-94 surkurbani 6.5TD

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja jake81, 12.2.2017.

  1. jake81

    jake81 Gearhead

    No niin, laitetaan stooria tännekkin sit yleisön pyynnöistä huolimatta. 2015 talvella tuli pitkän haaveilun jälkeen hankittua suburi, laatikko vikaisena kun sai halvalla. Eihän siinä muuta olis kun toosa kuntoon ja onnellisia kilometreja... Olinpa väärässä. Laatikko kun saatiin kuntoon, niin parin viikon jälkeen räjähti jakolaatikko tuhannen paskaks pitkin maantietä, ajattelin että vaihdetaan jakis ja niin tein. Muutaman päivän jälkeen kuitenkin huomattiin, että kun jakotoosa oli räjähtänyt, oli se rikkonut myös vaihdelaatikon kuoren. Tässä kohtaa kun oli vielä perse auki kun tuuran putki niin hankin ehjän kuoren ja aloin opiskelemaan automaattiaskin sielunelämää. Kuntoon se aski tuli muuten, mutta kakkonen hävis hetken päästä... No, harjottelun piikkiin, otetaan uudestaan auki, ja tutkitaan samalla nestevuoto moottorista. Lohkohan se siellä oli halki!! Eikä tässä ollut edes vielä kaikki mitä surku-urbanin kanssa on tehty.. Nyt on se tilanne että tekniikka on pois kokonaan ja tehdään kaikki uusiks. Sitten joskus.
     
  2. jake81

    jake81 Gearhead

    Kone aihio on nyt purettuna ja odottaa koneistamoon pääsyä, ajatus on tehdä siitä niin hyvä 6.5:nen kun orkkis lohkoon vaan pystyy. Aihiona on nyt -98 lohko öljysumuilla, alakertaa vahvistetaan girdle raudoilla ja arp:in pinnapulteilla, yläkertaan tulee myös pinnapultit, ajatus on myös päivittää jakopää rattaille, neste dampperi, vesikierron muutos niin ettei olis enään hotspottia repsikanpuolen kannessa jne.
     
    Muokattu: 13.2.2017
  3. jake81

    jake81 Gearhead

    Tällä hetkellä pohdinnassa on puristusten pudottaminen 20:1 tuntumaan, omien pohdintojen mukaan vois kansipahvit kestää paremmin ja vähentää stressiä myös alakerrassa... en tiedä mutta jos joku tietää niim kaikki info on tervetullutta.
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei kai 6.5:ssa ole kummemmin kannentiivistevikoja ollut? Ja alakerrat kestää mitä kestää. Taitaa toi 98 lohko olla jo kuitenkin senkin suhteen parempi, vai vaihtuiko se vasta 2000 mallisessa, en muista tarkkaan.
     
  5. jake81

    jake81 Gearhead

    Ensimmäinen hyvä 6.5:nen tuli -02 kun optimizeri tuli markkinoille. Mulla ei ole oikeastaan mitään luottoa orkkis lohkoihin. Jotenkin toi 21.5:1 puristus tuntuu vaan jotenkin julmalta turbo koneelle.
     
  6. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Hienolta kuulostaa tuo alkutaipaleesi Suburbanin kanssa. :confused: Onko paljon ajeltu yksilöllä?
     
  7. HV

    HV Gearhead

    Kuljettajan puolelta takimaisista sylintereiden ympäristöistä näitä vikoja löytyy kansipahveista. Olen vaihtanut. On tuolla yksi 6,5 kone odottamassa purkua, ilmeisesti pahvi vikaa...

    Varmaan kannataa dekkitaso oikaista kun menee koneistamolle, ettei sen takia mene sitten pahvit.
     
  8. jake81

    jake81 Gearhead

    Eipä mittarissa ole kun 205tml. Jep, dekkitasot oikastaan jokatapauksessa kun yks sylinteri täytyy putkittaa.
     
  9. jake81

    jake81 Gearhead

    Kyllä moneenkertaan jo mietin koko laitteen hävittämistä mutta kun on koriltaan ja rungoltaan hyvä yksilö ja kohta on jo kaikki käyty läpi niin miks enään hävittäis.
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    On noissa pahvivikaakin. Ja kannet napsuu halki..
    Mulla on yksi mylly pahvinsa paskonut, eikä ahtopaineet ollut likikään yhtä baria.

    Jos tekisin itselle 6.5 konetta niin saattaapa olla, että sipaisisin männistä pienet siivut.
    Voi olla että huonontaa kylmänä käynnistyvyyttä, mutta se taas voi parantaa oleellisesti koneen kestoa. Eipähän tarvii rääkätä umpijäistä pannua käyntiin.

    Ja koneen lähtökohtana ottaisin ehkä mieluiten viimeisen mallin 6.2 lohkon. On sama valu kuin 6.5:ssa mutta poraus pienempi, niin jää enemmän rautaa sinne alakerran pukkien ympäristöön. Tilavuusero on mitätön ja sitä voi kompensoida ahdoilla..:D
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tai sitten laittaa suosiolla sinne 5.9:n. :D;)
     
    juhamann tykkää tästä.
  12. jake81

    jake81 Gearhead

    Just tota puristus pohdintaa tässä on että jos männistä ottais siivun, tarvis vaan keksiä joku kaava millä sais laskettua että paljon uskaltaa ottaa. Käynnistyvyyden takia ajattelin että jos ruttu jäis johonkin 20:1 tuntumaan niin eikös sillon pitäis herätä vielä ihan hyvin??
     
  13. jake81

    jake81 Gearhead

    Ei todellakaan mitään vajaa pyttyisiä traktorin moottoreita, samalla rahalla sais jo optimizerin mikä sopii suoraan tai jos pitäis alkaa sovittaan jotain muuta tekniikkaa niin se homma kallistuis sit kyllä duramaxiin.
     
    Muokattu: 13.2.2017
    tst tykkää tästä.
  14. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Eiköhän Mudracer kohta kerro mikä on sopiva määrä männän laen madallukselle.
    On 6.2:n tuon tempun ainakin tehnyt.
     
    jake81 tykkää tästä.
  15. jake81

    jake81 Gearhead

    Sitä odotellessa. Koitin kattella jotain puristus laskuria mut ei tiedot riittänyt tuloksiin.
     
  16. tst

    tst Gearhead

  17. jake81

    jake81 Gearhead

    Ainakin kinaamista mut ei mitään lopputulemaa. täytyy nyt kattoa paljonko lähtee dekkipinnasta ja kansista tavaraa ja sit miettiä jos vaikka vähän sipasis männistä.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ainahan puristussuhdetta kalkuloitaessa täytyy tietää moottorin perusarvot; poraus, isku, kannetiivisteen paksuus ja poraus, kannen palotila(ml etukammio), männän palotila, paljonko mäntä jää alle dekin jne. ennenkuin voi sanoa että paljonko sipaset männästä. Toimivia kalkulaattoreita löytyy vaikka Wallace Racingin sivuilta.
    Korkeassa puristussuhteessa pienet muutokset vaikuttaa enempi kuin matalassa, tietty.
    Etukammiossa puristuksien lasku vaikeuttaa kylmänä käyntiin lähtemiseen, ja siksi valmistaja on jonkun suhteen aikoinaan valinnut. Kuitenkin lisäteholla aina rasittaa kellaria enempi, kuinkahan se pysyy sit läjässä kun vakioissakin on omat ongelmansa? Jos siis meinaa lisätehoa ottaa....

    Sinänsä Duramax-suunnitelma kuulostaa hyvältä, sehän on kans raktorin motti toimintaperiaatteensa mukaan eli suoraruiskutteinen niinkuin Cumminskin.
    Suoraruikkareissa ne dieselin edut vasta alkaa tulla esiin, vaikka jotkut onkin esim M-B:n OM606:sta riivanneet menestyksellä, etukammion negatiiviset puolet ne on siinäkin.

    Duramax raktorissa ja mekaanisella pumpulla että kaikki uskoo sen olevan kans rattorin motti:




    :poff: :poff: :poff: :poff: :poff:
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. jake81

    jake81 Gearhead

    Duramaxi konversio olis ollut muuten jees mutta on niin saatanan suuritöinen ja kallis. Tiedot moottorista täydentyy sit kun saa tiedon että paljonko dekeistä ja kansista joutuu höyläämään että on suorat, poraus ja isku ei muutu. Tää puristus pohdinta on siitä tullut kun mietin että voisko samat tehot saada vähemmällä rasituksella alakertaa ja kansinahkoja kohtaan. Mitään 400hp vispilää ei ole tarkoitus rakentaa.
     
    Muokattu: 14.2.2017
  20. jake81

    jake81 Gearhead

    Toki ei muutama lisäkoni koskaan haittaa tollaisessa maamoottorissa.
     

Kerro tästä muillekin!