Moottorin ilmanotosta/saanista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 17.6.2014.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    Nikuzain kannattais tutustua harrastukseen niin huomais että porukka myös rakentaa ihan itse.
    Ja noi offiautot on koriltaan melko roskapönttöjä joten jää aikaa värkätä niitä akseleita.
    Ja onhan tämä TSI harrastus hiukan taiteiluu jos haluu kaikkia mielyttää.
    Teet viimisen päälle niin vittuillaan, käytät rahaa niin vittuillaa tai teet toimivaa mut ei välttämättä niin siistiä ja taas vittuillaan. Täytyy olla paksu nahka.
    Cruiseri, subi ja kumppanit, kuvia kehiin niin voidaan jatkaa ihmettelyä.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead



    Onko se jauhamista jos laitoin yhden/kaksi kuvaa? Pohdittu kyllä on jokunenkin sivu mutta itse paskaputket jääneet suht pieneen osaan. Topicissa on myös kaikenlaisia näkemyksiä ja viisauttakin ja eri toteutuksia.


    Enkä ole missään vaiheessa väittänyt tai kaipaillut lisätehon perään. Vaan alkuperäinen ilmansuodatin rusentui konepeltä vasten ja vaikka kuinka huono ja mitätön moottori minulla onkin niin tuskin se toimii hyvällä tavalla niin että se imee peltiä.


    On täällä moni sanonut että ruma tuli mutta jätkä se näkee urakalla vaivaa. Alotin tän topicin itse joten miksi en voisi täällä jauhaa? Ei ole pakko lukea.


    Tuo paskaputkiviritys irtoaa 30sekunnissa.


    Ps. Onneksi suurin osa amerikanautoharrastajista on mukavia.

    Vaihda harrastus... :wc: :wc:
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ne jotka tekee ite ansaitsee arvostusta, mut koko offtopikkini pointtina on se, että ite en ainakaan osaa arvostaa sellaista jolla on kaikki valmista pulttaa kiinni pakettia, et työkaluiksi joilla auto rakennetaan näyttely kuntoon riittää se honkkarin hylsysarja ja tiimari ruuvari

    Sama on näissä "motoristeissa" jotka käyttää huoltamolla pyörän öljyn tarkistuksessa ja pyörä sekä kaikki kamat on alankaupasta, sit soitetaan hinuria kun ketjut venyy kun ei älytä, et ne vois joskus kattoa


    Monesti huvittanut lukea tuning lehdistä kuinka on itse rakennettu näyttely kuntoinen laite ja sit kattoo kiitos osiota niin siellä on 10 firmaa ja talli kaverit sekä maalaamo, eli ainoo mitä ite on rakentanut niin lompakkoa aukonut :odroll:
    Tietenkään ei tartte ite kaikkea tehdä, mut en kyl menis kehumaan, et oon rakentanut autoni jos kuitissa lukee pakosarja ja asennus

    Kaveri tekee cadillac;iaan ja arvostan häntä tekemisestä vaikka joku muu olisikin apunaan niin mökillään oli lipeällä putsattu lohko ja ite kans varmasti ruuvaa, muutakin kuin crate konetta nokalle jonkun muun sovittamana


    Niin ja ite sen verran räpeltänyt, et muutamaan eurokkaaseen jakohihnat vaihtanut ja muuta kuluvaa sekä pari konetta ja belaruksen ajokunnossa pitänyt
    Useammankin kerran vaniin takajarrut tein kun vaihdoin väärän mallisen stefan tilalle toisen saman moisen :oops:

    Niin ja mopoilu iässä piti aloitella laatikkoon puretun monkeyn kasaamisella, siinä sai tovin raapia päätä, et mites toi laatikko nyt sit oikeen niputetaan :poff:


    Se on tosi ja ikuinen vitsaus, et jos jonnekkin kumarrat muualle pyllistät

    Esim. eräs joka mettälöytöjä elvyttää tielle, ei ainakaan mua haittaa vaikka joku paku liikkuu jollain muulla kuin orkkistekniikalla, kunhan on ihmetyksenä ja aiheuttamassa edes sen vertaisen kipinän, et joku "arvokas" ei mene suoraan paaliin vaan saa edes mahdollisuuden.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  4. hevimies

    hevimies Gearhead

    Aijee että mullon hauskaa lukea näitä topicceja päivän naurut. kiitos kaikille teille. :D
    Itsellä on kanssa vedettynä orkkisputsarilta jokumikälie kurttuputki syllärin reunalle kylmää ilmaa ottamaan. Lähinnä huomasin auton hiljentyneen kun imuilman ääni vaimeni. Talvella meinaa oldso hyytyä motarilla, mut kesäauohan tuo on.
     
  5. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Itsellä alkuperäinen ilmanotto lavurissa, toimii :)
     
  6. TAi

    TAi 3rd gear

    Nostetaanpa vanhaa rakenteluketjua. Paska- ja haitariputken lisäksi imutorvet voi askarrella vaikkapa sadevesisyöksytorvesta ja asentaa ne konepellin alapintaan. Nousevat pois tieltä ja lämpöeristeet/pehmusteet vähentävät hieman imuilman lämpöä ja samalla päävammoja.

    Rautaruukin Pural-neliöputkea, 100x75 mm 2x b-sivumutka ja 2x metrinen suoranpätkä - 31€
    Stp 8 mm lämpöeristeliimamatto Motonetista 2x - 10 €
    Kiinnikkeet miljoonalaatikosta - 0 €
    Syylärin rungon aukotus rautasahalla- "priceless" kun pyydät naapurin pussihousut seuraamaan työnäytettä.

    Vaikutus ajoon: perstuntumalta 0 - 8% parannusta pintakaasucruisailuun motarilla. Ehkä vetää hieman kevyemmin kuin ennen tai sitten placebo. Projektin paras hetki oli kun yritin selittää peltimiehille mihin osat tulevat. Rautaruukin jälleenmyyjä päätä pyöritellen totesi että "Kaikkea sitä ihmiset rakentelevatkin".

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 5.5.2016
    KajS, Roberto, mukko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Komeet on!
     
  8. TAi

    TAi 3rd gear

    Joo onhan ne komeet ja näköjään ihan hyödyllisetkin. Hommasin ulko/sisälämpömittarin, ulkoanturi ilmanputsarin sisään ja mittari kiinni sivupeiliin. Putket tukittuna taajamassa imuilma on 39-41°C ulkoilman ollessa 13°C. Maantiellä 37 - 41°C, ulkoilma 12-13°C. Imuputket avoinna taajamassa 18 -20°C (12°C) ja maantiellä 17-20°C (12°C).
    Saa nähdä jäätyykö motti noiden kanssa talviajossa. Ilmanputsarin toimimattomat alipaine-lämpötilasäätöiset sulkuläpät muutin vaijerivetoiseksi että saa tarvittaessa lämmintä ilmaa sekaan.
     
  9. artz

    artz Gearhead

    Onko ajatusta miten tuollanen cowl induction toimii ilman että on putsarissa väärinpäin oleva paistinpannu -tyyppinen kotelo? Kai se silti ikkunan alta hiukan viileämpää ilmaa horii, joskin imee varmaan osaksi myös konehuoneen kuumaa ilmaa. Ja millä periaatteella esim. Chevelleissä toimii ne aukeavat läpät? Miten se läppä parantaa tilannetta vs. pelkkä aukko nokkapellin takareunassa? Jos se aukeaisi niin että etuosa nousisi ylös, niin homma olisi selviö mutta kun siitä nouseekin se takaosa. Parantaako se ikkunan alaosan paineolosuhteita vai imeekö se ilmaa suoraan siitä läpästä?
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tuulilasin alaosa on ylipaine aluetta. Eli kyllä sieltä ilmaa tulee. Putsari kannattaa tiivistää scooppiin, muuten hyöty on olematon.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Innostuin TAi:n hienoista ilmanottoputkista ja asensin Slanttivaniin viimekesäisen virityksen, alumiinisen 10 cm läpimittaisen liesituulettimen poistoputken. Nyt moottori saa imuilman jäähdyttimen etupuolelta. Kulku parani kuumina iltapäivinä huomattavasti. Ja lämmot pysyy kahden flektin avulla 80 C:ssa.

    Tuollaista kuvan näköistä tavaraa:

    [​IMG]
    Karmeen näköinen snaabeli eli kärsä, mutta toimii.
     
    TAi ja saresks tykkäävät tästä.
  12. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Pitänee varmaan tuollainen viritellä, eihän tuollainen maksa juuri mitään. Ei vaan esittele konehuonetta turhaan kellekään..
     
  13. TAi

    TAi 3rd gear

    Omat viritykset ei ole koskaan rumia jos ne toimii.
     
    stana, Karpov ja kapa73 tykkäävät tästä.
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Kympin maksoi Bauhausissa tuo rööri. Ja ei sitä konehuonetta tarvi mobilistitiistaina Kupittaalla esitellä. Meidän perheessä poika tekee ne näyttelykelpoiset konehuoneet, mä tähtään 100 % toimivuuteen esteetikan kustannuksella.
     
    Karpov tykkää tästä.
  15. jarona

    jarona Gearhead

    Tilasin ebay uk:sta chevyyn imutorven 4 tuumaa silikonisen spiraalivahvisteisen
    mustan, pituudelta noin metrin hintaan apaut 30 euroa..
    Halpaa ja ei tarvi parsia alumiinitötteröitä!
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    ^Hienoa, kun löytyy premium-tarvikkeita halvalla. Kympin Bauhaus-hankintaa puolustaa helppo saatavuus (ja mukava kassahenkilökunta). Lisäksi näitä autoharrastuksen tyylilajeja kun on high-budget ja low-budget-versioiden lisäksi myös no-budget-versio, jota meillä saaristossa menestyksekkäästi suositaan. Isälläni oli tapana ilmaista asia tyylikkäämmin: "Schaden mit Bordmitteln erhoben" eli suomeksi vapaa käännös: Korjataan puutteet sillä, mitä paatista löytyy.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  17. passerby

    passerby Gearhead

    hei. koneena vakiokuntoinen Olds 307 kaasarikone, vm. jotain 88-89. kiinni scottsdale pikapissa.
    ilmanputsarin kotelo on alkuperäinen "paistinpannu" mutta imuilman otto pakosarjalta on otettu pois käytöstä koska on kesäauto. jos edes teoriassa tekisin siitä joskus talviauton niin pitäisi kai uudestaan laittaa silleen että se sais lämmintä ilmaa pakosarjalta esim.

    En vaan tiedä minkänäkösillä hilppeillä se on alunperin toteutettu, eli voisko joku linkittää kuvan että mitä siinä välissä on ollut. millä se ottoputki on liitetty siihen pakosarjaan? sarjassa näkyy pitkittäinen kolo ilmeisesti sitävarten.

    tänks.
     
  18. passerby

    passerby Gearhead

    voi tietysti olla mahdotonta löytää semmosesta kuvaa, itekki yrittäny googlella mut niis kuvissa ei näy mitä sen imutorven alla on...
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pakosarjan päälä pieni peltireunanen ympyrä mihin se alumiiniputki tukee. Ei niin vakavaa jos se päällä roikkuu ilman tuota.
     
    passerby tykkää tästä.
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Useimmin imuilman esilämmitys on toteutettu siten, että pakosarjan päällä on peltiviritys, johon kiinni lyhyehkö pahviputki, jonka ylempi pää taas tulee sinne ilmanputsarin "paistinpannunkahvan" alapuolelle. Siinä ilmanputsarissa sitten pitäisi olla alipaine ja lämpötilaohjattu läppä.

    Tuo imuilman esilämmitys on varmaan tarpeellista tosi arktisissa olosuhteissa. Mulla ei slanttivanissa ole kuin se yksi rööri , joka ottaa ilman "etuoikealta" eli vanissa siellä konehuoneessa. Viime "talvena" täällä oli kylmimmillään -5C eikä mitään esilämmitystä tarvittu. Eihän noiden esilämmityshilppeiden pitäisi tuottaa esilämmitystä kuin hyvällä vakuumilla ja kylmällä moottorilla. Käyntilämmin kone saa aina kylmää ilmaa ja kylmäkin silloin, kun ei ole alipainetta, eli poljetaan kaasua kiihdytystarkoituksessa.
     
    passerby tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!