Vähäpäästösekoilua katsastuksessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja micco, 8.6.2011.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyse tais olla katsurin mielivallasta.
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    eipä silti, mulkkaa ne niitä jälkikäteenkin, äijät tai tää uus hieno atk-systeemi

    tossa topikin ekalta sivulta, vuodelta 2011, mulla esmes toi varustettu katalysaattorilla oli yhdessä koslassa leimojen välissä muuttunut vähäpäästöisyysmerkinnäksi vaikka auto on alunperin hyväksytty ei vähäpäästöisenä,

    pitipäs äsken oikein tarkistaa, kun tossa joku viikko sitten faija kävi valtakirjalla tekemässä paperihommia, nyt oli edellisestä leimasta pudonnut koko kattimerkintä otteesta, eli trafi saattaa kohdella sitä miten tahansa?

    näitä tuntuis nyt olevan jo melkiin joka vuosi jossain autossa, tiedot uutena tieliikenteeseen annetuista hyväksynnöistä ja erikoisehdoista tippuu tai vaikeutuu yli 30 vuotta takautuvasti vaikkei kosliin ole koskaan tehty mitään muutoksia...



    [​IMG]
     
    Muokattu: 4.4.2017
  3. DX

    DX Double Gearhead

    juuri näin, mulla on tuolla piironkissa 25 vuoden ajalta otekokoelma
     
    Muokattu: 4.4.2017
    helvetinkat ja eilhik tykkäävät tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sellasiakin autoja on joskus nähnyt että vuosmallin mukaan on vähäpäästönen mutta trafin järjestelmässä on ei vähä päästönen ja päästöt otettu aina ei vähäpäästösen mukaan.

    Tuo päästömittauskin......en tiiä, senkin vois joku poistaa vaikka ennen 91 tehdyiltä vai koska vähäpäästösys tulikaan, kokonaan. Ei ne sen ikäset autot enää ilmaa hirveemmin saastuta kun ei niitä niin paljoa ole. Tai joku että yli 30 vuotiaita autoja ei mitata. Yleensä ne alkaa olemaan jo harrastusautoja eikä käyttöautoja.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. gaminox

    gaminox 1st gear

    Jos tuo -91 Camaron ulkomailta niin kumpaan luokitukseen mahtaa mennä (ei vähä/vähäpäästöinen)? Heitetäänkö kolikkoa vai löytyneekö joku konkreettinen tapa määritellä?
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kaikki henkilöautot on vähäpäästöisiä vuodesta -91 lähtien, poislukien maastohenkilöautot, joilla on vuoden siirtymäaika...
     
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Paitsi ne jotka ei ole....ne on vasta 1992 lähtien.... muistaakseni
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Niin, ne maastohenkilöautot on!! Niinhän mä kirjoitin!
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Suomessa tuli vähäpäästöiset ennenkuin euroopassa....ja euroopassa tuli 1992 ja nyky eu suomessa mennään eu säännöillä...eli vähäpäästöisyyttä vaaditaan vasta 1992.
    Sellaiset vanhemmat autot joissa on kolmitoimikatalysaattori merkitään vähäpäästöisiksi 1990 lähtien..
    Pakettiautot ja painavat henkilöautot on oltava vähäpäästöisiä 1.1.1993 lähtien ja maastohenkilöautot 1.7.1993 lähtien.

    Lähde: katsastajan käsikirja.
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No niin sitten :rotfl::rotfl::rotfl:
     
  11. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Missäs menee raja että mikä on painava henkilöauto ja kuka sen päättää? :odroll:
     
  12. ido59

    ido59 Gearhead

    Painavalla henkilöautolla tarkoitetaan M1-luokan henkilöiden kuljetukseen valmistettua ajoneuvoa, jonka omamassa on 27% enemmän kuin kulloinkin rekisterissä olevien M1-luokan ajoneuvojen omamassojen mediaanin ja omamassojen keskiarvon keskiarvo. Tällöinkään ajoneuvoa ei tule lukea painavaksi henkilöautoksi, mikäli sen kantavuus jaettuna istuinpaikkojen lukumäärällä on suurempi kuin akselimassojen yhteenlasketun kuutiojuuren neliö. Kuitenkin, mikäli ajoneuvon kokonaisleveyden neljäsosan senttimetrilukema on suurempi kuin valmistajan ilmoittaman hiilidioksidipäästöjen massa kilometriä kohden, voidaan ajoneuvo hyväksyä painavaksi henkilöautoksi kahden vuorokauden kuluessa kunkin kuukauden täysikuusta lukien. Painavassa henkilöautossa tulee olla lukkiutumaton jarrujärjestelmä sekä mahdollinen savukkeensytytinlaitteisto poistettu käytöstä siten, ettei se ole helposti uudelleen käyttöön otettavissa.

    Käsimiehen katsastuskirja, kohta 3,14 / Tarfi 2010
     
    Muokattu: 14.6.2017
    weewee, Volvo_5.7, sämpy ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Oikeestikko "mahdollinen tupakansytytin poistettu..." , entäs jos kuskilla on sytytin taskussa :rotfl::rotfl::rotfl: , eikö se silloin olekkaan painava henkilöauto?? Mihin toi perustuu??
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Tossa kohtaa tais lukea että kantavuus > 760kg....ja valmistajahan sen päättää
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead


    Nyt joku kertoo mikä ideana stendarin poistossa?? U.U.J Koposen haamuja??
     
  16. Jsp

    Jsp Gearhead

    Hehe luin tätä ketjua ja haluan totea sen että olen tyytyväinen omaan -67 voorttiin.. Ne ei konttorilla etes rupee mittaamaan päästöjä ollenkaan.
     
  17. kossuvissy

    kossuvissy 3rd gear

    Fakta? Kyseessä 88 chevy jossa otteessa kolmitiekatti, ei mainintaa päästöistä ja katsastettu kymmeniä kertoja 600hc rajalla....
     
  18. fenix

    fenix 3rd gear

    xarper tykkää tästä.
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Pitäisi lukea "katalysaattori käytettävä lyijytöntä bensiiniä"
    No joo jos on maahantuojan kautta tullut auto, niin niistä on silloin saanut verohelpotuksen ja siis ehkä sen takia tollanen teksti...tossa muutama vuosi sitten lakattiin välittämästä niistä ja alettiin tuijottaa pelkästään käyttöönottoa.

    Ja vaikka päästöraja mittauksessa onkin 600 hc , ei katalysaattoria saa silti poistaa.
     
  20. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Mulla oli n. 14v ajan semmonen -91 Camry 2.0 litran efi koneella. Ei ollut vähäpäästöinen vaikka katti putkesta löytyikin. Siinähän ei myöskään ollu lambdaa putkessa.

    Olipahan miltei joka katsastuksessa melkoista vääntämistä katastusukkojen kanssa. Suurinosa aina väitti ettei tämmönen voi olla olemassa ja tän täytyy olla vähäpäästöinen.. soittelipa ne joskus viisaammilta apuja.

    Eipä silti, menihän se yleensä miltei vähäpäästöisen rajoihin suoraan, mutta jos pikkasenkaan oli yli niiden rajojen ni alkoivat aina hylkyä tarjoamaan. Piti aina huomauttaa että katsoppas nyt sitä otetta tarkemmin mitä siellä lukee.
     

Kerro tästä muillekin!