Tienkäyttömaksu -idioottien keksintö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 14.12.2012.

  1. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Tavallaan ymmärrän kyllä kumpiakin osapuolia tässä hässäkässä. Mutta mielestäni tuo oli tällä hetkellä täysin oikea ratkaisu!

    Edelleen olen sitä mieltä että autoveron poisto olisi ollut kuin lottovoitto niille joilla on oikeasti varaa ostaa helvetin kallis auto. Kun puhutaan kymmenien tuhansien hinnan alennuksesta niin se olisi varmaan ollut monelle iloinen asia.

    Silti tällä hetkellä saa lukea jatkuvia uutisia YT-neuvotteluista, pätkätöistä, työttömyydestä, eläkkeiden riittämättömyydestä ja opiskelijoiden tukien leikkauksista. Yrityksiä myydään tai tuotantoa siirretään kustannusten pienentämiseksi ulkomaille ja "perus-duunari" saa koko ajan olla pelko perseessä mitä seuraavaksi. Yleinen hintataso, vuokrataso ja elinkustannukset ovat nousussa mutta palkat polkevat paikoillaan. Tällä hetkellä tienkäyttömaksut (ja jo uhkaillut nousut rautatieverkon liittämisestä johtuvista kuluista) olisivat olleet monelle työssäkäyvälle tai siihen pyrkivälle ratkaiseva lisämeno.

    Onhan se kaunis ajatus että voisi hakea hienon urheiluauton tai ostaa hieman halvemmalla käyttöauton uutena, mutta todellisuudessa tässä maassa "reilu parikymppiä" niinkuin yllä olevaa Chargeria koskien mainittiin, on iso raha jo ilman perään lisättäviä nollia.

    Harrastukset toki erikseen, mutta tämä ihan käyttöautoiluun liittyen. Monet varmaan ostaisivat nytkin sen 25.000€ auton, mutta ei siihen ole varaa, vaikka se olisikin ensi vuonna 20.000€.
     
    impala67, stana, |Lake| ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. DX

    DX Double Gearhead


    saattaa olla, että ilman talouden nobeliakin pystyy päättelemään, että verolaskuri ei ota mitään vastuuta laskelmistaan, eikä varsinkaan ota huomioon valtion tuossa "kaupassa" varastamaa pääomaa (katso talolaskuri) ja trafikin myöntää sen, yrittää puolustella puhallusta sillä, että sitten sitä seuraavassa autokaupassa ei enää tule tukkaan tota 6450 euroa miinus ikävähennys.
    tilannetta kurjistaa entisestään se, että hallitus ilmoitti jo, ettei se edes aio luopua autoverosta.

    valtiota närästää toi, niitä vituttaa vanhojen "romuautojen" maahantuonti kun ne vievät valtiota näennäisesti kauemmas päästötavoitteista, siks ne paasaa autojen keski-iän kasvamisesta kun käyttöritsojen keskiarvo oikeasti nuortuu kaiken aikaa,
    plus ettei niistä saada enää nyljettyä kummoistakaan kertaveroa :
    "Yli 25 vuotta vanhojen ajoneuvojen verotusarvoon ei vaikuta se, että näiden ajoneuvojen hinnat ovat jo pysähtyneet määrätylle tasolle tai ovat jo nousevia ajoneuvon ikääntyessä."

    PS: kattelin kans rafiikin laskurilta, että esmes 70 000 arvoisen 400 grammaa rohmuavan bensarosvon asiakas-, eli "palvelu"maksu nousee aika tarkkaan 45 000 euroa 20 vuodelle jaettuna,
    sitten kun se kertavero on 20 vuoden poistoperiaatteella kuoletettu niin häviää enää 25 000 euroa seuraavana 20 vuotena, tämä siis verrattuna nykysysteemiin ja berberimuutos ilman autoverohyvityksiä.
     
    Muokattu: 24.1.2017
  3. 42olds

    42olds 2nd gear

    Nyt, kun on useammastakin suunnasta saanut lukea näitä haaveiluja näistä autoista, niin olen alkanut pohtimaan seuraavaa asiaa:
    Tajuaako nää haaveilijat, että sen auton ylläpito pitää maksaa?

    Joo, auton saisi ilman autoveroa, mutta tuskimpa kukaan jäisi sitä autoveron "säästöä" makuuttamaan tilillä ihan vain ylläpitokuluihin. Kyllä se ylimääräinen raha löytäisi äkkiä toisen sijoituskohteen ja äkkiä olisikin se tilanne, että on pitänyt saada uudehko, iso ja kalliisti ylläpidettävä auto, mutta rahaa ei olekaan enää niihin ylläpitokuluihin.
     
    valpas ja DX tykkäävät tästä.
  4. DX

    DX Double Gearhead

    sitä tässä on koitettu nätisti sanoa, että jos ei nyt ole varaa moiseen koslaan, niin ei sitä olisi bernerien jälkeenkään kun säästetty pääoma menisi omistuskuluihin ja ylittekin tollasia herkkuja haaveillessa,
    ei bernerissä luvattu mitään veronalennuksia, vaan valehdeltiin vain maltillisia veronylennyksiä.
    sitten tilanne on toinen jos herkku makaa enimmäkseen tallissa tieliikenteestä poistettuna,
    mutta mun mielestä siinä kyllä menee auto ku auto pikkasen haaskuun kun itellä on kaikki vehkeet aina leimassa ja vakuutuksissa (viis autoa ja prätkä), senkus hyppää puikkoon ja lähtee suihkimaan kun siltä tuntuu,
    eli oon valmis maksamaan omistusveroja ja vakuutuksia aika paljonkin "turhaan" joka vuosi, että elämä on tolta osin mahdollisimman helppoa ja spontaania,
    mutta emmä ny sentään ihan mitä tahansa siitä halua maksaa.

    sitten tossa on naapurikin, leskirouva mikä ei saa taloaan myytyä, niin ei pääse vuokralle jotta sais asuntotukea, osa-aikasissa töissä, pakko olla oma auto, sillä on yaris
    kulujen ei oo varaa nousta yhtään, mutku ne vaan nousee ja nousee taas,
    mää pidän jo nyt sen koslan kunnossa täysin omalla kustannuksellani, mut emmää kyl haluais enää rahaa tykö antaa 200 per öölinvaihto.
     
  5. peto

    peto Gearhead

    Ei siihen autoveron poistoon tarvitse mitään LIVE lue EVIL yhtiötä perustaa. Kyllä olisi taas kansalaisia kusetettu silmään niin, että tuntuu! Keppihevokseksi tarjottiin tuota suomalaisten viha/rakkaussuhteella omistettua autoveroa. Oltaisiin saatu aikaiseksi neutraali yhtiö, millä oltaisiin voitu ohjata entisiä verotuloja uudelta nimeltään palvelumaksuja ulkomaalaisille holding-yhtiöille, joiden omistussuhteista olisi voinut löyťyä yllättäviä yhteyksiä asiasta päättäviin tahoihin.....piiripienipyöriisipilänlapsetsiinähyörii.

    Pitäiskö nyt vaan oikeasti aloittaa ne normien purkutalkoot, kuten niin kovin huudeltiin vaaleissa. Tällä saataisiin byrokratiaa ja julkisia menoja pienemmäksi, jolloin siitä tieliikenteestä kerätystä 8miljardista riittäisi enemmän kuin 1,5miljardia teiden kunnossapitoon. Näin autoharrastaja tulisi heti mieleen yksi normisto/säännöstö, jonka voisi höllentää ;)
     
    Muokattu: 24.1.2017
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Selvitys tässä muodossa katkesi, mutta Sipilä jatkaa sitä kaikkien hallituspuolueiden kanssa, vähän eri nimellä, saattepa nähdä.
    Esko Aho jatkaa puheenjohtajana, ja koko muukin salainen ryhmä.
    Nyt vaan piti viheltää peli hätäisesti poikki, jotta saataisiin jovastuuttomallatoiminnalla syntynyt markkinahäiriö, edes vähän tasaantumaan.
    Teiden "korjausvelka" (tosi hieno sana) kasvaa koko ajan, eikä vastaavilla ministereillä, ja eduskunnalla ole riittävästi halua käyttää liikenteestä revittyjä rahoja "korjausvelan" hoitoon.
    Toivottavasti Ahon vetämään porukkaan saataisiin joku järkevä, asioista tietävä mukaan, ja vaikka vähän useempikin.
    Tai alkaisivat lukemaan, mitä täällä asioista kirjoitellaan. :D
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Vähän sama tilanne Harrastetilan omistaminen, tai vuokraaminen.
    Rakentaminen maksoi 25000 euroa. Ylläpito/käyttö noin 100 euroa/kk. Arvo kohoaa jonkun verran koko ajan.
    Sitten vuokralla saman kokoinen kuluineen 500 euroa/kk. Kun vuokrasopimus loppuu,niin sinulle ei jää mitään käsiin, kuin työkalut.
    Tuosta voi kukin laskea, mikä kannattaa.
    Pitkällä aika välillä ei ole kannattavaa maksaa sellaisesta, josta ei jää mitään käteen. jos käyttää, tai kuluttaa jotain, niin kulut pitäisi aina maksaa. Joutuu ne omassakin maksamaan.

    Jos noita käppyröitä oikein luen (värit liianlähellä toisiaan....), niin autoverotuotto on marginaalinen ajoneuvoveroon verrattuna. Autovero kerätään vain uusista, ja ajoneuvovero menee kaikista!
     
    Muokattu: 24.1.2017
  8. jenkula

    jenkula Gearhead

    Tässä kävi nyt niin että julkisuuteen ei kerrotakaan enää mitään,selvitykset kyllä jatkuvat taustalla aivan varmasti.
     
  9. Jussi475

    Jussi475 1st gear

    caprice305, DX ja tinareki tykkäävät tästä.
  10. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Jos laskutaito ja elämänhallinta on nollassa, niin ihminen on keltaisessa nesteessä joka tapauksessa, riippumatta siitä mikä on autoveron taso. Ja näitä avuttomiahan on paljon, joku päivä tässä kotiin ajellessa kuulin radiosta, että n. 1/3 suomalaisista aikuisista ei kykene käsittelemään päässään edes prosenttilaskuja!

    -JJ-
     
    pantera tykkää tästä.
  11. MaxHeadroom

    MaxHeadroom Gearhead

    Tässä kommentissa, jos se on kirjoitettu vakavasti, ilman sarkasmia, varmaan kulminoituu koko problematiikan ydin...

    Valkoihoinen, keskiluokkainen , punaista lihaa syövä heteromies (ei minun keksimä määritelmä) haluaa hyötyä autoveron nopeasta poistumisesta saadakseen hiukan tehokkaamman ja komeamman uuden katujyrän 3 vuoden välein [kärjistys]. Toki siihen hänellä on oikeus ja hyviä perusteluja pitkä lista.

    Mutta toisaalta, pitäisikö hiukan heikompiosaisella yh-perheenäidillä olla jatkossakin mahdollisuus valita myös se, että ajelee ikälopulla, saastuttavalla ja turvattomalla Corollan rimpulalla 50 km työmatkaa päivittäistavarakaupan kassalle , jotta saa jopa vuokransa maksettua ilman yhteiskunnan tukia ja avustuksia.

    Kenen etua tässä siis pitäisi ensisijaisesti ajatella.. hmm.

    PS!
    Itse kuulun varmaan ensin mainittuun luokkaan, mutta silti vastustan autoveron poistoa nyt esitellyin vaihtoehdoin. Odotan parempia esityksiä.
     
    impala67, belair1965, Catiska ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. stana

    stana 3rd gear

    Ei taas ole hyvä mitenkään. Minä olen tyytyväinen nykymenoon. Mitä enemmän ja useammasta paikasta maksulippuja ja lappuja tulee, sen helpompi on nyhtää pikkukorotuksin enemmän. Ja eikös tuossa ehdotuksessa ollut että koetetaan ohjata vähäpäästöiseen suuntaan liikennettä. Siinä kun ei vähäpäästöisyys nappaa veronpoistossa, niin alennettu käyttömaksu alkaa nousta päästöjen mukaan niin..
     
    DX ja tinareki tykkäävät tästä.
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Nää Trumpin toimet on kyl uskomattomn hienoja näitä tarvittaisiin myös tänne Soumeen, siis tämä tekstihän vois koskea aivan suoraan myös Soumen hallitusta.

    "Presidentti Donald Trump on allekirjoittanut määräyksen, joka estää uusien liittovaltioiden työntekijöiden palkkaamisen, uutistoimisto Reuters kertoo.

    Uusien palkkausten jäädyttäminen kuului Trumpin vaalikampanjan aikana esittelemään ”sopimukseen amerikkalaisen äänestäjän kanssa”, The Washington Post sanoo. Palkkausten jäädytys oli toinen kuudesta toimenpiteestä, joilla ”puhdistetaan korruptio ja eturistiriitojen törmäykset Washington D.C:ssa”. Jäädytys ei koske ”armeijaa, yleistä turvallisuutta ja julkista terveydenhuoltoa”.

    The Washington Postin mukaan Obaman hallitus palkkasi lisää työntekijöitä ennen kuin Trump astui virkaan. Jäädytys voi kuitenkin koskea niitä henkilöitä, jotka on palkattu, mutta eivät aloittaneet töitään.

    Trump on myös jäädyttänyt palkankorotukset ja asettanut viiden vuoden lobbauskiellon hallinnon työntekijöille."

    Mutta mitä tekee Soumen hallitus nostaa vain omia palkkojaan ja palkaa uutta väkeä ja tekee tyhjänpäiväisiä ehdotuksia, korruptio ja lobbaus kukoistaa ja samaan aikaan kansalta leikataan kaikeasta mahdollisesta, olisko tarvetta Trumpille myös täällä ?

    http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000005057862.html
     
    Nikuzai ja sectoid tykkäävät tästä.
  14. splitti

    splitti 2nd gear

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tossa ehkä vähän selitystä tohon äänestyksien vaikutukseen.
     
  15. MudMax

    MudMax Gearhead

    Mulle sama laskuri näyttää (jopa tuollaisen ääriesimerkin) vuosimaksun nousevan 654,44:stä 1927,71:een, eroa 1273,31 ja se kerrottuna 20.llä on 25466,20 e.
    400 gramman päästöillä autoveroprosentti on 50%, eli veroa nyt 35000, paitsi todennäköisemmin tuollaisessa kärryssä 70000 on autoveroton hinta, eli siihen päälle 70 000 veroa.
    Tuon täytyy olla joku painon perusteella verotettava subbari tai eskaleid, kun jopa 6.4 Jeepinkin päästöt ovat vain 328 g/km.

    20 vuotta on muutenkin aivan ylioptimisten aika, yli puolet autoista on silloin paalissa ja loputkaan eivät välttämättä ole enää 365/24-ajossa ja siten täyden maksun piirissä (ja mikä se maksu sitten olisikaan, mutta verottoman auton on voinut myydä jo johonkin toiseen maahan).
     
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuosta voi laskeskella, paljonko maksaa käyttöverot Saksassa, tuossa autoilun luvatussa maassa:
    https://www.kfz-steuer.de/kfz-steuer_pkw.php

    Tuo aiemmin mainittu Charger selviäisi yllättävänkin "halvoilla" 560€:n vuosimaksuilla. Katiton 350:n saisikin ristikseen kolminkertaiset maksut. Jälkiasennuskatilla on Saksassa mahdollista kuitenkin nostaa auto euro1-päästöluokkaan, ja verot sen mukaisesti.

    Autoveroa joutuu leikkaamaan jonkun verran, jos meinaa ettei jatkossa täällä ajella Euroopasta liisatuilla autoilla. Sen voi kuitenkin hoitaa niin, että leikataan vähin erin, ja vastaavasti nostetaan käyttömaksua näiltä halvemmalla verotetuilta. Ei pitäisi olla EU-lakien vastaista, tai muutenkaan liian vaikeaa ja byrokraattista. Jos sähköautoja halutaan saada subventoitua liikenteeseen, on polttoaineveron puuttuminen vallan riittävä etu. Jos se ei riitä, tarkoittaa se näiden autojen olevan sopimattomia tai liian kalliita käyttötarkoitukseensa.
     
    DX ja mcmies tykkäävät tästä.
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  18. sectoid

    sectoid Gearhead

    Ei nuo Bernerit yms perkeleet anna ikinä periksi. Tätä GPS-kyttäys sekä uudistusasiaa hakataan niin kauan, että se saadaan väkisin läpi. Mitä nuorempi sukupolvi, sitä enemmän pääkopassa viherpunertaa, ajatukset vaihtuvat kollektiivisiin hyviin ajatuksiin, liikkumisenvapaus/autoilu kiinnostaa vähemmän, sekä työnteko vientiyrityksissä vielä vähemmän. Suomen tulevat perimään homoseksuaalit apurahataiteilijat muslimien kanssa. En halua elää vanhaksi. UGH!
     
    fenix, Desoto57 ja caprice305 tykkäävät tästä.
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Tuo autoveron poistoehdotus oli sitä varten, että kun hyväveli ostaa kalliin auton, niin sillä autoveron poistuvalla osalla se saamaksettua kaikki tiemaksut, ja jääkin vähän.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    se selviää sitä vain aluksi, aika nopsaan nuo verot siellä kaiketi alkavat nousta iän karttuessa
     

Kerro tästä muillekin!