Ohjauskulmien säätö itse

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja anttin93, 8.3.2017.

  1. anttin93

    anttin93 1st gear

    Käytin autoa kulmien tarkastuksessa ja oikea etuauraus pielessä. Lukema -2.3 kun pitäisi olla 1.4mm-2.7mm välissä. Säädetään kuulemma raidetangosta ja olivat jumissa. Noh kokeilen itse saada niitä auki, mutta kumpaan suuntaa tuo haritus on sisä vai ulkoharitusta?
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Sisä- vai ulkoharitus?? Ihan uusia termejä minulle...

    Mutta asiaan. Jos raidetangot ovat akselin etupuolella, saat haritusta pienemmäksi lyhentämällä raidetankoa ja jos takapuolella, niin pidentämällä.
     
  3. anttin93

    anttin93 1st gear

    En osannut selittää mutta,
    mitä tuo -2.3 sitten tarkoittaa. Säätää rengasta enemmän kääntymään vasemmalle vai oikeelle?
     
  4. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    -2.3. Eli harittaa. Käännä auraamaan. Välille 1.4-2.7
     
  5. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    No eli pistät pikkuse aurauksen puolelle suomennettuna.
     
  6. anttin93

    anttin93 1st gear

    OK, kiitos!
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Joskus kokeilin säätää itse kulmia raidetanko-nivel- ja peräremontin jälkeen kotitallissa 1970 corvetteen, laserosoittimella varustetun vatupassin avulla.
    Meni ihan hyvin, koska seuraavana keväänä ammatilaisen luona ei ollut juuri mitään säätämistä.

    Humalaisen tuuria.
     
  8. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    lasermitta on hifistelyä, kyllä rullamitta täytyy riittää.

    monta vuotta ajettu rullamitta-aurauksella...
     
    KajS ja T. tykkäävät tästä.
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos kaikki kulmat haluaa tarkistaa, on se aika haastavaa rullamitalla, ja pelkän aurauksenkin kanssa pitää muistaa, ettei auto ole kannatuksessa, esim. tunkki, ja kannattaa mittausten välillä hiukan liikuttaa autoa edestakaisin.
     
    T. tykkää tästä.
  10. plagu

    plagu Gearhead

  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Oon kerran säätäny tuommosen laitteen jäljiltä oikeilla vehkeillä. Ei ne ollu säädöissä eikä omistaja kehunu laitetta.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Rullamitalla auraus/haritus ja vatupassilla camber. On toimineet ok eikä oo renkaat syöpyneet missään vielä.
     
  13. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Tää on toimiva systeemi
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Pelkän aurauksen laitan aina nolliin sillä tavalla, että mittaankulutuspinnasta ihan lattian tasossa kulutuspinnan urista raideleveyden. Sitten siirrän autoa eteenpäin muutaman pyöränkierroksen, ja sitten mittaan samoista pisteistä taas raidevälin. Muutaman kerran toistan sen, ja sitten jätän semmoiseen asemaan, että rengas ei auraa, eikä harita. Volvo rullaa tuolla menettelyllä hienosti, ja rengaskaan ei kulu. Pikkusen on sivutuuliherkkä, kun renkaassa ei ole sitä esijännitystä, jonka autotehtaat laittavat siihenajoominaisuuksien vuoksi. Vedätys, tai moottorijarrutus ei volvossa juurikaan kulmia muuta. Kuormitus muuttaa enempi.
     
  15. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Sileäksi hiotut 8-10mm teräslevyt ja välissä paksua öljyä tai vaseliiniä olis varmaan hyvät pyörien alla kun säätelee kulmia tai sitten työntelee autoa välillä niinku tuolla joku jo kertoikin
     
  16. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Rullamitalla ja vatupassilla ihan riittävä tarkkuus. Aurausta mitatessa auton maha on vähän tiellä, ni ei saa ihan renkaiden uloimmasta kohdasta mitattua. Se hieman pienentää todellista aurausta/haritusta, mikä kannattaa ottaa huomioon.
    Camberin mittausta vatupassilla helpottaa kun auto on aivan suoralla alustalla. Lattiakaivon takia kaltevalla lattialla mittaus onnistuu kyllä, mutta on enempi suuntaa-antava mittaus.
     
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Vesiletkulla mitä ennen raksalla käytettiin saa hyvin auton passattua suoraan vaikka pihalla kun kattoo vanteen yläreunasta, niin sitten onnistuu camberin säätö vatupassia just millilleen.
     
  18. PAPH

    PAPH Gearhead

    Aurauksen saa näppärästi mitattua kun virittelee auton viereen molemmin puolin narut renkaan keskiön korkeudelle edestä taakse. Mittailee vanteista langan etäisyyden niin että saa narut suoraan auton suuntaisesti, tässä kannattaa tarkastaa raideleveyksien erot edessä ja takana sekä etu- ja takavanteiden maholliset erot. Kun narut on suorassa auton suuntaisesti niin narusta mittaa matkan vanteen reunaan pyörän etu- ja takaosassa.
     
  19. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    -73 Dartista jouduin ylätukivarren kiinnitykset tekemään uusiksi,niin silmällä katoin camberin kohilleen.
    Oli hyvä ajettava ja renkaat kulu tasaisesti.
    Joskus tuurilla onnistuu.
     
  20. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Tarkistan aurauksen reilun metrin alumiinilinjarilla, renkaan kylkiä pitkin mahdollisimman läheltä pyörän napaa, mahdollisimman pitkälle sekä etu- että peräpuolelle ja kynällä merkit lattiaan. Etu- ja takamerkkien ero oli viimeksi pituussuunnassa 1.7 metriä ja leveyssuunnassa pääsee parin millin tarkkuuteen, aurauksen saa mitattua riittävän tarkasti.
     

Kerro tästä muillekin!