Super Sportti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja max, 8.10.2015.

  1. cam79

    cam79 Gearhead

  2. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mulla toimi ihan ok.Mitä jos lataisi youtuubiin?Kone rokkaa hienosti!
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Ei ne kuule mun kohdalla ihmettele enää mitään.Tietäsit vaan mitä kaikkia temppuja mä harrastan duunissa,jotta sais pitkän 10 tunnin hugin paremmin kulumaan.No joo menee vähän ohi aiheesta.
    Isolohko on tehnyt henkiselläkin puolella tehtävänsä,sillä on tosi rento ja hyvä fiilis kun on saanut jotain aikaan,vaikka tuntui siltä että epävakaalla pohjalla olen.
    Tätä varten nämä harrastukset sit varmaan on.
     
    DX, Naumasto, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. max

    max Double Gearhead

    Kiitos cam79 videoklipeistä.Tossa ekassahan oli tarkoitus esitellä kierrosherkkyyttä,mut pensahanahan oli jo kiinni,ja sammui sit siihen.
    Mut kerranhan se siinä kirkasee.
     
  5. cam79

    cam79 Gearhead

  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Onneksi olkoon max, hienon moottori olet saanut aikaan!
    Parasta dynosessiossa on kotimatka, kun homma on mennyt putkeen. Se yleensä on yhtä hymyä ja adrenaliinia.
    Etenkin tuollaisen ison padan dynottaminen on varmasti ikimuistoista.

    Tuohon videon jakamiseen sellainen vinkki, että puhelimestahan (Android tai Iphone) pystyy lähettämään ja jakamaan videon suoraan Youtubeen. Se tosin edellyttää, että laitteessa on kirjauduttu Google -tunnuksilla, jollainen siis Youtubekin on.
     
    cam79 tykkää tästä.
  7. max

    max Double Gearhead

    Kiitosta
    Kiitosta vaan jakulepi.Ja erityistunnustus cam79:lle,nimittäin ilman hänen apuaan homma ei olisi onnistunut.
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Muokattu: 10.10.2016
    Herje tykkää tästä.
  9. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kokeilittekste ilman sitä kaasarin korokepalaa, vai sanoko mestari että toi on hyvä? Olishan se ollu mielenkiintosta tiätää, onko siitä mitää iloa ja kuinka paljon.
     
  10. max

    max Double Gearhead

    Oli tuosta koroke palasta puhetta,ja todettiin kun tuo motti on luonteeltaan"Korkealta ja Kovaa" vaikka ei ikävä kyllä päässytkään nyt paljastamaan aivan sitä todellista luonnettaan venttiilijousien takia,niin tuo korokepala sai olla paikallaan koko ajan.

    Ja mitäs noita isoja nokkia pelkäämään,siinähän "Prätkättävät".
    Näytin nämä em.videot vanhalle isälleni, joka on viimeisiä hengissä olevia Messerschmitt-109 pilotteja.
    Äijä sanoi,että siinähän se "rolpottaa" kuin Mersu,ja oli kuulemma" kova juttu".Jääräpää on 86 V.
     
    Muokattu: 10.10.2016
    LPV, palontie ja SauliK tykkäävät tästä.
  11. max

    max Double Gearhead



    Tos olis siitä,kun huolet alkoivat ylemmillä kierroksilla.Tosin maininta tuli,että käy hienosti ,ja on halukas korkealle.
    Mut niinkuin 4d sedan totesi,niin onneks selvittiin ilman dramatiikkaa;ei venttiili mäntä kontaktia.
     
    Muokattu: 12.10.2016
  12. max

    max Double Gearhead

    Kaasuttimen koko vs.tämän moottorin luonne on kyllä ihmetyttänyt.Olen lukenut paljon moottoriguru David Wizardin kirjoja ja artikkeleita viime aikoina juurikin koskien just isolohko Letukkaa.
    Hän on tehnyt hyvinkin selväksi sen,että jos on rakentamassa vähänkään rajumpaa moottoria,454 ja siitä isompia niin ainoa oikea ratkaisu on Dominator kadulle ja kisaan.
    Varmaan näin onkin ja kun se moottorikohtaisesti räätälöidään jollain kaasaripajalla,niin toimiihan ne oletettavasti hienosti.

    No tässä omassa tapauksessa oli sit lähtökohtana tämä 750 cfm.DP"Race Holley" jossa blendattu body ilman ryyppytornia ja tyhjäkäynti neulat kaikissa kulmissa(4 kpl.)
    Ensiöpuoli oli paksulla eli "kännissä" ja suuttimet pienennettiin sit 72 kokosiksi ja toisio puolilla oli sopivat 76.Suuttimetkin tuntuvat pieniltä?
    Ennen vetoja laitoin jokaiseen tyhjäkäyntineulaan 1.5 kierrosta ja kun näin kerroin tehneeni,niin Santala ei ollut juurikaan kiinnostunut asiasta.Nuorempana kun 600 cfm.Holleyta tuli "säädettyä" niin ainut asia mitä pystyi tekemään, oli juuri nämä pikkuruuvien kääntäminen,kun ei muuta osannut.
    Tuli selväksi että on täysin tois sijainen seikka.Tyhjäkäynti seos säätö neuloihin ei koko päivänä koskettu,vaan ovat edellenkin sen 1.5 kierrosta auki.Powervalve alunperin 4.5 ja ei ollut tarvetta vaihtaa sitä mihinkään suuntaan.

    Imusarja on Weiand Team G ja on ns.yksitasoimusarja.Yksitasoimusarjat tulevat tietääkseni toimeen pienemmällä kaasuttimella.
    Santala totesi että jos 750 kaasarin sijasta olisi ruuvattu samanlainen 850 cfm.niin voimaa olis tullu todennäköisesti 10 HP lisää,mutta katuominaisuudet eivät olisi lainkaan niin hyvät kuin 750 cfm.kaasarilla.

    Motti kiersi siis hanakasti korkealle,ja kaasari ei ollut siinä se jarruttava tekijä vaan em.venttiilijouset.
    Varmasti hyvä juttu,että mitä pienemmällä kaasarilla tulee toimeen,niin sitä parempi.
    Voisko joku kertoa,miksi tälläinen 750 cfm.oli passeli tällaiseen aika rajuun mottiin,eikä tarvittu Dominaattoria?!
     
    Muokattu: 14.10.2016
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sun kaasari on varmaan ihan eri maata kuin sen "esikuvana" ollut 750dp, suunniteltukin rajuun koneeseen ja todelliset cfm-lukematkin aika paljon suuremmat kuin mitä nimellisesti vois olettaa.
    Eiköhän tuollasen virtauskyky ole ainakin 850cfm luokkaa..?

    Sinänsä ihan hyvä osoitus siitä että nimellisesti pieni kaasari voi olla todella tehokas.

    Dynosessioissa taitaa se mielenkiinto kohdistua poikkeuksetta tehoalueeseen, joten aikaa ja mielenkiintoa ei tyhjäkäynnin ja powervalven hieromiseen ymmärrettävästi ole.
    Olosuhteetkin voi olla sitten siellä konepellin alla normaaliajossa vähän erilaiset, joten niitä säätöjä voi varmaan tarvittaessa ruuvailla myöhemmin.
     
  14. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Wizardillahan on aina maksimi hevoset haussa, joten siinähän se isompi on parempi varmaan päteekin, ainahan sillä pikkulohkoonkin pitää olla vähintään 850cfm, mieluummin 950cfm kaasari, tai vielä parempi jos 4x48mm pystykaasarit;)

    Meidän 383 SBC:ssä oli 750 Holley street HP malli ja siitä Sämpy ajatteli ensin, että onkohan pikkusen iso, mutta se oli just sopiva, mulla on omassa 427 BBC:ssä Holley 750 dp, jolla kanssa jarrutettu Antin dynossa reilu 600 kaakkia:)
     
  15. max

    max Double Gearhead


    Kiitos äijät "ajatuksista"(myös Toni).
    Joo,artsiracing tämä kyseinen 750 cfm. DP "Race Holley" on ihan oma elukka verrattuna perinteiseen 750 cfm."tuplapumppuun.
    Voi hyvinkin olla,että Holley on näiden kaasareiden kanssa yrittänyt jo vähän enemmän,ja se näyttäis jo sit näkyvän moottorin hyvässä käytöksessä.

    Nämä asiat ovat mielestäni just sitä parasta antia tässä touhussa,kun on mielenkiintoista kokeilla näitä juttuja,ja voi kyseenalaistaa vanhoja hokemia ihan itse kokeilemalla,mikä toimii ja mikä ei.
     
  16. max

    max Double Gearhead

    Keskimmäinen/ylimmäinen laatikon(TH-400) pultti pitäis vaihtaa,siis nämä joilla naitetaan lotski moottoriin.
    Laatikkoon on ilmeisesti jäänyt valupurseita reiän ympäristöön,ja nyt normaali 9/16 pultin kulmat ottavat kiinni ennenaikojaan ja pultti ei mene pohjaan.
    On muuten tosi ahtaat paikat tuliseinän ja laatikko ja motin yhdistelmällä.Edes hammaslääkärin peilillä on vaikea nähdä(mahdotonta) pultinkantoja konehuoneen puolelta.Alapuolelta ei mitään saumaa.
    Koska tekniikka on paikallaan,niin en viitsi tehdä laatikkojumppaa,varsinkin kun yksin touhuan.Löytyskö 9/16 pultteja kuusiokolokannalla niin homma olis Bueno?

    Sama tilan ahtaus jatkuu venakoppien kanssa.Pelkääjän puolen koppa törmää tuliseinään.Kuskin puolen kopan saa just ja just irti tehostajan alta. No onneks mulla on sopivat Brodix kopat,joista voin viistää(raiskata) nurkan pois ja TIG:iä avuksi.
    Mä kun luulin että Vega ja Monza ovat hankalia tapauksia.Sit taas motin etupuolella on tilaa niin,et siinä vois tanssia saksanpolkkaa!
     
  17. Deucecoupe

    Deucecoupe Gearhead

    Saksanpolkasta puheenollen:), tuolta voi tilata kaikenlaista pulttia ja mutteria www.screwsandmore.de/ tulee noin viikossa.
     
  18. Weijari

    Weijari Gearhead

    Menisköhän sinne ARP:n 12-kulmanen silleen että siitä on laikattu heltasta pois? Varmaan on just sama pultti Skyhawkissa ( käytännössä Monza ) tollanen. Veikkaan että kuusiokolokantain 9/16 löytyy sopivan mittaisena Ruuvihankinnasta, hinta voi olla sitten ns. päivästä riippuvainen
     
  19. max

    max Double Gearhead


    Vois toimiakin,ja pitää heti huomenna kaivella pulttivarastoja.Tosta vielä,että kyllä on jenkki-inssi osannut muotoilla harvinaisen vittumaisen tuliseinän.
    Vaikkapa verrokkina 2-gen Camaro,joidenka pultteihin on hyvä näkyvyys olet sitten alla tai päällä.
     
  20. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Siis askin kiinnityspulttia meinaat? Eiköhän ne ole 3/8"-16 pultteja, minkä pituinen se kuusiokolopultti pitää olla, katon huomenna duunista.
     

Kerro tästä muillekin!