Rengastyöt liian vaikeita ammattilaisille?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Rinnewood, 28.5.2007.

  1. Kumiukko

    Kumiukko 1st gear

    Niimpä... Hyvät tekijäthän pyritään vakinaistamaan ja he tienaavat kyllä hyvinkin... Mut oikeassa olet et sesonkiluonteisuus kysyy paljon tekijältä...
    Helppoa rahaahan ei yleensä vastaan kävele...
     
  2. eipä noilla rengas alan liksoilla mitään ihmeelisä touhuta.. no kuitenkin itse olin vielä autonasentajan kun vein viereiseen liikeeseen chevyn renkaiden vaihtoon, piti laittaa 2 kpl uusia alle ja tasapainottaa vanhat. silloin toimi vielä rokki orkan sähkö ryyppykin ja auto lähti kerrasta tulille. auton piti olla ruoka tuntiin mennessä valmis ja kun menin hakemaan sain kuulla vittuilua että toin strtti vikasen paskan ja aamullakaan ei meinannu lähtee käyntiin vaikka miten kaasua polki, kävin itse nosturilla katsomassa virrat päällä sekä ovi auki niin ja radiokin oli jostain syystä mennyt päälle :eek: enisksikään en saannut työntö apua, apukaapeleita ei ollut ja muutenkin oli haista sinä jotain asenne.... no onneksi muija sattui pääsemään samoihin aikohin töistä ja ajamaan vielä ohikin, eikun ladasta kaapelit ja kerta pyöräytyksellä hörähti käyntiin... kävin kysymässä että mikä tämän asentajan mielestä uudessa strtissa oli vikana ja sian vain vittuiluila "tarteeko tollasella paskalla ajella" ja yritti vielä 60e ottaa hommasta pitkän vittuilun jälkeen löin 20e pöytään ja sanoin että tehkää mitä lystäätte mutta enempää en maksa enkä ikinä tule uudestaan paskani kanssa. no kaiken kukkurkasi renkaat rasvistivat aivan mielettömästi yli 70 kympin vauhdissa ja painoja oli hakattu pitkin vannetta, kävin toisessa liikeessä ja renkaisiin meni max 25 gramman puntit per puoli ja irti otettiin noin 130 gramaa per puoli parhaimillaan...

    no nykysin nuo rengas hommat saakin tehdä itse ja paistella pintoja vanhoihin runkoihin... eipä vaan oikeen mitään jää käteen
     
  3. Slant6

    Slant6 3rd gear

    Tehdään Vannecenterin Espoon toimipisteessä ammattitaidolla isotkin pyörät, peltikoneella väännetään 10-20" 35 sarjaseen asti ja robofitillä matalammat. Myös Run Flat renkaat profiiliin katsomatta. Mutta älkää hyvät ihmiset tuoko über matalia, liian leveitä kumeja liian kapean vanteen kanssa. Rajansa se on renkaallakin, koneissa on kyllä voimaa...
    Niin ja stadin toimipisteessä taidetaan tehdä lisäksi ne moottoripyörien rengastyöt ja tasapainoitukset.
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead


    No sinne sitten seuraavalla kerralla!!!
     
  5. cmro85

    cmro85 Gearhead

    aikoinaan ostin 17" jenkkivanteet (eagle). taala oli arvossaan ja hintaa kertyi mokomille liki 1700e. pakkohan ne oli saada kun oli niin blingiä..
    töppöset piti näihin sitten saada ja eräästä isommasta liikkeestä sattui sitten hyllystä löytymään.
    perille päästyäni asentaja otti vanteet laatikosta ja nakkasi ensimmäisen lattialle. ihmeissään sitten katseli vieressä kun syöksyin välittömästi katsomaan tuliko mahdollisia vaurioita. asentajan kommentti oli että jenkkivanteet on muutenkin soikeita jolloin pulssini kiihtyi hurjiin lukemiin.
    ensimmäistä rengasta laitettiin tasapainotuskoneeseen ja pyörimään.
    nurkkasilmällä näin kun asentaja otti lyijypainon kätöseen ja aikoi sen vasaralla runtata vanteen eupuolelle. silloin pääsi huuto ja pieni ripitys.
    alkoi tosissaan ottaa pattiin koko välinpitämättömyys. onneksi saatiin renkaat vanteille ja en kyllä pahemmin antanut kiitosta palvelulle.
    ymmärrän että kiire on ja eivät omia, joten pääasia on että renkaat ovat vanteen päällä ja pitävät ilmaa.

    toisessa liikeessä kävin latattamassa 17x10" vanteelle 255/40 renkaat.
    kysyin että onnistuuko vai pitääkö kiikuttaa jonnekkin mualle.
    kuulemma onnistui joten alkoivat vääntämään vanteelle.
    seurasin vierestä kun rengaskone hyytyi ja otettiin kaikki mahdolliset keinot käyttöön. eli vasaraa ja rengasrautaa ym.
    helvetinmoisen ähellyksen jälkeen kuului julmettu pamaus.
    vyö meni poikki ja repesi koko renkaan kylki.
    ensimmäinen kysymys että mistä ostit kumit, oli kuulemma jotain vikaa.
    hain välittömästi paikan johtajan paikalle ja ensimmäinen kommentti oli että, asentaja laittoi renkaan vanteelle väärältä puolelta.
    lupasi tilata uuden kumin joka kylläkin viivästyi useita viikkoja.
    loppupelissä kun olin ruttuuttanut nastarattaatkin sileäksi kuivalla asfaltilla, oli rengas saapunut ja sai noutaa pois ja ilman veloitusta.
    kysyin että tuliko vanteeseen vaurioita, jolloin kommentti oli että, ei mitään koska pyörittivät rengaskoneessa ensin.
    kotiin päästyäni huomasin kuitenkin että vanteessa on syvä nirhauma, ja painoja kaksinkertainen määrä toiseen renkaaseen...
    nämä ovat ainoat kerrat joissa on tullut jotain ongelmaa, eli yleensä on rengasliikeet palvelleet todella hyvin. virheitä sattuu aina ja huolimattomuudella vieläkin enemmän...
     
    bottipoika tykkää tästä.
  6. Stance

    Stance Gearhead

    :rotfl: Sukkelasti sanottu! To protect and serve, vai miten se meneekään.
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    Parempi kun ei ota rahaa. Olispas nimittäin mennyt ja ottanut maksun, niin seuraavana päivänä iltapäivälehdet olisi huutaneet, miten poliisi tekee omaa rengasbisnestä virka-aikana ja käyttää siinä vielä valtion virka-autoa. Voiskos sitä kauheempaa rikosta enää keksiäkään?
     
  8. Dr.Kustom

    Dr.Kustom 1st gear

    Hmm...Eihän suinkaan ollut kyseessä Äänekoskella eräässä peltihallissa toimiva pienehkö rengasliike? Nimittäin tätä kuvaamasi tyyppistä sairautta on ollut ko. liikkeen omistajalla aina ajoittain, eikä edes kovin harvoin. Just viime viikolla tyypiltä jäi kahden rengaskierroksen kaupat tekemättä mun kanssa just tästä samasta syystä johtuen. Hinta olis ollut kohdallaan, mutta kun kaveri on "sairaana", eikä jätä mitään viestiä oveen, tai puhelimeen, niin minkäs voit. Enää en ikinä edes kysele siitä firmasta. Todella harmillista tollanen sairastaminen.
     
  9. Tuokaa renkaanne vaihdettavaksi ylöjärvelle <Valto Koivula OY lle homma hoituu 10-20min riippuen onko renkaat alla autossa vai takaluukussa .
     
  10. Moppe70

    Moppe70 1st gear

    Porilaisten ei kannata missään nimessä käydä Paten renkaassa. On aivan hirvee paikka. Siellä pari venakko kundia pyörittää renkaita vanteelle ja omistaja taitaa olla jutuistaan päätellen jonkin asteen seinähullu....
     
  11. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    itselläni samanlaisia kokemuksia
    sesonki ajan poijat äheltää laumana renkaan kimpussa
    käyttäen milloin mitäki kättäpitempää lukuisten kirosanojen lisäksi
    saivat lopulta aikaseksi illuusion siitä että kumituli vanteelle
    mut seuraavan kerran parkkiin mentyäni tassu makasi tyhjänä!
    kiikutin kumitassun rengasliikkeeseen ja syy oli kuulema renkaitteni
    olivat olevinaan semmosta matskua että repeileet iha itestääno_O

    nykyvään kiikutan kumitassuni mieluiten pienelle nyrkkipajalle
    missä ei käytetä sesonkipoikija
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kolmisen vuotta sitten tilasin Hyrylän Vianorilta renkaanvaihtoon ajan ja ostin samalla uuet kumet. Emäntä meni sitä käyttämään siellä. Olin vielä töissä ku emäntä soitti et ne pisti jotai toisia kumeja ku tilasit, makso vähän vähempiki jne jne, sanoin että katotaan sit kun palaan kotio.

    No, asentaja oli sanonu emännälle ettei tähän autoon tarvi tälläsiä kumeja, ja eihän emäntä nuista tiiä eikä minuakaan puhelimella töissä kiinni saa niin anto pistää alle.

    Muuten hyvä, mutta kantavuus ei riittäny niissä renkaissa, ja kehämittaki oli vielä aika reilusti pielessä. Tästä riemastuneena soitin sinne, vaihtoivat toki ne haluamani renkaat alle eivätkä veloittaneet mitään extraa niistä kalliimmista kumeista, että sikälimikäli plussaa tulee heille, vaikka ylimääräinen käyntikerta tulikin. Myönsivät virheensä kuin miehet.
    Mutta aika rohkeeta tehä päätöksiä asiakkaan puolesta mitä se tarvii tai ei tarvii, jos se on jo etukäteen renkaat valinnu, eivätkä ees hoksannu kattoa vaikka rekisteriotetta paljonko se auto nyt sit painaakaan.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tossa rengaspalveluissakin on se että kun on paska palkka ja hommat ankeita niin ei viittitä kauheesti nähdä vaivaa oikeen minkään vähänkään erikoisemman eteen. Sit vielä kun asiakas ei suostu maksamaan siittä kunnolla tehdystä työstä yhtään sen enempää mitä paskastikkaan tehdystä (esim. että rengasta pyöritetään muutamaan kertaan eri kohtaan ettei tartto niin paljoa painoa, erityisesti isoissa jenkkirenkaissa ja vanteissa toi olis paikallan) niin hällä väliä.

    Sama riivaa koko auto alaa, ei kiinnosta kun hommat on paskaa, palkka on paskaa ja on ihan hillitön kiire koko päivän ettei mee ylitöiksi jollon mieluummin tekee vasemmalla kädellä hutasten kun kunnolla ettei vaan joudu olemaan ylimäärästä. Työtahti on kyllä ihan sairasta ainakin sillon vasta valmistuneen silmin kattottuna kun korjaamolla hetken olin, ei siinä ajassa pysty tekemään kunnolla ellei ole täysin rutinoitunut siihen hommaan. Yksin päivä mikä jäänyt mieleen oli kun mulle oli pistetty joku diesel volvon jakopäähomma, pari öljynvaihtoa, automaattilootan huuhtelu (en ikinä ennen tehnyt), sprinnterin kässärit ja takajarrut, lava-chevy käyntivikaa ja renu vikahaku...Kävin heti aamulla sanomassa etten näitä kaikkia kerkeä tekemään mutta ei kuulemma ollut miehiä antaa yhtään enempää, kyllä ammattilaisen pitäs blaa blaa. Tuli kyllä sellasta paskaa tehtyä sinäpäivänä etten kehtaa sanoakkaan...ihmettelen kun vaan yks tuli takasin.
     
  14. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Tuossa on tullut useampaan kertaan esille just se mikä myös minua patittaa. Miksei asiakas enää saa sitä mitä haluaa?? Varsinkin näissä harrastepeleissä se on omistaja, joka on selvittänyt tarvitsemansa hyvinkin tarkkaan. Sitten kun menet kauppaan niin eikö ala se sama: Liian pienet, liian isot liian sitä liian tätä.
     
  15. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Kävin viimeviikolla tasapainottamassa käyttöautoni renkaat. Edellinen omistaja oli uudet kudiaarit laitattanut vähän ennen kuin tuon ostin.
    Pyörä kerrallaan pöydälle ja ihmettelemään miksi uudet pyörät ravistaa. Painoja oli perinteisesti lätkitty sinne sun tänne ympäri kehää. Kaikki painot pois ja pyöräytys koneessa, "pahimpaan" vanteeseen meni sisäreunalle 35g puntti.

    Eikä ollut vanteille asennuskaan ihan putkeen mennyt, ilmeisesti asentaja ei kovin hereillä ole ollut kun huomasin yhden renkaan ulkoreunassa lukevan INSIDE. No eihän sitä voi tietää mitä tuokin tarkoittaa jos ei kieliä osaa eikä pyörimissuuntaa ole nuolilla osoitettu niin kuin ennenvanhaan. No rengas pois vanteelta ja kiepautus ympäri, onneksi on työpaikalla koneet niin et tarvitse näitäkään "palveluita" ostaa muualta.

    Se vaan tuntuu nykyään olevan niin, että kaikki pitää tehä ite.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varmaan pelätään sitä että asiakas tulee takasin vaatien korvauksia koska kauppa myi väärät renkaat ja "olis niiden pitänyt tietää"
     
  17. jenkula

    jenkula Gearhead

    Kaikki pitää tehdä itse jos hyvän haluaa.Joskus pitää puhua muunneltua totuutta kun ei voi kertoa että itse tein,lupia vaativista töistä.On tässä leikitty sähköputkimiestäkin..
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ehkä ne oli yrittäny saada painot puolan taakke piiloon.

    Kuulostaa kyllä koko tarina melko puuhastelulta, olisko amiksella tai jossain tehty.
     
  19. ido59

    ido59 Gearhead

    >Kaikki pitää tehdä itse jos hyvän haluaa.

    Merkittävä syy tähän on se, että Suomessa työtulon sekä yritysten verotus ja työn sivukulut vievät ostovoiman. Ostaakseen tunnin asiantuntijatekijän työtä, pitää keskivertoveronmaksajan tehdä ~5 tuntia töitä. Yrittäjälle, toimialasta riippuen, tästä ostetusta tunnista jää alvin ja muiden veroluonteisten maksujen jälkeen viivan alle ehkä 1/5 - 1/3, josta maksetaan taas veroja.

    Koska yhteiskuntajärjestelmän vuoksi juuri kenelläkään ei ole Suomessa varaa ostaa palveluita, pyrkii yrittäjä hinnoittelemaan palvelunsa mahdollisimman halvaksi ja toisaalta koska yrittäjänkin leipä on tiukassa, ei ole varaa uhrata hommaan aikaa ja resursseja yhtään enempää kuin, että tulee 'välttävän hyvää' .

    Olen samaa mieltä; Suomessa pitää tehdä itse jos haluaa hyvää. Tai sitten teettäessä pitää maksaa pimeänä tai kaivaa kuvetta enemmän kuin alvillinen listahinta.
     
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    " Kyllä tästä rahan saa"
     

Kerro tästä muillekin!