Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Onneksi tuli rakennettua n. 10 vuotta sitten pikkukuntaan, jossa esim. Rakennuslupa/sijainnin merkkaus n. neljäsosa noista tämän päivän Vantaan hinnoista.
     
  2. hodis

    hodis 3rd gear

    Liekkö meilläpäin täällä korvessa rakennusmestari mallia taruolento, kun ei tarvinnut tehdä mitään maaperätutkimuksia, riitti kun paikan piirsi asemakuvaan, itse sai toimia timpurina ja vastaavana mestarina, sekä omatekemät piirrustuksetkin kelpasi. Mahdollisimman hyvin kuitenkin rakennettiin. Huh, onneksi lopputarkastus on jo pidetty (2010) ja pystyssä tuo vaja näyttää vielä olevan.
     
  3. GBS

    GBS 3rd gear

    Mitäs mieltä muut ovat tosta Akryylimassasta?
    Ite kerkesin pariin paikkaan laittaa ja jatkoin muita hommia. Tuli sitten wyrtin sedän kanssa puheeks kuinka helppo kama se on mutta...
    Sanoi että kokeiles tuota ns. elementtimassaa (makkarapaketti) ja tarvii sen ison pistoolin.
    Saumasin lattia-sokkelikulmat ja muutaman seinäkulman.
    On huomattavasti parempaa kamaa kun akryyli. 25% joustolla myös.
    Akryyli jotenkin "halkeilee" itekseen kun on paksummalti. Toki tallikin elää vähän.
    Mutta ihan vinkkinä. Toi massa toimii. Se oli sellaisessa vihreässä lootassa.
    Pieni asia mutta...
     
  4. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Akryyli on oikeastaan vain sisähommiin ja pieniin kosmeettisiin siistimisiin tarkoitettu kevyt massa. Mekaanisen rasituksen kesto on ihan nolla kuivuttuaan.
    Mä tein joskus työkseni elementtisaumaushommia Sikan tavaroilla. Se lupaa 10(?) vuoden kutistumattomuustakuun ja aineen ominaisuustakuun ulkokäytössä joten tallikäytössä oikeata massaa,kestää taatusti. Kannattaa ostaa ammattiliikkeestä (tai katsoa Sikan sivulta) se oikea massa oikeaan paikkaan. Vanhan kansan suussa kun "sikafleksi" on vissiinkin yksi ja sama tavara.Toki noita massoja muutkin valmistaa kuin Sika.

    Hyviä tarinoita on tässä keskustelussa ja tuo hintaluettelo ihan loistava. Itse kysyin just tarjouksen n 60 m2 tallipaketista. Meinasin hommata valmiiksi eristetyn pienelementtitallin pystytyksen helppouden takia. Eipä mun 1001m2 kaupunkitontille mitään halleja rakennellakaan .

    Tuota Valppaan mainitsemaa "useiden tuhansien" menoa sähköihin jäin pureksimaan;viitsitkö vähän avata mihin sitä upposi!
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Valpas kertoo tahollaan, mutta kunnollisilla sähköpalikoilla valiten osat maksaa - niitä huonojahan saa esim. Kiinalaiset jatkoroikat, joihin ei saa vehkeitä kiinni - ja kun on sen kymmenestä kahteenkymmentä loisteputkivaloa, pistorasioita pitkin seiniä, johtoja vedettynä juoksumetrejä ja edelleen sähkötaulua vikavirtasuojineen, niin kyllä se jotain Onnisen katalogia lasku muistutti ja työ päälle - ja verot.

    Uuzen laskemaan jos lisää tulevat ja lähtevät vedet, pienen lämminvesivaraajan ja kaivuut, on jopa hiekkamailla yks kymppitonni palanut.

    Mitä tuohon hintoihin ja kilpauttamiseen tulee, niin halvinhan (ja tietty pimeä) aina on se paras... vai eikö ollutkaan. Kiva käydä oikeudessa selvittelemässä sotkuja. Itse valitsin pitkälti "puskaradiolla" kaiken ja tyypit osaa asiansa. Maksoin siis säästyneestä ajasta.
     
  6. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Noinhan se homma on^. En ala tekemään kahteen kertaan kun kerralla tekee sen kunnollisen.
    Tähän 50 ikävuoteen on oppinut noista nuukapusseista sen "selvän säästön" hinnan ; mikään ei vituta niin paljon kuin vaikkapa euron halvemman pistorasian(-rasioiden) vaihto niihin kunnollisiin puolen vuoden käytön jälkeen. Jopa 50 E säästämällä saatiinkin lopulta 500 E persnetto:odconfused:. Itse pystyn tekemään perusraksahommat ja kaivurin saan osaavan kuskin kanssa kohtuullisesti. Maa-aines mulla on sellaista hiekkamaata,joten ihmeempiä maanrakennushommia ei ole tiedossa. Lupahommat täytyy aloittaa vuoden alusta.
     
  7. GBS

    GBS 3rd gear

    No just näin. Maahommia joutuu tekee/ teetättämään tontista riippuen. Se ei ole halpaa.
    Murske on melko hinnakasta. Ite oon tehny kaikki muut paitsi Lattiavalut. Toki kattotuoleissa ja pelleissä oli talkooporukkaa mutta muuten kaikki omin voimin. Aikaa menee ja rahaa säästyy. Itekkin kyselin silloin aikanaan tarjouksia niin se on vaan sillai että mitä helpommalla haluaa päästä niin sen kalliimpaa se on. Tämä sääntö pätee jopa kaikissa työvaiheissa ja tarvikkeissa. Kilpailuttamisen kautta olen saanut tuntuvia aleja.
    Kalleimmat on olleet: Murskeet, lattia, kattopellit, villat, kattoristikot 20kpl sekä yks yllätys... louhinta 3t eur ja tottakai muutkin mutta kertamaksuina nuo olivat kalleimpia.
    Kaikissa materiaaleissa olen koittanut pysyä laadussa.
    Tähänkin ikään mennessä on jo työnkin puolesta tullut aika hyviä kontakteja tukkureihin ym. Kaikilla ei näin tietenkään ole.
    Ite en ole kaikkia kuluja vielä ynnäilly mutta jossain vaiheessa täytyy vähän laskea.
    Itse asiassa tuo tori.fi on ollu aika hyvä apu silloin alkuaikoina. Kävi hyvä tuuri parissakin isossa ostoksessa.
     
    Muokattu: 30.12.2016
  8. qaw

    qaw 2nd gear

    Kysytäänpä täällä ehdotusta. Rakenteilla talli, jonka mitat on kuvassa. Kohta olisi lattian valun aika ja tarkoitus jättää varaus 2-pilarinosturille. Lattiaan tulee muuten sähkövastus, mutta mille kohdalle jätetään varaukset ja kuinka isot?

    Lähinnä siis tuo sijainti pääovesta laskien, mikä on riittävän kaukana ovesta, että autot mahtuu nosturille, mutta kuitenkin että jäisi auton etupuolelle mahdollisimman paljon tilaa? Auto tarkoitus ajaa siis nokka edellä talliin. Oikeaan reunaan sekä alareunaan on tarkoitus tulla 50-60cm syvää työpöytää melkein koko seinien mitalle.


    [​IMG]
     
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Henkilökohtainen mieltymys mutta en tekisi noin pieneen talliin pöytää auton etupuolelle. Itselläni on vähän syvempi, oliskohan 7,80m ja autona a-body, edessä ei liikoja tiloja ole jos siellä pitää ihan tosissaan jotain tehdä.
     
  10. GBS

    GBS 3rd gear

  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Kannattaa kärryn omistajan tehdä niin pitkä talli että auto mahtuu peräkärryn kanssa sisään. Helpottaa lastaamista ja valojen korjausta.
     
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Eiks saman tien semmonen, että sinne menee rekka..

    Tulee vaan monella lompakko, tai tontin raja vastaan..

    ...............................................................................................

    Ihan sama että mommosen tallin teet.

    Hetken päästä se on kuitenkin pieni....
     
    helvetinkat ja Holley tykkäävät tästä.
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Tulee lompakko vastaan tai ei mut ei se lisäpituus niin paljon maksa. Se aloittaminen maksaa x euroa jokatapauksessa. Se tontti on kyllä rajoittava tekijä tottakai.
     
  14. qaw

    qaw 2nd gear

    Joo vähän lyhythän tuo meille tuleva talli on mitään oikeaa autoa rakentaa, mutta johonkin kohtaan piti raja vetää. Haluttu kattokulma (sama kuin talossa) ja max korkeus (matalampi kuin talo) määrää aika paljon ja kun kylkeen tulee vielä kahden auton katos, niin ei muutenkaan raha riitä tehdä hurjan kokoista. Tarkoitus ei ole päätyyn tehdä kiinteää pöytää, niin saa vähän lisätilaa tarvittaessa. Ja jos konetta nostelee pois, niin saahan auton takaylityksen verran ovesta ulos. Samoin tarkoitus on alustavasti hankkiakin siirrettävä nosturi, mutta kun ei koskaan tiedä mitä tulevaisuudessa tahtoo niin kannattaa tuo mahdollisuus kiinteälle jättää. Mietin vaan kun nostureissahan taitaa usein takakäpälät olla pidemmät, eli tolpat ei ole puolivälissä autoa. Riittäisköhän mihinkään 3m nosturin tolpan keskeltä oviseinään? Tai 3,5m?
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Aika pätevä nyrkkisääntö 2-pilarin kanssa on että suurin osa autoista on hyvällä kohdalla kun pilarit on n. Etuoven puolenvälin etupuolella (sivupeilin kohdilla) , joten ei muutakuin mittaamaan halutusta automallista että missä on passelein kohta
     
  16. uuze

    uuze 3rd gear

    Kaikki antami hinnat on kilpailutettu tai muuten haettu edullisin tekijä. Yksi iso perustusfirma tarjosi perustukset lattiaan asti n. 30.000€:lla, muilta en edes saanut tarjousta joten tein itse minkä pystyin. Nyt siis samalla rahalla talli melkein valmis. Isomman olisin halunnut kun tontille olis mahtunu mut koska talli on alle 8m päässä talosta ja naapurin rajasta, se ei ollut järkevää palosäännösten takia. En ole varma olisko ees lupaa saanut.
     
  17. GBS

    GBS 3rd gear

    Joo ja siihen tulee vielä sekin että jos talli on lähellä ja paljonki taloa isompi niin alkaa jostakin tuntumaan että asuis teollisuusalueella. Mä madalsin talliani metrillä kun rupesin takemmin funtsimaan.
     
  18. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead


    Uuzen hinnat näyttää ihan linjassa olevalta. Itse tuli ryvetty samassa pari vuotta sitten. Kilpailutuksest voisin sen sanoa, et jälkikäteen kokonaisuutena ontelolaattojen asennuksen hinnat jäi mieleen....
    Mut tosiasias on se totta, et jos meinais tehdä rakentamista ja rakennuttamista useammin kuin kerran niin silloin saattaisi seuraavat tulla halvemmin. ...
     
  19. pontso

    pontso Gearhead

    oviaukon pielestä suora linja takaseinään ja sen linjan seinän puolelle laitat pilarin , sun on katottava useemman valmistajan sivuilta kuinka paljon niijen jalat vie tilaa . ja sit mielummin lattia vapaa nosturi . valmistajan sivuilta saa tiedon kuinka paljon se tarvii tolppien väliin tilaa. mä laittaisin sen tolpan 3 - 3,5 m takaseinästä . se että onko sulla muita koneita jotka pitää kiinnittää lattiaan on muistettava nyt . ja tee hyvä kartta mihin oot vetänyt ne kaapelit ja millä välillä se auttaa myöhemmin asioita jos tulee tarvetta. tolla mitoituksella sä voit laittaa sen auton kumminpäin vaan sille nosturille
     
    Muokattu: 1.1.2017
  20. Jome

    Jome Gearhead

    Itellä on tekeillä erillinen 9x6,5m talli. Tosin päädyssä on varastotilaa ja itse tallin osuus jää 7 metriin. Tontin rajat ja rakennusoikeus tuli vastaan. Edellinen talli oli 18m2 ja siitä tehtiin asuintilaa. Lyhyeks toi talli jää, mutta sille ny ei mitään mahda ku varastotilaakin tarvitaan.
     

Kerro tästä muillekin!