Alumiinihippua öljyn seassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juze86, 19.8.2016.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jotenkin voisi olettaa, että jos se pytyn reuna olisi raapinut männän, niin ne murut olis vaan siellä öljypohjassa, eikä takertuneena mäntään tekemässä jälkiä pyttyyn. Kyllä se on leikkautumaa vaatinut.
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jos se mäntä alas mennessään siivuttaa murua niin sillonhan ne murut jää yläpuolelle..... ja siis mähän tuossa puhuin ainoastaan noista MÄNNISSÄ olevista jäljistä, onhan nuo ihan selvästi sen näköset että sen verran mitä käy sylinteristä ulkona niin on iskeytymät joten aika selvästi mun mielestä pytyn alareunoista tulleita. Se on taas kokonaan toinen juttu MIKSI se on tehny niin. Oman vetoni oisin laittanu puuttuvien/liian pienien rengaspäiden puolesta mutta jos nekin on ok niin sitten en tiiä.
     
    Muokattu: 25.8.2016
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko sulla pronssinen virranjakajan ratas?

    Mulla kului just rempatusta Buickin moottorista jakajan ratas tosi nopeasti kun asensin high volume öljypumppusarjan ja sen keskijäykkyyden painesäätöjousen.
    Öljynpaineet oli vähän turhan korkeat, kylmänä nousi yli 60psi käynnistämisen jälkeen ja 50psi ajossa kuumana. Vaihdoin rattaan ja löysemmän jousen että sain paineet alemmas. On nyt 35-40psi ajossa ja vajaa 20psi tyhjäkäynnissä kuumana.
     
  4. BBC

    BBC Guest

    ota sylinterikello ja mittaa sylinterien mitat poikkilohkon ja pitkinpäin lohkon 3 eri korkeudelta. Ylhäältä, keskeltä ja alhaalta. Kerro sitten mitkä on tulokset.
    Lisäksi voit mitata mikrolla männät, että onko niissä paljon heittoa. Todennäköisesti ovat samassa mitassa, mutta olen tavannut semmostakin että on ollut ylimitassa ilmoitetusta useita satasia.

    Olen aika varma että sylinterivälystä ei ole alhaalla tarpeeksi. Yleinen vika että pytyt on hieman kartiot juuri koneistettuna. Johtuu siitä että jos viim. 2-3satkua hoonattu pois, on sitä tehty liian vähän alhaalla.

    4kivisellä kunnon hoonilla pyöräyttää pytyistä pois tavaraa, vähän kopeloi mäntiä ja kiinni.

    Usein liian karkeaksi jätetty hoonijälki irroittaa valua ja siksi pitäisi tämän pvän renkaille ja öljyille tehdä hienompi hoonaus. Itse suosinut vain 500kiviä loppuhoonaukseen.
     
  5. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Ei ole pronssinen. Tuota high volumea ei suositella juuri tuon jakajan rattaan ja etummaisen nokkalaakerin kasvavan kuormituksen takia, mullakin on vain booster plate ja TA:n säädettävä paineraja.

    Aamulla vien lohkon mitattavaksi ja hoonattavaksi, itselläni ei ole mittavälineitä.
     
  6. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Ei nuo ainakaan tiukat ole olleet, välykset oli 6-7 satkua, ja nyt tuli 0,5-1 satku lisää kun tuli kevyt hoonaus. Männän valmistajan ohje on 4 satkua. Joihinkin sylintereihin jäi pitkiä naarmuja mutta niilleppä ei nyt voi mitään.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ei pikkunaarmut mitään meinaa. Ootko mitannu ne m-renkaiden päittäisvälykset. Ja hio se lohkon alareuna smuuthiksi jos meinasit et ne on tehny niitä jälkiä.
     
  8. jariha

    jariha Double Gearhead

    olihan nopee koneistamo käyntio_O jos oisit vantaalle heittäny oisit saanu lohkon ehkä enskesäksi??
     
  9. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Renkaiden päittäisvälykset on 0,5mm ja alareunat olis myös pyöristetty. Sitä vaan että alkaako tuommonen 7 satkua käyntivälystä olla jo liikaa valumännälle?
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Eikö niiden KB:n mäntien mukaan tullut taulukko jossa on suositellut porausvälykset?
     
  11. 401

    401 2nd gear

    Tais se jo tuossa ilmi tulla että sillä on tiedossa ne valmistajan välykset.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Miten ja minne tota ööliä on laitettu kasattaessa?
     
  13. 4337

    4337 1st gear

    Onkos kiertokanget oikein päin,että se öljysuihku menee sylinterin seiniin....
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En oikein usko että sprutholen suunta vaikuttaa kun aftermarket veiveistä ne puuttuu vissiin joka merkin veiveistä.
     
  15. 4337

    4337 1st gear

    taas opin jotain uutta,no wanhojen toosien ja osien kanssa tässä on aina touhuttu.
    Mites se sylinterien seinämien voitelu sitten,roiskimalla vai miten?
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Roiskimalla juu. Sen takia kyselen tyhmiä kun on tullut sellainenkin kone vastaan johon ei ollu laitettu ööliä kasattaessa oikein mihinkään. Kasauksen jälkeen öölipohja täyteen ja porakoneella esivoitelu, se kuulemma riittää. Sen jälkeen käymään tyhjäkäynnille kunnes leipo männät kiinni. Ja tyhjäkäynti sen takia kun oli sisäänajo:confused:.
     
  17. 4337

    4337 1st gear

    Joo ,öljyä ei kasatessa voi kai koskaan käyttää liikaa,liian vähän kyllä.
     
  18. BBC

    BBC Guest

    Juuri näin.

    Itse käytän vahvaa stp-öljyseosta kun voitelen kasatessa sylinterit, laakerit, renkaat, ohjarit... monesti motit seisoo kauan ennen starttia. Tuo , juuri tippakannusta sopivasti ulos tuleva koktail, pysyy.
     
  19. 401

    401 2nd gear

    Sylintereihin sitä voi varmaan annostella liikaa.sen huomaa sitten enskäynnistyksessä.ei leikkaa helmat kiinni heti ku vartti kiekka kerralla menee kone eteenpäin.
     
  20. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Kyllä mielestäni olen joka paikan öljynnyt, 20w50 mineraalia olen läyttänyt kasatessa, öljynä 10w30 mineraalia + RedLine sinkki lisä-ainetta ja porakoneella paineet ennen käynnistystä.
     

Kerro tästä muillekin!