Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Hyvä hyvä, kovaa duunausta ja sitten baanalle:)
     
  2. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    KajS tykkää tästä.
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Onneksi tuo on Haminassa...meillä perheenjäsenet riemastuis, kun toisin tuon kotiin, kun sain halvalla...Viimeistä vuosimallia slantilla.
     
  4. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Näin tänään ton NIG-28, pyörii tuolla nastolan suunnalla, siinä on sellanen hempee pastelli väri
     
  5. Tomi_S

    Tomi_S 1st gear

    No niin, viimein sain ostettua Ram Vanin. Mistäs näihin saa osia? Ihan ekaksi tarvitsisin ehjiä listojen kiinnikkeitä ja varmaan listojakin.

    [​IMG]
     
    RamVan_Sickboy, KajS ja toyopet tykkäävät tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    NIGeistä tuli mieleen että taitaa niitä olla ramvaneista suurin osa? Mulla ollut kolme niggiä eikä olleet ees saman vuotisia mikään.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Siistin näköinen dodge.

    Tuossa käytiin keikalla viikonloppuna kaverin G30:ssä ja poika (13v) oli matkassa mukana. Muistutti taas, että ostetaan meillekin vani. GM ei innosta vaikka niitä on paljon tarjolla, dodge on ollut, saattaisi mennä mutta nyt tähän ketjuun ihan kauhea paljastus, ford kiinnostaisi.
    Onneksi ei ole käytännön mahdollisuutta.
     
    KajS ja Tomi_S tykkäävät tästä.
  8. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Joo, ja NFF sarjaa on myös paljon
     
  9. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear

    Taitaa olla tuota Ford sairautta ilmassa; itse juurikin harkinnut B-250 vaihtoa Foordin tekeleeseen...
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ford vaan tuntuu olevan aika karu ja pelkistetty sisältä. Miten lie moottorin huolto kun on selvästi nokan takia keulemmasssa kuin dotsissa ja sevissä?
     
  11. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear

    Juuri tuo työkalumaisuus itseä kiehtoo, ja osittain työ käyttikseksi tulisikin ja kun haluan fiinimpää kyytiä niin ajan Caddyllä( kunhan saan sen reirattua) :).
    Osittain kiehtoo myös se, että käsittääkseni on melko tyrnillä osilla kasattu vs. Esim Chevy.
    Powerstroke olis unelma mut haluan vanhan kantikkaan kopan joten tuo kone vaihtoehto on pois laskuista. 7.3 idi tai 5.8 bensa vois olla jees, c6 jatkeella.. Kokemustahan siis ei juurikaan ole, paitsi tuota powerstroke koneista tullut ajettua jonku verran, et iha fiilis pohjalta mennään. Ja tästä fiilis syystä vaihdoin aikanaan chevyn rorkeen, chevyn 350 koneena miellytti kyl enemmän mut siihe se jäi.
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Söpö. Sama Royal-maski kun mun slanttivanissa. Hienot vanteet ja kapselit, älä hukkaa noita, näissä kun on usein jotain tarvikevanteita, jotka on paremmat Suzukeissa ja Ladanivoissa. Jos haluut ärjymmät vanteet, kysy dodgemanilta.

    Osapolitiikka menee sillailla, että Rockauto, UsParts ja Motonet (kyllä, Motonetista saat suodattimet, tulpat ja kaikki litkut ja mössöt). Kiusaan Turun UsPartsin hemmoja siten, että guuglaan Rockautosta osat, kopupastean ne viestiin ja kysyn, saako Teiltä. Sitten hemmot hoitaa ne mulle huomiseksi.

    Korinosia on paras kysyä Ruotsista, siellä puretaan "näyttelykuntoisia" dodgevaneja. Laakkius hankki ovet sieltä.

    Jos sulle tulis ongelmia Dodgen kanssa (voiko tulla...) kysy täältä, neuvotaan sitten oikeaan suuntaan. Onhan tämä ketju Suomen ainoa dodgeramvan-vertaistukiryhmä.

    Ja niihin edellämainittuihin Fordeihin: Hankkikaa niitä sillä isolla dieselillä, se on kuulemma hyvä, kysykää Powerstrokelta. Vai saisko niitä Econolineja sillä bensaveekympillä. Kuuntelen koiralenkeillä sellaista Ford pickuppia V10-moottorilla, kiva.
     
    Tomi_S tykkää tästä.
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Irroitin tuon lauseen asiayhteydestä, sillä itsekin uskoin, että työurien loistokkuuden, siis (kohtuullisten) tulojen jo jäätyä taakse luulin, että elän loppuelämäni '05 fordmondeon kanssa. Onneksi muistin luotollisen Visakortin ja hyvät luottotiedot. Ei kun automaatille nostamaan pari tonnia ja sitten dodgeostoksille. Sitä korttiluottoa on sitte pari vuotta lyhennetty eikä harmita yhtään, olenhan liikennevaloissa pösö- ja vag-kuskeja ylempänä.
     
  14. Tomi_S

    Tomi_S 1st gear

    Joo, tää on aikalailla alkuperäinen ja kaikki penkit ja muut osat kiinni tai ainakin mukana. Se olikin pääsyy että ostin kun ei ollut pilattu.

    Heti eka ongelma on ylilataus, eli lataa n. 17V. Tää oli kyllä jo tiedossa ostohetkellä, myyjä oli vaihtanut säätimen parikin kertaa mutta ei auttanut. Mistäs sitä vikaa kannattaa lähteä etsimään vai kokeilenko ekana vielä yhdellä uudella säätimellä?
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Kokeile vielä yhdellä säätimellä ja vaihda akku. Katso, että lataussäädin maadoittuu hyvin koriin. Puhdista akunnavat ja -kengät. Näissä on hyvä olla niitä silverakkuja, ne kestää tuota "ylilatausta" paremmin, mutta latausjännitteen pitäsi virallisesti olla 13,8-14,5V, käytännössä alle 15V on hyvä.

    Laita kaikki maadoitukset kuntoon: akusta koriin ja moottorista akunmiinukseen/koriin. 16 mm2 kaapeli on hyvä 25 mm2 parempi. (mulla 16mm2). Vedä laturin plussasta suora kaapeli (16mm2) akun plussaan. Alunperin laturilta tulee fusible linkin yli auton johdotukseen 6mm2 johto, ei hyvä. Alkuperäiset maadoitukset on joko surkeat tai niitä ei ole.

    Lataa akku silloin tällöin yön yli älylaturilla, niin ei auton laturin tarvi huutaa puaisena tyhjään akkuun.
     
  16. Ranee

    Ranee Gearhead

    Ainakin pickupeissa latausongelmat johtuu jännitteensäätimen huonoista johdotuksista, jännite hukkuu välille ja vaikka akulla olisi 18v niin säädin näkee vain 13v. Tämä on myös omassakin autossa ratkaistu releyttämällä säätimen syöttö.

    Parhaimman tuloksen saa ymmärtääkseni ottamalla syötön suoraan laturilta mutta itse otin akulta kun siitä tuli paremman näköinen toteutus. Valot lakkasivat vilkkumasta ja lataa tasaisesti 14.7v.

    Samalla vaihtaa säätimen töpselin uuteen jos näyttää huonolta ja putsailee liittimet muutenkin.
     
    KajS tykkää tästä.
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikö näissä vielä tietokoneella ollut lataukseen puuttumista vai sekoitanko voyageriin?
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Dodge Ram Van TBI eli vm. 1988-1991 on siitä mielenkiintoisia, että auton kaikki sähköiset ohjaukset on leivottu yhteen aivolaatikkoon. Eli, jos sytkämoduli tai lataussäädin kypsyy eloonsa, koko loota on vaihdettava. Sikäli hassu viritys, että sinne "tietokonehyytelöön" on leivottu Mopar sytkämoduli type vm 1971, lataussäädin mallia hyvä ja vanha. Ruiskun ohjaukset on sitten oma "moderni" virityksensä.

    Mutta siltikään tuon tbi dodgen akilleen kantapää ei ole tuo aivolaatikko vaan aftermeket Hall-anturit, jota on hyvä olla aina yksi varalla mukana.
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Raneen vinkki oli taas hyvä. Kävin läpi slanttivanin sähkötöpseleitä, seurasin niitä sinistä ja vihreää johtoa lataussäätimeltä ratille. Availin liittimiä, ruiskutin prf:ää (sekä 6-68 että 7-78) liittimiin ja suurimpaan osaan töpseleitä laitoin vielä SKF-laakerirasvaa.

    Tuloksena latausjännite, joka pysyy alle 15 eli 14,8, silloinkin, kun ei ole muita sähkönkuluttajia käytössä kuin lämppärin puhallin. Aiemmin latausjännite saattoi käväistä 15 V vaikka oli isot valot ja radiokin päällä. Lisäksi tyhjäkäynti tuntuu paremmalta o_O
     
  20. Ranee

    Ranee Gearhead

    91.5-93 on vissiin samanlainen aivolaatikko pickupeissa. Niistä en uskalla niin paljoa kommentoida, vaikka perusteet niissäkin pitää olla kunnossa että homma toimii.

    Katsoin eilen rockiautosta nopsaan ja näytti 87 asti olevan sama jännitteesäädin kuin tuossa omassa 89 diesel pickupissa.

    Edittinä lisään että tuo on tarkka järjestelmä ja sekoaa hyvinkin helposti hapettumien aiheuttamista häviöistä.
    Tyhjäkäynnillä voi hyvinkin huomata käynnissä eroa kun tuommoinen reilu sata amppeerinen laturi antaa kaikkensa kerran kaksi sekunnissa, näkee helposti valojen vilkkumisesta.
     
    Muokattu: 15.9.2016

Kerro tästä muillekin!