Dart -66 liikenteeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja vsuomine, 29.4.2017.

  1. vsuomine

    vsuomine 1st gear

    Muutaman vuoden jo projektina ollut Dart alkaa valmistua leimalla käyntiin. Auto on herätetty henkiin 25 vuoden seisomisen jälkeen. Toki on useita osia uusittu, kuten moottori 225 cid. Kaasarina on vanha huollettu Holley 1920. Laatikkona on 3-lovinen manuaali.

    Sytytys kaipaa vielä säätämistä ja sen osalta minulla olisikin tarvetta kokeneemman asentajan avulle. Jos jotakuta Dart-spelialistia kiinnostaa, niin tervetuloa tallilleni käymään ja ihmettelemään projektiani. Talli sijaitsee Vantaan Kaivokselassa.

    Ilmoittele, jos liikut täällä päin.

    -Ville
     
    12345678910 ja KajS tykkäävät tästä.
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Laita Slant Sicknessille YV. Hän tietää slanteista kaiken tarpeellisen. Auttanut mun slanttivaniin käyntiin, vaikka säätökohde onkin turuntien "väärässä" päässä.

    Jos kyse on vain sytytyksen ajoituksesta, ei kärjistä, sanoisin, että niin aikaiselle, että laittaa startatessa vähän hanttiin ja siitä inan takas.
     
    vsuomine tykkää tästä.
  3. vsuomine

    vsuomine 1st gear

    Täytyypä kysellä. Perussäädöt vaikuittaisi olevan aika ok. Koneen lämpeämisen jälkeen moottori sammuu eikä tahdo helpolla käynnistyä ja pysyä päällä, varsinkin kun antaa kaasua/nostaa kytkintä.
     
  4. mavi

    mavi Gearhead

    Mitkä on sinun ongelmat oikeesti . Käynnnistys , tyhjäkäynti ,tai ajaminen ?
     
    Muokattu: 1.5.2017
    Rotten tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onkssulla vielä kärkijakaja siellä. Mennääs vuoteen 1981 kun allekirjoittanut ajoi BDC-4 kilpisen Dartin anoppilan tontille eikä se enää startannut. Mä en ollut kuullutkaan kärjistä. Välykset olivat kuluneet mittaamattoman pieniksi. Sukulaisukko laittoi himppasen lisää kärkiväliä ilman minkäänlaista lamppua ja niin alkoi taas 170 cu in toimia. Jos sulla on ihan orkkis systeemit siellä niin saattaishan noita vilkaista.
     
  6. vsuomine

    vsuomine 1st gear

    Kyllä kärkijakaja on ja siinä orkkis hilppeet. Auto käynnistyy kylmänä helposti ja tyhjäkäynti ihan ok. Ongelma on lähinnä auton moottorin sammumisessa ja sitten käynnistämisessä lyhyen ajelun jälkeen.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jälkikäyntiäkö se yrittää tehdä? Sehän on yleisimmin seurausta siitä että moottori on karstainen. Palotilassa on jotakin riittävän kuumaa ajon jälkeen jonka seurauksena sitten aikansa käy miten sattuu. Miltäs tulpat näyttää?
     
  8. vsuomine

    vsuomine 1st gear

    Ei ole jälkikäyntiä. Katsoin juuri, että katkojan kärkien kärkiväli oli mittaamattoman pieni. Juuri laitoin lisää kärkiväliä ja nyt moottori näyttäisi toimivan paremmin. Voi olla, että kärkivälin lisäämisen myötä moottorin yhtäkkinen sammuminen loppuu. Kärkivälin lisäämisen jälkeen ajoitus muuttui reippaasti. Lampun kanssa näyttää tyhjäkäynnillä jopa 30-40 astetta ennakkoa. Tulpat ovat kuivan musta. Saattaa käydä liian rikkaalla, kun en ole ihan varma seosruuvin säädöstä.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No eikun ajoitusta kohdalleen. Kotimaisessa autotekniikan käsikirjassa oli tämmösten ennakosta sanottu "5-7 astetta, valmistajan suositus 2 astetta". Eli voi laittaa pikkuisen enemmän kuin alkuperäiset opaskirjat. Sit vaan kokeilee, että keskipakoennakot toimii loogisesti - ja palaa takaisin kohdalleen tyhjäkäynnillä. Säädöt tietty alipaineletku irroitettuna ja sen alipaine-ennakon kokeilee sitten lopuksi että sekin toimii.

    Ja ostat yhdet kärjet ja kondensaattorin jemmaan kun niitä ei enää joka paikassa ole. Ehkä Jämsän St1:ltä vois tien laidasta saada mutta muuten ovat jo harvinaistuneet.
     
    vsuomine tykkää tästä.
  10. vsuomine

    vsuomine 1st gear

    Kiitos vinkeistä. Varakärjet löysin US-Partsilta, hyllyssä oli valmiina. Nyt tartuin kiinni venttiilivälysten tarkistamiseen. Tuleeko tarkistus ja säädöt tehdä, kun kone on lämmin vai voiko tehdä kylmänä?
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tehtaan ilmoittamat välykset vakionokalle 0,01" ja 0,o2" ovat kuuman arvot. Ne pystyy säätämään ja varsinkin testaamaan käynnissä olevasta moottorista joskin on vähän sottaista puuhaa.
     
  12. vsuomine

    vsuomine 1st gear

    Joo kokeilin, niin testaus ja säätö onnistui käynnissä olevasta koneesta. Ehdin muutaman venttiilin säätää. Säätöä ne kyllä vähän vaativat, liian pieni välys. Pääongelma on edelleen, että moottori sammuu lämmettyään. Kuumaa moottoria ei meinaa millään saada käynnistymään. Kylmänä moottori käynnistyy aina helposti.

    Katkojien kärkien kärkiväliä on lisätty, nyt se on 0,028 ". Sytkä on tyhjäkäynnillä noin 10 astetta ennakkoa. Ryypyn läppä aukeaa koneen lämmettyä. Seosruuvi on auki n. kaksi kierrosta. Kaasarin ja imusarjan kiristykset tarkistin imuvuotojen varalta. Bensafiltteri on koko täynnä bensaa, joten kyllä pumppukin toimii. Oiskohan ongelma tuossa korjaussarjalla huolletussa kaasarissa..
     
  13. lintta&romu

    lintta&romu Gearhead

    Kokeile uudella puolalla, itselläni on parikin kertaa hajonnut ja oireet olleet juuri tuollaiset.
     
  14. vsuomine

    vsuomine 1st gear

    Pääongelma taisi selvitä. On kyllä aika koomista, että kondensaattori ei ollut kiinni maissa.. Se oli irrallaan virranjakajan kannen alla ja otti satunnaisesti kontaktia maihin. Olipa erikoinen kondensaattori, kun siinä ei ollut mitään millä kiinnittää pötkylän maihin. Uudessa kondensaattorissa on kiinni pieni levy, jonka sain ruuvaamalla kiinni jakajaan. Tulipa sitten kärjetkin samalla vaihdettua. Seuraavaksi jatkuu sytkän, kaasarin, ja venttiilien säädöt kun venttiilikoppakin on irti. Ehdin tuossa välissä jo tarkastaa bensapinnankin, joka näytti olleen liian korkealla. Kaasari alas päin kännettynä koho oli katossa kiinni.
    Jos kohta vaikka olis leimalla!
     

Kerro tästä muillekin!