Magneto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja BBC, 25.1.2017.

  1. BBC

    BBC Guest

    Ai perhana että muuttui 409cid koneen käynti ja herkkyys kun pistin kärkijakajan varaosiin ja koneistelin SBC/BBC sopivasta uudesta Vertex magnetosta 409 sopivan version.

    Suosittelen, magneto antaa semmoset sätkyt että kyllä lähtee......

    Tuli tehtyä lättäpäihinkin vanhat Ronco/Vertex/Scintilla -magnetot letukka versioista, kun nyt on tuo kiinasorvi nurkissa ja intoa täynnä tekijällä.....

    a
     
    mrahunen tykkää tästä.
  2. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Mitäs siitä piti koneistaa? Se öljyura vai?
    Ei muakaan hävettänyt avata konepeittoa kun L88-pohjaisen padan päällä oli neljä pystyimukaasutinta ja takana törrötti nimimerkkini mukainen magneetto.
    Ainoa miinuspuoli oli hinnakas kierroslukumittari,joka tietysti löytyi AutoMeteriltä.
    Aitoa hotrod-menoa kyllä!
     
  3. BBC

    BBC Guest

    SBC BBC on ohut varsi ja 409 on paksumpi niin öljyurien kohdalta kuin tukikohdalta ylempääkin. Asennuskorkeus on myös eri, mutta se meni kun tein säädettävän ylä rinkulan.

    On se käyntiääni vain aivan erilainen. Terävä.
     
  4. LPV

    LPV 3rd gear

    Laita kuvaa ja viteota näkyviin!!!
    Kuulostaa mielenkiintoiselta!
     
  5. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    No niinpä olikin. Laitoitko ennakkosarjaa ollenkaan? Mulla oli alunperin ilman keskipakoennakkoa ja perusasteina se 36 oli vähän jyrkkä:)
    Käyntiinlyöntiproseduuri tietty päräytti: kone ensin startilla pyörimään ja katkaisijasta sitten tulta! Komeesti hotrod-motti karjahti kyllä!
    Magneeton kipinä tuntui kierroksilla vain vahvistuvan, tulppaan voi kai laittaa minkä kärkivälin vaan. Paikkakunnan lentokonekorjaamolla pojat sitä pyöritti testipenkissä kun oli siellä huollossa.
     
  6. BBC

    BBC Guest

    Oli keskipakoennakkomalli. Ei lähde tuolla puristuksella ja jäykällä ennakolla käyntiin tai sitten pitää juuri olla noin että startilla ensin ja virrat perään. Toki 409cid ennakot on rauhallisemmat kuin kovan 454cid tms. Toisaalta jos olisi rullanokka, huuhtelevampi, ei olisi niin rankka kovilla ennakkoilla alakierroksilla kiinteän ennakon kanssa kuin mitä on tuommonen orkkis hipo laahurinokka.

    Kunnossa oleva magneetto antaa kierroksilla koko ajan kovempaa kipinää. On paraabeli käppyrä. Ite oon välillä pyöritellyt ruuvipenkissä porakoneella. komeasti lentää pitkä kipinä.

    Flathead ford koneisiin tein juuri pari samanlaista vanhempaa Roncon magnetoa. Ne on jäykällä, mutta lättiksessä kun on pieni palotila ja suht pienet ennakot, voi käyttää jäykkää ennakkoa.

    Kuvia voi ladata, kun saan lyhennettyä taylorin kaapelit sopiviksi ja tehtyä maadoitus katkaisijan kabiiniin jne. Videoita en osaa muuta kuin katsoa YouTubesta,....

    Mulla oli ko koneessa +5v sitten crane kärjetön setti kärkijakajassa. Toimi hienosti ja kävi terävästi, mutta paloi kun en ollut lukenut "fucking instructioneita". Rautajohdot,.....
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Paras tollanen magneetto on näistä perinteisistä. Jos joku joskus on polkenut mopoa kovaa niin että tietää että tollasella saa ihan hillittömän kipinän aikaseksi. En ole missään autossa nähnyt vastaavaa vaikka olis ollut mitkä hei jakajat.
     
  8. BBC

    BBC Guest

    Totta puhut. Muistan kun kakarana mopoista tuli aina kunnolla näpeille ja vanhassa traktorissa oli todella tehokas scintillan magneto.

    Harman Collins, 40luvun magneto on ollut kerran ennemmin, ja nyt semmonen menossa kiinni yhteen lättäpäähän. Niissä tosi tehokkaat magnetit isolla kehällä ja iso puola, mutta ovat kaikki "vuotaneet" ja olen joutunut käämittämään magnetomiehellä Imatran kupeessa.
     
  9. Forvolett

    Forvolett 3rd gear

    Mulla on kans ollut muutaman vuoden Vertex Scintilla A Fordin orkkis nelosessa. On huima parannus orkkisjakajaan. Magneetto on alunperinkin tarkoitettu tuohon moottoriin. Alkuperäiset purettavat tulpat kuolivat eka startin jälkeen. Motocraftin uusien asennuksen jälkeen ei ole ollut käynnistysongelmia. Tappokatkaisijan/ maadotuksen se vaatii sammuakseen helposti. Kaunis ja toimiva voimalaitos kaiken kaikkiaan!
     
  10. BBC

    BBC Guest

    Se on Scintilla 4 magneto ollut aikoinaan yksi maailman yleisimmistä magnetoista.
    En tiedä mihin ne on kadonnut, mutta välillä niitä saa kohtuudella ebaystä.
    Semmonen pitäs olla kirjahyllyssäkin yksi kappale sukuvalokuvien vieressä...
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Multa taitaa löytyä tollanen scintilla magneetto. En ole varma, tuli ilmaseksi sellasen romukasan mukana minkä itelleni haalein.

    Googletin tota ja virranjakajan kansi näytti samalta ja johdot oli kiinni tollasilla ruuveilla jos oikein muistan. Täytyy tutkia paremmin viikonloppuna.

    Mihinköhän moottoriin toi on sovitettavissa vai onko kaikkiin? Jos laittaisi vaikka johonkin hurjaan virityskoneeseen.


    Samassa kasassa oli joku kutoskoneen lättiskansi, mielestäni foortin ja joku imu-pakosarja yhdistelmä. 6 tulpanjohtoa lähti tosta magneetosta joten voisi olla ehkä jostain foortin kutosesta?

    Täytyykin pistää kuvia noista romuista kun suht mielenkiintosta kamaa oli muutenkin siinä läjässä, jotain kaaveleita sun muita ikivanhoja moottorin osia. Jos vaikka joku tarttis
     
  12. rodhot

    rodhot Gearhead

    Itsellä käytetty Vertex magneto sbc:ssä joka tais antaa 15mm kipinän paineetomassa tilassa. Miten kovan kipinän uusi antaa? Piti tarkastutta mutten löytänyt siihen hätään tekijää,mutta 11.7:1 puristeinen kone kyllä toimii.
     
  13. BBC

    BBC Guest

    Suurin ongelma taitaa olla ns. "vuotaminen". Itsellä nuo 40luvun magnetot on vuotaneet kaikki ja sen huomaa mm siitä että lämpimänä ei lähde käyntiin. 3 harman Collinsia magnetomies on mulle kääminnyt (magneton puolan siis) ja itse oon sitten kasannut ja ajoittanut ennen asennusta. Yhden Scintillan puolan käämitytin Norjaan kun siellä kuulemma vaikea löytää ko. ammattikunnan kädentaitajia.
     
  14. BBC

    BBC Guest

    Magneto kustannuspaikallaan.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Vuokralainen tykkää tästä.
  15. hot1930

    hot1930 Gearhead

    [​IMG]

    Tässäpä on oma Vertex magneetto. On ihan ok, mutta S&W Wings-series rundaria ei saa oikein pelittämään :(
     
  16. BBC

    BBC Guest

    Sulla kun näyttää olevan tuommonen magneto w-koneessa, niin saisko neuvoja että miten se magneto ajoitetaan eli missä kohtaa magnettikohta ja kärkien aukeaminen pitää olla että saa tehokkaimman kipinän?
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mikäs tuossa magneettotekniikassa on sitten se ongelmakohta, kun perinteiset jakajat ovat sen ohi ajaneet?
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Yksinkertasempi ja varmaan halvempi valmistaa tollanen perusjakaja ja kuitenkaan sitä superhyper kipunaa ei mihinkään tartte perusajossa.


    Ei ollut mullakaan magneettoa, oli vaan perus delco jakaja missä samanlainen virranjakajan kansi kun tollasessa scintillassa.
     
  19. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Meinaatko BBC sitä sisäistä asetusta? Vertex mageissa on pieni reikä siinä yläreunassa josta saadaan laite sisäisesti kohdalleen. Sen sisäosan ja ulkokuoren reiän ollessa linjassa siis,laita esim pianolangalla kohdilleen.Kärkiväliä en muista .
    Muista sit kuparijohdot(0 Ohm vastus) tulpille!
    Mun Huntissa oli aika muikeat "Blue Max"-johdot kun sen ostin .
     
  20. BBC

    BBC Guest

    joo, Hot1930 mieheltä kyselin että tietääkö se miten tuommonen magneto ajoitetaan.

    A
     

Kerro tästä muillekin!