Eldoradon konepelti irvistää ohjaamon puolelta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja jeppe_68, 2.8.2016.

  1. jeppe_68

    jeppe_68 1st gear

    Olis semmonen ongelma, että -75 Eldoradon konepelti jää pari senttiä ylös ohjaamon puolelta. Olen koittanut saranoita säätää, mutta saanut homman vaan huononemaan. Villi veikkaukseni on, että romusta on joskus tuulihaka ajossa pettänyt ja pelti noussut "silmille". Samanlaisia Eldoja on tullut bongattua useampikin, lienee jonkinmoinen tyyppivika?

    Olisko jollain kokemusta tai vinkkejä siitä, miten tuon saisi korjattua? Kuva alla, samanlainen kuskin puolelta.

    [​IMG][/URL][/IMG] [​IMG]
     
  2. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Onks tähän tehty koneremonttia, siis kone ollu pois paikoiltaan? Joissain mopareissa kun pistetään pelti takaisin niin toi pelti piti säätää paikoilleen, takaosa pellistä " niiaa" kun pelti suljetaan.
     
  3. jeppe_68

    jeppe_68 1st gear

    En usko että on kone ollut pois. Saranat on tosi vetelät, vika vois olla myös niissä? Kuten sanoin, olen koittanut "säätää" peltiä, mutta tuntuu menevän vaan huonommaks.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Kuvan perusteella muutakin on pielessä.Oven ja lokasuojan sauma on liian iso tai auto on kokenenut jossain vaiheessa elämää mällin.
    Tottakai voi olla niinkin että kaikki luukut ovat olleet autosta irti,ja niitä ei sitten ole viitsitty säätä oikein.
    Säädä ekaksi ovet ja sitten loksut,ja tämän jälkeen keskity peltiin.1/4 tuuma on sopiva mitta luukkujen välykseksi.

    Tosin nämä -70 luvun puolivälin GM vehkeet ovat jo alun perin kehnolaatuisia korin osalta(suuret toleranssit ja neekerit pilvessä kokoonpano linjalla).
     
    Muokattu: 2.8.2016
  5. jeppe_68

    jeppe_68 1st gear

    Hyvinkin saattaa olla mällätty. Pelti istuu noilla asetuksilla suhteellisen hyvin edestä lokarien kanssa. Ovet roikkuu molemmin puolin, niitä täytyy kanssa sovitella paremmin. Kiitos neuvoista.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Niiden saranoiden geometria on aika usein sellanen, että niiden säätö pitää kokeilla myös "epäloogisella" tavalla, että saa takareunan laskemaan. Pelkkä ylös-alas liike korjaa minimaalisesti, mutta kun "kiertää" sopivalla tavalla, niin takareuna tippuukin reilusti.
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Olikohan näin että niistä korinpuolen pulteista alimmat löysälle (saranan korvakkeissa on pitkulaiset reijät) ja sitten nostat pellin ylös stoppariinsa ja työnnät siitä yli vähän ja kiristät ne pultit takaisin ...voila...se takareuna laskee. ...
    ...tutki vähän niiden saranoiden geometriaa, se saattoi olla ne toisetkin pultit, on nimittäin niin monta vuotta kun tuli tehtyä ettei ihan tarkkaan muista :cool::p
     
  8. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Gm tuotteissa on paljon käytetty shimmilevyjä noissa säädöissä,jos konepelti on joskus vauhdissa noussut niin sisäpuolen tukirakeiteissa on varmaan jäljet mistä on antanut periksi?
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Omassa ex 74 devillessä oli samaa vikaa. Shimmailin ja väänsin ja käänsin. Paras oli edestä hyvä istuvuus takaa molemmin puolin 2cm irvi. Painoin sen aina käsin alas ja pysyi kunnes pellin avasi uudestaan.


    Isoin ongelma oli että veltot saranat ei jaksaneet vaan imasta tota puolta. Säädöt pahenti joka kerta vaan istuvuutta johonkin päin mutta koskaan ei ollut raoton tuo takaosa.


    Ehken vasn osannut mutta sai riittää. Noissa peltikin painaa jo.
     
  10. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Koittaa säätää juuri päin vastoin kuin järki sanoo niin alkaa istumaan....huomaat kyllä epäloogisuuden kun tutkit saranoiden geometriaa....ja tarpeeksi säätelee....oliko tässä "Tapit" tulipellin päällä minkä alle saranan takapää ui kuten esim gm f-bodyssa...
     

Kerro tästä muillekin!