1968 Coronet 440 2D HT -laittelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja TimoN, 4.5.2015.

  1. Bukero

    Bukero Gearhead

    täsmälleen sama homma itellä kesken. siis lattioiden putsaus ja vähän muutakin mm. sisäkatto puhallettu kevyesti.
     
  2. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Saakeli, nyt tuli takaisku.

    Piti ruveta tankkia putsaamaan pintaruosteista ja laittaa siihenkin pintaan käsittelyt, joilla ruostumisen etenemistä saisi hidastettua. Jos aloitetaan positiivisista seikoista, niin tulipaloa tai muutakaan sen kaltaista ongelmaa en sentään saanut toimeksi, mutta jouduin toteamaan tankin olevan vaihtokunnossa.

    En ollut missään kohtaa havainnut mitään oireita tankin rikkinäisyydestä, mutta nyt kun putsailin pintaruosteeksi kuvittelemaani sotkua pois, niin läpireikiähän siellä oli vaikka kuinka. Pieniä kylläkin, mutta silti. Suurin osa tankista on ihan nättiä kirkasta pintaa, mutta muutamassa kohdassa oli pikkureikiä ja niitä on yhteensä varmaan sellaiset parikymmentä. Suurin osa niistä oli yläpinnassa tai ihan sen lähellä, joten ei niihin kohtiin ole tullut käytännössä lainkaan painetta, jolloin sitten vissiin ruostekin on pitänyt bensat seinämän sisäpuolella.

    Jotenkin ei tuota huvittaisi ruveta korjaamaankaan, kun hitsaaminen ei kuulosta järin järkevältä, eikä reikien paikkaaminen millään tökötillä kuulosta myöskään houkuttelevalta / luotettavalta.

    Niin että mistäs nyt tähän hätään saatais uusi tai muuten tosi hyvä tankki? Jenkeistä tietty pystyy tilaamaan, mutta olisko täällä lähempänä missään kellään?
     
  3. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    USpartsilla hyllys...
     
  4. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jahas, kiitos vinkistä! En olisi itse keksinyt heiltä kysyäkään, kun ei sellaista ollut nettikaupan puolella listattuna. Ei heillä kyllä lopulta sellaista ollut hyllyssä, mutta heinäkuussa on tulossa, ja mulle on nyt varattu sieltä sitten sellainen. Taidan edellä kirjoittamastani poiketen nyt kuitenkin laittaa tuohon jotakin paikkaustavaraa väliaikaisesti. Jonkun sortin kemiallista metallia tai jotain, niin se saa sen aikaa kelvata, että saa uuden tankin haltuun.

    Jotain uuttakin oppi taas tässä yhteydessä, nimittäin kun sain tästä melkein naapurista ystävällisen vinkin, että nettivaraosissa oli Chargerin tankki myynnissä, niin sitä kun vertailin omaani, niin keksin syyn sille mielestäni kummallisen näköiselle kuhmulle, joka on Coronetin tankin vasemmassa yläreunassa. Sama tankki kun on siinä Chargerissa niin, että siihen kohtaan on lävistetty täyttöaukon paikka. Siinä nettivaraosien tankissa tosin ei ollut ilmaletkujen lähtöjäkään samassa paikassa kuin omassani, joten ei sen kanssa kannata ruveta askartelemaan, kun uusikaan ei mikään hirvittävän hintainen kuitenkaan ole.

    Mitäs muuta sitten viime kerran jälkeen... Kiertokanki.com -nettiakaupasta tilasin pohjaan kumitulppia. Saapuivat nopeasti ja ovat asiallisen näköisiä. Niitä on nyt kiva laittaa maalattuihin lattiohin, kun ovat uusia, ehjiä ja kaikki samannäköisiä. Vanhat olivat paitsi osittain rikki, niin myös vissiin joskus osittain vaihdettu ja sen vuoksi sekalaisen näköisiä. Eikä niitä kaikkia ollut edes tallella, vaan osa isommista rei'istä oli vaan vedetty teipillä umpeen.
     
  5. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Niin ja pohjaa puhdistelin ynnä käsittelin myös takaosasta, jotta sen tankin voisi laittaa paikalleen. Olihan järkyttävää hommaa noin niinkuin ergonomian ja sotkuisuuden puolesta. Pohjaanhan on joskus uskoakseni kymmeniä vuosia sitten ruiskutettu jonkun sortin alustamassaa. Se on joissain kohdissa enää tosi heikosti kiinni ja toisalta joissain paikoissa varsin tiukasti. Sittenhän itse viime kesänä ruiskutin pohjaan kotelosuojaa ja öljyä sekoitettuna, joten se pohja on aika rasvainen...

    Tässä yksi kuva aiheesta.[​IMG]

    Täähän nyt on vasemman takapyörän takaa. Täällä oli osittain toi massa tosi hyvin kiinni ja sen alla (avasin sitä hiukan, kuten näkyy) oli ihan ehjän näköistä maalipintaa, joten mitäpä sitä nyt tässä kohdassa pois raapimaan. Toihan pitäisi koko pohja pestä ensin jollain höyrypesurilla ja kunnon liuottimilla, mutta kun siihen ei nyt ollut mahdollisuutta, niin puhdistin sitten ihan vaan krapalla ja sen jälkeen tärpätillä ja lopuksi Bräkleenillä. Rälläkän teräsharjalaikkaakin käytin siellä, mihin sillä mahtui. Tuo pintaruosteinen osuus on tässä puhdistettu pintakäsittelyä varten. Takaosassa näkyy joku vanha korjaus, joka on silloin nähtävästi vetäisty sinkkimaalilla yli.

    Samoin puhdistelin sitten tankin alla olevaa peltiä, jossa onneksi ei juuri ollut mitään öljy- tai muutakaan töhnää. Eikä itse asiassa ruostettakaan kovin pahasti.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Paitsi että varsinkin tuossa takaosassa kyllä oli pintaruostetta ihan kunnolla. Ja samoin varsinkin oikean puolen runkopalkissa, joka oli vaihdettu, mutta asennettu kokonaan ilman minkään sortin pintakäsittelyä. Ihme touhua...

    [​IMG]

    Vastaaavasti kuin vasemmalla, niin myös oikealla puolella pyörän takana oli sekä hyvää ehjää massapintaa että pintaruosteista peltiä. Ja tällä puolella oli myös enemmän hitsattja paikkoja.

    [​IMG]

    Tästä osasta ei nyt enempää olekaan kuvia, Nuo kaikki puhdistetut kohdat kuitenkin käsittelin sitten taas Loctiten ruosteenmuuntoaineella ja seuraavaksi suunnitelmissa on vetäistä taas koriliimaa itse tehtyjen paikkojen saumoihin ja sen jälkeen kotelosuojaa ympäriinsä ja putsattujen kohtien päälle myös uutta massaa. Nuo kohdat, jossa massaa jo on, eivät sitä varmastikaan kaipaa. Sit voikin laittaa väliaikaiskorjatun tankin paikalleen. Pääajatus tässä koko hommassa oli se, että koitan parhaani mukaan alapuolelta sulkea ruostepaikat niin, että ruoste ei tule alapuolelta läpi niin, että tavaratilan juuri maalattu pohja alkaisi heti kuplia. Saas nähdä, kuinka käy sen kanssa.

    Kuskin jalkatilan paikkaakin pohjustin seuraavaa käsittelyä varten. Ruosteenmuuntoaine ei tuntunut luontevalta kirkkaalle uudelle pellille, joten vetäisin tänne sinkkimaalia. Myös tähän on tarkoitus seuraavaksi laittaa saumoihin koriliimaa ja päälle kotelosuojaa ja sitten alustamassaa.

    Runkopalkin sisempi puoli paikasta on tämmöinen:
    [​IMG]

    Mittarivaijeri ja jousi olivat niin öljyiset, että niistä saa varmasti tuon harmaan värin aika helposti pois ihan vaan jollain liuottimella pyyhkäisemällä.

    Runkopalkin ulomman puolen osa paikasta:
    [​IMG]
    En oikein ymmärrä, miten mä olen tuon ulommaisen reunan onnistunut hitsaamaan niin, ettei näy läpi tulleen sulaa oikein ollenkaan. Pellin toiselta puolelta katsoen se kyllä näytti ihan kunnolla läpi hitsatulta.

    No joo, anyways, pohjan osalta tälle vuodelle suunnitelmissa on enää pahimpien irtomassojen harjaaminen pois ja sitten kotelosojalla ruiskutus joka puolelta. Siis sen lisäksi, että nyt maalattuihin uusiin kohtiin laitan sitten myös massaa päälle. Uskon vahvasti, että kotelosuojaruiskutuksella aika hyvin saa estettyä ruosteen etenemistä siihen asti, että pääsee pohjaa sitten joskus jonain vuonna tosissaan pesemään / puhdistamaan / pintakäsittelemään. Eiköhän se tuollaisenaan aika hyvin pysy, koska pääosin pyrin ajamaan vain kuivalla kelillä ja muuten auto on säilytyksessä vain varsin kuivassa tallissa.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  6. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Edellisen päivityksen jälkeen ei paljoa ole tapahtunut, mutta jotain nyt kuitenkin.

    Ensiksi pari heikohkoa kuvaa pohjasta ruosteenmuuntoaineen levittämisen jäljiltä.

    Tässä vasemman takapyörän takaa
    [​IMG]

    Ja tässä tankin yläpuolista osaa
    [​IMG]
    Huonostihan tuosta näkee, mutta kyl se on musta, ja itse asiassa ihan kohtuullisen siistin näköinenkin tältä puolelta. Siihen sitten ainakin kotelosuojaa ennen kuin tankki tulee takaisin paikalleen.

    Tankin väliaikaista paikkausta varten ostin Plastic Paddingin vuodonpaikkausainetta. Yllättävän monilla kirjoittajilla eri foorumeilla tuntui olevan positiivisia kokemuksia tuosta tavarasta, joten toivon mukaan itsekin onnistun paikkauksen tekemään toimivaksi.

    Sit olen ihmetellyt, että miten pakoputki pitäisi kiinnittää koriin. Marteliukselta sain ostettua yleismalliset kiinnikkeet, mutta kun vanhat putket olivat kiinni vähän miten sattuu, niin jonkin verran pitää kiinnikkeitä viritellä.

    Ensinnäkään tässä autossa ei alun perin ole ollut tuplaputkia, ja niinpä takapenkin alla ei ole kiinnityspistettä kuin yhdelle putkelle. Edellinen pakariasentaja oli kylmän rauhallisesti vetäissyt yleiskiinnikkeen pohjasta läpi kahdella peltiruuvilla (kuvassa alla). Ei oikein näyttänyt hyvältä. Rupesin siihen sitten taivuttelemaan alkuperäishenkistä kiinnikettä, jolla saadaan kiinnike pystysuoraan pintaan kiiini. Tuossa ekassa kuvassa se on ilman reikiä ja toisessa sitten reikien ja vastakappaleen kera valmiina. Ei se alun perin tosiaan tarkalleen tuommoinen ole, mutta sinne päin kuitenkin. Toisessa kuvassa myös se uusi Marteliuksen toimttama kannake, jollaiset nyt tähän sitten tulee molemmin puolin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Takapäässäkään ei ollut oikeita kiinnikkeitä ollenkaan. Toisella puolella oli joku kulmarauta ja toisella puolella joku noita muitakin rumempi yleiskiinnike suoraan runkopalkissa kiinni. Koitan väännellä sinnekin jollain tapaa alkuperäishenkeä kunnioittavat kulmaraudat ja noista uusista kumikannakkeista saa kyllä tehtyä hyvinkin paljon alkuperäisen näköiset osat kannakkeisiin. Ainakin suunnilleen tuommoiset ne kai pitäisi olla niinkuin oikeasti (kuva netistä):
    [​IMG]

    Olen yrittänyt hahmotella mittoja näiden kuvien perusteella, olettaen että tuo ylöspäin osoittava "kieleke" on suunnilleen samanlevyinen kuin se aukko, johon se tulee, pitääksen tuon kulmaraudan pystyasennossa. Saapa nähdä, minkä näköiset kannakkeet saan toimeksi ja miten ne sitten lopulta paikkaansa sopivat... Jos jollain on tiedossa noiden kulmarautojen mitat, niin saa mielellään kertoa!

    Runkopalkissahan pitäisi korjaamokäsikirjan mukaan olla u-nut -niminen mutteri. En meinannut millään keksiä, että mitä se on suomeksi, mutta kaipa se on joko peltimutteri tai korimutteri. Muistaakseni tuolla jäkimmäisellä nimellä niitä oli nippelit.fi -nettikaupassa, josta tein tilauksen perjantaina. Toivottavasti osasin valita sopivan kokoiset.

    Olen kyllä tiennyt, että kyseisessä puljussa myytävänä on vaikka mitä, mutta hämmästykseni oli suuri, kun (uskoakseni) löysin sieltä myös hattumuttereita, joita on käytetty aikanaan takalokasuojassa CORONET 440 -kirjainten kiinnittämiseen. Niissähän nyt jokaisessa kirjaimessa on kaksi kierteellistä tappia, joihin tavaratilan sisäpuolelta ruuvataan mutterit päälle. Vuosien saatossa osa niistä oli kadonnut, ja niitä oli korvattu tosi älyttömän näköisillä ratkaisuilla, kuten valkoisella valuvalla Sikaflexillä ja kumiletun pätkillä. Toivottavasti nämä tilaamani mutterit sopivat sitten, kun saapuvat. Asennuksen jälkeen voisi laittaakin sitten ennen-jälkeen -kuvat takalokasuojan sisältä.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  7. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jotain pientä on taas saatu toimeksi; just hiippailin tallista sisälle. Nippelit.fi toimitti nopeasti osat, ja ainakin ne CORONET 440 -merkkien kiinnitysmutterit olivat täsmälleen oikeanlaisia. Nyt ei enää ollenkaan niin paljoa harmita katsella tavaratilan seinien sisäpuolia kuin vaikka vuosi sitten.

    Ennen -kuvat olen napsinut silloin, kun kävin tätä autoa ensimmäisen kerran katsomassa kevättalvella reilu vuosi sitten, ja jälkeen kuvat ovat nyt sitten ihan uusinta uutta.

    Vasen:
    [​IMG]

    [​IMG]



    Oikea;
    [​IMG]

    [​IMG]

    Eivätpä nuo merkkien läpiruuvit ja niiden päällä olevat mutterit mikään kaunistus ole, mutta ovat nyt ainakin oikeanlaisilla ja kaikki keskenään samanlaisilla muttereilla laitettu.


    Sit aloin kasailla sisustaa, ja sehän alkaa tietysti milläpä muulla kuin vaimennusmaton laittamisella. Ei muuten ollut kovin helppoa tai ainakaan nopeaa sen laittaminen, kun tuo pohja on muotoiltu niin voimallisesti ja enemmän tai vähemmän joka puolelta. Jätin tarkoituksella laittamatta noihin paikkoihin, joissa on vahvistuspokkaukset. Vissiin sen takia, että jos tuo matto ei tartukaan kiinni uran pohjaan asti ja väliin pääsee kosteutta, niin sen on tosi vaikea päästä haihtumaan sieltä. En tiedä, kuinka kaukaa se on haettu, mut kuitenkin.

    Koitin koputella pohjaa vähän joka puolelta, ja tuplamattoa on niissä kohdissa, joiden koputtelusta tuli isompi kaiku. Kyllä tuo matto ainakin sen ominaisuuden muuttaa hyvin, eli kun kumisevaan pintaan laittaa maton kiinni, niin soundi muuttuu selvästi, eikä se jää soimaan samalla tavalla. Tämän vuoksi ymmärtääkseni joka paikka ei tarvitse olla tuolla äänieristematolla peitetty, kunhan sitä mattoa on kaikissa eniten kumisevissa paikoissa. Nythän en tässä remontissa puuttunut mitenkään oviin tai kattoon, kun ei niiden aukaisemiseen ollut muuta syytä (toivottavasti...)

    No joo, ensin StP Silver- ja Gold mattoa:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja sit vielä StP Biplast 10 solumuovieristettä takapenkin alle kaikuja absorboimaan sekä samalla estämään takapenkin selkänojan taakse kuuluvan pahvin räminää noihin vinotukiin.
    [​IMG]

    Tämän jälkeen sain vielä lattiamatot paikalleen ja lopulta voitin myös taistelun takapenkkiä vastaan. Nyt se on paikallaan, vaan kylläpä tässä hommaa edelleen silti riittää
     
    Saetkae ja peltsi tykkäävät tästä.
  8. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Tällaista täsmällisyyttä on kyllä kadehtien ilo seurata.:cool:
     
  9. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kiitos! Mukavaaa, ettei mene ihan pelkästään meikäläisen yksinpuheluksi. :)

    Kovin paljon näkyvää en saanut tän viikonlopun aikana toimeksi, paitsi että sisusta alkaa nyt olla paikallaaan.

    Lisäksi avasin lämmityslaitteen kannen ja imuroin sen mitä siitä nyt pystyi ja lisäksi molemmissa ulkoreunoissa olevat raitisilmaritilät otin auki ja niiden läpi imuroin kanavista roskaa pois niin paljon kuin pystyin. Ei sitä enää ihan kauheasti siellä ollut, mutta muutaman kerran viime kesänä sain päälleni melkoisia pölläyksiä rutikuivaa roskaa, joka koostui lähinnä kuivuneista ja puolilahonneista puiden lehdistä yms. sekä kuiduista, jotka olivat lähtöisin jostain kevytpeitteestä tai vastaavasta. Ja niitäkin todella oli paljon. Sitä sai koko kesän siivoilla pois auton sisältä. Kerran lähdin silloin ihan varta vasten ajelemaan maantielle kaikki ikkunat ja tuuletusräppänät auki, jotta saisin roskat systeemistä tulemaan pois ihan omin päin. Roska- ja pölymyrsky autossa sisällä oli sitä tasoa, että piti ajella suojalasit päässä. Saattoivat vastaantulijat hieman kummastella sitä touhua. :D No, ei se silläkään silloin lopullisesti puhtaaksi tullut; toivottavasti se nyt alkaisi olla siinä mallissa, ettei tarvis enää amerikkalaista puutarhajätettä saada silmilleen ja auton matoille kovin paljoa.

    Takalasin huurteenpoistopuhaltimessa viime kesän kokemusten perusteella oli hiekkapuhallushiekkaa, ja kun se nyt oli luultavimmin saanut vielä hiontapölyäkin, niin avasin sen kanssa ja imuroin puhtaaksi. Kuskin ovea yritin myös säätää paremmin kohdalleen. Kai se vähän onnistui, mutta noiden saranoiden tarkka säätö on kyllä aika haastava homma ainakin omalle osaamistasolleni. Sit kaikenmaailman pikkuhommiin menee kummasti aikaa. Aivan hyvin kyllä olisi voinut jättää vallan tekemättä esim. taustapeilin varren ja vilkun viiksen puhtaaksihinkkaamiset tekemättä, niin sais tuon rakkineen nopeammin liikenteeseen. No, nytpä ne on tehty, niin ei tarvitse niiden antaa sitten häiritä, kun olivat pintaruosteisina niin rumat.

    Seuraavaksi pitäisi auto nostaa jollain tapaa ylemmäs, ja sitten pääseekin ruiskuttelemaan ruosteenestoa pohjaan. Sit tankin väliaikainen paikkaus ja asennus ja jospa sitten jo viimein pääsisi pakoputkiston kanssa askartelemaan.

    Niin joo, tämmöinen tuli sisustasta. Lattiamatto menee kyllä ennen pitkää vaihtoon; se on muutamasta kohdasta tosi huono. Näissä valaistusolosuhteissa sitä nyt ei niin huomaa tosin.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Niin joo, viime viikolla kyselin pakoputken takimmaisten kannakkeiden mittojen perään - nyt en enää tarvi. Sain lainaksi tuommoiset, jotta saan niistä otettua mallia. Kiitos vielä lainaamisesta ja ihan perille asti toimittamisesta! Ovat -68 Chargerista kotoisin ja toinen vielä näyttäisi olevan ihan alkuperäinen siinä missä toista on vähän joskus tuunattu.

    [​IMG]
     
  10. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Tällä kertaa ei sen kummempia kuin että yksi harmillisimmista hommista on tehty. Eli pohjan käsittely. Ensin tunkkasin autoa vähän ylemmäs ja laitoin suojamuovia auton alle ja päälle.
    [​IMG]

    Sit ei muuta kuin massaruiskulla levittämään kotelosuojaa joka puolelle ja sen päälle sitten massaa niihin kohtiin, jossa oli joko uutta peltiä tai sitten vanha pelti puhdistettu ja maalattu.

    Uskoisin, että kyllä siitä ihan kohtuullisen hyvä tuli, ja korjatut paikat sai varsin hyvin häivytettyä näkyistä, mutta onhan toi aivan järkyttävän sotkuista touhua. Olin ajatellut, että pidän tommosen kokopeittävän rälläköintimaskin päässä, mutta eihän siitä nyt näkynyt mitään läpi ensimmäisten parin minuutin jälkeen. Ja suussa maistuu edelleen semmoinen liuotintöhnä. Olis pitänyt tietysti olla myös hengityssuojain, mutta ei tullut laitettua. Onpahan nyt hengityselimetkin suojattu ruostumiselta. :p

    Niin semmoinen vielä, että ei kai jarrujenpuhdistusaine ole kovin haitallista kasvojen iholle tai silmäluomille? Kysyy nimimerkki "Milläs hewletillä naamasta sit poistetaan kuivuneet alustamassapisarat, jos ei Bräkleenillä" :D

    Seuraavaksi sitten sotkuiset suojamuovit roskiin ja pakoputkiston kimppuun. Toivottavasti piakkoin saapuisivat tilaamani raidetangon suojakumit, niin saisi ne vaihtaa samalla, kun kuitenkin pitää vissiin ainakin vasemman pakosarjan asentamiseksi irrottaa niitä niveliä. Niin joo, pitää kyllä tankkikin vielä pikapaikata ja laittaa paikalleen ensin...
     
    Saetkae tykkää tästä.
  11. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kysymys:
    Kun kerran alkuperäinen vaihteiston öljytikku / täyttöputki ei sovi Hooker Competition -peltisarjojen kanssa paikalleen, niin sopiiko tämä TCI:n vastaava?
    http://www.uspartsperformance.fi/tci-743808-oljytikku-putki

    ... ja sopiiko toi putki ylipäätään tähän härveliin? Se täyttyy, että kyseessä on big block Mopar ja TF 727, mutta onko niissä jotain eroja siinä määrin, etteivät kaikki vaihtoehdot sopisi?
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Vastakysymys:
    Miten se voi olla sopimatta?
    Eikös tikun putki kulje vaihteistolta ylös ja kiinnityskorvake tubiinikopan pultin alle.
    Sen kulkuhan on sillai lohkon ja kannen takana suojassa.

    Toisaalta tuo TCI:n putki + tikku on yks parhaita.
    Siinä on alapäässä oikea tiiviste ja yläpäässä tiivistyvä korkki.
     
    Herje tykkää tästä.
  13. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Päällimmäisenä tällä hetkellä askarruttava kysymys tulikin esitettyä tuossa yllä, mut laitetaan nyt pari muutakin päivitystä.

    Ensinnäkin tankkia paikkailin parhaani mukaan Plastic Paddingin vuodonkorjausaineella;
    [​IMG]

    Ja sitten koska mulla ei ole uutta alkuperäisen kaltaista eristekaistaletta tohon tankin päälle, niin värkkäsin vastaavan tuolla STP:n butyylikumimatolla. Melkoinen palapeli tuli tästä, mutta aivan sama, kun toi koko tankki vaihdetaan kuitenkin ensi tilassa.
    [​IMG]

    Ei mitään varmuutta ole siitä, että paikkaus olisi toimiva, mutta toivottavasti se sitä olisi. Tulevaisuus näyttää...

    No, vanhat kiinnitysruuvit olivat siinä kunnossa, että eivät lähteneet irti ilman rautasahaa. Uusia ei vielä ole, joten virittelin tähänkin tuommoiset väliaikaiset. Kierretankoa ensin kunnolla kuumaksi, sitten taivutus, vähän lisää vielä kuumennusta, sopivan mittaiseksi katkaisu molemmista päistä ja tuohon koloon sopivaksi muotoillut mutterit paikalleen ja sit mutterit hitsaamalla kiinni. Jotain tuon näköistä:
    [​IMG]

    Sit vaan tankki paikalleen, tankkaus ja koekäyttö. Ei meinannut startata sitten niin millään. Illalla se jäi siihen tilaan, ja aamulla pikku virittelyjen jälkeen se sitten kyllä lähti käymään lopulta, joten homma siltä osin kunnossa.

    Tänään sit rupesin valmistelemaan peltisarjojen asennusta. Ohjetta seuraten, ensin pois tulpat, sitten vanhat pakosarjat. Kuvittelin, että mutterit irtoaisivat ja pinnapultit jäisivät kanteen kiinni, vaan kahden ruuvin kohdalla se ei toteutunut, vaan vaarna lähti irti kannesta. Se tarkoitti toisin sanoen sitä, että jäähdytysnesteetkin piti poistaa koneesta. Tehostimen letku piti kans ottaa pois simpukan päältä, ja sehän tarkoitti sitten sitä, että auton alla hengaillessa naamalle valui jäähdytysnesteen lisäksi myös tehostinöljyä. Ja tietty joka paikkaan ruiskimaani irrotusöljyä myös. Lopulta kuitenkin sain vanhat pakosarjat irti suht vähäisin vahingoin, ja sitten irrottamaan starttia, vaihdevivustoa, raidetangon keskitankoa pois simukan ja apusimpukan varsista ja sit lopulta tunkkaamaan konetta ylöspäin. Nousi se suht näppärästi, ja yllättävänkin helposti sujahti vasemman puolen sarja paikalleen. Joku riski piti olla siitä, että vaihdevivustoa pitäisi muokata, mutta ei sen kanssa ollut mitään hankaluutta. Sen sijaan kickdown-vivusto (jossa ei pitänyt ohjeen mukaan olla mitään hankaluutta) otti kiinni putkeen. Päätin ratkaista kaventamalla välikappaletta jonkin verran (lopulta siitä lähti noin 8mm). Ei muuta kuin (lähes) kipua tuntematta rälläkällä palikka poikki, pala pois välistä ja hitsaamalla takaisin kasaan; tämmöinen:
    [​IMG]
    Äkkiseltään kokeilin, että nyt se tuntuisi sopivan ja toimivan, mutta pitää se nyt vielä varmistaa paremmin sitten, kun tuon saa kunnolla kiinni. Eli sitten, kun peltisarja on ensin pois paikaltaan.

    Oikea puoli piti ohjeen mukaan mennä tämän jälkeen heitämällä paikalleen. No ei läheskään mennyt. Ensinnäkin tälläkin puolella konetta piti ohjeen vastaisesti tunkata reippaasti ylöspäin ja pari tulpan(hatun) lämpösuojapeltiä piti vääntää sivuun. Ja edelleen vähemmän mukavana yllärinä laatikkoöljyn täyttö-/mittaputki estää pakosarjaa menemästä perille. Lisäbonuksena Hookerilla olivat laittaneet pakettiin väärän ohje-/tiiviste-/ruuvisetin. Eli mulla ei nyt ole tuohon sopivia tiivisteitä sitten ensinkään. Ohjehan löytyi netistä helposti ja ruuveina ajattelin käyttää alkuperäisiä.

    Seuraavaksi suunnitelmissa:
    - Laatikkoöljyn täyttöputki pois (mitenkähän se muuten tapahtuu?)
    - Päätös, tilaanko uuden putken vai taivutanko ton vanhan jotenkin...
    - Pakosarja paikalleen parilla ruuvilla
    - Kannakkeiden rakennus takaputkille
    - Putkiston kasaus kohti pakosarjoja; jos oikein tulkitsin, niin keskputket pitää sovittaa ja katkaista sopivasta kohdasta + hitsata kiinnikkeet niihin.
    - H-putken sovitus / rakennus + hitsaus
    - Pakosarjat pois; puhdistus + puhallus + pinnoitus Black Satinilla
    - Pakosarjojen asennus takaisin, toivottavasti uudet tiivisteet ovat saapuneet sitä ennen...
    - Koko putkiston asennus takaisin
    - Suojakumien vaihto raidetangon niveliin (jos vieläkään siinä vaiheessa ovat mulle asti saapuneet)
    ... ja sit pesun jälkeen kiireen vilkkaa katsastukseen. Saapa nähdä, millaiseksi tän touhun aikataulu muodostuu.
     
  14. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jes, kiitos, joo, ei tullut otettua kuvaa siitä, mutta kiinnityskorvake on (muistaakseni) kyllä moottorin puolella, eikä sillä ruuvilla ole kiinni muuta kuin putki. Ja sit se tulee silleen, että kun painaa pakosarjaa paikalleen, niin lähimpänä tulipeltiä oleva putki ottaa kiinni täyttöputkeen, eikä pakosarjaa saa painettua loppuun asti kantta vasten. Eli, jos täyttöputkea vaan kylmästi taivuttaisi kiinnityspisteen yläpuolelta menemään sisemmäksi, eli enemmän kannen ja tulipellin väliselle alueelle, niin sitten se mahtuisi olemaan tuolla.

    Mutta kun ei näiden tuning -hommien takia oikein tykkäisi tehdä tuommoisia pysyviä muutoksia alkuperäisiin osiin kovin paljoa. (Ton yllä kuvatun vivuston osan rälläköinti + hitsaushomma on kuitenkin sellainen, että siihen voi halutessaan hitsata takaisin uuden osan, ja saada sillä siitä täysin alkuperäisen näköisen, mutta jos ton putken taivuttelee ns. väärään muotoon, niin sitä enää kyllä alkuperäiseksi palauteta millään.)

    Taidanpa kyllä vakavasti harkita TCI:n putken hankkimista ja tarvittaessa sen taivuttamista sitten. Tulisi sitten se tiivistyskin hoidettua siinä. En oikein ole vakuuttunut tuon nykyisen tiivistymisestä, tai ainakin sieltä vaihteistoöljyä jostain pihalle valuu, ja tuo voi olla yksi syyllinen siihen. Tai sitten sitä tulee pelkästään öljypohjan ja rungon välistä. No, öljynvaihto on ohjelmassa joka tapauksessa tässä jossain vaiheessa.
     
  15. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Noni,

    juhannus meni lähinnä matkaillessa ympäriinsä, mut viime kerran jälkeen pari juttua on vähän edennyt.

    Ensinnäkin, se TCI:n öljytikku saapui, ja sain sen hetki sitten soviteltua paikalleen. Samalla ruuvilla se tuli kiinni kuin vanhakin (ja nimenomaan turbiinikopan pultti oli kyseessä), mutta reititys ei ole samanlainen kuin alkuperäisessä. Tämä näyttäisi nyt sopivan mainiosti pakosarjan kanssa. Öljytason merkit tosin eivät olleet ihan kohdallaan, kun vertailin tikkuja, joten tässä öljytaso pitää olla pikkuisen korkeammalla kuin mitä tikku näyttää. Eroa on jokunen milli, ja tikkuun merkitty vaihteluväli oli täsmälleen sama kuin alkuperäisessäkin. (Jostain syystä muuten ton Coronetin ohjekirjan mukaan 383 2BBL -koneen yhteydessä automaattilaatikossa on 1,4 litraa (eli 3 U.S. pintia) enemmän öljyä kuin muissa automaattilaatkoissa. Johtuneeko siitä tuo ero öljypinnan korkeudessa?)

    Sitten, sain valmiiksi pakarin takakannakkeet. Oli käsittämätön määrä hommaa parin noinkin pienen palikan tekemiseksi, mutta kun halusin niistä päälle päin mahdollisimman samannäköiset kuin alkuperäiset, niin ottaahan se aikaa värkätä esim. noi kumin ja mutterin väliin tulevat kanttiset prikat, joissa on päissä taivutukset eri suuntiin ja bonuksena vielä piti tehdä tuommoiset välipellit, jotta sen kiinnitykseen käytettävän peltimutterin ulos jäävä osa mahtuu olemaan paikallaan ja silti toi kannake menee reunoistaan kiinni runkopalkkiin. Alkuperäisessähän vastaava asia oli hoidettu stanssaamalla siihen pieni upotus. Samoin stanssaamalla oli tehty toi väkänen, joka osuu runkopalkin neliskanttiseen reikään ja jonka avulla estetään kannakkeen kiepsahtaminen asennettaessa ja muutenkin. Tuommoista kielekettä ei mun työkaluilla saa tehtyä, mutta hitsasin siihen mutterin, jota sitten vielä muotoilin niin, että sopii. Sit vaan maalit päälle mun maalauskammiossa (eli pakosarjojen toimituksee käytetyssä pahvilaatikossa :D):
    [​IMG]

    Ja tässä kasattuna; alkuperäinen mallina vieressä.
    [​IMG]

    Pakoputkiakin rupesin sovittelemaan paikalleen. Saa nähdä, mitä siitäkin tulee; eivät ne nyt ainakaan mitenkään heittämällä sinne sovi. Jostain syystä niistä pakosarjojen ja vaimentimien välisistä osista piti molemmista päistä ottaa pätkiä pois, ja se nyt jäi kesken. Josko huomenna pääsisi jatkamaan. Olin jotenkin kuvitellut ostaneeni valmiit putket, jotka vain asennetaan ja sitten lopuksi H-putki erikseen hitsaillaan niiden kahden väliin, mutta ei se nyt ihan näköjään niin ollutkaan... Positiivisena seikkana oikeanlaiset pakosarjantiivisteet saapuivat varsin nopeasti sen jälkeen, kun sellaisia väärien tilalle pyysin, joten siitä tämä homma onneksi ei jää kiinni.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  16. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Seuraava pikkuprobleema tuli esiin. Nyt kun öljytikun putki ei enää ole tiellä, niin mikäs seuraavaksi voisi törmätä pakosarjaan. Niin, vaihdelaatikkopa tietenkin. Olis luullut, että Hooker on näihin vehkeisiin siinä määrin kauan tehnyt peltisarjoja, ettei tuommoista ongelmaa olisi, mutta onpa nyt kuitenkin. Aika lailla se kyllä tuntuu olevan lähes tarkalleen oikeassa paikassa noin muuten, joten paljosta tuo ei ole kiinni, ja vähän se jää ulommas jo sillä, kun laitan sen toistaiseksi puuttuvan tiivisteen paikalleen.
    [​IMG]
    Että sen sitten pitääkin olla niin, että yksi noista putkista on juuri leveimmällä kohdallaan samalla korkeudella öljypohjan reunan kanssa. Mitäs tuolle nyt sitten tekisi. Ajattelin ottaa mallia yhden konepajan (entisen) suunnittelijan tosielämän ratkaisumallista. Hän oli suunnitellut tuotteeseen suunnilleen saman kokoisia putkistoja kuin tässäkin on, ja kun ensimmäinen kyseisen tyypin tuote oli kokoonpanossa, niin tuotannosta oli soitettu kaverille, että tulepas katsomaan, kun nämä putket eivät sovi paikalleen, vaan osuvat toisiinsa. Suunnittelija oli hetken puntaroinut tilannetta, ja palannut pöytänsä ääreen. Hän oli tehnyt kuvamuutoksen ja lisännyt kokoonpanopiirustukseen kyseisen putken kohdalle lisämerkinnän "Lyödään lommo asennettaessa". Niin että eiköhän se tuolla taktiikalla hoidu tässäkin tapauksessa. Ei sitä tarvitse kuin muutaman millin matkalta koputella kasaan jokusen millin verran. Tuskin halvimman Hookerin virtausarvot siitä merkittävästi heikkenevät... Itse asiassa juuri nämä tapaukset olivat pääasiallinen syy siihen, että päätin ensin sovittaa putkiston paikalleen ja vasta sen jälkeen hiekkapuhaltaa ja pinnoittaa noi pakosarjat.

    Toinen putki alkaa pikkuhiljaa muotoumaan paikalleen; kai se jotenkin noin voisi olla.
    [​IMG]
    Eipä tuosta kummoisesti pysty hahmottamaan (paitsi että kaasupuollon suojakorkki on otettu soveltavaan käyttöön tunkin korotuspalana...) En ymmärrä, miksi toi putki on muotoiltu niin, että kollektorille tuleva supistuskappale tulee mutkan päälle. Pitää aika lailla saada hitsattua tavaraa muutamaan kohtaan, kun tuo putki ei ole tuurnan kanssa taivutettu ja sitä myöden sitten se ei mutkissa ole profiilltaan läheskään pyöreä, eli sinne jää hurjan kokoiset raot kahteen kohtaan. Ehkä tuosta supistuskappaleesta pitää ottaa vielä sentin verran pois, niin saa putken vähän parempaan kohtaan. Sen jälkeen pääsee heppailemaan sen suunnilleen paikalleen ja sit sovittelemaan toisen puolen putkea.
     
  17. faffeli

    faffeli Gearhead

    Tekemisen meininkiä......:cool:
     
  18. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Tänks! Kyllä tää tässä pikku hiljaa eteneee.

    Nyt on pakari heftailtu paikalleen. Seuraavaksi pääseekin purkamaan pois suunnilleen kaiken, mitä tähän mennessä on saanut asennettua...

    Putkiston mukana toimitettu H-putkiaihio oli tuommoinen mutka. Tässä se on mittaamisen ja muotoilun jälkeen:
    [​IMG]

    Tuossa se on sitten paikallaan. Olis kai sen periaatteessa voinut laittaa myös tuohon poikkipalkin ja laatikon öljypohjan väliselle alueelle, mutta putki ei ollut riittävän pitkä. Tuossa se on nyt niin läheellä moottoria kuin tuon siihen järkevästi sai:
    [​IMG]

    Toisesta suunnasta katseltuna:
    [​IMG]

    Kaipa siitä toimivan saa, ja vähän vielä tietysti voi käännellä vaimentimia yms. En kuitenkaan ole yleisesti oikein ollenkaan tyytyväinen tuohon lopputulokseen. Takana putken alaskäännöt ovat nyt niin, että toinen on suorassa ja toinen sojottaa silminnähden sivulle. Eikä se johdu siitä, että takaputki olisi väärässä asennossa noin paljoa, sillä niitä tuli kyllä jo käännettyä tuon asian kompensoimiseksi jonkun verran, että jos taka-akselin ylimenot olisivat samassa kulmassa keskenään, niin päät olisivat vielä enemmän vinossa. Lisäksi oikean puolen putki tulee takaa pitemmälle, mutta kun ei sitäkään oikein mitenkään voi laittaa eteenpäin, jos haluaa, että vaimentimet olisivat edes suunnilleen auton pituusakselin suhteen samassa kohdassa. Ja kai niiden kuuluu olla samalla kohdalla, kun kerran kiinnikkeetkin ovat samanlaisesti molemmin puolin (alkuperäisessä ratkaisussa). Lisäksi oikean puolen putki tuossa kardaanin alla on oleelisesti lähempänä auton keskilinjaa. Jotenkin en millään usko, että nämä kaikki ongelmat voisivat johtua pelkästään omasta osaamattomuudestani, vaikka varmasti jonkun verran saa myös sen piikkiin laittaa. Toisaalta, kunhan putkisto ei roiku, niin eipä sitä paljon ulospäin huomaa, että missä asennossa siellä putket lattian alla ovat. Noille ulostuloille kyllä pitää jossain vaiheessa tehdä jotakin. Vois vaihtaa sinne sellaiset päät, jotka eivät ole alaskäännetyt ollenkaan. Ja ottaa noi pätkät talteen tulevaa mahdollista museokatsastusta varten. No, pitää nyt katsoa...
     
    Saetkae tykkää tästä.
  19. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Tää viikko onkin tullut pääosin tehtyä sen verran pitkää päivää, että ei oo enää saanut päivän lopuksi kirjoiteltua sen enempää.

    Noo, anyways, pakoputkiston sain purettua pois, ja aloittelin pakosarjojen hiekkapuhallusta. Eihän siitä tosin kyllä sillä Bilteman puhalluspistoolilla tullut niin yhtään mitään, ja kaikeksi onneksi sain ne sitten "Jos tuot tänne heti, niin puhalletaan ne heti" -tyyppisellä aikataululla kaverin työpaikalla puhallutettua. Ei muuten mennyt kovin kauaa, kun ammattilainen kunnollisilla laitteilla teki homman, eikä tullut kalliiksikaan. Siihen nähden oli täysin naurettava ajatus edes yrittää noilla harrastajavehkeillä sitä itse tehdä.

    Sit ajoin yhden auton pihalle, virittelin sen paikalle muovista väliseinät ja vetäisin Black Satinia pintaan. En siinä kovin kummoisesti mielestäni onnistunut, mutta ovat ne nyt pääosin mustat kuitenkin.
    [​IMG]

    Niin tuota ennen koputtelin sitä yhtä putkea jokusen millin läjään siitä kohdasta, mistä se otti vaihteiston öljypohjaan kiinni. Pikkuisen koputtelin varovasti myös sitä öljypohjan taitetta sisemmäs; nyt eivät enää osu toisiinsa.

    Pakosarjojen asennus sitten olikin mielenkiintoista hommaa; tai ei siinä muuten nyt niin mitään, mutta kun yhteensä kolmelta sylineriltä lähtevät putket on taivutettu menemään niin läheltä laippaa, että kannessa valmiina olevia pinnapultteja piti lyhentää etukäteen. No, ei se nyt niin kumma juttu ollut (vinkuun kiinni koneviilapää ja menoksi), mutta mutterin saaminen siihen ei sitten todella onnistu heittämällä. Mutterin ulkoreunaa kun pyöristi ja pikkuisen hioi pois siitä mutterin korkeudesta, niin sopihan se sitten lopulta. Ilmeisesti ne pinnapultit olis pitänyt poistaa ja laittaa tilalle tavalliset ruuvit, mutta kun noiden sarjojen mukana tuli väärä tiiviste- ja ruuvipaketti, niin ei sitten lopultakaan oikein selvinnyt, että millä noi olisi kuulunut laittaa kiinni. Ilmoitin kyllä Marteliukselle asiasta, ja lähettivät sieltä uudet tiivisteet, ja lupasivat laittaa uudet mutterit mukaan, jotta voin käyttää alkuperäisiä vaarnaruuveja. Lopulta sieltä tuli kyllä ihan sopivat tiivisteet ja neljä (!) prikkaa ja mutteria, jotka nekin ovat sellaisia kaksitoistakulmaisia (mikä niiden nimi nyt taas olikaan), joilla ei noissa ahtaissa väleissä tee yhtään mitään, kun niitä pitää pystyä kiristämään kiintoavaimen avopäällä, kun mikään muu kalu ei mahdu. Ostin sitten paikallisesta liikkeestä pari uutta pinnapulttia huonojen tilalle ja kaikki uudet mutterit. Nyt ovat paikallaan. Seuraava järkyttävä tappelu oli sitten sytytystulppien kanssa; eivät todella menneet kovin kivasti paikalleen nekään.

    Keskiputkien liitokset hitsailin, ja rälläköin vähän nätimmäksi ja ruiskuttelin pintaan Dinitrolin alumiini-korroosionesto-kuumankesto-jotain-maalia. Ja lopulta sitten koko vehje paikalleen. Jotain tän näköistä:
    [​IMG]

    Ne (suunnilleen) alastaivutetut putken päät, jotka enemmän tai vähemmän sojottivat mihin sattuu, päätin vetäistä pois. Ja tilalle suorat ulostulot, jotka vaan katkaisin suorasta muhvipäisestä putkesta oikeaan mittaan vähän vinoon ja myös maalasin sillä Dinitrolin alumiinimaalilla. Mielestäni paljon paremmat näin, ja ehdottomasti ulostulot samaa kokoa kuin putket muutenkin, eikä mitään kuuden tuuman ulostuloa 2.5 -tuumaisille rööreille; sellainen touhu sopii mielestäni paremmin johonkin muuhun kuin vanhaan jenkkiin. Ehkä kuitenkin joskus vielä hankin muuten samanlaiset, mutta ruostumattomat putket ulostuloiksi, koska tuolla maalatulla päällä on taipumus aika helposti mennä ruman näköiseksi. Näyttää nyt tämmöiseltä:
    [​IMG]

    Sit vielä moottoriin ja vaihteistoon uudet suodattimet ja öljyt, tehostinöljyt uusiksi sen osalta, mitä säiliöstä sai imettyä, ja uudet jäähdytinnesteet poisvalutettujen tilalle. Sittenhän se alkoikin olla pesua vaille valmis käyttöönotettavaksi; viime yönä pudottelin auton alas pukeilta ja tänään aamulla pesun kautta kohti katsastusasemaa. Sinänsä aika jännittävää tehdä vuoden ensimmäinen ajelu suoraan katsastukseen, sillä kun se homma olisi pitänyt hoitaa ennen toukokuuta, niin kuukauden ajoaikaa ei ollut odotettavissa, jos olisi tullut hylkäys.

    No, näin siinä kuitenkin kävi:
    [​IMG]

    Aika mukava tunnelma oli tuon reissun jälkeen; ainoa moite taisi tulla siitä, että taaemmat side markerit ovat punaiset, vaikka mitään punaista valoa ei saa näyttää muualle kuin taakse. No, sekin jäi suulliseksi huomautukseksi kuitenkin.

    Oli muuten ensimmäinen kerta ikinä, kun ajelin tällä autolla maantiellä kunnon sateessa. Niinpä sen sai sitten uudestaan pestä, kun pääsi kotiin. Vedenpitävä tuo vehje kyllä valitettavasti ei ole; ainakin tavaratilaan tulee vettä aivan älyttömään tahtiin. Ilmeisesti sekä lamppujen aukot että luukun tiiviste että varsinkin takalasin oikea alanurkka vuotavat oikein kunnolla. Tuolle pitää ainakin tehdä jotain, ennen kuin tästä kuvittelee tekevänsä joka sään autoa. No, ei tuosta mitään oikeasti missä tahansa olosuhteessa käytettävää autoa ole missään tapauksessa tulossa.

    Pistetään nyt loppuun vielä yksi kuva siitä, miltä se nyt näyttää.
    [​IMG]

    Vielä kun tulis kunnon ajokelit, niin kyllä se tästä. Kaikenlaista laittamista kyllä riittää, mutta jos mahdollista, niin seuraavaksi tämän auton osalta keskityn vaan ajelemiseen.
     
    Muokattu: 8.7.2016
    Saetkae ja esmi tykkäävät tästä.
  20. esmi

    esmi Gearhead

    Kummeleita lainaten!,autot tykkää kun niillä ajetaan!:) hyviä kilometrejä!
     

Kerro tästä muillekin!