Kärjetön sytytys sytyttää, ku sammuttaa virrat!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Janappa, 20.7.2016.

  1. Janappa

    Janappa 3rd gear

    Viisaammat apua!?
    Eli Chrysler New Yorker 440 -76 ei käynnistynykkää enää parkkeerauksen jälkeen ( otat virrat pois niin sytyttää kipinän). Yks kaveri kehu, et vika ois virranjakajan ( kärjetön) lukijassa... Ostin semmosen, mut miten virranjakajaa kannattas/kuuluis purkaa,et saa sen vaihdettuu!?

    Isot kiitokset jo valmiiks asiallisista vastauksista!
     
  2. MudMax

    MudMax Gearhead

    Kansi ja pyörijä pois, sitten nostat akselilla olevan 8-piikkisen pyörän kahdella ruuvimeisselillä jakajan reunasta kammeten, niin pitäisi näkyä jo lukijan kiinnitystapakin, eli ruuveilla jakajan ulkokyljistä.

    Sitten heität osilla vesilintua ja laitat tilalle vaikka Pertronix Ignitorin (oma mielipide).

    Jos kuitenkin laitat samanlaisen magneettihässäkän, niin hammapyörän ja lukijan ilmavälin säädössä tarvitset ei-magneettisen rakotulkin (esim. messinkisen).

    Edit. Älä hävitä hammaspyörän lukitussokkaa akselista ja jos siellä on kaksi paikkaa sille hammaspyörässä, niin katso kummassa se oli.
    Linkissä kuvia: http://beta.hotrod.com/articles/mopp-0301-mopar-electronic-ignition-system/

    edit2. Lukijan vastuksen tulisi olla 150-900 ohmia, mutta sekään ei takaa lukijan toimivuutta.
    Videolla näkyvällä testauksella luulisi toimivan jo oikeasti (ainakin sinne saakka, kunnes lämpötila muuttuu tai alipainesäätö muuttaa ilmaväliä tai taivuttaa huonosti Kiinassa liitettyjä johtoja tms.).
     
    Muokattu: 20.7.2016
  3. Janappa

    Janappa 3rd gear

    Sain jo vaihdettua palikat... Ei auttanu... "Posahtaa" vasta sit, ku ottaa virrat pois.. Mikä olis seuraava vaihtoehto!?
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    No se Pertronix:)
    Nyt kun lukijaan on kajottu, niin tarkistaisin sen toimivuuden ennen muualta vian hakemista, koska miun mielestä tuon sytytyksen ongelma on siinä, että tekevät nykyisin aivan pazkoja osia, eli varsinkaan sen uuden osan toimivuudesta ei ole mitään takeita.

    Paljonko oli uuden/vanhan lukijan vastukset?
    Jos kunnossa, niin testaus videon tapaan jakaja irrallaan.
    Jakajan irroituksessa ei ole muuta huomioitavaa, kuin katsoa mihin suuntaan pyörijä osoitti ennen jakajan nostoa (ja suuntiakin on vain 2, oikea ja väärä) ja jos vielä katsoo muutenkin jakajan suuntaa, niin sytytys on sen verran kohdallaan, että ei jää käynnistymättä väärästä ajoituksesta johtuen.

    Sytytysboksi on useimmiten helpoin tarkistaa siten, että kokeilee toimivaksi todetulla boksilla.
     
    Muokattu: 20.7.2016
  5. Janappa

    Janappa 3rd gear

    Molemmis vastus n.300... Uskoisin, et alkujaankaan vika ei ollu siinä vaan jossain muualla.
    Tosiaanki kuukauden parin seisotuksen jälkeen ei enää ees luvannu muuten ku sit ku ottaa virran pois, ni sytyttää sylintereis olevan bensan
     
  6. MudMax

    MudMax Gearhead

    Oletko tarkistanut tuleeko etuvastukselle startatessa virtaa ja kokeillut toista etuvastusta?
    Näillä oireilla tosiaan vaikuttaa, että ei anna kipinää startatessa, mutta antaa virta päällä, jos tarkoitat "virran ottamisella pois" starttauksen lopettamista?

    Mie en näiden Moparin omien kärjettömien kanssa ole paljon ihmetellyt, laitoin Pertronixin uuteen jakajaan kahden uuden viallisen pick-upin eli lukijan jälkeen, joten joku moisiin häiriöihin törmännyt joutuu jatkamaan tästä.
     
  7. Janappa

    Janappa 3rd gear

    Pelkkä starttauksen lopettaminen ei riitä, vaan vielä "pykälä" taakse päin... Eli kokonaan virrat pois...
     
  8. MudMax

    MudMax Gearhead

  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eeppäilen että virtalukon pohja on sökö. Se antaa puolalle virtaa sekä virta päällä asennossa että starttiasennossa. Sulla se antaa enää virtaa starttiasennossa. Toi on helppo testata silleen että annat puolalle suoraan akusta sähöö ja tälläät koneen tulille.
     
  10. Janappa

    Janappa 3rd gear

    Väittäisin, et oon tonkin jo testannu, eikä apua... Mut testaan huomen viä varmuuden vuaks...
     
  11. MudMax

    MudMax Gearhead

    Puolan lisäksi myös ECU-boxi tarvitsee virtaa.
    Pelkästään suoraan puolaan kokeillessa yhteys ECUun olisi vain etuvastuksen kautta väärin päin, joten antasin virtaa myös ECUn 1. napaan.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Eli siellä ei tulee virtaa startatessa ollenkaan ja hörähtää kun päästää pois = virta tulee On asennossa.
    Itellä oli vasta sama vaiva, hörähteli kun päästi avaimesta irti, tollahan se korjaantu, ei ollu kyllä vaikee diagnoosi jos yleismittari pysyy käsissä.
     
  13. MudMax

    MudMax Gearhead

    Mie ymmärsin, että hörähtää vasta off-asennossa:
     
  14. Janappa

    Janappa 3rd gear

    Startatessa ei lupaa... Virrat päällä ei lupaa... Väännät virrat pois, niin Antaa yhden kipinän...
     
    xarper tykkää tästä.
  15. xarper

    xarper Gearhead

    No sitten meni jo mystiseks :D
     
  16. JKF

    JKF Gearhead

    Siinä on varmaan sellanen tilanne, että puolan miinus napa on jatkuvasti maissa, eli ikäänkuin "kärjet" olisivat jatkuvasti kiinni. Kipinä lähtee nyt vasta siinä vaiheessa, kun jännite katoaa puolan plus navalta avain off -asentoon laitettaessa.
    Vois hyvinkin olla oikosulkuun palanut sytkämoduli.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  17. Janappa

    Janappa 3rd gear

    Vika oli sytkäboxis... Se vaihtoon ja laakista käyntiin.
    Kiitokset vielä yrittäneille;)
     
  18. Hellonwheels

    Hellonwheels 1st gear

    omassa välillä hävis kipinä ja ku ecua heilutteli saatto taas toimia. sit tuli uus boksi niin siinä oli tämä vika et off asennossa sytytti, vaihtoon meni sekin kun vanhalla sentään pelasi satunnaisesti ravistelusta riippuen. jospa seuraava boksi toimisi kunnolla :/
     

Kerro tästä muillekin!