97 AWD Astron CO ja HC koholla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja edo, 4.11.2016.

  1. edo

    edo 1st gear

    (L35 Vortec, 215 tkm)

    Mittasin Astrosta päästöt ennakoivasti paria kuukautta ennen katsastusaikaa ja se taisi kannattaa.

    Arvot tyhjäkäynnillä:
    CO 0,55 - 0,60
    HC 130 - 140

    co2 14 paikkeilla
    o2 0,9 paikkeilla

    Kierroksilla (en valitettavasti muista co2- tai o2-arvoja):
    CO 0,55 - 0,60
    HC 40
    Lambda 1,01

    Kulutus maantieajossa on 12 - 13, kaupunkia noin puolet sisältävässä ajossa 14 - 15. Nuo ovat ymmärtääkseni aikalailla haarukassa, joskin eroa odottaisi noiden lukujen välillä olevan enemmän.

    Ajon aikana olen seuraillut mm. lambdojen käyttäytymistä, enkä ole mitään selvästi epäilyttävää havainnut. Softa antaa lambdojen keskiarvoksi ajolenkeillä 0,5x, eli aavistuksen rikkaalle viittaa. Jos katsoo livedataa ajon aikana, tuppaavat lukemat yleensä olemaan enemmän 0,65 - 0,75 paikkeilla, mutta kyllä ne kuitenkin heittelevät säännöllisesti 0,1 - 0,9 haarukassa.

    MAP antaa tyhjäkäynnillä noin 20 kPa - onko se oikealta kuulostava lukema? Imupuolen vuotoa olen nimittäin pitänyt yhtenä vaihtoehtona, toistaiseksi sitä kuitenkaan löytämättä. Vaihdoin jo alkuperäiset hapertuneet alipaineletkut uusiin, pois lukien kellolle menevä. Sen vaihdan myös kun tulee sopiva hetki mennä auton alle.

    Ilmanputsati on puhdas ja MAF:n langat kuin uutuuttaan kiiltelevät. Imupuolella ei myöskään haise bensa ajon jälkeen, joten ainakaan merkittävää suuttimien tms. vuotoa ei pitäisi olla.

    Mistä ryhtyä vikaa hakemaan? Päällimmäisenä mielessä pyörii lambdojen vaihtaminen.

    Kaivan datasta lukemia teoreettisen pohdiskelun tueksi tarpeen mukaan.

    O
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Map on jopa hiukan liian alhainen (epäuskottava). Mutta ei ole syynä sun ongelmaan. Olettaen että imupuoli/pakoputkisto on täysin tiivis, o2 arvo 0,9 ja co 0,6 tarkoittaa viallista kattia. Katalysaattori ei enää jaksa hapettaa hiilimonoksidia hiilidioksidiksi, kun oikeat arvot olisivat co 0.2 tai alle, happi n. 0,5 ja co2 noin 14,5.
     
  3. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Jatkoa edelliseen, korkea hc vain tukee kattivikaa.

    Asiassa on yksi mutta. Oliko katalysaattori varmasti tulikuuma mittauksen aikana? Vanhetessaan kattien puhdistusteho heikkenee, ja varsinkin autot joilla ajetaan kaungissa tai muuten vaan kevyellä kaasujalalla karstoittavat katteja, jolloin katsastusmittauksessa hylkyjä tulee paljonkin.
     
  4. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Itsellä samanikäinen GMC Safari, tosin takavetoinen. Ajettu 250 tkm ja kulutus maantiellä 11:n ja kaupungissa 16:n molemmin puolin. Takavetoinen taitaa maantiellä kuluttaa hieman vähemmän ja tuo kaupunkiajo on sellaista, että harvoin tulee kymmentä kilometriä pidempää matkaa ajettua kerrallaan. Talviaikaan matka-ajo muutenkin vähissä, mielestäni ihan kohtuulukemat, kattokorotuksella varustettu niin aerodynamiikka ja ilmanvastus on tuollaista vaatekaapin luokkaa.

    Päästöt alkoivat olemaan jo pari vuotta sitten katsastuksessa tarkalla, en tosin muista millaisen ajon jälkeen menin sinne. No sitten viime vuonna kävinkin ennen katsastukseen menoa ruoskimassa autoa moottoritiellä vähän reilummin kuten RockHQ tuossa opasti ja päästöissä ei ollut ongelmia. Tänä syksynä menin taas hieman kevyemmän ajon jälkeen katsastukseen ja taas oltiin tarkoilla. Meni kuitenkin läpi kun kattia kuumennettiin kierroksilla.

    Arvot olivat hieman samansuuntaisia kuin ketjun aloittajan autossa, paremmat tosin. Minulla myös sytytti Check-valon tässä syksyllä aikaisemmin, koodi viittasi päästöongelmiin. Kuittasin sen pois eikä ole tämän jälkeen syttynyt uusiksi. Putkistossa on myös pari vuotta jo resonoinut ja kolissut jotain irtonaista, olisko katista lähtenyt sisuskalut liikkeelle. Tilasin siihen nyt kuitenkin katalysaattorin joka tuli tällä viikolla. Pistin myös lambdat tilaukseen, ne on ilmeisesti alkuperäiset ja varmaan palaneet aika tiukasti kiinni, joka tapauksessa vaihtoiässä. Lambdat tulee ensi viikolla mutta voi olla, että vaihto jää kevääseen ellen pääse aikaisemmin sisätiloihin nosturille tai tule muuta ongelmaa.
     
  5. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Muistaisin jostain lukeneeni, että ennen kattia ja katin jälkeen olevien lambdojen pitäisi käyttäytyä eri lailla. Eli toinen lukema pysyy vakaana ja toinen elää koko ajan. Onko se nyt sillai päin, että edessä oleva elää ja takana pysyy vakaampana. Jos ne molemmat käyttäytyy samanlailla, niin katalysaattori ei silloin enää toimisi.
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Kyllä,

    Kyllä , tasakaasulla lambdojen toiminta on juuri näin. Heittelevä takalambda=viallinen katti. Tai loppuunajettu moottori joka polttaa öljyä/huohottaa palokaasut läpi. Mutta katalysaattorit ehjinä ovat yllättävän hyviä puhdistamaan kaasuja, jos ei puhuta satasen keraamisista tarvikepaskoista.
     
  7. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Ihan helvetin hyvät arvot katittomaan autoon, lambdakin ihan paikalla, joten ei sytkä- tai anturivikoja. Ja tästä seuraa päätelmä, että katti viallinen tai kylmä mittauksessa...
     
  8. edo

    edo 1st gear

    Etummaisia käytetään seoksen säätämiseen ja ne seilaavat, eli ihan kuten kirjoitit. Antamani arvot ovat etummaisista. Niiden lisäksi on toiset kaksi katin kahta puolen. Katin jälkeen oleva antaa melko tasaisia arvoja, ennen kattia olevaa en ole tainnut seurailla. Täytyypä vielä tarkistaa erikseen, jotta näkis tekeekö katti mitään.
     
  9. edo

    edo 1st gear

    Normiajon päälle mitattiin. Ei lämmittämällä lämmitetty, mutta kunnossa olevalle katille olisi taatusti riittävät lämmöt. Ajelen hyvin rauhallisesti, mutta pätkäajo on vähemmistönä ja 80 - 100 nopeuksilla tulee paljon kilometrejä.

    Katin mahdollinen viallisuus on kyllä hyvin vastauksissa perusteltu. Kiitos. En pitänyt sitä varteenotettavana vaihtoehtona vielä noilla ajomäärillä. Mittauksessa pidettiin kierroksia jonkin aikaa, eikä CO liikahtanut mihinkään. HC sen sijaan tippui heti ja lambda asettui kohdalleen nopeasti. Näistä tuumailin syyksi jotain muuta kuin kattia.

    Vertailen vielä takimmaisten lambdojen lukemia ennen ostoksille ryntäämistä.

    Onko hyviä, toimivaksi todettuja, suosituksia katiksi?

    O
     
  10. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    En osaa irtokateista sanoa mitään, mutta näitä mallikohtaisia tuskin on Suomessa juuri kellään varastossa. Itse tilasin tuollaisen

    http://www.ebay.com/itm/17237202987...7554360f633&bu=44277920691&cp=1&sojTags=bu=bu

    ja hinta oli oikeastaan se ratkaiseva tekijä, olisko laatu hinnan mukainen? Pitäis teoriassa kuitenkin olla bolt-on homma, kun tuossa on valmiina nuo lähdöt laippaliitoksineen. Hinta oli 215 euroa, rahti 50 euroa ja tullit/alvit vajaa 60 euroa jotka maksoin jo tilatessa. Toimitettiin suoraan kotiovelle tai oikeastaan töihin, kun kuriiri oli silloin liikkeellä. Ehjän näköisenä tuli perille vaikka ei ollut kuin hieman muoviin käärittynä, on tuo putkihässäkkä kuitenkin hankala pakata ja kuljettaa. Rockautoa selailin niin hinnat oli tyyliin 200 euroa osa ja rahti 400 euroa. Tai jos oli kalliimpi osa niin rahti oli halvempi.
     
  11. edo

    edo 1st gear

    Kylläpä oli hilpeä toimitushinta Rockautossa tosiaan nyt kun katsoin. Minulle se arpoi nimittäin 570 euroa toimituksen hinnaksi.

    Tilasin etulambdat kun oli tarvetta parille muulle pikkunippelille; vaihdan ne joka tapauksessa ja kenties putki menee sitten tilaukseen tämän vihjeen perusteella; kiitos.

    O
     
  12. edo

    edo 1st gear

    Tilannekatsauksen aika koitti - vaihdoin ylälambdat. Tilaisuutta päästöjen mittaamiselle ei ole vielä tullut, joten eletään jännityksessä.

    Hukkaan ei työ kuitenkaan tunnu menneen, sillä tehdystä operaatiosta tietämätön kuljettaja totesi heti moottorin vastaavan paljon herkemmin ja kevyemmin kaasuun kuin aikaisemmin.

    Katson viikonloppuna mitä päästömittari sanoo jos vain ennätän.

    O
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    On tosiaan kohtuu herkkä reagoimaan laiskaan/vialliseen lambdaan ja kaasuunvastaavuus varsinkin muuttuu herkemmäksi eilä ole niin on/off tyyppinen pienellä kaasulla. Mutta kuten moni muukin jo totesi niin arvojen perusteella katti hyytynyt. Kaikki nuo "satkun" katit on samanlaisia eli n. 1-3v niillä pääsee kun muistaa välillä kenkiä ajaessa :cool:
     
  14. edo

    edo 1st gear

    Päästömittari vahvisti päätelmät katalysaattorin viallisuudesta.

    Mitkä katalysaattorit on todettu pitkäikäisiksi? Magnaflow vaikuttaa olevan aika tiuhaan tyrkyllä Astron kohdalla. Meinaan olisiko fiksumpaa ostaa kalliimpi katti ja hitsata se paikoilleen kuin ostaa edullinen kokonainen Y-putki?

    O
     
  15. edo

    edo 1st gear

    Kyllä se vanha katalysaattori oli ihan tyhjä sisältä.

    O
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ei yllätä :D
     
  17. edo

    edo 1st gear

    Katsotaan nyt kuinka kestää. Nelivetoon olikin eri putki ja se rajoitti valikoiman kovin suppeaksi. Siksi ostin irtokatin (Magnaflow 99009HM) ja se hitsailtiin paikoilleen.

    O
     
  18. edo

    edo 1st gear

    Laitanpa vielä päästömittauksen arvot ja sitten jätän aiheen vajoamaan.

    Tyhjäkäynnillä
    CO 0,08
    HC 34

    Kierroksilla
    CO 0,01
    HC 12
    Lambda 1,005

    O
     
  19. pujar

    pujar 1st gear

  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jonkunverran heikkotehoinen tommonen 200-kennoinen, että jos ei virtaavuus oo niin kortilla että tarvis tommosen hi-flow mallin niin ennemmin kattoisin jonkun ihan peruskatin sinne (ne yleensä min. 300-kennosia)
     

Kerro tästä muillekin!