Moparin 318 lämpöongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Moondarra, 17.7.2013.

  1. Moondarra

    Moondarra 1st gear

    Nyt saa spekuloida asiaa! Olis 318 vm86 LA-kone, jossa lämpöongelmia. Kertokaas vinkkejä ja kokemuksia millä sais lämmöt matalaksi. Kone on vakio, lämmöt nousee vaikka ei ole termarii. Syylärissä vedet kiertää, vesikanavista on kokeiltu saada ilmat pois monella eri tapaa. Syyläri on pari vuotta vanha vakion kokoinen. Ropellina Mr.gasketin 18" kuuslapanen ilman viskoo ja tunnelli on paikallaa. Onko jollain ollu jotain henkimaailman ongelmia, mikä vois häiritä veden kiertoo? Onko toivo menetetty? Vinkkejä ja niksejä kiitos.
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Keittääkö vai nousee ylös mittarin mukaan?
     
  3. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Mites jos ottaa syylärin pois ja ihan huuhtelee "vastakarvaan" ja vaikka nyt "oikeinpäinkin"kiertosuuntaansa ja laittaa uudet nesteet+uuden termostaatin?
    Jos kierrättää lämmityslaite täydellä lämmöllä+puhallin isolla vaikuttaako lämpöongelmaan yhtään?
    Mikäli kehittää painetta paisuntasäiliöön tai näkyy kuplia(muuallakin kuin otsassa :-? :-? )voisi olla kannentiivistongelmia ja mikäli ei tule lämmintä lämppäristä niin vielä vahvempi epäily kannentiivisteeseen.
    Yleensä ilmausongelmia ei ole ainakaan itellä ollut vaan voisiko lämmityslaitteen tienoilla olla ilmalukko tai peräti kenno tukossa?
     
  4. Moondarra

    Moondarra 1st gear

    Keittää, mittariki pitää lähes tulkoo paikkansa.
     
  5. Itellä oireili dodge ihan samanlailla, moottorina tosin pätkäisty 318 eli 3.9 v6.

    Haaleaa lämpöä tuli kabiiniin, mutta samalla järjestelmä millon keräsi painetta siten että ylävesiletku oli aivan kivikova, milloin taas ei millään meinannu jaksaa saada minkäänlaista painetta koko systeemiin.

    Syylari uusi, korkki uusittiin pariinkin kertaan, koko systeemi huuhdeltiin muutamaan otteeseen ja vaihdettua tuli termarikin.

    Lopulta alkoi oireilla siten että keitti kun vähänkin pitempään ajoi, varsinkin keväällä kun kelit alkoi lämmetä.

    Lopulta vaihtoon meni sisätilan kenno, jolla sitten kaiki ongelmat hävis kerrasta. Vittumainen homma, mutta pienikin vuoto kennossa saa melkosia ongelmia aikaan. Ainakin mopareissa.
     
  6. mr.smallblock

    mr.smallblock 1st gear

    keittänee just termarin puutteen vuoks, pysähtymätön vesi kun ei kerkee jäähtyä, ja mulla ei ole ollu onkelmia 92 asteisten käytön kanssa, myös liian kylmä termari aiheuttaa onkelmia helteillä, toisin sanoen lepatttaa jatkuvasti auki ja taaskaan ei vesi kerkee jäähtyä syylärissä....
     
  7. Moondarra

    Moondarra 1st gear

    Rupee haiskahtaa siltä, ettei riitä ilman kierrätys teho mr.gasketin siivis..
     
  8. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Vesikanavissa voi olla ruostetta,joka vaikuttaa veden kiertoon.
    Ton verran kaivelin ruostetta vesiproppujen reikien kautta omasta 318 koneesta.

    [​IMG]
     
  9. JariV

    JariV 2nd gear

    Mä oon jokusesta koneesta saanu hyvin poistettua ruostetta ja kattilakiveä parilla eri aineella. Toinen turvallisempi ja toinen vaarallisempi (alumiiniosille). Turvallisempi on astianpesukoneen tabletit murennettuna ja 200km ajoa. Vaarallisempi on kodinputkimies, 15-20 minuuttia käyttöä kuumalla koneella. Poislaskettava vesi on ollut melkoisen mustaa mutaa. Jos syylari on alsaa niin ei kannata kokeilla. Jos messinkisyylari on vanha ja mätä niin siitä tulee todnäk suihkulähde ainakin putkarin kanssa.
     
  10. Moondarra

    Moondarra 1st gear

    kiitoksia kommenteista, huomenna mentävä yrittämää. toivotaan, että joku konsteista auttaa.
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Meillä oli joskus kauan sitten Plymouth 318-koneella. Se keitti kesäaikaan melkein aina, jos joutui ruuhkassa jonottamaan. Syynä oli jäähdyttimen ylävesitilassa ollut pieni halkeama, jonka takia järjestelmässä ei ollut painetta. Kuten kaikki varmaan koulusta muistattekin, veden kiehumispiste nousee huomattavasti paineen alaisena. Siihenhän esimerkiksi painekattila perustuu. Vesi-glykoliseoksen kiehumispiste voi nousta yli 120 asteen, kunhan painekorkki pitää, eikä paine pääse muualtakaan karkuun. Ja ilman termostaattia neste voi tosiaan kuumeta enemmän kuin sen kanssa.
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tuo vesitilassa ollut Marlboroaskikin on voinut häiritä kiertoa :rotfl:
     
  13. Moondarra

    Moondarra 1st gear

    Tänää pyöräytettii pesuaineet vesitilas, ajettii n.10km lenkki ja sen jälkee huuhdeltii vesitila ja 82 termari kiinne ja ensimmäinen testi käyttö näytti lämpöjen pysyvän ruodussaan. Elämä alkaa hymyilee tämänkin moparimiehen näkökohdasta.. kiitos vinkeistä!
     
  14. C.charger

    C.charger 1st gear

    mulla samaa vikaa 440 moparis, uusin syylärinkorkin jonka tiiviste oli murentunu, ja heti ku korkki piti paineet niin rupes kansipahvin välistä suihkuttamaan.
    Nyt vähä kansipahvi remppaa ja uus yritys.
    Onko täällä olemassa sellasia paine mittareita joka pistetään syylärinkorkin paikalle ja paineistetaan koko järjestelmä josta näkee jos piiri on tiivis? juutubes ainaki nähny jenkkivideon jossa sellasta käytettiin..
     
  15. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Liekö kodin putkimiehestä haittaa jos antaisi olla pitemmän aikaa, puoli vuorokautta tai vaikka kokonaisen, (natriumhydroksidi ph 12,5)?

    Mopar 440 kone kyseessä ja autossa paikollaan.

    Tein sellaisen virityksen että laitoin välipalikan avulla alavesiletkuun kirkkaan halkaisijaltaan pienemmän pari metrisen letkun jonka laitoin siten että letkun mutka tulee ylemmäksi kuin moottori. Kaadoin Pirkka viemärinavaajaa n. 2,5l koneeseen, sen verta että tuli letkun mutkaan asti ja kokeilin puristella alavesiletkua että lähtisi ilmaa pois.

    Saatto olla vähän entisiä huuhteluvesiä vielä koneessa, mutta josko tuosta tuli nyt tarpeeksi tymäkkä lantinki.

    Lämppärin letkujen tilalle laitoin T-haaran kanssa toisen pitkän kirkkaan muoviletkun jonka mutkan laitoin parin metrin korkeudelle. Termostaatin tilalle on laitettu peltilevy tukoksi.

    Nyt arvelin käydä laittamassa välillä vähän paineilmaa alempaan letkuun siten että nousee neste näkyville tuohon korkeampaan letkuun. Jospa toi litku leviäisi paremmin ympäriinsä kun vähän paineilman avulla huljuttelee.

    Meinasin ensin laittaa jonkun vanhan syylärin ja sillä käytellä lämpimäksi viemärin avaajalla, mutta homma olisi mennyt taas turhan isotöiseksi kun missään romu syylärissä ei ollu letkukoot sinne päinkään.
     
    Muokattu: 8.7.2016
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    [QUOTE="post: 2963873, member: Ite tappelin pari kesää isolohkon lämpöjen kanssa, isompaa syylaria yms. Vasta vesiprikkojen poisto, ja kaavinta poistivat ongelman. Ruoste niin piukassa, ettei lähtenyt huuhtelemalla.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Just tossa itekki huuhtelin syylärin tyyliin: Astianpesukone tabletti sisään, ajo lämpöseks, ulos, sama uusiks.

    Ei oo vielä vaan tullu nyt käytyä missää että nostaako matka-ajossa vielä lämpöjä.
     
  18. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Käytin tuota konetiskiainettakin. Lähtihän tuolta jo melkoiset ruostevedet silläkin. Pari kertaa käytin pihassa lämpöiseksi, pitänee vielä jättää kokeeksi vähän pitemmäksi aikaa koneeseen kunhan tässä saan palikat taas paikolleen. Ka olkoon nyt yön ylitte viemärin avaaja, josko tuo nyt ei lattialle olisi liuennut kuitenkaan koko lohko aamuksi.:)

    Termarin reiästä kun katsoi sisälle niin siellä näkyy olevan todella rankasti ruostetta. Varmaan millimetritolkulla lienee ruostekerroksia pinnoilla.

    Tässä on viskokytkimellä varustettu ropeli, tuntuu ettei sekään kuumana oikein lukittunut kunnolla. Haydenin kiiteän flektin hain tänään matkahuollosta, sen arvelin pistää tilalle.

    Lisäksi otin toimimattoman ilmastoinnin kennon syylärin edestä pois ja arvelin laittaa letkun sen tilalle niin ei senkään pitäisi enää hidastaa ilman virtausta.

    Kotona huomasin vasta toissapäivänä avatessa että eipä ollut termostaattiakaan koneessa, hakureissulla keitti alkumatkasta, loput 170km tuli perille ilman ongelmia kun alkoi vesisade ja ilma viilentyi hieman.

    No termareita löytyy onneksi kotoakin erilämpöisiä, en asteita muista nyt mutta taisi olla kaikkia kolmea sorttia mitä uspartsista sai pikkulohko mopariin. Kaipa se keskimmäinen otetaan ekaksi koeajuun.

    Tai toimisikkohan pelkkä reikälevy termarin paikalla normi ajussa jos laittaisi puhdistelu operaation ajaksi? Kilpa vehkeissähän ne käyttää sellaisiakin. Minkähän kokoinen sen reiän tarvitteisi olla?

    Arvelin että jos tämän loppukesän pääsisi vielä ajelemaan ja talvella sitten varmaankin otan motin irtaalleen tarkempiin tutkimuksiin.
     

Kerro tästä muillekin!