Lapland Garage.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja hlappis, 14.7.2016.

  1. hlappis

    hlappis Gearhead

    Ei niin merkkiuskollisen harrastelijan autoja ja niiden turaamista.
    Tallista löytyy tällä hetkellä GeeÄmmää,Moparia ja jokunen saksalainen mistä ajattelin laittaa tarinaa.
    aloitetaan tuosta Moparista mikä on ollut perheessä jo 90luvulta asti.

    Plymouth Fury 3 1967
    Autohan on tuotu New yorkista 90luvun alusta muistaakseni ja päätyi lähikylään josta isäni sen osti n.20000 markalla.
    ostaessaan tämä oli tekniikaltaan 383-727-83/4 mutta tehtaalta tuossa on ollut 318 ryppyreuna.
    kone oli ihan suhteellisen tikissään mitä nyt lohko oli ruostunut aika ohueksi ja mehi hieman nestettä kyljestä.

    jossain vaiheessa kolmekasikolomone sai pikkuviriä kuten imusarjaa,edelin kaasaria ja kärjetöntä sytkää.
    noissa kuosissa tuolla ajettiin pitkään ja paljon,mutta sittenhän sitä piti ruveta tuunaamaan.
    ensin koria hitsailtiin ja tietysti ylimaalattiin,vähän myöhemmin myös sisusta uusittiin.
    seuraavaksi ostettiin eräältä Mopar harrastelijalta 440cid sekä 727loota jotka oli peräisin jostain 70luvun newyorkerista ja olivat täysin vakiota.

    tämä monimonikymppinen kiikutettiin Soinille jossa se rempattiin öljypohjasta imukanteen ja pysyi muuten vakiona mutta männät vaihtui ylikoon tasalakisiin takomäntiin nokka oli joku matalanostoinen mopar perf ja imariksi valikoitui edelin perf,kaasariksi tuli holleyn 750cfm dp ja myös hookerin peltisarjat.
    muistaakseni myös tämän koneen mukana tullu loota rempattiin aika lailla vakioksi ja vaihtui myös pienempi korkea stallisempi turbiini ja peränä toimi edelleen orkkis lukoton 742case aavikkovälityksillä.

    tietysti tuolle annettiin rääkkiä aika lailla tiuhaan,tietysti vähän ajan päästä perän ristitappi päätti irrota 80km/h vauhdissa ja siinä rytäkässä vääntyi myös kardaani perän totaali tuhon lisäksi ja meno loppui siihen.
    hinurin kautta mopari pääsi talliin lojumaan ja peräksi löytyi overdriven myyntiosastolta rempattu 742case perä lukolla 3.55 välityksellä.
    perä sekä uusi tasapainoitettu kardaani ähmellettiin paikalleen ja innoissaan motti tulille ja pakitettiin Mopari pihalle mutta eipä löytynyt muita vaihteita enään,tottakai tuossa perän kilahduksessa poksahti
    loota ja melkoista mursketta se sisältä olikin.

    jossain välissä hommasin E-body projektin jonka mukana saapui rempattu 727laatikko ja tämä loota löysi paikkansa isolohkon jatkeeksi ja on toiminut tähän päivään asti mitä nyt pikkasen kolmonen on ruvennu luistaa viime kesän lopulla.
    tällä kombolla reviteltiin viime kesään asti suhteellisen vaivattomasti mitä nyt kerran tönäri tuli peltikeinun läpi ja avain hajosi virtalukkoon ja muita pieniä wanhan auton ongelmia.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    löytyi myös pari vanhaa videota tuolla tekniikalla.



    viime kesänä nappasin moottorin pois ja ajattelin uusia yläkerran koneesta mikäli ei löydy mitään fataalia laakereista tai sylintereistä.
    kone näytti alakerraltaan olevan ihan mitoissaan ja ei mitään outoa kulumaa missään joten uusilla osilla ja tiivisteillä kone kasaan.
    muutoksia koneeseen tuli sen verran että kansiksi vaihtui sourcen kannet ja nokaksi compin 274xe laahuri ja imariksi tallin nurkissa pyörinyt Edelin tm7,tietysti tönärit nostajat jne uusittiin samalla.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    koneen sain käyntiin suht nopealla aikataululla ja ajelin jonnin verran tällä loppukesän mutta kaasari käyttäytyi suhteelisen oudosti ja tulvi tai välillä loppui bensa,syksy läheni ja ajettelin että jatkukoon ensi kesänä tämän rassaus.
    tänä keväänä otin tämän työn alle ja viaksi paljastui väsynyt holleyn bensapumppu joka tuotti bensaa miten sattuu ja tämän vaihtamalla Mopari alkoi toimimaan,mutta ennen kuin tämän vian älysin ni remppasin tuon holleyn kaasarin ja vaihtelin suuttimia,neulaa,powervalvee,sytkää,imuvuotoa metsästin ja kaikkea muuta mitä nyt mieleen sattui tulemaan.

    Tällä hetkellä Fury ei ole liikenteessä koska putkistoa täytyisi saada hiljaisemmaksi katsurin toiveesta,kolmen tuuman rosteri H-pipe pienillä simonsin vaimentimilla tahtoo olla aika äänekäs :rolleyes: ja on ollut puuhaa noitten muitten romujen kanssa niin ei ole oikein ehtinyt.

    alustahan tässä aika lailla vakio mitä nyt vähäsen madallettu,jarruina on edessä ssbc levyt takana rummut ilman tehostinta,vanteina 17" kiina racingit ja takana mickey thompsonin 275 40 katusliksit.


    Tallista löytyy myös Camaro 1975 joka haettiin vuosia sitten kalajoelta ja tämän historiasta ei hirveästi ole tietoa.
    tekniikkana oli 350cid th-350 10bolt 3.77 lukollinen perä.
    parin kesän jälkeen tästä riipastiin tekniikka pois ja laatikko rempattiin sekä turbiini taisi tulla jn tradingiltä,muistaakseni.:confused:

    koneeksi tuli "rempattu" 350cid mikä osoittautui täysin sipuliksi ja se toimii tällä hetkellä takapihalla grillinä.
    tämän "grillin" jälkeen tässä on ollu parikin eri 350cid mottia,yhdestä meni ykköspytyn männänrenkaat ja männästä pala yhden kesän revittelyn jälkeen.tämän jälkeen väsäsin stanukoon roskisbudjettimotin vortecin kansilla ja xe262 nokalla ja on tälläkin hetkellä ehjä ja notkuu tallissa pukissa parin muun pikkulohon vieressä josta tarinaa joskus ehkä myöhemmin.

    mutta tuossa pari kuvaa nykykuosista kun vanhasta "lookista" ei ole oikein kuvia.
    [​IMG]
    [​IMG]
    alustaan uusin kaikki nivelet ja kaikki puslat energysuspensionin uretaanisiin,samalla myös hion ja maalasin kaikki alustan osat.
    edessä on vakio levyjarrut ja rummut takana,vakaajana edessä paksu herb adamsin tanko uniballeilla ja takana vähän vakiota paksumpi.
    iskareina edessä konin säädettävät ja takana jotkut aika löysähköt.
    vanteina Bossin 18" ja konepeitoksi vaihtui lasikuituinen jonka maalasin semi kiiltävän mustaksi.
    valoja ja maskia pikkasen muokattu ja maalailtu.
    puskureista poistettu "turhat" raudat.
    sisusta on aika lailla vakio(toistaiseksi).
    jousia on katkottu edestä aika lailla ja takana on 3"droppi palat.
    sisälokarit on poistettu ja johdotuksia uusittu sekä akkuteline hitsailtu vähän kiinteämmäksi konehuoneeseen.
    [​IMG]
    tekniikan speksit ovat tällä hetkellä nämä:
    350cid 2bolt two piece 030"ylikoko
    vakio kanget sekä akseli.
    e-streetin kannet 64cc,venat läpätty ja käyty läpi.
    speedpro flattop hyper männät
    rutut n.9,7 millisellä tiivisteellä.
    nokkana L-79 nostalgia plus compcams
    compin halppis rullakeinut 1.6
    jotkin lyhkäset peltisarjat kolmen tuuman putkistolla ja Flowtechin vaimentimilla.
    torkerin ykstaso imari ja holleyn 750cfm Dp.
    streetfire msd jakaja.
    griffin syyläri.
    jntrading turbiini.
    rempattu th-350
    lukollinen 10bolt 3.77

    toisista autoista ja näistä jatkossa tarinaa mikäli jos ja kun jotain hajoaa tai jotain tulee tehtyä.
    Jatkuu...:cool:
     
    Muokattu: 14.7.2016
    Roberto, 12345678910, hevimies ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. hlappis

    hlappis Gearhead

    pari kesää sitten hankittu c4 korinen corvette lojuu myös tällä hetkellä melkein palasina tallissa ja tarkoituksena on ainakin ylimaalata kori sekä sisustaa ehjätä.
    tällä hetkellä kunto on aika rujo auton sähköjen osalta ja vähän joka puolelta,tämä varmaan on lähinnä työn alla seuraavan talven ja kevään aikana.
    tekniikka on rempattu 5.7 l98 rautakantinen ja nokka tähän on vaihdettu compin 274xe mutta ei ole minun väsäämä motti ni tiiä sitten,ei ole ainakaan vakio kulun/kulutuksen puolesta.

    [​IMG]

    myös 1973vm Challenger löytyy tallista joka oli ostaessa aika lailla mätä.
    kittiä löytyi sentti tolkulla kyljistä kun tätä pellille hion ja lattiat,kyljet takakontti jne piti uusia.
    auto oli rallimalli 340/727/83/4 tekniikalla mutta loota ja kone oli kadonnut matkan varrella ja rullaavana tämän sitten ostin.
    tällä hetkellä auto on ajokunnossa mitä nyt tuulilasi sekä takalasi on asentamatta ja muuta hipostelua, ideana on pitää tämä "yksinkertaisena" ja väsätä aina kun noilta muilta projekteilta ehdin.
    alusta on vaihdettu kokonaan ja takana on caltracsit sekä lehtijousia vähän siirretty.
    edessä on wilwoodin jarrut ja takana ssbc levyjarrut peränä toimii 83/4 4.10 välityksellä ja tietysti lukolla.
    tekniikka tällä hetkellä:
    440cid 030"ylikoko
    452 vähän kairatut kannet
    keithblack takomännät reilun kympin puristukset ohkasella tiivisteellä.
    lunati bracket master 2 nokka
    magnum valusarjat
    727laatikko
    syväöljypohja
    rebuild kit asennettu ja levyjä lisätty jne.
    sähkösarja mallia RonFrancis
    isohko turvatankki takakontissa sekä akku siirretty sinne myös.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    paljon on vielä tekemistä ja varmaan moni asia vielä muuttuu tuosta jos ja kun jotain kivaa aina keksii räpeltää tuohon.

    loppu kevennykseksi muutama foto täksi kesäksi uuteen uskoon ulkoisesti muutettu mercedes c123 2.8l twincam kaasari 1979vm.
    tämä tuli ylimaalattua ja vanteet vaihtui american racingeihin[​IMG] .
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
     
    Roberto, Visa, 12345678910 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kiitettävästi löytyy siistiä kalustoa tallista.:cool:
     
  4. hevimies

    hevimies Gearhead

    komiota kalustoa herralla tallissa.
     
  5. hlappis

    hlappis Gearhead

    Corvetesta purin ruiskukamat pois ja pikkasen piuhoja selvitellyt jne.
    myös samalla leikkelin putkiston loppupään ja täytyy se väsätä toisenlailla koska ennen noi roikku miten sattuu.
    venakopat ehostelin vähän parempaan kuntoon ja imariksi tuli summitin kaksitaso,holley tai Fitechin ruisku olisi tarkoitus istuttaa tuohon jatkeeksi.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Camaroon löytyi täältä foorumin kautta ja vieläpä samasta kylästä tosi kevyet lasikuitupuskurit.
    kevveemällä tai kesällä sitten paikalleen,ensin tietysti mustaa pintaan ja miettiä noille kiinnitys.
    [​IMG]
     
    hateju, Puuma6, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. hlappis

    hlappis Gearhead

    talvi ja kevät menny vähän muissa merkeissä mutta corveten pohjatyöt ovat jo ihan hyvässä mallissa.
    puskurit ja helmat lähtivät sooda/lasipuhallukseen ja niihin vielä pohjat hierottava.
    väriä ei ole vielä päätetty mutta tummansävysenä pysyy.
    ruiskusarjoja ei ole vielä näkynyt ni fidlasin hyllyssä lojuneen 750dp holleyn tuohon väliaikaisesti jotta tuota pääsee liikuttelemaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    ovipahvit ostan tähän vetteen jos jollain lojuu ehjät mustat tai harmaat jossain nurkissa??
    ja myös mittariston sekä konsolin muovit kelpais ehjät nykyiset ovaat ihan paskassa kunnossa :(

    Camaron herättelin henkiin tuossa keväällä ja ei varmaan näy liikenteessä ainakaan tänä kesänä vaan alkaa tuohonkin tekniikan päivitys ja jotain muutakin touhua.
    [​IMG]

    C123 merssun otin liikenteeseen jo aikasin keväällä ja on toiminut ihan hienosti paitsi mitä nyt käsijarru vaijerit piti uusia ja kaikki jarruletkut ja putket :D
    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    tulihan sitä jonnin verran madallettuakin :cool:
     
    FuryIII '71, juy40, palontie ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. roadikas

    roadikas 1st gear

    Hienoa kalustoa ja mukava lukea rakentelustooreja.
     
  8. Visa

    Visa Gearhead

    Itse kanssa tutkinut tuota holleyn ruiskuasiaa ja mitä lukenut ja jonkun dyno videon nähnyt, niin ei oikein toimi 2-taso imareilla. Hienoa kalustoa tallissa kyllä.
     
  9. hlappis

    hlappis Gearhead

    oon nähny myös pari videoo missä ollu noitten Efi Tbi kanssa ongelmia kaksitason kanssa, mahdollista ongelmaa varten mulla on hyllyssä yksi torkeri ja myös junnu victori.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. hlappis

    hlappis Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    Korin pohjatyöt jo aika valmista,oven vierestä tuo listan tumppi irti vielä ja hinkkaus sille ni jopas.
    maalin sävykin jo "tilattu" ja ehkä jopa alkuviikosta kerkeän ruiskimaan väriä noihin irto osasiin.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. hlappis

    hlappis Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    että sitten tuommonen sävy tulee corvetteen.
    Mazdan värikartasta sparkling black mica.
    listat,sivupeilit ja luukkulamppujen kopat ruiskuttelin itse tallissa ja ihan kohtuu hyvät tuli.
    kyllä tämä tästä..
     
    Visa, roadikas ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. hlappis

    hlappis Gearhead

    pientä taukoa pukannu, mutta pikku hiljaan jotain on tullu tehtyä Corvetelle.
    Sniperit saapuivat ja kuppipenkit hommasin tuohon pulkkaan
    vanhat penkit sekä homeiset matot jne saivat kyytiä. [​IMG]
    [​IMG]
    penkit singahti paikalleen yllättävän pienellä vaivalla, liukukiskotkin sain sopimaan paikalleen ja mielestäni paljon parempi ajoasento kuin vakiopenkeissä näissä ollaan paljon lähempänä lattiaa ja pää ei hakkaa kattoon.
    parempi ratti pitää vielä tuohon metsästää jostain.

    en kerenny pohjia tehdä loppuun ennen lumia/huonoja kelejä ni jäi kori viemättä maalarille. noihin puskureihin jäi vielä hieromista talveksi.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 25.2.2018
    Visa tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!