69 mopar valot vilkkuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja busgods, 5.7.2016.

  1. busgods

    busgods Gearhead

    Tästä löysin haullakin jo jotain mutta aivan ei selvinnyt miten asian voisi varmistaa/korjata. Eli 69 a-bodyyn vaihdettu alkuperäistä vastaava tarvikelaturi, lataus ok, ajovalot releistetty ja toimii ok. Nyt ongelmana enää käynnin mukaan vilkkuvat takavalot ja parkit joissa ei siis relettä tietenkään välissä. Onkos tässä nyt joku vika uudessa laturissa vai vaatiiko jonkun modin vielä toimiakseen kunnolla? Jännitteensäädintä en ole vaihtanut vielä mutta vaikuttaako tuo nyt tähän ongelmaan. Ja tarkoitus olisi pysyä orkkistyyppisessä asetelmassa museolaitteesta kun on kysymys. Kiitokset mahd. vinkeistä.
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Tsau.
    Olen itse juuri tapellut saman ongelman kanssa. Ajovalot releistetty, laturiin uusittu hiilet ym. kuluvat roippeet. Jännitteensäädin vaihdettu elektroniseen orggis näköiseen.

    Kaikkein eniten auttoi tuo elektroninen jännitteensäädin ja kaikkien liitosten puhdistus, nyt värisee valot huomattavasti vähemmän ja lataus pysyy tyhjäkäynnilläkin 14 voltin tuntumassa.
    Suosittelen kokeilemaan. Mulla on lisäksi LED polttimot ja elektroninen vilkkurele motonetistä.

    [​IMG]
     
  3. 66monaco

    66monaco Gearhead

  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kokeilepas piruuttas vielä eri akulla.
     
  5. busgods

    busgods Gearhead

    Akku vaihtu jo ennen laturia exiden classicciin, aina sekin voi tietty olla maanantaikappale mutta epäilen kun varaus tuntuu pysyvän hyvin eikä muutakaan moitittavaa.
    Lähden nyt varmaan liikkeelle maapiuhojen ja liitosten tsekkauksella ja vaihdan vielä jännitteensäätimenkin. Mutu kyllä sanoo että vika olis vaihdetuissa romppeissa kun vastaavaa välkkymistä ei ollut ennen laturin vaihtoa, latausvikaa kylläkin eli yksi vika korjattu ja toinen tilalle. Näinhän se tietty helposti menee... ;) Kiitokset vinkeistä tässä vaiheessa.
     
  6. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    67 Chrysler 300 kyseessä, mekaanisella säätimellä. Valot vilkkui edellisellä jännitteensäätimellä ja latausta näytti noin 15,3v. No laitoin uuden säätimen, vilkunta loppui mutta edelleen oli yli 15v. jännite.

    Kuulin joskus että voi kytkeä ylimääräisen releen jännitteensäätimelle jos on jotain häiriöitä siinä läpivientipiuha hässäkässä tai muualla.

    Laitoin nyt tavallisen 4-napaisen releen siten että akulta menee releen kautta suoraan virta tuonne jännitteensäätimelle ja virtalukolta piuha releeseen. Nyt näyttää 14,2v. jännitettä eikä mitään vilkuntaa huomaa missään vaiheessa.

    Kaipa se näin kuuluu ylimäärinen rele sitten laittaa, en muutakaan vaihtoehtoa oikein keksinyt?
     
  7. busgods

    busgods Gearhead

    No niin, päivitän aihetta sen verran että ongelma ratkesi siinä vaiheessa kun vaihdoin viimeisen linjan komponentin eli sen jännitteen tasaimen. Ei käsittääkseni ole mikään elektroninen vaan ihan vakiotyyppinen mutta uusi ja ehjä. Homma ratkesi kerralla ja valot palaa tasaiseen. Myös latausjännitteen mittari näyttää nyt johdonmukaisemmalta neulansa kanssa. Kiitokset topiikkiin osallistuneille.
     

Kerro tästä muillekin!