Buick 340 nakutus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ToNde88, 19.2.2017.

  1. ToNde88

    ToNde88 1st gear

    Elikkä 340 buickin kone nakuttaa apukuskin etummaisesta pytystä eli kakkos sylinteristä.
    Nakutus on ilmeisesti ollut siitä asti kun ostin auton muutama kuukausi sitten mutta huomasin sen vasta kun olin laittanut uudet pakoputket kun entinen oli poikki heti pakosarjan jälkeen ja moottoriääntä ei kuullut.
    Luulin ensin että pakosarja vuotaa mutta ei vuoda.
    Puristuspaineet mittasin ja ne olivat kunnossa.
    Venttiilikopan otin irti ja tarkistin mutta vikoja ei löytynyt.
    Nyt koitin ottaa tulpanhatun irti ja kun sen ottaa irti niin nakutus loppuu ja heti kun pistää takaisin nakutus alkaa taas.
    Yritin vähän säätää sytytystä virranjakajaa kääntämällä ja nakutus hiljentyy kun vääntää toiseen suuntaan mutta silloin auto ei käy kunnolla.
    Pitäisiköhän virtanjakajaa nostaa ylös ja laittaa sytytys uudestaan kohilleen vai johtuukohan toi jostain muusta?
    Osaisiko joku neuvoa mitä kannattais tehdä?
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    Taitaa olla nro 2 kiertokangen laakerit sökönä. Toi naputuksen hiljentyminen jakajaa reilummin kääntämällä tavallaan kertoo samaa kuin tulpan eliminointi kokonaan.

    Pieni mahis on et olis vain kansipahvi pettänyt sylinterien välillä mut jos puristuspaineet oli kerran ok niin valitettavasti...
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Voisko tulppa tai tulpanhattu lyödä läpi? Sen kai näkee pimeässä sinisenä vakokaarena.

    Mulla Buickin turbomoottori piti tosi kovaa naputusta kun olin vahingossa työntänyt tulpanjohdon siihen tulpan sivuun, ei nähnyt kun oli tavaraa edessä niin paljon.

    Venttiilinostimen naputuksen voi paikantaa kun käyttää moottoria ilman venttiilikoppaa ja letkulla kuuntelee, siis toinen pää letkusta korvaan. Sellaisen naputuksen paikansin Buickin 350 koneesta. Nostaja sain vapautettua jumista antamalla sille vähän iskuja vasaralla (juujuu ei niin saa tehdä), monta vuotta sillä on sillä korjauksella ajettu.
     
  4. ToNde88

    ToNde88 1st gear

    En kyllä ymmärrä miten se siitä laakerista vois johtuu? Eikös se ääni pitäis olla sitten kokoajan eikä loppuu ku tulpanhatun ottaa pois?
    Olen koittanut toisen puolen tulpanjohdolla mutta ei kyllä muuttanut asiaa.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä se voi ihan hyvin olla se laakeri, sinne ei vaan tule ääntä aiheuttavaa rasitusta ilman kipinää.
    Muuttuuko ääni koneen lämpötilan myötä?
    Laakeri kolisee pahemmin kuumana ja männän kalkatus kylmänä.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  6. ToNde88

    ToNde88 1st gear

    Ai saakeli. Kyllä se aika samanlainen ääni on sekä klmänä että kuumana.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pakosarjan vuotaminen voi tosiaan joskus kuulostaa niin mekaaniselle äänelle että kannattaa tarkistaa se asia kunnolla ennenkuin isompaan remonttiin ryhtyy.

    Laakeriäänen luulisi olevan kylmillä öljyillä hiljaisempi kuin aivan kuumana.
     
  8. ToNde88

    ToNde88 1st gear

    Juu selvä! Pistin kyllä tollast pakoputken "paikkaus" tahnaa sinne pakosarjan ja kannen väliseen liitokseen niin että huomais jos se vuotaa mutta ei vuotanut.
     
  9. ToNde88

    ToNde88 1st gear

    Tietääkö joku jos pystyy vaihtamaan ton kiertokangen laakerin jos ottaa vaan öljypojan pois voi pitääkö koko kone purkaa?
    Olis hyvä jos sen sais vaihettuu helpolla ja ajelis silleen yhen kesän ku rahat alkaa olee finaalissa.
    Vois sitte ens talvena purkaa koko kone ja tehä kunnon remppa.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pelkät laakeriliuskat on helppo vaihtaa öljypohjan kautta.

    Jos akseli ei ole ehtinyt kulua liikaa ja veivin silmäki sattuis olemaan suurinpiirtein mitoissaan, niin noinhan sitä voi tekohengittää.
    Veivinkaulalle kevyt kiillotus ja paksut öljyt koneeseen. Vaikka vielä lisäaineet sekaan, RVS vois olla hyvä.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Öljypumppuun kannattaa samalla asentaa High Volyme muutossarja. Sen saa tuohon asennettua ulkokautta eikä ole edes pahanhintainen.
     
    Muokattu: 26.2.2017
  12. aspenSE

    aspenSE 3rd gear

    niinku tossa edellä mainittiin, se pakosarja kantsii kattoo, itellä oli samat oireet peltisarjoissa. oli aika metallinen nakutus. oli vitos pytyn putki halki alapuolelta laipan juuresta.
     
  13. ToNde88

    ToNde88 1st gear

    Selvä! Kiitos vastauksista!
    No pitää viel kerran tarkistaa kunnolla se pakosarja!
    Toi nakutus ääni häipyy melkein kokonaan ku pitää kierrokset siinä 2500ssa ja on pahin tyhjäkäynnillä, mut voiko se kuitenkin olla se laakeri?
    Vaikeeta selittää millanen nakutusääni se on ja ku ei tännekkää voi suoraa laittaa videopätkää.
    Pitääpä muuten käydä hakemassa uus laakeri ja koittaa vaihtaa tollee kone paikoillaa. Harmittaa vaa ku pitää taas purkaa laatikko pois nii että saa öljypohjan irti. Mut eihä se nii paha homma ole jos se kävis sillee että ottaa vaa öljypohjan pois eikä tarvis purkaa mitään sen enempää koneesta!
    Onks toi öljypumpun päivitys helppo homma?
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko nostaja varmasti eliminoitu? Mullakin käkkylä naputti ja ei auttanut käydessä välyksen säätökään ja laakeria jo pelkäsin mutta hyvä dieselhuuhtelu auttoi.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tarviikohan se laatikko pakosti irrottaa? Kumityynyt irti ja sitten nostaa konetta. Itse jouduin '81 Regalista irrottamaan etummaisen runkolaakeripukin ja muistaakseni öljynimuputken sihteineen niin että öljypohja mahtui liukumaan ulos turbiinin ohi. Mutta se tosin oli kutoskone ja voi olla vähän eri asia tuon suhteen.
    Tuossa on se hyvä puoli, että lohko on "pitkähelmainen" eli öljypohja vastaavasti matalampi.

    Mutta koeta nyt jollain tapaa varmistaa ensin että se on äänen syy. Koneen lämpötilan pitäisi vaikuttaa siten että kuuluu pahemmin kuumana jos on kiertokangen laakeri, niin kuin tuossa aikaisemmin kerrottiin.
    Koetitko kuunnella venttiilikoneiston?
     
  16. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    onko tämmönen pehmeähkö naputus

    vai pinkeämpi metallisempi ääni? kuvaile vähän lisää?:confused:
     
  17. ToNde88

    ToNde88 1st gear

    Kyllä mä oon 99% varma ettei se nostaja ole.
    Kyllä se voi olla että lähtee konetta nostamallakin. Mut eihän se oo niin kauhee homma laatikkokaa irrottaa ku on manuaali mut oishan se helpompi jos ei tarttis!
    Pitää viel koittaa käyttää konetta ihan kunnon lämpimänä ja kattoo jos se hiljenis tai pahenis kunhan vaan saan uuden syylärikorkin ku toi alkaa kusemaan jo ku kone on siinä 70 asteessa.
    Venttiilikoneiston olen kyllä tutkinu kunnolla ja startannut kun on ollu kopat poissa mut en löydä sieltä mitään vikaa.
    Kyll se ääni tulee vähän alemmalta.

    Ei se kyllä tollanen ääni ku tossa videossa oo vaan enempi kuin joku vuotais tai että nostaja nakuttais kunnolla yhellä pytyllä. Semmonen flap flap flap... ääni.
    Kyll on vaikeeta selittää :(
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nostajahan on alempana ja saattaa kuulua parhaiten auton alta kuten laakeri.


    Litran pistää sinne dieseliä joukkoon niin ohenee öljyt senverran että mahdollinen nostaja yleensä hiljenee ainakin. Toki omalla vastuulla.

    Silti mieluummin nostajakortin kävisin loppuun asti kun purkaisin koneen.
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Oksentaako buick 70 asteisena vuotavan syylärin korkin kautta?
     
  20. 4337

    4337 1st gear

    Tällainen asia vielä kannattaa tarkastaa.Katso ettei vauhtipyörä osu siihen irroitettavaan peltilevyyn kytkinkopan alaosassa.Joskus äänen syy löytynyt sieltäkin kun se pelti on usein mutkalla.
     

Kerro tästä muillekin!