Paineensäätäjä kompressoriin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Motor & Parts, 11.6.2016.

  1. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Tarkoitus olisi hankkia paineensäätäjä vanhaan isoon kompressoriin. Liitäntä pitäisi olla 1/2 siis ilma sisään ja ilma ulos. Tietty saa muutettua adapterilla 1/2 > 3/8 tarvittaessa.

    Mielellään pystyssä seisova ja sellainen minkä saa seinään kiinni, olisi kiinnitykset säätimessä itsessään tai voisi hankkia kehikon joka pultataan seinään.

    Käyttöpaine pyörii 7-8 bar tienoilla joten pitäisi kestää vähintään tuon.

    Kompressorilla pyöritetään paineilmatyökaluja, ilman ei tarvitse olla öljytöntä tai puhdasta. Tulevaisuudessa ehkä pienimuotoista maalaamista, joten vaatii erillisen vedenerottimen. Eikös tuon vedenerottimen voi laittaa paineilmaletkuun tuon paineensäätimen jälkeen?

    Millainen painesäädin kannattaisi hankkia?

    Budjetti miellään alle 100 euroa reilusti.

    Vinkkejä & suosituksia saa laittaa ilman muuta.

    Onkos tämä Motonetin laite paineensäätäjä?
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/752001/Vedenerotinoljystin-12-liitanta

    Kiitos.
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mulla on tuo Motonetin vempain, kyllä sillä painetta saa säädettyä. Mittari on niin pieni, ettei ikänäköinen saa selvää lukemista. Vettä ei ole erottanut ilmasta pisaraakaan. Tosin mun syteemissä ilmeisesti tallin seinillä kiertävä ja yhden kylmän huoneen läpi kulkeva putkisto hoitaa veden erottamisen, kun ei koskaan ole ollut haittaa kosteudesta. Öljystin ei ole käytössä.
     
  3. Kine

    Kine 3rd gear

    Tuo motonetin malli on justiinsa semmonen mitä etsiskelet. Öljystin lienee turha tuossa jos et semmoista tarvitse. Ja jos maalata aikoo samassa linjassa, niin varminta lienee jättää täyttämättä tuota öljyllä.

    Aika pieni vaivahan se on suihkia pi-työkaluihin joskus suihkepullosta voitelua. Ammattikäyttö sitten erikseen.

    Laadukkaampia? merkkituotteitakin saa aika edullisesti uutena tai käytettynä. Siis noita säätimiä. Wilkerson tulee ensimmäisenä mieleen.

    Itse laittaisin ensin säiliön lähtöön linjaan yhden säätimen vedenerottimella ja jonkin matkan päähän toisen, isommalla kupilla olevan säätimen. Tähän jälkimmäiseen pitäisi sen veden enimmäkseen kertyä jos on kertyäkseen. Ilman jäähtyessä pisarakoko kasvaa ja vedenerottimella on mahdollisuus napata se pois ilmavirrasta. Maalatessa voi ruiskun juuressa käyttää vielä minikokoista vedenerotinta josta suhauttelee vedet pois tämän tästä. Yllättävän paljon tulee vettä sinnekin asti, varsinkin kesällä.

    Mersua maalatessa huomasin kunnollisen suodatuksen tarpeellisuuden, kun lakkapintaan jäi kraatereita. Luultavasti öljyä, jota vanha kompuranlousku laskee ilman sekaan. Uudemmalla pikkukompuralla ruiskiessa ei kraatereita tule.
     
  4. OpaS

    OpaS Gearhead

    Mä ostin kanssa joku aika sitten Hiflexistä semmoisen suodatin-säätimen, mutta rupesin sitten järkeilemään että minkä takia sitä painetta mukamas tarvii heti kompuran jälkeen ruveta pudottamaan? Seuraavalla reissulla ostinkin sitten pelkän suodattimen (=vedenerotin). Virtauskapasiteettia on kolminkertaisesti säätimeen verrattuna.

    Semmoinen puolen tuuman suodatin-säädin siispä lojuu mulla ylimääräisenä.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Noissa säätimissä on sit kans eroja, halpiskompurassa ollut säädin ei toiminut maalaukseen ollenkaan laisinkaan, se perhana säätää painetta pudottamalla virtausta, eli paineet on hyvät sit liipasinta ilmaa tulee, mutta kun paine kompuran puolella alkaa kasvamaan pienenee virtaus. Tosin samalla selvisi myöskin se miksi kyseinen kompura nosti vanteen maasta nopeasti, mutta sitten pöristiin piiiiitkään, et sai painetta riittävästi vähä vuotoiseen kumiin

    Sit clemco;n suodattimessa oleva säädin ei vaikuta virtaukseen ainakaan havaittavasti


    Eli jos tarvetta on maalaukselle tai painetarkoille työkoneille, niin pikkasen enemmän rahaa kiinni ja laatua tai kehuttua seinään

    Sit hommaa parantaa varmasti se, et josson jotain mikä tarttee rajoitettua ilmaa ottaa sen kompuralta tulon täydellä paineella ja kohdetta lähemmäs sit sen säätimen sillä saa todellisen paineen siihen laitteelle, jos kompuran vieressä rajoitetaan paine ja ilma kutistuu letkussa puoleen, niin voi arvella paljonko sitä painetta todellisuudessa on

    Helppo koti konsti on ottaa lukema kompuran päästä ja sit letkusta samalla mittarilla vaatii vaan t-kappaleen
    Kokeilin piruuttani samalla lyhyellä letkulla ja samalla vuotovirtauksella kompuran päässä 6bar ja letkun päässä 5.5bar samalla vuodolla, ainoa erotus oli painelinjana oleva letku ja molemmat mittaukset siten, että kompura sammui ja liitin kiinni

    Jossain oli muuten myynnissä sellaista säädintäkin jossa oli vyö mahdollisuus, et jää pieneksi paineen hukkuminen letkun pullistumiseen

    Ja jos meinaa maalailla niin siihen erillinen letku ja tulpat päihin, paranee jälki huomattavasti kunnei ole roskaa ja sotkua säätimen/suodattimen jälkeisessä letkussa
    Pohjien virheet näkyy, mutta pinnasta puuttuu kraaterit, varjot jne.
     
  6. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Hommasin tuollaisen Motonetin paineensäätäjän. Nyt mietin miten tuo kannattaisi kytkeä kompressoriin. Edellisessä paineensäätäjässä oli todella omituiset liittimet. Alhaalla selostus.

    Mietin jos tuohon paineensäätäjään sisäänmenoon (IN) laittaisi tuollaisen PISTOKE 1/2"ULKOKIERRE https://www.motonet.fi/fi/tuote/751572/Pistoke-12ulkokierre

    Sitten laittaisi tavallisen paineilma kierreletkun, jossa on pikaliittimet kompressoriin (uros) ja paineensäätäjän pistokkeeseen (naaras)

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/751258/Paineilma-kierreletku-liittimilla-60mm-75m

    Toimisiko tälläinen viritys?

    Tuossa kompressorin on alunperin ollut sellainen omituinen liitin: Kompressoriin menee uros pikaliitin ja letkun toisessa päässä on ollut 1/2 tuumainen kierre, joka pienentyy kartioksi ja siellä on tiiviste. Mikäli laittaa tuohon paineensäätäjään uros = uros 1/2 liittimen ja sitten tuon vanhan letkun niin tulee massiivinen ilmavuoto. Eli tuo kompressorin vanha kierreletku pitää korvata uudella.
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Enpä päässyt jyvälle kytkentäsuunnitelmistasi, mutta jos kerran kompura on iso, niin ei tuollaista mehupillin kokoista kierreletkua kannata laittaa mihinkään väliin.
     
  8. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Käys tonkimassa sitä osastoa jossa lukee lvi
    Vesi kierre on sama kuin ilmapuolella, sieltä löytyy myös sellaista urosnaaras liitintä missä on tiivaripinta ja kartion mallinen kierre, ne löytyy sieltä patteriosastolta
     
  10. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Kunnossa on. Hommasin paineilma letkua, hommasin sit tuollaisia LVI liittimiä, uros ja naaras 1/2 missä oli tiivisteet ja paksuja klemmareita. Laitoin nuo LVI liittimet siihen paineletkun päihin klemmareilla, kytkin letkun kompressorin ja paineensäätäjän väliin. Vuotoja ei ollut, testasin saippuvedellä ja ei kuulunut sihinää. Säädin paineensäätäjän antamaan 7 bar vaikka se kestäisi 9 bar.

    Kiitoksia todella paljon kaikille avusta :)
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Avaa muuten todella paljon mahdollisuuksia rakentelulle kun keksin, et vesi ja ilma on samoilla kierteillä [hämmästynyt hymiö]

    Puhtaaksi puhallin oli helppo tehdä normaalista vesihanasta ja sopivasta uros-ilmaliittimestä, sillä on kans hyvä sammutella hitsaillessa autoa

    Ei tule belarukseenkaan ilmalaitteisiin mitään 15e ilmaliittimiä vaan bilteman 10bar vesiosat ja kuumavesi pex;istä painelinja, tai sitten ihan oikeaa ilmaletkua, näkee sen sit millaiset liittimet löytyy nurkista
     
  12. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Kiitos todella paljon tiedosta koskien noita LVI liittimiä! Tuntuvat todella hyviltä ja hintakaan ei ollut paha.
     
  13. OpaS

    OpaS Gearhead

    Hydrauliikkapuolelta löytyy sitten vielä lisää kamaa BSP-kierteisinä.
     

Kerro tästä muillekin!