Runkonumero hukassa - kaiverrus itse

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Holley, 25.1.2012.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    mikäpä täällä ei olis hienoa ja järkevää :odroll:
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Nostellaas vanhaa ylös...

    Transhit pomppas leimalla numeron maatumisesta.

    Saako uuden kaivertaa?
    Jos saa, niin jotain mustaa valkoisella asiasta?
     
  3. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Omasta mielestä omassa myös näkyy runkonumero huonosti,kysyin asiasta katsastuksen yhteydestä,sanoi katsuri että voi lyödä itse uuden numeron ja todentaa sen katsastusasemalla että paikka muuttunut.Kai tässäkin on eri mielipiteitä kun kysyy eri asemalta?Tämä siis Darttiin.
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Voi kaivertaa tai lyödä kunhan vanhasta saa vielä edes jotenkin selvää.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Muutama vuosi sitten ainakin jouduin lähes työkseni noita naputtelemaan kuluneiden tilalle, ja ihan laillisesti ja katsastussedän pyynnöstä.
     
  6. janotz

    janotz 1st gear

    Muutama vuosi takasin Piti -67 letukkaan meistää numerot ite ihan katsurin ohjeistuksella ennen maahantuloleimaa!!
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Konttorilla nohevat A-katsastuksen sedät tuumasivat ettei kaiverrus käy.

    Olen siis kaivertanut uusiksi runkonumeron, selkeästi.
    Kehui jotta on hyvin tehty, mutta kaiverrus ei käy.
    Joten siksi kyselen sitä mustaa valkoisella??

    Ei taida riittää jotta konttorilla sanon "OD:n" mukaan saa kaivertaa.
     
  8. auburn

    auburn Gearhead

    Taitaa olla niin että oheissa puhutaan vain "meistämisestä"

    5.0 TUNNISTAMINEN
    5.1 VALMISTENUMERO JA -KILPI, A1
    AJONEUVOLUOKAT: KAIKKI
    01.01.1960
    tai sen jälkeen tyyppikatsastettuihin autoihin
    on katsastuksessa määrätty numero meistettäväksi
    runkoon tai koriin, KYM 1049/770 - 1954 ja KYM 10974/770 - 59
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    OHJEET
    Todetaan, että meistetty ja mahdollisen mallikilven numero ja tiedot täsmäävät esitettyihinasiapapereihin.
    Muutto- ja maahantuontiajoneuvoissa, sekä
    mahdollisten korivaihtojen jälkeen voidaan
    valmistenumero joutua meistämään:
    Valmistenumeron meistäminen uudelleen, katso LVMa 19.12.2002/1258 7 §

    Ja tuossa ylläolevassa ohjeessa puhutaan edelleen :
    3. Jos kanta-ajoneuvon valmistenumero joudutaan meistämään uudestaan, katsastustoimipaikka varmentaa numeron sen molemmille puolille tehdyllä toimipaikan osoittavalla meistoksella.

    Eli tiukan tulkinnan mukaan vain meistillä lyöty tunniste kelpaa ?
    Kaiverrusta en ole koskaan tarjonnut, mutta IKH:n 8 mm:n numeromeistisarjalla ( tuotenumerolla VI024 ) hakkasin 40-lukulaiseen kuskin etuaisaan ja hyvin kelpasi.


     
  9. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mulla on kelvannut vanissa kaiverrettu. Ja on niin ite tehdyn näkönen kun vaan voi.
    Kakkosetkin on semmosia missä on se lenkki/silmukka.:)

    Numerot on sen näköisiä, kun joku lapsi olisi ne tehnyt.:D
     
    Muokattu: 22.11.2016
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Meistin tuon myös, se runkonumeron alku on useammassa kohtaa autoa, kunnes kiinnostuin nostamaan sen ylös ja lyömään pyöräaukkoon. No ruostuupahan nopeasti taas umpeen.
     
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kävin ottamassa kuvankin tuosta numerosta, mutta ei ole kanavaa liittää sitä tänne.
    Se on mulla puhelimessa, joten jos joku pystyy sen tänne laittamaan, niin voin laittaa sen vaikka kuvaviestinä.
     
  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mulla furyn runkopalkis näkyy huonosti tai ei juuri ollenkaa kun palkki on joustanu meistin alta kysyin että voiko hitsata paksumman raudan ja meistää siihen ei kuulemma käy pitää olla alkuperäisessä rungossa
     
  13. mukko

    mukko 2nd gear

    Samat ohjeet oli muovivaniinkin, ei näkynyt kun ensimmäinen kirjain huonosti rungossa.
    Lasin alareunassa luonnollisesti näky hyvin :)

    Meistä itse ja varmistetaan seuraavalla leimalla oli ohjeet.
    Tosin meillä on raskaankaluston korjaamo ja ko. katsuri sen hyvin tietää, en tiedä onko tuolla merkitystä annettuihin ohjeisiin?
     
  14. pannupää

    pannupää Gearhead

    Liekö pykälät motskareille samat kuin autoille? Joka tapauksessa, vanhan Harleyn uuteen lohkoon naputin numerot ihan tallilla, asiasta etukäteen katsastusherran kanssa keskusteltuani. Kannattaa muuten tehdä "harjoitusnumero" vaikka laudanpätkään, että tulee laakista oikein... Ihan tuollaiset halpismeistit oli käytössä. Konttorilla sitten laitettiin varmennusmeistaus molemmin puolin. Senkin löin itse, inssi kun sanoi että oli tullut hintoihinsa kun oli jonkun pyörän erikoismaalattuun tankkiin vasaralla mäjäyttänyt. Otteeseen tuli asiasta maininta, mistä huolimatta pari konstaapelia on tien päällä esitellyt asiantuntemustaan, toinen todeten että "näähän on kaikki varastettuja".
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olen sähkökynällä rapsuttanut numeron vanin ovitolppaan, ja joskus penkin viereen askelmaan josta sisään kavutaan.
     
  16. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    on meistit joo. katsurisetä jo vuosia vinkunut, että ei löydy oikean etupyörän takaa runkonumeroa. aina saatu asia kuitenkin puhuttua yli..

    no, miksi en meistä numeroa? no siksi, että otteessa on piirun verran erilainen numero kuin tuulilasin alla...

    auto on tuotu suomeen virallisia maahantuontikanvia pitkin ja kaikki ok, ei mitään fuulaa mihinkään suuntaan missään vaiheessa...

    miten mahtaisi käydä, jos löisin joko otteessa olevan numeron tai tuulilasin alla alareunassa olevan numeron ja katsuri huomaisikin diskrepanssin?

    ttu. tämä on jo kolmas auto, jossa huomaan, että rungossa ja otteessa on eri numero ilman mitään todellista filunkia... liikenteen turhallisuusvirasto my ass...
     
  17. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Entiijä, mut missähä tollasessa 62 Imperialissa o leima... Vai onks niis?
     
  18. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Tähän menessä mitä olen nähnyt niin mopareissa on ollut takaa katsottuna oikean puolen eturunkopalkissa numerot. Dartissa oli palkin päällä, siinä oli jo hyvin kuluneet, harjaamalla ja maalaamalla kevyesti hopean värisellä sprayllä sain jollain lailla näkyviin.

    Chryslerissä ja parissa muussa minkä olen nähnyt niin ulkolaidalla oli numerot palkin etuosassa siellä renkaan takana. Runkopalkin tutkisin ekana.

    -59 vuodesta eteenpäin on ilmeisestikin runkonumero pakollinen.
     
  19. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Taisi yhdessä Dusterissa olla muuten vasemman puolen palkissa numero, mutta lähtisin liikkeelle siitä oikeasta puolesta ekana.
     
  20. BBC

    BBC Guest

    Eiköhän ne itse lyödyt numerot käy, kun tekee asiallisesti. Lyövät päihin sinettimerkit katsastuksessa.

    Pitää muistaa että kaikkiin uudehkoihin jenkkeihin ainakin vaativat että numero lyödään vänkärin puolen etu jousitolppaan tai niille main.

    Niin ja onhan meillä paljon autoja kuuleman mukaan, jotka on rakennettu niistä ja näistä osista ja on aluksi vain joku kantakorttikopio juttu, jossa oleva numero lyöty runkoaisaan tms.
     

Kerro tästä muillekin!