Kuorma-auto yksityiskäytössä - kysymyksiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja XR7, 5.2.2017.

  1. guru

    guru Gearhead

    miten se liikenlupa aina vedetään näihin juttuihin

    Lupaa ei tarvita suoritettaessa: pla pla e) kuljetus on toissijainen kuljetuksen suorittajan koko elinkeinotoimintaan nähden;
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    En nähny missään kohtaa jossa yksityiskäyttö olisi vapautettu piirturista. Työaikamääräyksistä kyllä? Jos vaikka haen halkoja 200km päästä. (edit: ilmeisesti jos on vapautettu aikajutuista niin on vapautettu piirturista. Suoraan tuota ei sanottu)

    Ja tosiaan jos mulla on itellä omissa nimissä G30 vani ja lähen sillä huoltokeikalle yli 50km päähän (mikä suomessa tarkoittaa monasti lähikauppaa..) niin pitäisi kai piirturi olla. Tai jos pistän työntekijän asialle.

    Tuttu meinaa hommata kevytkuorma-autoja jatkossa kun ajopäiväkirjat sun muut on kuulemma jotenki menny vaikeeks. Tähän saakka firman asentajat on ajelleet ilman kirjaa kun on kortit jolla saa tankata vaan tiettyä autoa. Pitää informoida sitä piirturihommista. Muistaakseni sen excursionissakaan ei mitään piirturia ollu.
     
  3. helskutti

    helskutti 3rd gear

    mulla on mersun kaappi kuorkki yksityisajossa enkä oo ikin piirturia käyttäny. eikä ole poliisit kiekkoja kyselleet edes kuorman tarkastus ratsioissa missä katelleet onko rahtia vai omilla ajoillaan. voihan se olla että joskus kyselevät ja vaativat mutta niin kauan en kyllä käytä.
     
  4. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Mulla on yli 30v ollu noita kuorkkeja ja tullut ajettua vähän kaikenlaista,Scaniassa oli piirturi ja tuossa Jyryssä on mut eipä niitä ikinä ole kukaan tutkinut ei ole edes kiekkoja.Eikä muutenkaan ole ratsioissa tai konttorilla joutunut selittämään kenen kamoja tai autoa kuskaan.
     
  5. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Ja katsatuksessa riittää kun nopeusnäyttö toimii eikä mitään tarkistuslappuja ym ei tarvi olla...?
     
  6. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    No ei ole varmaan ees kattonu katsastuksissa et toimiiko koko mittari.
     
  7. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    no onko siinä sitten joku ratkaiseva ero, että nukahtaako ammattikuski vaiko amatööri sen kuorkin rattiin ja tappaa jonkun vastaantulevan perheen?

    ei.

    sen takiahan noi piirturit on joskus pakolliseksi tulleet, että voidaan valvoa kuinka kauan on ajettu yhteen putkeen/vrk:n aikana, ettei väsyttäis.
    Kysehän on "ajo- ja lepoajoista", ei työaikalaista!

    Niistä ajoista on toki tultu kauas - nykyisin katsotaan vain saadaanko valtion kassaan jotain killinkejä kerättyä sakkojen muodossa. Mitään tekemistä ei enää ole turvallisuuden, saati maalaisjärjen kanssa.

    Mutta kyllä itse ainakin kiekkoa käyttäisin jos yli 7,5T kuormurilla ajelisin omia ajajo. niin helppoa se on, ja todennäköisesti niin pska ajettavakin se vanha raato ettei kukaan edes pysty ajamaan liikaa yhteen putkeen ilman taukoja. Joten helpommalla pääsee jos poliisit haluaa tarkistaa.
     
  8. XR7

    XR7 1st gear

    Itse asiassa ero on siinä, että ammattikuski ajaa "pakon" edestä ja voisin kuvitella että aikataulu painaa persettä. Ei kai kukaan nyt vapaa-ajallaan lähde siviili kuorma-autolla liikenteeseen jos ei hereillä pysy?? Ajo- ja lepoajat koskee työsuojelulakia johon viitataan myös työaikalaissa.

    Kysymys on myös siitä, että ettei tällaiseen "vanhaan raatoon" viitsisi kovin paljon uhrata aikaa / rahaa varusteiden (tässä kohtaa varusteet tarkoittaa lähinnä piirturia jne turhakkeita :D) lisäämiseen/kunnostamiseen jos kymmenenä päivänä vuodessa tarvitsee sitä liikenteessä, muutoin pihalla tavaroiden siirtelyä ja nostelua hallista toiseen.
     
  9. HV

    HV Gearhead

    "vastaavassa" tilanteessa melkein sain sakot, mutta puhumalla selvisin. Volvo F614 kokonaismassa 13500 kg olin liikenteessä, nykyisin käytän aina piirturissa kiekkoa. Viime kesänä harrasteajossa tuli vain n. 1000 km.

    Kaverin G30 käytin Kuopiossa Piirlalla piirturin asennuksessa, kun oli saanut useammat sakot vastaavassa tilanteessa.

    Yksityiskäytössä alle 7500 kg autossa ei tarvitse piirturia. Itsellä on myös autonkuljetus Mitsu Canteri kokonaismassa 6000 kg kantavuutta 3350 kg, ei ole piirturissa kiekkoa käytetty vaikka siinä sellainen olisi ja ollaan oltu poliisin kanssa tienvarressa, eivät ole kiekkoa kyselleet.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Samoilla linjoilla, eihän kukaan aja sillä henkilöautollakaan tai jumpperi citikalla pakollista taukoväliä vaikka kuinka väsyttäis ja tekisi mieli istua vartti p-paikalla tai vaikka huoltamolla kattoa bumtsibum loppuun

    Ammatiksi tai kiekolla ajavalla on "pakko" tai sitten nukutaan kuskin penkillä 20km kotoa


    Sisulla ajellessa oli pakko pysähtyä 100km välein laittaan lisää vettä paisariin
    Hyvin moitteetta jakso stadi kainuu huikosen ajella, kun ei ollut mitään pakollisia ajoaikataukoja (ei piirturia)
    Sitten mersulla piirturipakollisena, niin alkopahan väsyttämään, kun oli pakko ajaa taukojen välin verran

    En ole ihan aivan varma, mutta jossain vaiheessa jenkeissä kait oli/on tauot päivän aikana xtuntia ja ihan sama koska ja milloin pidät ne.
    Ei ole pakko ajaa liikenneasemasta ohi, kun aikataulu kusee ja pitää se varttinen 12mailia liikenneaseman jälkeen, että saa ajettua seuraavan 2tuntisen ilman, et tarttee motarille pysähtyä
    Ainakin yhessä vaiheessa suomessa nollautui ajoaika jos pysähdyit vaikka tunti45min jälkeen, jolloin päivän ajoajasta leikkaantui vartti pois
    Tuttu kävi paskalla ja selvisi huomautuksella, kun oli 10min tauon pitäny melkein 2 tunnin kohdalla ja jatkomatkaa, ois pitäny istua se 5min autossa ja sit jatkaa matkaa vaikka perille oli enää siitä paskalla käymisestä tunti ja auto laituriin ja isäntä kotiin haarukkaan

    Ite tykkäsin ajella 2h 2h ja sit 3h perille sillä 4h säännöllä tai jos jakso niin ensimmäiseksi se 4h huikonen niin oli passelisti huoltamolla kolmevarttisen aika
     
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ajoaikalakihan menee niin, että jokaista 4,5 ajettua tuntia kohden pitää pitää 45min taukoa,
    joko putkessa tai 15 + 30min. Sen ekan vartin voit pitää jo vaikka vartin ajon jälkeen, ja sitten sen 30min 4h15min ajon jälkeen. Järkeähän siinä toki ei ole. Pääasia että 4,5h ei ylity ennen 45minuutin tauon suoritusta.
    Kun 45min on täynnä, lähtee 4,5h taas käyntiin. Tuo siis tauoista.

    Toi on kyllä hyvin selkee, ja Suomessa ei niin pitkää asumatonta taipaletta oo etteikö muka sattuis kohalle paikkaa missä pitää taukoa..
    Eri asia on sitten jonku juitsarien sekunnilleen laskemat välimatkat aikatauluineen. Mm. Vantaan Lokesta Mikkelin transpointin kautta Pellokseen. Riittää just ja just ajoaika mittari +2km/h ajaen.

    E: Tosta voi ihan itekkin katsella pykäliä:

    https://www.skal.fi/files/4785/Ajo-_ja_lepoaika-asetusopas_2008.pdf
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    2008 on jeesus vanhat pykälät, ja toi on se millä ekana vuonna ajoin, sit muuttu hiukan ja seuraavana vuonna kesken kauden toinen kuski anto paperilla uudet pykälät joissa oli, et nollautuu jos ekan tauon pitää vaikka vartin päästä
    Sehän se vittuttikin, kun ei voinu ensimmäistä varttista pitää 10min etuajassa huoltamolla, silloin ei päässy perille päivähyttisellä autolla

    Tosin noi pykälät on jo muuttunut vaikka kuinka montakertaa, kun taitaa olla ainoita lakeja jotka on "avoimia" eli jokainen ministeri saa muutella niitä kuinka haluaa
     
  13. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    "ei kai" on sellainen lauseen aloitus, että tiedät jo itsekin että aivan varmasti löytyy joku joka niin tekis.. nukkuuhan niitä ihmisiä henkilöautonkin rattiin, vaikka ei mikään pakko olisikaan ajaa. Isolla kuorma-autolla jälki on vaan tuhoisampaa, niin siksi on joskus nähty että niitä pitää pystyä valvomaan paremmin.

    Sitäpaitsi jos harrastekäytössä ei tarttis käyttää piirturia ja sais ajaa vuorokaudessa 24h putkeen, niin heti löytyis väärinkäyttäjiä ja ajelis "omia lautakuormiaan" 60T täysperillä läpi vuorokauden yms, kun kolleegat nukkuu huoltamoiden pihalla.
     

Kerro tästä muillekin!