle. 200-400rpm välille mutta joko pysy siinä tai sitten nousi normaaliksi. Ei sammunut.

    Startit ym suju ok ja ajo.


    Tänään sitten stumppas valoihin eikä enää startannut. Pari tuntia ilman työkaluja leikin MacGyveriä. Kipinä tulee, bensapumppu surisee.

    Muutama ruiskulle menevä johto oli huon, uusin ne. Pari kertaa kävi sekunnin pari mutta sammu hiipuen. Kaasuun jos koski niin heti sammu.

    Lopulta huomasin että bensapumpu sulake oli kabut. Mielestäni ei ollut kun aluksi katoin mutta tiedä häntä. Syötin sitten parit sulakkeet ja heti ku rupes starttaamaan niin pamahti. Riskillä kokeilin suoraa lankaa siihen ja pumppu kyllä huris ja lanka lämpes mutta ei käyntiin.


    Ajonestovika oli joskus vastaavassa mutta oireili erilailla. Lämpötila-anturi tuore.


    Tässähän ei ole kun lambda, hall anturi, bensapumppu, potentiometri kaasulle, suihkusuutin, puola ja pari muuta komponenttia joten ei voi hirveitä olla.


    Auto vähän huonoss paikkaa.

    Voiko bensapumppu oireilla noin ja mikä sulakkeen polttaa? Pumppu niin lopussa?


    Alunperin aattelin että käy rikkaalla kun tyhjäkäynti tippuili mutta en tiiä.


    Vikakoodeja ei mahdollista lukea. Vuosimalli auton on muuten 1994.
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Miksei vikakoodeja ole mahdollista lukea? Muistaakseni (voin olla taaskin väärässä) miin jossain vaihdekepin lähellä on pistokkeita joista toinen oikosulkemalla tosesta nääkee koodit virtakynällä vilkkumisia laskien. Tosin vahvasti epäilen että ainoa koodi minkä se antaa on että ei tule moottorin pyörimistietoa (joka tulee aina jos kone ei käy)

    Bensapumppu oireeksi tuo sopis hurinaa ei tosiaan aina tarkoita että painettakin tulisi. Helpoin tapa tarkastaa on yleensä ottaa paluuletku irti ja pumpulle sähköä, jos siitä ei tule bensaa on pumppu lähes varmasti rikki
     
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Pumppu ei toimiessaan polta sulaketta, vaikka esim paine lykkäis vastaan, eli toimiessaan ei pitäis olla tilannetta missä pumppu polttaa sulakkeen. Eli pumppu tai piuhat lyö maihin. Akku pumpun viereen siitä piuhat suoraan omalla sulakkeella pumpulle, jos nalli palaa niin pumppu sökö, eikä piuhat.
     
  4. kipa76

    kipa76 3rd gear

    mulla oli talvella sama vika samanlaisessa autossa, mutta ei polttanu sulaketta.
    sitä korjailtiin muutamana päivänä eikä saatu kuntoon ja sitä korjas semmonen heppu jokaa osaa ja tietää...
    tultiin siihen lopputulokseen että vika siinä "tietsikassa" ja heitin auton romppalaan ja seki heppu oli sitä koittanu korjata ja oli tullu samaan loppu tulokseen.
    voihan sulla olla jotaki muutaki.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Polttoaineletku irti konehuoneesta, virrat päälle, tuleeko bensaa.

    Hurina ei kerro että se toimis
     
  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Luin tarkemmin, eli oot kokeillu suoralla piuhalla ja piuha lämpee, eli jos ei alimitotettu piuha niin maissa se pumppu on, testaa nyt vielä niinkuin mikkis sano. jos haluat hifistellä niin valuta se bensa johonkin astiaan missä näkyy jotain mittoja, niin voit laskea sen pumpun tuoton, mikäli siis edes toimii.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo kiitoksia. Hyvä että samantapaisia mielipiteitä mahdollosesta pumppuviasta. Nimittäin omaa autoa ei ole ja pumppu pitää melkein valmiiksi ostaa jos mielii auton saada heti ajoon kuten tarkoitus olisi. Siksi vähän erikoinen manööveri.

    Tyhjäkäynnistä tuli vaan mieleen jos pumpusta vaikka hiilet niin loppu ettei jaksanut pienemmällä latauksella pyöriä ja siksi pelas ajossa hyvin? Vaikka eihän pumpunkaan paine muutu kierrosten mukaan tai latausjännite hirveästi enää nykyvehkeissä.

    Vikakoodeja ei voi lukea koska ei ole le läppäriä ja vagcom kaverilla lainassa. En ole kuullut että koodeja saisi muuten ulos millään tapaa?


    Pumpun sulake menee lambdan kautta pumpulle sähkökaavion mukaan mutta eikai se lambda sitä voi polttaa?
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sen kaasutinruiskun ja imarin välinen tiivistekkin kannattaa kattoa. Ollut kaikissa noissa rikki tai rikkoontumassa mitä olen joutunut nyppimään.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu se on myös tuoreeltaan vaihdettu :)
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Testaa vielä jarrukliinerillä, tai huikkabensalla.
     
  11. ktech

    ktech 3rd gear

    Voihan se lambdakin sulaketta polttaa jos lämmitysvastus/johdot oikosessa. Bensapumppu on ehkä syytä uusia mielenrauhankin vuoksi jos alkaa olla se 300th ajettu, nuo Bosch/VDO tms. pumput tuntuu kestävän suunnilleen sen ja sitten ovat loppu.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kohta pääsen tutkimaan. Nelinapasella pistokkeella oli lambda ainakin kytketty vaan voihan se sisältä olla sula silti...
     
  13. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Viime viikolla käpistelin samakoneisen lambdaa ja siinä samoissa sähköissä on aktiivihiilipöntön solenoidi. Noissa on myös lämmittämätöntä lambdaa 2- napaisella liittimellä jonka signaali nyt ei varmasti kierrä bensapumpulle. Pumppuvialta kuulostaa.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tossa nelinapasella mallilla. Pumpussa ei vika. Toisella ehjällä koitin. Nousee jo sulaketaulusta käry. Voimallisesti polttaa heti sulaketta. Relettä koitin toista myös.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei muutakuin liitintä irti, siis ne kaikki mihin se sulake sähköä toimittaa.
     
  16. mukko

    mukko 2nd gear

    Kannattaa käyttää sulakerasiaa sen verran irti että näet sen pohjan, ei oo eka eikä vika VW jossa se on sulanut..
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ruiskun etuosan johtosarjan yks johto syynä. Voi vittu mikä savotta ja mun mielestä ei kytkykaavion mukaan sen kautta ees mennyt. Kolme pumpulle / anturille menevää piuhaa oli maissa tuon takia vaikka sulakerasialta katkas pumpun virtajohdon.

    Vedän kyllä varoiks sulakerasian takaa pumpulle uuden johdon ja maan teen uusiksi. Työtä vielä hankaloitti kun toinen toimivaksi pitänyt pumppu mikä ei alunperin ollut kiinni meni oikoseen.


    Autossa oli valmiina suht tuoreen näkönen ei alkup bensapumppu koteloineen.


    Uskomattoman suuri vaikutus oli yhdellä johdolla. Tai sitten kaikki oli tuuria ja kohta taas mennään :D
     

Kerro tästä muillekin!