Sevilleä ostamassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja JKS85, 12.10.2016.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo mutta kauhujutut pitää laittaa oikeasti verrattavaan järjestykseen. Nortin kansiremppa lienee niitä tyyriimpiä ja kalliimpia tyyppivikoja. Toki se on siitä hyvä tyyppivika että kerran kunnolla tehtynä sen saa pois.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sanoin esimerkiksi myös mersujen kansien halkeilut (joka kutoskoneiseen on suht tyyristä), brittikoneitten kauhut esim. jaguar V12 joka on kuulemma todella kiva putoilevine seeteineen yms. vastaavine vikoineen, tai oldsin isolohkon kilahtaminen sen vuoksi kun öljykiero ei riitä. On mexikossa tehdyistä olds rullanostaja lohkoista amerikassa sitäkin juttua että halkeilevat ittekseen, tai nämä chevy 6.2 kauhut myös yksi ihan oma sarjansa.

    Kyllä itelläkin on yhtenä unelmana se jaguar V12 koneella, sitä voi märehtiä ja märehtiä että onko se nyt hyvä ja maksaako korjaus enemmän kun b18 koneiseen volvoon, pitääkö huoltaa useemmin.....lopulta huomaa että onkin jo siinä iässä että lekuri ottaa kortin pois ja on kaikki unelmat jääneet toteuttamatta.

    Voi niitä pistää järjestykseen mutta ajatuksena oli se että joka koneessa on omat juttunsa ja kauhunsa eikä täällä uskaltaisi ostaa mitään b18 koneesta eksoottisempaa jos joka juttua kuuntelisi.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko niitä monta mihin ei ole tehty? Kaikki kun ei varmaan niistä ilmottele ilmoituksissa tms.
     
  4. north

    north Gearhead

    Mulla on ainakin kolme kappaletta.
     
  5. Bukero

    Bukero Gearhead

    Voiko tuon kansijumpan todeta tehdyksi muualtakin kuin huoltokirjasta?
     
  6. north

    north Gearhead

    Jos on noi laitettu niin näkyyy kuulemma öljyntäyttö reijästä.[​IMG]
    Muutenha se on?
     
  7. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Hyvä topic, sydäntä lähellä. Tossa joku kirjoitti niistä valuvioista. Ite uskon tuohon, linjalta on tullut virheetöntäkin tavaraa mutta valitettavan harvaan Norttiin se on osunut. Kaverillani Kajaanissa on viides vai kuudes nortti alla ilman kansien tekoa. Vastaavasti tiedän yhden alta 100tkm ajetun -99 johon kannet tehty, Itsellä oli .93, ajelin useita kymmeniä tuhansia eikä ollut eikä tehty kansia, ajettu 300tkm. Hollannista toin syksyllä -14 -99 STS:n, mittarissa silloin 250tkm. Syksyllä -15 alkoi oireileen ja sitten tehtiin remppa. Ajelin onnellisena (köyhempana) kunnes viime kesänä meni ABS pumppu. Jäi leimaamatta mutta löysin jenkeistä pumpun ja vaihdoin sen. Ensi keväänä olis taas otettava ajoon. Se on käsittämättömän jakomielinen autoksi. Toisaalta on varusteita lähes kaikki mahdollinen, missä autossa oli esim. ajonvakautussysteemi jo 99? Talviautona uskomaton, mukavuus täydellinen, yksikään esim. Mersu ei vaihda niin nätisti kuin tuo tekee. Voimaa riittävästi, ohittaminen yhtä juhlaa jne.
    MUTTA kun jotain pitää korjata, on siitä juhla kaukana. Laturin vaihto, pura jäähdytin/lauhdutin/tuuletin kombinaatti ja senkin jälkeen laturi tulee vain tietyssä asennossa moottorin sivulta ylös. Koodit varoittavat milloin mistäkin mutta ainakin itte oon oppinut tulkitsemaan niitä hieman suurpiirteisesti. Turhan herkkä ilmoittamaan häiriöistä. Vittumaisin tossa on se jenkkien ylivarovainen suhtautuminen kaikkeen. Häiriö kun tulee, samantien alkaa pudottamaan toimintoja pois käytöstä. ABS, luistonesto ja sit tulee nopeudenrajoitin päälle jne. Kauhee kilkutus ja valoja ku Lintsillä. Kiva ajella...
    Toi on hirveän herkkä monista asioista. Jarrulevyiksi ei kannata ottaa Rockauton halvimpia, ne kun menee millin tuhannesosan kieroon niin samantien alkaa em. kilkutukset. Renkaat on oltava oikeasti tasapainossa samasta syystä. Etuiskarit kun katsuri ystävällisesti ilmoittaa vaihdettavaksi niin morjens! Uusi älyiskari satsi maksaa enemmän kuin koko pirssi! Itte oon ostanut Arnottin korvausiskaritja ne toimii muuten mutta äly jää pois.
    Kansiongelmiin pääsee montaa kautta. Nesteiden vaihdon jälkeen on pakko saada kaikki ilma pois jäähdytinjärjestelmästä muuten se on siinä! Se ilma poistuu järjestelmästä tosi hitaasti. Aikanaan asennutin letkulämppärin niin firma poisti ilmoja kolme tuntia ennen kuin luottivat. Paisarin korkki on syytä pitää kunnossa muuten se on siinä! Jos korkki ei toimi niinkuin pitää, se pistää kyllä järjestelmän sekaisin, lämpeneminen tapahtuu ihan äkkiarvaamatta ja tietty silloin kun on kiire mennä. Toi siis ei kestä lämpöjen nousua vaan alumiini aloittaa muotonsa muutoksen saman tien ja näin ne kannenpultit antaa ensin vähän periksi ja sitten peli on selvä.
    Mutta niin hullulta kuin se tuntuu, mullon ikävä tuota autoa ja oikein ootan että keväällä pääsee taas cruisaan. Ei kai meidän autohönöjen tarvii tätä sen enempää selittää...
     
  8. north

    north Gearhead

    Kyllähän se niin on et kun sinne konehuoneeseen jotain tarvii vaihtaa ni kyl se vaatii oppaaksi ne kaksi paksua kirjaa.
    Tos esim ilmastointikompuran vaihto hihna irti pöyrä pois pari suojamuovia piuha irti pohjasta suojapelti pultit irti ja kompuran putkisto.
    Tos hommassa ei muuten ammattilaiselta mene kuin päivänverran aikaa kun vaihtaa kuivaimen ,sen pienen suodattimen,kompuran ja aineet järjestemään.
    [​IMG]
     
  9. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Joopa. Kaveri (Kajaanin mies)osti muutama vuosi sitten laatikko vaivaisen 230tkm ajetun Sevillen kun halvalla sai. Oli ollut uutena eräällä taiteilijalla joka maalaa latoja. Laatikon hajoamisen syyksi paljastui tukkeutunut suodatin. Kyseessä ei ole se suodin, jonka pystyy ihan itte alakautta vaihtamaan vaan vaihteiston yläosassa sijaitseva, jota ei voi vaihtaa nostamatta pataa pois...
    Yks mikä on kanssa omiaan repimään hermoja on nuo vuosimallien erot suhteessa osiin. Melkein aina otettava entinen irti ja vasta sitten etittävä uutta. Muistan kun ruiskutussuuttimet meni vaihtoon niin oliko kolmeä vai neljää eri mallista tarjolla tohon.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli jos varusteissa ja kyydissä pärjää mb/bmw niin samaa huollossa ja osaviidakossa? :D
     
  11. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Toveri karpov, kaikkihan on valintoja. Noita saa ehjiä 3-5 kiloon. Arvoalenema ei tosta enää voi jyrkentyä, kyllä siinä sitten remppaakin voi tehdä. Osat on jänniä, jotain saa puoli-ilman (jenkeistä), jotkut osat maksaa ihan maltaita. Esim. takajousituksen säätötarvetta haistelevat pikku käikäleet, joissa anturi sisällä tms. Rockautossa 250€ kappale!
    Ostotilanteessa: Virta päälle, ellei 30s kuluessa kuulu kompuran ääntä (vaimea hurina takaa) on melko varmaan nuo em. käikäleet antautuneet. En tiedä ovatko korjattavissa, täytyisi perehtyä.
     
  12. north

    north Gearhead

    Niin ja tää vesipumpun hihnan kiristin 93-94 vuotisiin
    [​IMG]
    uusi 190$ käytetyt siinä 100$ ja sit rahti+tulli.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo oon nössö anteeksi. Nostan hattua nortilla ajaville koska oma valintani olisi 4.9.

    Ei muuten pelottas mutta nykyään tuntuu kaikki aluksi toimivatkin autot leviävän käsiin joten arka lähtötilanne on se että autoa joutuu korjaamaan.


    Arvonalenema on toisaalta hyvä toisaaalta ei. Pitää itse ajaa tai ottaa helvetisti takkiin, noita kansiremppoja sun muita kun ei näissä tunnu hinnassa saavan takaisin. Tämäkin vaan oma arka näkemykseni siitä että autoon ei kannata kohtuuttomasti arvoon nähden syytää rahaa kun se muutenkin vie rahaa.
     
  14. north

    north Gearhead

    Niin sä meinaat tämmöstä 4.9l alumiini lohko rautakannet.
    [​IMG]
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vaikka toi alumiiniliohko+rautakannet sai sen kuulostamaan pahalta niin tietääkseni aik varma motti vs noihin vanhempiin 4.1/4.5? Tehoakin ihan ok ei tosin nortisti mutta ei mitenkään surkeastikaan.
     
  16. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Nössö? Ei missään tapauxessa. Kansihommien jälkeen ennakoivalla pidolla monta hyvää vuotta. Siinä oot kyllä oikeessa että harvaa autoa enää nihkeemmin katotaan autokauppojen pihoilla. Kaverini ollu 20v asentajana sanoo aina että 'kaikki autot on paskoja'. Siinäpä tärkeimmät...
     
  17. coupe

    coupe Gearhead

    Oliko ne takajarrut dynossakin huonot?
    Itse sain katsurilta jokunen vuosi sitten saman kommentin ja pitkään sain todistella että Sevillen takapalojen jarrutuspinta on paljon pienempi kuin mitä levyjen koko on. Tyytyi sitten puhisemaan että onpas huonoa suunnittelua laittaa noin isot levyt jos koko jarrutuspintaa ei hyödynnetä :) :) :)
    Eli ei niitä jarruja kyllä pelkän ulkonäön perusteella voi hylätä jos dyno antaa ok lukemat.
     
  18. Bukero

    Bukero Gearhead

    jarruvoimat ja tasaisuus ok mutta katsastajan mielestä ei kuulu olla noin kapea kitkapinta.
    mutten oo vielä joutanu perehtymään aiheeseen, jospa jo tulevana viikonloppuna...
    tuosta suunnittelusta joskus kavereiden kanssa viisasteltu tyyliin että "tämäkö on parasta mihin amerikka pystyi" vuonna 94.
    tarkoitan lähinnä tiettyjä yksityiskohtia näissä 92-96 sevilleissä esim. nuo jo legendaariset kosteutta keräävät takavalot ja muutamat viimeistely mokat mm.sisätiloissa.
    lähinnä jos vaikka saman ikäluokan MB/BMW tuotoksiin vertailee.
    sentäs jollain kategorialla GM:n huipputuote/merkki kyseessä.
     
  19. coupe

    coupe Gearhead

    Ei niitä jarruja sitten voi hylätä. Kun katsoo niitä paloja tarkkaan näkee ettei niiden kosketuspinta ole iso. Itsellä oli -99 Seville STS ja takana jäi melkein puolet levyn pinnasta käyttämättä. Eihän se kivan näköistä ole kun iso alue ei kiillä mutta sellaiset ne ovat ja tuottavat tuolla designillä riittävän jarruvoiman. Ei autoja sentään visuaalisilla syillä vielä hylätä!

    Mulla oli paljon mielenkiintoisia tilanteita katsureiden kanssa kun ihmettelivät Sevillen ratkaisuja. Milloin haettiin valojen korkeussäätöjä, milloin rattilukkoa ja kerran roikkui kolme (3!) ukkoa takaripustuksissa yhden hokiessa että onhan tämän näköisissä ripustuksissa pakko olla jossain väljää. No, ei ollut ;) Kaikista itkuista huolimatta 10 vuoden aikana ei yhtään hylsyä autolle tullut.
     
  20. Bukero

    Bukero Gearhead

    juu täytyypä vähän perehtyä asiaan ennenkuin summassa alkaa purkamaan.
    onhan noita tulkinta eroja sattunut katsastuksissa ennenkin , tosin lähinnä noissa "muokatuissa" laitteissa... harvemmin näissä vakioissa.
     

Kerro tästä muillekin!