Uusi Mobilisti lehti....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mercman, 3.5.2007.

  1. palotila

    palotila Gearhead

    Uusimmasta Moblasta selvisi myös että Jukka Sihvonen R.I.P.. Tuli Sihvosen jutut aina ahmittua TM:sta kultaisella 80-luvulla.
     
  2. spinout

    spinout Gearhead

    Samoja aatoksia täällä sen jatkuvan saabbihehkutuksen suhteen.. ja näyttää myös enenevässä määrin lisääntyvän 80-90-luvun kalustoa, joita ei edes ollut olemassa, kun aloitin lehden tilaamisen, ja kun seassa näkyy harvenevaan tahtiin haluttuja autoja, joita yleisesti kuolataan, niin perkele kuiskaa toiseen korvaan siirry kirjastolukijaksi..

    No herään sitten taas, että Mobla on erilainen lehti, kun siihen on sumputettu kansien väliin kaikkea mahdollista maa-meri-ilmakalustoa perusteellisesti paneutuen ja kun siinä näkyy myös autoja, joita ei yleisesti kuolata, niin pyhimys kuiskaa toiseen korvaan jatka tilausta.
     
  3. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Kaluston suhteen pitäisi kyetä muistamaan se, että 80-lukuiset ovat jo 30-vuotiaita tai loppupäästä lähellä sitä. Ekaa harrasteautoa ostaessa, se oli 25 vuotias. Oli kuitenkin vuodelta '69... Eli nyt 1992 vuosimalli on samaa ikäluokkaa. Sitä vaan ei itselle nuo "tuoremobiilit" tunnu ehkä Mobilistiin sopivilta mutta alkavat olla jo siinä iässä että paikka alkaa olla jo ansaittu, myös ko. lehden sivuilla.

    Ei mua ainakaan häiritse Saabismit. Jossain vaiheessa siellä oli paljon jenkiautoja, jotkut vinkuivat että on liikaa jenkkiautolehti. Lukijoita on vaikea miellyttää, ihan sama mitä esittelevät, aina on joku jolle ei kelpaa.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei oo itellä mitään moitittavaa juttujen kohteiden suhteen, varsinkin kun osaavat minkä tahansa auton esitellä niin että alkaa kiinnostaa. No, mopo-, lentokone- ja laivastoorit ei niin nappaa mutta ymmärrän että niistäkin joku tykkää ja luettua nekin tulee.

    Noille tuoremobiileillehan oli oma lehtensä 2K, mutta valitettavasti loppui tilaajapulaan, niin ne sitten palasi tuohon pää-Moblaan. Jos ne ahistaa, niin Seniorissa ei niitä lie? Kyllä kaikki museoikäiset ilman muuta kuuluu ko. aviisiin ja kun toisaalta on vinguttu museoiän nostosta, niin ehkäpä vanhan museoiän ylittäneetkin sinne kuuluu. Onhan ne n. 20-25-vuotiaat aina olleet arvostuksensa aallonpohjassa, niin hyvä että joku niidenkin puolta pitää ennen kuin kaikki on paalattu ja itku alkaa.
     
  5. Jussi475

    Jussi475 1st gear

    Mobilisti on muuttunut kovasti viimeisen 10 vuoden aikana. Juttujen laatu on parantunut käsittämättömän paljon verrattuna aikaisempiin vuosiin. Toisaalta jotain siitä lehdestä on myös kadonnut. Hieman vaikea selittää, mitä se pois jäänyt osuus oikein on. Aloin kuitenkin kaipaamaan ”vanhaa” Mobilistia niin paljon, että päätin alkaa lukemaan uudestaan vanhoja vuosikertoja.

    Heti lehden ensimmäisessä numerossa 1/79 osui silmään osuva rinnastus tähän ikäkeskusteluun. Jutun otsikko on ”Ennakoi tulevaisuus, taltioi puolimobiili”, kirjoittaja on todennäköisesti KLB itse. Aukeamalla on kuvat kymmenestä automallista, joista yli puolet on ollut tuotannossa 60-luvun alkupuoliskolla ja kolmea on valmistettu vielä saman vuosikymmenen jälkipuoliskolla. Puhuttiin siis jutun teon aikana selvästi alle 20-vuotiaiasta autoista.

    Jutun alkusanoissa KLB osoittaa melkoista avarakatseisuutta, josta hatun nosto hänelle.

    ”Kokenut mobilisti tietää erehtyneensä monesti. Kun SA-HK perustettiin 1958/59, katsottiin vuonna 1932 nuorempia autoja milteipä karsaasti. ”Nehän ovat sielutonta massatuotantoa” sanottiin. Miten väärässä olimmekaan. Nyt on jo selvästi nähtävissä, että väljästi ottaen kaikki isot autot - V8 mallit etunenässä - tulevat olemaan tulevaisuudessa harvinaisuuksia. Jopa 70-lukuiset isot jenkkiautot.”
     
    12345678910 tykkää tästä.
  6. spinout

    spinout Gearhead

    Ei, nuo kaksi lehteä eivät korvaa toisiaan. Ovat niin erilaisia. En ole koskaan tilannut Senioria. En viitsi maksaa täyttä hintaa siitä, että lehdessä on pelkkää KLB:n paatosta kannesta kanteen. Koska niiden sanoma ei vanhene, ostin edullisesti muutamat ekat vuosikerrat käytettyinä siihen saakka, kun paperilaatu oli vielä hyvää. Nykyään KLB-äijä on jo niin wanha, että meinaako paatostaa metusalemiksi asti..

    Luen pää-Moblasta kyllä ne tuoremobiili-jutut, koska nekin on mukaansa tempaavasti tehty. Kaikki muukin kelpaa, paitsi 2-pyöräjutut menee ohi selaamalla.
     
    Muokattu: 29.1.2017
  7. starcraft

    starcraft Gearhead

    Mä taas tykkään senior mobilistista kun keskittyy autoihin ja runsas määrä vanhoja kuvia on tosi mukavaa katsella. Tavallisen mobilistin aiheet on liian laajat mun makuun. Jokaisen lehden ongelma on tosin että ne toistaa itseään.
     
  8. Lassi

    Lassi Gearhead

    Perjaintaina olisi ollut hyvä ilta lueskella saab-juttua. Mutta ehkä kostoksi sivuutan sen, koska lehti ei löytänyt minun postilaatikkoa perjataina.

    Olikin ehkä eka kerta vuosiin..
     
  9. Bukero

    Bukero Gearhead

    onhan tuo toistakymmentä vuotta tullut postilaatikkoon usein tosiaan myöhässä mutta yleensä ihan siistinä. ja tosiaan nuo jututhan ei oikeastaan voi vanheta joten vanhoja vuosikertoja tullut hankittua sillointällöin sopivasti rompepäiviltä ym.
     
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Monien muiden vastapainoksi pitää kyllä nyt sanoa, että lentokonejutut on kiinnostaneet aina, kuten myös vesiliikennepuolen vastaavat. Pitkästä aikaa sai ihan oikeasti sivistystä tuon uusimman numeron Puolan ilmasota-artikkelista - aika erilainen kuva tuli siitä, kuin mitä Puolan offensiivista yleensä puhutaan ja kirjoitetaan. Tosin tuo oli oikeastaan ainoa oikeasti kiinnostava (=pakko lukea heti alusta loppuun, ja myöhemmin palataan uudestaan) juttu koko lehdessä, mutta joskus käy näinkin.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Aika usein jää noi 70- luvun loppupuolen autojen ja uudempien jutut lukematta. Täytyy olla joku tosi kiinnostava malli että innostuu lukemaan. Jos noita enemmän alkaa tulemaan niin lehti ei ole enää mun ostoksissa. Juttujen laatu on hyvä mutta jos kohteet ei kiinnosta niin parempi lukea muita lehtiä.

    En ole uusinta nähnyt vielä mutta täällä mainitut 900 saabit ja aspenit jää kyllä tod.näk. lukematta.
     
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Meitä on moneen junaan. Yritin useampaan kertaan aloittaa tuon jutun lukemista, mutta ei siitä tullut mitään, ajatus harhaili muualle kun ei vaan sotajutut nappaa. Lento- ym. sotakoneiden tekniikka kyllä kiinnostaa, yksi mieleenpainuvimmista jutuista Mobilistissa kautta aikojen on ollut Pekka Leinon kirjoittama juttu Rolls-Royce Merlin-moottorista. Myös saman herran samoihin aikoihin kynäilemä artikkeli B-24 pommikoneen entisöinnistä on tullut kaivettua esiin usemman kerran.
     
  13. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    "Dontiainen" Tais olla kirjotusvirhe sen keulassa.
    Sen tarina oli Tekniikan Maailmassa joskus kaheksankytluvulla, nyt Moblassakin jo?
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Moblarilla varmaan just hyvä linja juttujen suhteen koska tuntuu jakavan mielipiteet tasaisesti! Itse taisin lukea mulkosilmä-Scorpio ja Cadillac-jutut ensin, kanttiautohommelit ja jonkun vanhojen starojen elämäkerrat jää yleensä viimeisiksi. Prätkäjututkin tulee luettua vaikka en pyöriä harrastakaan...
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joo nyt oli se mopojuttu sen verran lennokas, että ei haitannut yhtään.
     
  16. multsi

    multsi 2nd gear

    Itse olen syntynyt 80-luvulla ja minua kiinnostaa erityisesti autot 70-luvulta ysärille. Siksi noista kertovat jutut tulee luettua aina ja toivoisin niitä lisää. 50-luvulla syntynyt isäni ei pidä oikein 70-luvun autojakaan, mutta erityisesti sitä uudempia yhtään minään. "Leima loppuun ja paaliin" on mielipide, jos jonkun kasarivivehkeen vaikka liikenteessä bongaa. Tykkää kyllä oman lapsuutensa ajan autoista kovasti ja ihailee kun kesällä niitä näkee. Itseäni ei taas 70-lukua vanhemmat herätä oikein mitään intohimoja. Ihan hienoja pelejä, ja voin lukea niitä koskevia juttuja moblasta, mutta eivätpä ne sen enempää kiinnosta.

    Tää taitaa olla täysi sukupolvijuttu.
     
  17. beefeater

    beefeater 3rd gear

    Mulla menee niin, että 40-90 lukulaiset ekana luettuna, merkistä riippumatta, kantit, laivat, lentokoneet ja kakspyöräset sitte.
    Kaikki tulee luettua.
    Sukupolvijuttu, olen syntynyt 50 luvulla...
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    '40-'00-lukujen laitteet kiinnostaa. En osaa tärkeysjärjestykseen noita laittaa, kaikilta löytyy hienoja pelejä. Siksipä harmittaa ettei 2k lähtenyt lentoon. 70-luvulla tuli päivänvalo nähtyä 1. kerran.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itte 90- luvun alussa syntynyt. Ainoa sellanen lapsuusajan ihailtu auto on lamborghini diablo jonka mieluusti näkisi joskus jopa livenä. Muut ladat, sierrat, 940 volvot yms. muut aikansa kuvatukset saa mun puolesta pysyä poissa.

    Joskus jopa pidin 80- luvun autoja ihan kiinnostavina ja hienoina mutta kun tajusi mitä sitä ennen on tehty alkoi miettimään miksi sitä elämäänsä tälläsiin tuhlaisi kun parempaakin saa.

    Toyota Century myös uusista autoista voisi olla mobilisti kamaa, sen kyllä lukisin ja on jopa herännyt ajatus jos tollasen V12 mallin laahaisi joskus suomeen.
     
  20. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Sanoisin että ennen lehti oli sielukas ja yllättävä, tekijöidensä näköinen, koskaan ei tiennyt mitä sieltä löytää. Nyt se on aika rutiininomainen täsmätuote jossa sisältö noudattaa melko samaa kaavaa toimittajasta riippumatta. En ota kantaa kumpi on lukijalle parempi.
     

Kerro tästä muillekin!