Relevärkki toiselle akulle...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pahis, 10.11.2004.

  1. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Älkää tehkö asioista liian vaikeita. :lol:
     
  2. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Jos releen laittaa öljykellon kautta toimimaan, niin silloin siihen releen kelalle kannattaa laittaa diodi estosuuntaan. Muuten rapsahtaa öljykellossa pieni kipinä aina kun releen käämiltä virta katkeaa. Ennenpitkää lakkaa kello toimimasta.

    Ja jos latausvirta kulkee diodin kautta, laskee jännite sen kynnysjännitteen verran eli yleensä vähän yli puoli volttia. Jos ennen lataus oli 13.8V niin tämän jälkeen se olisi vain jotain 13.2V, eli aika vähän. Akun latautuminen saattaa kestää todella kauan jos se edes latautuu kunnolla.

    Jossain näin ohjeen, että kummallekkin akulle laitetaan diodi, minkä kautta latausvirta kulkee, niin toisen voi purkaa tyhjäksi ja vielä lähtee auto käyntiin. Siis estetään starttiakun tyhjeneminen yhdellä diodilla ja toisella starttivirran tuleminen toiselta akulta. Näin ei pala se ensimmäinen diodi...

    Mutta siinä on sitten tuo äskeinen ongelma. Jos lataussäätimen saa seuraamaan akun jännitettä, eikä sitä mikä on laturin + navalla, niin se poistaa tämän murheen. Voipa vaan olla dukaatossa se säädin siinä laturissa itessään.

    Mutta entäs jos otetaan releen ohjaus laturin D+ navalta ja laittetaan vielä toisen releen sarjaan, mikä aukeaa startatessa, niin silloin ne akut ei mitenkään voi olla yhteydessä toisiinsa startin aikana tai auton ollessa sammuksissa.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuo kahden diodin systeemi on toimiva ja kestävä ratkaisu kunhan diodit mitoitetaan kestämään täysi latausvirta. Systeemi kannattaa laittaa kuitenkin vain jos laturin säädin on erillinen sillä sillekin pitää saada jännite suoraan akulta tai sitten myös diodin kautta jolloin latausjännite pysyy samana.

    Kytkentähän noilla diodeilla on sellainen että irroitetaan se laturilta akulle menevä johdin sieltä akun päästä ja diodi siihen väliin päästösuuntaan samaiselle akulle, toinen diodi myös samoin siitä laturilta tulevasta johdosta päästösuuntaan toiselle akulle. Tässä ei kulje käynnistettäessä mitään virtoja ja systeemi kestää. Ainoa ongelma on siis vain tuo latausjännite.
     
  4. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    meillä oli transetissa kaks akkua ja on edelleen ...siinä oli aikaisemmin joku itsetehty relesysteemi...älkääkysykö miten se toimi ei mitään hajua...mutta autoa uudelleen liikenteeseen virittäessä heivattiin se systeemi pois ja nyt homma toimii siten että akkujen välissä on päävirta katkaisin eli meillä toinen akku toimii auton käytössä eli moottorinvirrat valot ym....normaalit mutta toinen akku on soittimille, sisävsloille jääkaapille ym....käynnissä ollessa vaan virrankulku katkaisijasta päälle ja laturi lataa kumpaakin akkua.....parkissa katkaisin kiinni että laitteet (valot,jääkaappi ym) ottaa virran niiltä tarkoitetulta akulta eikä käynnistys ja muuten elintärkeille systeemeille tarkoitetulta akulta....homma toimii hyvin ja auto lähtee pitkänkin juhlimisen jälkeen käyntiin....välillä tosin on hyvä ladata sitä toistakin akkua vaikka olisi parkissa....mutta ensin auto käyntiin...ja vasta sitten kääntö katkaisijasta...joskus meni se toinen akku niin kuiviin että kun käänsi virrat päälle katkaisijasta niin söi toisenkin akun tyhjäksi....ja päästiiin kaapeli hommiin pitänee vielä laittaa tarvittavat mittarit(yleismittarikojelautaan) niin näkee milloinka olisi välistarttauksen aika...mutta tämä on vaan meidän viritys niinkään sen paloturvallisuudesta ym muistakaan en/ei oteta vastuuta jos joku muu tällaisen systeemin autoonsa kyhää......

    http://www.outroadrebels.com/uudetsivut/transiitti.htm
     
  5. WSE

    WSE 1st gear

    Jos on päävirtakatkaisjalla niin toisen akun ollessa tyhjä ja toisen täysi kulkee tuon katkaisijan kautta kiinni käännettäessä virtaa sen verran kuin täysi pystyy luovuttamaan / tyhjä vastaanottamaan kumman raja tulee ensin vastaan. Lyhentää akkujen elinikää. Toki virtaa rajoittaa myös akkujen välinen kaapeli mutta ohutta käytettäessä se tällöin lämpenee voimakkaasti. Tuolla systeemillä ei kannata mielellään tyhjentää toista akkua jos muutenkaan (tavallinen lyijyakku ei pidä siitä...)
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    tästä voisi olla apua?http://www.kolumbus.fi/lauri.tiainen/ t:jukka
     
  7. WTF

    WTF Gearhead

    Kyselin työkaverilta miten se oli tehnyt omaan autoon tuon virityksen.

    Oli käynyt ostamassa autosähkökorjaamolta releen, joka kestää 70A.
    Herätevirran releelle sulakepoksilta sellaiselta paikalta mihin tulee sähkö vain auton ollessa käynnissä.

    Auto käynnissä -> rele yhdistää akut.

    Aika simppeli homma, kun ei yritä tehdä liian hienoa.
     
  8. WSE

    WSE 1st gear

    Sulakerasialta harvoin löytyy liitäntää mihin tulee sähkö vain silloin kun auto on käynnissä. Virrat päällä on eri asia kuin käynnissä...

    Tuo 70 ampeerin relekin hitsaa hyvin kiinni silloin jos se toinen akku on miltei tyhjä ja toinen täysi...

    Edelleenkin kannattaisi kytkeä ainoastaan lataus; ei yhdistää akkuja...
     
  9. WTF

    WTF Gearhead

    Tuon releen kanssa ei ole kuulemma ollut ongelmia, mutta 12V kontaktorista tahtoi aina kärjet jumittaa välillä ja kontaktori on paljon kalliimpi.

    En tiedä saisiko noita releleitä miten paljon isompina virransiedoltaan.

    Voihan releen ohjauksen ottaa vaikka perkkivaloilta.
    Kovin moni ei ajele ilman valoja näin talvisin, joten akkukin latautuu.
     

Kerro tästä muillekin!