Letkulämmitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Ylli, 7.11.2008.

  1. Kris

    Kris 2nd gear

    Niin eikös tuossa traktorimallissa ole kiertovesipumppu itsessään? Tai siis ainakin joku mikä kierrättää vettä?
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei ole kierto tapahtuu nesteen omakierrolla, eli lämmitin pitää asentaa alas ja letkuissa ei saa olla ylimääräisiä mutkia.
     
  3. GMC VAN25

    GMC VAN25 1st gear

    Miten ootte asentanut ton traktorimallisen lämppärin 6,5td mosan putkiin?
    Ittellä -92 scottsdale ja tuntus menevän nuo sisälämppärin letkutkin jotenkin hullusti.
     
  4. kane

    kane 1st gear

    Mulla oli se ensin apparin rungonpäällä, saa ottoveden haaroitettua paisuntasäiliön letkusta (alavesiletkun vierestä) ja kuuma ylös haaroittuen letkuun joka tulee koneesta lämppärille...
    Huomattavasti parempi oli kun laitoin bosch tarvike kiertovesipumpun kaveriksi. Siinä vaan pitää ajatella pikkaisen että millä muuntajalla saa 12v pumpun pelittään 230v lämppärin kanssa (=sopiva muuntaja).
    Omassa ajoin 6V:lla kv-pumppua, oli sopivan rauhallinen kierto ja erittäin tehokas lämmitys (defa 1500W 80C termostaatilla).
    Lopussa laitoin systeemin jarrusylkyn loksun puolelle esille koska neste kiertää kun kv-pumppu niin ei niin tarkka sijainnista. Ja se oli vaan koneelta sis.kennoon menevä letku defalle ja paluu vastaavasti sis.kennolle. Defa tuli vaan siis letkuun väliin.
    Nyttemmin laitoin webaston joka samanlailla ja samassa paikassa.
     
  5. GMC VAN25

    GMC VAN25 1st gear

    Mulla lähtee putki sisälämppärille termarikotelo hässäkästä ja sieltä paluu jäähdyttäjään samalle korkeudelle kuin sisälämppärin lähtökin on. ja paisarin letku tulee jäähdyttäjän yläreunaan korkin viereen. tarvisko mun tehä alavesiletkusta haarotus tolle lämmittimen otto vedelle ja meno letku sisälämppärin letkuun. vai onko koneen takapääs jotain reikää minkä sais ton meno letkun tuupattua? Ei oo viä kerenny tutkiin tota koneen päätyä.
    Pirun vaikeesti kyllä sain taas selitettyä asiani. :odroll:
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Laitoin ton[​IMG] omatekoisen pleetkulämppärin väärinpäin eli vastavirtaan mitä koneellaa normaalisti kiertää ja nyt kun sain sen kunnolla ilmattua ton pumpun avulla niin sitä pumppua ei enää tarvii käyttää. Hytin puhaltimen saa päälle tarvittaessa niin jääkin sulaa laseista vaikka tossa on vain 550W tehua.

    Mun 1500wattiselle defalle kävi ohraisesti kun oli jääny ilmaa ja se keitti letkun halki :mad: .[[​IMG]
     
  7. lordC

    lordC Gearhead

    Mulla oli toi 1500W traktori-malli '63 Caddyssa lämppärinkennon letkun välissä.Niinpäin et kiersi kennon kautta ensin.Oli mukava,ku tuli lämmintä tupaanki heti...Sai sitte tosta paikasta kätevästi kesäks pois silmää häiritsemästä . 8)
     
  8. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Eikös siinäkin ole kannen takapäässä lätkällä suljettu reikä?
    6,2 koneeseen tein siihen lätkän tilalle letkulähdöllä olevan lapun.
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No kumpikin onnistuu...
    Ite oon tehnyt sekä alavesiletkuun "ryöstäjän", ja koneen takapäähän (kanteen) lätkällä suljettuun aukkoon liitoksen letkua varten...
     
  10. Chevyn 02 silveradoon äsken tökkäsin letkulämppärin lämmityslaitteen kennon paluuletkuun ,eli vesi kiertää "väärin"päin kun lämmitin toiminnassa , hyvin lähti läpiämään ,aika näyttää aiheuttaako kiehunta ilmalukon kennoon ja sit tietysti palaa se vastuskin mutta alku näytti lupaavalta. 1000W raktorimalli kyseessä.

    Alko niin karmasemaan -32 kylmästartti vaikka moitteetta lähtikin synteettisten öljyjen kans(ja vielä ulkosaunan eestä) ,mut mukava se on lämpösiltään lähteä.
     
  11. GMC VAN25

    GMC VAN25 1st gear

    Mistä ootte ostanu noita yleismallin kiertovesipumppuja?
     
  12. hannux

    hannux 1st gear

    Entäs voimansiirto

    Mun pitäis laittaa joku lämmitin Buickkiin (-96 LT1 ).
    Vissiin alaletkuun; ehdotuksia?
    Mites sitten tuo voimansiirto, se kun on kans aika jäässä näillä keleillä.
    Se, kun laittaa R:n tai D:n päälle, tuntuu pahalta.
     
  13. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Re: Entäs voimansiirto

    Käytä ennen liikkeelle lähtöä hetken aikaa N:llä.
     
  14. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ainakin Motonetissa ja Startaxilla niitä pitäisi olla.
     
  15. Mites ootteko kokeillu pesukoneen vesipumppua (240v) tohon kierron tehostamiseen?

    Sehän pumppaa 95 asteista vetä ja ei söisi akkua turhaan kun kytkis lämppärin rinnalle...

    Tosin ainakin tuo asentamani letkulämppäri tuntuis kierrättävän vettä ihan painovoimaisestikin ,mutta toki lämpemeneminen olis nopeempaa/tasasempaa jos vedelle antais kyytiä.
     
  16. Jukka_S

    Jukka_S Gearhead

    Viestiketju on vanha mutta asia on hyvää.

    TT-Thermollahan on näitä tehokkaita pumpullisia moottorinlämmittimiä, tuo lisää vaihtoehtoja: http://www.tt-thermo.fi/
     
  17. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Samoja vermeitä katselin. Hintakaan ei ole huima, joten kokeiluun menee 1,5Kw malli.
    Lincolnin jäähdytysjärjestelmään varmaankin riittävän kokoinen.
    Asennusohjeet sen sijaan olivat huimat, ei saa käyttää jatkojohtoa ym hengenvaaraa.
    Millähän hyppysähkökytkennällä tuo sitten seinärasiaan laitetaan lämpiämään?!
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kuinkahan lie vakuutusyhtiöt suhtautuu noihin omiin virityksiin, jos palaa auto ja siinä ohessa vähän muutakin. Itse en konehuoneeseen laittaisi mitään suojaamatonta pistorasiaa. Hieman suolakuraa, ja hyvin alkaa kuumenemaan...
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sitten suoraan panssarikaapeli lämmittimestä eteenpäin kuten tuolla toisessa topikissa joku teki?
     

Kerro tästä muillekin!