Moparin kiilaperän laipan irroitus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Resuperse, 14.6.2017.

  1. Resuperse

    Resuperse Gearhead

    Jarrukengät piti vaihtaa, sitten huomasin että stefa vuotaa. Hommahan näytti tosi yksinkertaiselta, sokka irti, mutteri auki ulosvedin kiinni ja laippa irti. Noin niinkuin teoriassa. Nyt on kaksi suht järeää ulosvedintä väännetty solmuun, laipasta on se pinta mihin tulee jarrurumpu ja pyörä kiinni on kiero, JA SE PERKELEEN LAIPPA on edelleen paikallaan ja tuntuu pysyvän.olis pitäny antaa vuotaa, kaipa ne uudet jarrut olis katsastuksen ajan pitäny.... Onko jotain erikois konstia laipan irroitukseen vai vaan lämpöä, voimaa ja väkivaltaa?
     
  2. tooke

    tooke Gearhead

    Se on tosi lujassa. Ite oon tehny ulosvetäjän vanhasta peltivanteesta hitsaamalla siihen semmosen pukin, että siihen vetarin pään ja pukin väliin saa 10-tonnin pullotunkin, sillä kunnolla painetta ja lekaa niskaan, ni kyl se irtoaa...
     
    Resuperse tykkää tästä.
  3. Continental

    Continental Gearhead

  4. roope68

    roope68 Gearhead

    Lämmitin ja ulosvetäjällä pari kertaa ei antanu periksi sitte enemmän lämpöä ja sankoruiskulla jäähdytys johan paukahti irti, ei se hakkaaminen yleensä auta kun rikkoo .
     
    Resuperse tykkää tästä.
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Resuperse tykkää tästä.
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Siihen pitäisi pultata paksusta teräksestä laippa niin ei vedä kieroon sitä. Pillillä tai induktiokuumentimella äkkilämmöt laippaan niin irtoo.
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Eikös se tuossa tilanteessa kannata vaan purkaa pois ja rakentaa uudemman mallin vetareilla?
    Olen antanut itselleni kertoa, että se onnistuu, jos löytää sopivan mittaiset yksiosaiset vetarit.
     
    Resuperse tykkää tästä.
  8. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Keväällä kaverin sotosta sain irrotettua ne joskus kauan sittem amazoniin tekemällä ulosvetäjällä. Tuonlainen, niinkuin tuossa ylempänä toi bilteman malli, sillä erotuksella että mulla oli joku M24 tiuhakierteinen pultti siinä. Pulttipyssyllä kun paukutti niin, että se pultti meni vauhdilla vetaria päin, eli jätti löysiä, niin jo navat ponnahti syliin.
     
    Resuperse tykkää tästä.
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Vetoakselikonversiosta en tiedä mutta allaolevassa linkissä kerrotaan kuinka kiilavetoakseliperä modifioidaan "uuden" mallisille jarrurummuille.

    http://hotrodsandhemis.com/TaperedAxleBrakes.html
     
    Resuperse tykkää tästä.
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Itel tuli vastaava jumppa joskus eteen. Tein liukuvasaran, noin 5 kilon puntilla ja aabaut metrin liikevaralla. Polara liikku metrinverran ennenkuin kartio anto periksi.
    Tälläsin tilalle normi vetarit ja se homma oli ihan bolt on.
     
    Resuperse tykkää tästä.
  11. pptalo

    pptalo Gearhead

    Lainataas tätä ketjua. Käykö normiperän murikka lukolla kiilaperään?
     
    Resuperse tykkää tästä.
  12. Resuperse

    Resuperse Gearhead

    Kiitokset kaikille vastanneille! Kun ton laipan saa joskus irti, niin pitääkö se takaisin asennettaessa olla kuumaksi lämmitetty että puree kunnolla kiinni, vai kestääkö kylmänä asennettu paikoillaan?
     
  13. tooke

    tooke Gearhead

    Kyllä ne kylymiltään asennetaan.
     
  14. Naxu

    Naxu Double Gearhead

  15. Resuperse

    Resuperse Gearhead

    Täytyy tehdä/ hankkia tuolllainen... huomenna laitan kolmileukaisen ulosvetäjän "vetoon", saa tekeytyä reissun ajan. Jos se vaik kolmessa viikossa irtoais itsekseen... =)
     

Kerro tästä muillekin!