Eri kärkiväli / tulppa eri sylintereissä??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja El C, 7.6.2017.

  1. El C

    El C 3rd gear

    Ihan vaan siis silkasta mielenkiinnosta;
    Varsinkin suorissa 6-moottoreissa joissa yksi kaasari tuppaa 1 ja 6 pytyt käymään laihemmalla kuin muut, johtuen tietenkin siitä, että sinne on pidempi matka . Varsinkin Chevyn surissa kutosissa toi on tunnettu ominaisuus.
    Kysynkin siis, että onko hyötyä laittaa 1 ja 6 pyttyyn eri lämpöarvon tulppa tai jos samanlainen kaikissa niin kannattaako tulpan kärkiväliä näissä pytyissä muuttaa?

    Taitaa olla hiukan hiusten halkomista muttya kunhan nyt kysyin.
     
  2. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    hoida asia ennemminkin niin, että kaikki pytyt saavat asiallisen seoksen.

    mutta kysymykseesi vastaten. mikäli seos on jo niin laiha, että syttyy heikommin ja puolassa riittää jerkkua niin kärkiväliä lisäämällä saat teoriassa laihemmankin seoksen syttymään paremmin.

    toinen tapa on aikaistaa sytytystä laihemmissa sylkyissä.
     
  3. El C

    El C 3rd gear

    Täähän oli siis enemmänkin hypoteettinen kysymys...

    Ekan huomiosi ymmärrän ja oon samaa mieltäkin mutta mites toi jäljempi on toteutettavissa, ilman tietokoneohjausta tietenkin.

    Ja juu, paras tapa tietenkin olis varmaankin vaihtaa imusarja kaksireikäiseen, jos kuitenkin haluaa pysytellä vanhassa tekniikassa...
     
  4. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    liikutat nastoja jakajassa. pst. älä kerro muille, sillä tämä on racemiesten salaisuuksia.
     
    rizla^^ tykkää tästä.
  5. El C

    El C 3rd gear

    Aaaaa
    juu, en kerro.
    Enkä taida myöskään kokeilla, loppuu taito suurinpiirtein ton lukemiseen :eek:
     
    Rotten tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No jos se kone on vakio niin kyllä sen pitäs toimia, todennäkösesti parannusta saisi jo jollain 3x SU/strombergilla tai jos on lottovoittaja jollain 3x DCOE kaasareilla. Jos jo neloskoneisiin yleensä saa noin 10 heppaa ja pienemmän kulutulsen vaihtamalla imusarjan fiksumpaan ja panemalla tuplakaasarit, niin luulis tollasessa kutosessakin.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mites se kanavan pituus vaikuttaa seoksen paksuuteen?
     
  8. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Kai tossa on ajatus, että kauas on pitkä matka ja alkupään sylinterit ehtii hörppiä enemmin....
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Eiks ne hörpi sit myös ilmas vähemmän.
    Täytösmäärissä voi olla eroja, mut tuntuis et seos pysyis suht samana
     
  10. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    kanavien virtausnopeudet vaikuttavat. suuremmalla virtausnopeudella ts. suuremmalla kierrosluvulla polttoaineaerosolia kulkeutuu arvatenkin paremmin myös pidemmälle.

    toisaalta voi itseasiassa olla, että päädyt hörppii ilmaa enemmän, sillä ilmallakin on massavirtansa ja voi käydä niin, että sopivissa olosuhteissa massavirta pakkautuu kanavien päätyihin.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    jossain imareissa kai bensaa voi kertyä sinne lattialle ja valua vaan noihin lähimmäisiin pyttyihin.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Semmonen se on slanttikin. Venttiiliviat iskee usein päätyihin jossa on käyty vähän kuumempina. Silti olivat luotettavan maineessa. Ei noi mitään tulppalajitelmia tarvitse, mutta ei myöskään kannata laihentaa pääsuuttimella seoksia äärimmäisyyksiin.

    Rallitarvikemarketista parempi imusarja ja kaasari.
     
  13. Martin460

    Martin460 Gearhead

  14. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Silläkin on vaikutusta virtauksiin, onko lämä tiskissä vaiko ajellaanko pintakaasulla. Kyllähän noi moottorin valmistajat aikoinaan varmaan testaili keksintöjän, että toimisi jotenkuten kaikki sylinterit. Se syö autonvalmistajan uskottavuutta jos pukkaa maailmalle sekundaa, tätäkin on valitettavasti tapahtunut...
    Itte en lähtisi kikkailemaan ja hienosäätelemään pyttyjen kesken, kyllä pitäisi pelittää ilman virityksiä, maamoottorista kun on kyse.
     
  15. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Normitilanteessa pitäis kyllä bensapuron sylinteriin kuivahtaa ja muuttua enempi kaasumaiseen tilaan. Imusarja ja imusarjan kuumuus vaikuttaa kaasarin kanssa tuohon tapahtumaan.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joskus pyörittelin kutosen imusarjaa käsissäni ajatellen, ettei tarvitse olla kovin taitava kotikoneistaja, kun päätyihin tällää kaasariparin lisäämään polttoaineenkulutusta ja urheilullisuutta ;)
     
    El C tykkää tästä.
  17. El C

    El C 3rd gear

  18. Väne

    Väne Gearhead

    Ajoituksen määrää katkoja, ei nastojen paikka, ei nastan siirto auta jos pyörijä menee nastan ohi ennenkuin katkoja antaa kipinän..
    Ainoastaan kun kipinäväli jatkuu jakajassa niin tulpan kipinä myöhäistyy aavistuksen, mutta ennakosta/pohjalevyn asennosta riippuen siirretyn nastan pytty voi olla aikaisemmalla tai myöhemmällä kuin muut pytyt.

    Mitä tarkemmin saat joka pytyn toimimaan samalla lailla niin sitä vähemmällä bensallakin toimii.
    Palotilahan on hyvä, imukanavien mittaerot sotkee kaiken ja esim päätypytyt voi jollakin kierrosalueella toimia paremmin kuin keskimmäiset(samallakin seoksella).
    Kolme kaasaria auttaisi, sitten jäisi enää syttyjärjestys ja pakopuoli sotkemaan toimintaa..

    Katso tulpat reilumman ajon jälkeen, sitten ajat pelkkää matkaa ja katsot tulpat, onko samat pytyt laihalla/rikkaalla, uusi tulpat joka välissä niin näet tykkäiskö joku pytty isommasta ennakosta tai paremmin palavasta seoksesta.

    Ja juuri siksi että se on tuommoinen maamoottori niin sitä pystyy helposti parantamaankin.
     
    helvetinkat tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!