Mikä polttaa delco romun laturin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Kerpo, 20.9.2016.

  1. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ostin reilu viis vuotta sitten Summitilta yleismallisen yksijohtoisen kromilaturin, kun Moparin vanha ja tehoton järkäle veteli viimeisiään. Samalla kun uusi moottorikin oli valmistumassa, niin uusi kiiltävä laturi houkutteli :). Nyt kyllä kaduttaa etten sovittanut sinne Densoa tai edes Boschia :mad:.

    Viime syksyyn asti kesäkäyttiksen laturi pelaskin hyvin, mutta sitten rupes pikkuhiljaa valot himmenemään ja starttaaminen vaikeutumaan kunnes virta loppui kokonaan. Alkuun reistailevan laturin sai heräämään, kun nosti hiukan kierroksia. Syylliseks paljastui kärähtänyt diodisilta, jonka vaihtamalla matka jatkui. Luulin vaan kiinalaisille osille tuleen tunnit täyteen, kunnes tänään sama vika ilmeni jälleen :mad:.
    Pimeään aikaan laturi joutuu tietysti aika paljon kovemmalle, kun päiväsaikaan palaa vaan huomiovalot ja pimeällä 4 x H4.

    Täällä kun tuntuu autosähköpuolen ammattilaisiakin löytyvän, niin osaako joku kertoa mikä tollasen diodisillan sulamisen aiheuttaa?
    Ensimmäisen remontin yhteydessä laitoin tuon plusnavan pultin alle leveän prikan paremman kontaktin toivossa, kun alkujaan siellä oli kova "tähtiprikka", jonka kontakti oli aika heikonpuoleinen. Kuten kuvasta näkyy, niin siitä ei ainakaan ollut apua. Yhdenlainen suunnittelumoka tuossa laturissa ainakin löytyy, kun diodisilta jostain syystä ylikuumenee, niin eristemuovien sulaessa plusnavan pultti löystyy ja löysä liitos hoitaa lopun kärähtämisen.

    https://www.dropbox.com/s/cfsm6viy1qo5up3/2016-09-20 19.52.36.jpg?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/m0fgci3f6eya5uc/2016-09-20 22.02.01.jpg?dl=0
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Noita Delcoja on tullu käpisteltyä erinäinen määrä omia ja vieraita, ja tuo vika on harvinaisemmassa päässä. Sulle on sattunu paskaa tavaraa tai joku moka korjauksessa. Ei todellakaan ole tavallista.
     
  3. Bukero

    Bukero Gearhead

    onko laturin tuuletin imevä, eli pyöriikö oikeaan suuntaan
     
  4. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    En ole tuulettimen siipiä sen tarkemmin katsellut, mutta tuskin niitä ainakaan tarkoituksella on eri suuntaisia tehty. Väärin sitä tuuletinta ei ainakaan pysty kasaamaan. Käyn huomenna tilaamassa uuden diodisillan ja säätimen, että pääsee vielä muutaman viikon tänä vuonna ajelemaan. Talvella tarvii varmaankin sovittaa Densolainen, kun mistä sitä tietää vaikka ens kerralla kärähtäis hiukan pahemmin ja laturin virtapiuha pääsee runkoon :eek:. Lähellä se eristeen puhki sulaminen näyttää nytkin olleen. Eikö diodinkin pitäisi ylikuumentuessaan ennemmin palaa poikki kuin sulattaa eristeet?
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kuten jo yritin sanoa, sulla on joku muu ongelma, kuin toi laturi itsessään. Itse en edes harkitsis mitään muuta sen tilalle, kun on tässä nyt latureita parsinu jo 35 vuotta..
     
  6. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Autossa on konehuoneen osalta sähköt uusittu lähes kokonaan, ja kaikki muut paitsi startin (50mm2) ja laturin (16mm2) johdot on sulakkeiden takana. Fusible linkit on heitelty romukoppaan ja alkuperäinen ampeerimittari on myös ohitettu. Sulakkeitakaan ei ole lätkäisty suurinta nurkista löytynyttä joka väliin, vaan koitettu valita pienin varmasti kestävä koko. Mihinkään ei siis pitäisi sellaisia laturin käräyttäviä virtoja kadota.

    Purin vielä aikani kuluksi sen alkuperäisen (eli kiinalaisen) diodisillan ja siitä oli kaikki kolme plussapuolen diodia irronnut molemmin puolin juotoksistaan ja sulaneet muovin sisään. Miinuspuolen diodit ei ainakaan näytä lämmenneen.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei toi nyt mitenkään sulakkeisiin liity. Vaan, mitäpä voin tuohon enää aiempaan lisätä? Eiku kattelemaan Densoa tai Boschia.
     
  8. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    En hirveesti sähköstä tajua, mut illan viimesillä tunneilla mielenkiinnosta kysyin Mr. Googlelta.

    Mitä tuo Open Circuit meinaa?

    A bad connection or open circuit between the alternator output terminal and the positive battery terminal will force the charging current to follow a parallel route through the diode trio and out of the alternator. This heavier than normal current flow through the diodes will cause them to overheat and fail. Consequently, if you have replaced an alternator before because of bad diodes, and the replacement fails for the same reason, there is likely a bad connection or open circuit between the alternator BAT (B+) terminal and the positive side of the battery circuit. Do a voltage drop test to check the entire circuit.


    Kopioitu tuolta http://www.aa1car.com/library/charging_checks.htm

    Lisäyksenä vielä, että aina huonoa kontaktia etsitään kengä/navan tai liittimen/kontaktipinnan välistä, mutta se huono kontakti voi tulla myös sinne itse johdon ja kengän tai liittimen väliinkin. Mutta jos ne on jo jokuaika sitten kaikki uusittu, niin...
     
    Muokattu: 21.9.2016
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    sama juttu ja sama aika niin itse pysynyt delcossa,jos joku palanut ollut niin päälutikka 2eeroo kpl,ei ole tullut yhtään tuommoista ongelmaa vastaan,joko lataa koko ajan saatanasti tai ei jäähytä jos sulaa
     
  10. coolcarshq

    coolcarshq 2nd gear

    Ton lontoontarina perusteella vaiva onkin niissä "uusituissa johdoissa", mikä onkin varsin lookista Spockin sanoja lainaten, ei millään pahalla mutta...toisaalta kiinalaisten avaruuasema on tulossa alas taivaalta, olisikohan silläkin laturin kanssa ongelmia?
     
    Muokattu: 21.9.2016
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tyhmä arvuuttelee: Maadoituspuoli?
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tollasta ilman kumiheloja olevaa on aika vaikea kiinnittää niin, ettei saa riittävää maata. Eikä se sattuessaan mitään sulattais.
     
  13. belair1965

    belair1965 1st gear

    One wire alternator hakusanoilla löytyy paljon tarinaa.

    Tuntuu olevan herkkä johdotuksille ainakin pika surffailun perusteella. Oletko mitannut jännitteitä, ettei puske pahasti ylijännitettä?

    Tässä jotain jutun tynkää ongelmasta:
    http://www.nastyz28.com/forum/showthread.php?t=193941
    ja sieltä kopsu:
    "
    One-wire alternators are internally MORE complex than 2/3 wire alternators and therefore less reliable. They have to perform some "magic" with internal voltage-drop or rpm detection; and some days, magic just doesn't work, which is why no manufacturer would ever use a 1-wire alternator.

    Here is a link to a detailed explanation:

    http://yarchive.net/car/one_wire_alternators.html

    Perhaps most interesting and useful is that with a 3-wire alternator, there is "voltage sensing" input. The alternator (via internal voltage regulator) will set the alternator output voltage so that the "voltage sensing input" is at e.g. 14 volts. Therefore, if you run the voltage sensing input to e.g. your fuse box, you can be assured that the fuse box is at 14 volts, even though there is a voltage drop between the alternator and your fuse box.

    I learned all this yesterday when my 1-wire alternator failed and output 18+ volts nearly frying my car. My volt meter was pegged at 18+ volts, my battery (an Optima) was boiling. Fortunately neither my MSD ignition or EFI was ruined. Fortunately I noticed it quickly and electrically disconnected the Alternator.

    IMHO there are at least several reason not to use 1-wire alternators:
    * Less reliable
    * Cannot be replaced "on the road" at any parts store
    * Do not regulate voltage as well
    * And at least in my case can fail in a way that can output 18+ volts.

    BTW - If you use a 2/3-wire alternator, be sure to place a (50-300 ohm) resistor or "idiot light" in series with the activation-line; else the internal voltage regulator will quickly fail.
    "
     
    Muokattu: 21.9.2016
  14. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Kattelin tuota toista kuvaa ja siinä kärähtäneessä osassa näyttäisi lukevan "England" niin en kyllä yhtään ihmettele miksi näin on käynyt...:D
     
    belair1965 tykkää tästä.
  15. makaro

    makaro 1st gear

    ehkö vähän off topic mutta varma tapa tappaa delco..ei ehkä toi tyyppi mutta uudemmat 100A mallit on ladata tyhjiä akkuja niillä...eli jos akku on tyhjä niin verkkolaturilla täyteen eka .Auton laturi vaan ylläpitää.Diodit kärähtää
     
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Joo toi on sellanen laturi, että se voi kärähtää liian suuresta kuormasta...diisseli kaksi tyhjää akkua ainakin riitti....
    Toisaalta se "tähtiprikka" on sen takia tähti, että se antaa hyvän kosketuksen....kun taas tavallinen saattaa hapettua ja kosketus huononee....
    Ja siitä seuraa lämpenemistä ja sen jälkeen se muovi alkaa sulaa....liitos löystyy ja lämpenee lisää....ja sitten kun tulee hetkellinenkin katkos ettei virta kulje, ylijännite rikkoo diodit....
    Vaihtovirtalaturiahan ei saa koskaan pyörittää ilman kuormaa juuri siitä syystä, että diodit saattaa hajota.
     
  17. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Kyseessä on juurikin 100A laturi ja lopullista pimenemistä edeltävinä päivinä tuli juurikin ajeltua pelkkää nurkka-ajoa, eli 100Ah akku oli varmaan päässyt melko tyhjäksi. Tulipa tuolla vielä muutama päivä sitten annettua apuvirtaakin. Kun muillakin on näköjään samanlaisia kokemuksia, niin syy taisi löytyä.
    Moparissa latausvalon virkaa toimittaa varoitus-led, joka syttyy varmaankin jossain 12 voltin nurkilla. Se kertoo aika hyvin koska itsestään heräävä yksijohtoinen oikeasti alkaa lataamaan.
    Tähtiprikkaakin on toki monenlaista, mutta siinä alkuperäisessä prikassa jäi kontaktipinta niin pieneksi etten usko siitä lämpenemättä isoja virtoja läpi menevän.
    Pitää sen verran korjata, että tässä puhutaan kiinalaisesta kopiosta, ettei delcomiehet vedä herneitä nenään :)
     
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Taas on "delcolainen" elävien kirjoissa. Pelkkä kärähtäneen diodisillan vaihtaminen riitti. Vaihdoin samalla uuden jännitteensäätimen, kun pelkäsin sen kärsineen. Sen kanssa ei sitten käynytkään niin hyvä tuuri, vaan Unipoint merkkinen säädin oli valmiiksi hajalla. Jos tästä tarinasta ei muuta opittavaa ole, niin välttäkää noita Unipointteja :). Ei ollut ensimmäinen kohdalle osunut valmiiks hajallinen sähköosa tolta brändiltä.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Muistaakseni kolmas unipointti latasi 12,6 volt neljäs säädin sitten pelasikin, muttei ollutkaan unipoint

    Mikähän siinä on että kannattaa niin surkeaa tehdä, vai laittaako ne ne rikkinäiset palauttetut uudestaan vaan lootaan ja toivoo et joku ostaisi sen hyllyyn varalle
     
  20. makaro

    makaro 1st gear

    bosch ei tarkkaile laatua...sen firmahan tuo on
     

Kerro tästä muillekin!