Chrysler 41TE toiminta auton lämmetessä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja VilleMatti, 15.4.2017.

  1. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Nää lisensoidut atf+4 on tutkittu, testattu, lisäaineistettu ja ne täyttää ominaisuuksiltaan chryslerin FCA vaatimukset. Motonetistä saa Mag 1 atf+4 0.946L pullon hintaan 9.90 € ja JN Trading (Kaarina) myy kanssa tota Mag 1 ja tais olla halvepaa ku motonetissa joten ei kannata riskeerata vaihteistoa ölpällä minkä toimivuudesta ei voi olla varma. Noita lisensoimattomia atf-öljyjä ei ole testattu ja tutkittu FCA:n tahosta eivätkä täytä täten vaatimuksia joten tiedä sitten, itse en käyttäis.
     
    Muokattu: 18.4.2017
  2. sectoid

    sectoid Gearhead

    Öljy on sen verran halpaa korjaamiseen verrattuna, että ei ole järkeä yrittää säästää muutamaa kymppiä. Mitään muuta ei ole koskaan edes tarjottu kuin MAG 1 ATF+4 vaihteistoöljyä, kun olen Stratusta varten kysellyt. Itse hain viimeksi tuolta Kaarinasta. Moparin omalla logolla olevaa en ole nähnyt myytävänä juuri missään.
     
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Kyllä tiedän ja olen käyttänytkin tuota Mag- öljyä. Suomessahan ei muuta juurikaan edes ole vaihtoehtoisesti tarjolla.
    Ulkomailta sitten löytyy vaihtoehtoja, kuten tuo Mannol jota jotkut on käyttänytkin.
    Sehän löytyy tuolta listasta myös, ei lisensoitu.

    Kysymys on ennemminkin muotoiltava näinpäin, selittääkö jumalattoman hintaeron vain ja ainoastaan lisenssimaksu, siltä se ainakin vaikuttaa kun vertaa litrahintaa esim. Mannol luokkaa 5Eur/ltr vs. Mag 10Eur/ltr, vai onko ko. listoilla olevissa öljyissä oikeasti mitään eroja... Olisi kiva tietää jos joku olisi esim. käyttänyt ilman lisenssiä olevaa öjyä vuosikausia ilman ongelmaa..Kai joku kuitenkin on?

    Enkä nyt siis puhu mistään Dexronista vaan juuri näistä.
    http://www.centerforqa.com/chrysler-brands/ ja http://www.centerforqa.com/chrysler-nonlicensed-brands/
     
  4. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Siellähän se lukee about atf+4 ja licening program osioiden alla mitä eroa niillä on ja varmasti myös näkyy hinnassa.
    Sama varmaan pätee moottori öljyissä esim. 5/30 sae sertifioitu ja ilman sertifikaattia olevat 3/30 öljyt. Voihan sitä käyttää vaikkä rypsiöljyä se on halvempaa ja lisensoimatonta.
     
    Muokattu: 18.4.2017
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Niin, siellä lukee että että testataan jne. ja saa lisenssin eli oikeuden käyttää merkkiä ®

    Ei tämä nyt ole maailmaa kaatavaa keskustelua, lisenssi kun yleensä tarkoittaa juuri tuon R- kirjaimen käyttöoikeutta, ei muuta, ja lisenssi maksaa. Enkä ole minkään öljy-yhtiön sanansaattaja.
    Hain vain sitä keskustelua että eräät öljy-yhtiöt kirjoittavat purkin kylkeen Chrysler ATF4 yhteensopiva ja täyttää kriteerit jne. Mutta eivät maksaneet lisenssimaksua = epäkurantti.

    Sertifikointi on täysin eri asia kuin lisenssi.

    No mutta, kun saan tuon 300m lootan turbiinin joskus vaihdettua niin tyrkkään sinne ne Mannol -öljyt ja katsomme mitä tapahtuu. Jos hajoaa, on toinen loota sentään valmiina olemassa. Jos toimii moitteetta en kerro kenellekään että lisensoimatta olevaa öljyä saa käyttää. Purkin kyljessä lukee Chrysler ATF+4 approved ,mutta ei siis lisenssiä ole.
    Voisin kuvitella kun öljy-yhtiö kirjoittaa purkin kylkeen jotain tekstiä, että heillä on jotain "kättäpidempää" antaa vastineeksi kun menen sanomaan ettei se sitten ollutkaan kuin sanoitte ja jäin tielle, alla heidän yhteensopivuustaulukko.

    • AISIN WARNER JWS 3309
    • JASO M315 Type 1A
    • JATCO ATF
    • TOYOTA ATF Type T/T-II/T-III/T-IV
    • NISSAN/INFINITI MATIC FLUID C/D/J
    • MITSUBISHI Diamond SP-II/SP-III
    • MAZDA ATF D-III/M-3
    • DAIHATSU Alumix ATF Multi
    • HONDA ATF Z-1 (not for CVT)
    • SUZUKI ATF Oil/ATF Oil Special
    • HYUNDAI
    • KIA MOTORS
    • DAEWOO
    • GM DEXRON III H
    • FORD Mercon V
    • ZF TE-ML 14A
    • VOITH G607
    • ALLISON C-4
    • MB 236.9
    • CHRYSLER ATF +3/+4
    Ja ote erään öljy-yhtiön edustajan kirjoituksesta.

    Kristen Clark, marketing manager for Lubegard, wrote: “Lubegard has test data on its Lubegard Highly Friction Modified (HFM) ATF Supplement being used in Dexron III in place of Mopar ATF +3. Our packaging includes one of our tests — “Clutch Slip after engagement” — showing the torque curves on it. This compares Lubegard HFM ATF Supplement added to Dexron III vs. Chrysler's Mopar ATF+3. We have proof our products match the frictional characteristics of various other ATF fluids such as Mopar ATF + 4 as well.”
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Voit hyvin pitää omana tietona jos toimii. 4.5 litraa parin vuoden välein makykköstä, kybän litra, ei kaada ketään.
     
  7. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ei tietenkään kaada. Yleensä ostankin sen Mopar purkin a`80 eur/prk.
    Oli ilmeisesti arka aihe.
    MAG öljyjä myös voi kukin mainostaa kuin haluaa.
     
    Muokattu: 18.4.2017
  8. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Hmm, mites tekeekö kenelläkääm TE41 -loota sitä, että jos peruutuksen jälkeen siirtää suht nopeasti R:ltä D:lle, laatikko saattaa potkaista ajovaihteen kytkeytyessä? (D:lle laitettaessa auto siis on jo kuitenkin täysin pysähdyksissä.)

    Jos R:ltä N:lle siirtymisen jälkeen odottelee hieman pitempään, 3-5 sekuntia, niin D kytkeytyy pehmeästi ja huomaamattomasti. Onko "ominaisuus" vaiko jo kulumaa jossain?
     
  9. autoilija

    autoilija Gearhead

    Jos siellä on kulumaa ja asiat ei toimi kuin pitäisi 41 laatikko antaa limp mode- tilanteen. Ei huolta siis.
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jossain mainittiin joskus että kun pakittaa, deetä ei saa heittää päälle kun auto on vielä liikkeessä taaksepäin, niin kiire ei saa olla ettei malta odottaa auton pysähtymistä. :)

    Tää on ainakin omaan pipoon piinttynyt ohje.
     
    Cumminski ja chevytb02 tykkäävät tästä.
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    Paitsi ei 41 lootassa kun siellä on ohjelma joka ei anna sitä tehdä, muistaaksein 8mph.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Öljyasioissa mennään tunne ja mutu edellä yleensä aina:poff:. Silloin kun tää ploota tuli ekan kerran tehtaalta ulos niin ei ollu kuin DII mehua tarjolla ja hyvin pelittivät silti.
     
  13. autoilija

    autoilija Gearhead


    Tulihan se järjen äänikin.
     
  14. sectoid

    sectoid Gearhead

    Yksi Chrysler Stratuksen vaihdelaatikko minulla on hajonnut, joten olen hieman vainoharhainen. Syy on melko varmasti edellisen omistajan aikana teettettyjen huoltojen tekemättömyys/pitkittäminen/kitupiikkeily.

    En minä ala tästä asiasta kinaamaan. Rahaa voi käyttää paljon huonomminkin kuin vaihteistoöljy. JN-Trading myi viimevuonna tuota MAG1 ATF+4 öljyä halvemmalla kuin Motonet, joten ostin öljyn sekä suodattimen sieltä.
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    En nyt tarkoita että talla pohjassa kiskotaan karahkaa menosuuntaa vastaan, vaan ihan rullausta.

    Eikä sun tarvi sille öljylles täältä hyväksyntää hakea, kippaa askiin.
     
  16. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Jos tuota potkaisujuttua vielä tarkentaisi: auton ollessa pysähdyksissä, jos siis R:ltä siirtää suoraan D:lle (pysäyttämättä hetkeksi N:lle) vaihteisto saattaa potkaista aika tuntuvasti. Mikäli N:llä pitää hetken tuumaustauon, D kytkeytyy siististi. Jännä juttu, tosin niin on autokin jo 15 vuotta vanha...
     
  17. autoilija

    autoilija Gearhead

    Juu, se voi olla että oli 5mph kun ei anna vaihtaa, jotain sinnepäin kuitenkin.

    Ei tietenkään, hain vain sitä että onko ihmiset nähneet muitakin öljyjä kuin Mag Motonet tiskillä, mutta ilmeisesti eivät ja se on sitten se totuus.
    Juu, kippaan ne sinne ja sanon pipaut Motonetille ja lisensseille....toivottavasti eivät olleet ne kuuluisat viimeiset sanat.
     
  18. autoilija

    autoilija Gearhead

    Minulla ei tule ainakaan mieleen kuin; Toimiiko nopeusmittari täydellisesti ja sitäkautta jompikumpi nopeusantureista aina? Onko autossa muuta ongelmaa, vikakoodeja? Tuo loota hakee tietoja sekä moottorista että vaihteistosta ja siitä sitten päättelee asioita.
    Voihan se olla alustavaa turbiinivikaakin. Olisko maadoitusvikaa. Tarkista ja puhdista kaikki maadoituspisteet.

    En tiedä.

    Väärät öljyt?
     
    Muokattu: 18.4.2017
  19. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Turhan töykeesti sulle tossa laitoin, sori siitä. On sitä ittekin tullu koitettua e85 bensan tilalle chrysler cirruksessa, kyllä se toimi mutta pieni pelko persiissä entä jos joku pettää. No päätin pysyä 95:ssa varmuuden vuoksi ja yleensä kun koittaa jotain uutta/muuta niin luu jää käteen.
     
  20. autoilija

    autoilija Gearhead

    Mitä me näitä murheilemaan, voihan sinne työntää vaikka pellettejä, jos männystä tehtyjä. Tulee hyvää mäntyöljyä kun turbiini aikansa raksuttaa ja sille on kysyntää
     
    chevytb02 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!