Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ennen tuli debeeriin 1:1 ,niin on kirjoittajakin laittanut,pari kertaa käytin sitä merkkiä ja riitti,kovetetta on pitänyt laittaa kun pitempi aikaista kuvajutskaa tekee,voi lakata 5 pvä päästä vielä.en tiiä muista itte oon pinnan tehny lakalla oli sitten glossi mitä vaan.
    http://www.debeer.com.au/products/basecoats/berobase
     
  2. Petri.l

    Petri.l 1st gear

    Joo. Tuli tossa aijemmin maalattua konepelti jo ja laitoin kaikkia saman verran eli myös kovetetta käyttäen ja lakan laitoin heti märkänä jo. Jäi tosiiaan semmosta tummaa hologrammia paikoin.
     
  3. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    oisko fixinä ohkasempia kerroksia useampi + haihdutusaikaa lisää kerrosten välillä, hopia tuppaa helposti pilveileen liian "märkänä".

    Jos huomaa ennen lakan lisäystä niin kuivattelee pastan kunnolla ja ihan ohkasta kerrosta päälle...
     
  4. Petri.l

    Petri.l 1st gear

    Kokeillaan Näin. Ja iso kiitos kaikille neuvoista, jos näillä taas pääsis eteenpäin. hyvää jussia!!
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    älä vedä märän massan päälle lakkaa,anna kuivua ,ja jos näkyy pilveilyä(ruisku tai ruiskun säädöt meinaa paljon )voit pudottaa vähän painetta ja vetää kevyemmin viimeisen harsotuksen,aika moni saa pilveilyn jäämään saati aloittelija.
     
  6. Petri.l

    Petri.l 1st gear

    Häätyy kokeilla ku jokupäivä taas innostuu maalaileen.
     
  7. cellu

    cellu Gearhead

    jätä kovettaja pois
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    eli tulee lakkakin päälle, ehdotan kans et jättää värimassasta kovetteen pois, ei se sitä tartte, ohari vaan valmistajan ohjeen mukaan yks yhteen.
    yks tai kaks märkää värin peittävyyden ja pohjien kirjavuuden mukaan ja antaa kuivahtaa kauttaaltaan mataksi,
    sit kaukaa, jopa yli 30 cm, harsottaa pinnan silleen ettei se enää lähde ainakaan kiiltämään märkyyttään, ite huiskin ton yleensä löysin rantein ristiin rastiin nopeilla ja laajoilla liikkeillä, sit antaa vielä hetken antaa kuivahtaa ennen lakkausta ettei hiput lähde "kellumaan" ja seikkailemaan lakan mukana, ekan lakkakerroksen tasopinnoilllekin mieluummin hieman ohuena kuin kovin paksulti.
     
  9. Petri.l

    Petri.l 1st gear

    Joo. Pitää yrittää jos viikonloppuna kerkeis taas suhimaan kun loma alkaa, jos näillä ohjeilla taas vähän parempaa jälkeä sais. Pitää nuihin ruiskun säätöihin vähän viellä perehtyä että miten on paras.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    no ruutasta mitään tietämättä, ite lähtisin omien keskimääräisten kokemusten perusteella pintaa vetäessä, et hajotusilma ensin täysille ja sitten koittas hakee viuhkan muodon, pisarakoon sekä sumun virtausnopeuden ohennuksella, maali- ja ilmamäärällä ruutalle sopivaksi.
     
  11. Petri.l

    Petri.l 1st gear

  12. DX

    DX Double Gearhead

    toi flg ei oo itellä käytössä, mut naapurimaalari sellasellakin vetelee metallivärejäkin ja sanoo et ihan yleishyvä ruisku, silläkin käytännös aina hajotusilma täysillä.

    valmistajan ohje neulan säätöön on näemmä aika karkea, siihen asti, että skruuvin eka jenka tulee näkyviin, se voi olla sitten esmes jotain kaks kolme kierrosta pohjasta

    sit ruutan päähän liipasin painettuna se ehdottaa 2,4 bar painetta, jos ei oo mittaria niin sehän tarvii sit arvioida kompurasta mm. yrittäen huomioida letkun vaikutus, ite oon havainnut, että
    keskivertoruutan ilmankulutuksella ja esmes kymmenen millin letkulla suunnilleen kilon verran katoo matkalle per kymmenen letkumetriä.

    sitten koeruiskutus ja karkeesti ottaen jos tuntuu turhan kuivalta niin lisää maalia tai vähemmän ilmaa ja jos märältä niin päinvastoin.

    ruiskutusetäisyys vaikuttaa kans hitosti tohon onko sumu kuiva vai märkä,
    jälkeen ja tietty maalimäärä siihen millasta haipakkaa käden pitää liikkua, ite tykkään et maali on pikkasen notkeeta ja että viuhka on mahdollisimman levee ja suihkin sit aika minimietäisyyksillä, allekin, mut ruutan pitää kyetä leveeseen viuhkaan.

    ton pätkän lakkausosa voi antaa osviittaa siihen mitä tarkotan, lakkaruuttana on lidlistä naarattu 18 euron ja snadisti modattu parkside hvlp, etäinen kopio 95 satajetistä

     
    Muokattu: 28.6.2017
    Saetkae tykkää tästä.
  13. Petri.l

    Petri.l 1st gear

    Kiitoksia taas neuvoista ja videoista, jos ois taas vähän fiksumpi.
     
  14. Petri.l

    Petri.l 1st gear

    No johan se alko jo paremmin onnistumaan, yks lakka valuma tuli ku liikaa innostu mutta muuten hyvä ja ei pilveilyä.
     
    DX tykkää tästä.
  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tulipa sitten aloitettua ensimmäinen isompi maalausprojekti, eli auton ylimaalaus. Aloitin maalauksen ahtaista tiloista johtuen kaikista irtoavista osista ja aika pitkälle pääsinkin ihan siedettävin lopputuloksin, kunnes peräluukun kohdalla alkoi ongelmat. Kaikissa peltiosissa olen käyttänyt samaa kaavaa, eli epoksi pohjalle, sitten 2k hiontaväriä riittävän monta kerrosta ja lopuksi tietenkin värimassa + lakka. Nyt peräluukkua maalatessa värimassa on jo kahdesti kiehunut oikein kunnolla. Molemmilla kerroilla kiehunut paikka on ollut eri kohdassa ja alla on ollut ehjä kerros hiontaväriä ja pinta on hionnan jälkeen puhdistettu silikoninpoistolla. Massan olen vetänyt kolmella vedolla, eli aluks ohut harso, sitten tasainen märkä kerros ja vielä ohut harso perään. Muissa osissa kaava on toiminut, mutta nyt lakan sekoituksen aikana maali onkin kiehunut pilalle. Viiden minuutin odottelun aikana kiehumisesta ei näkynyt vielä mitään merkkejä. Tällä kertaa kun osasin jo odottaa sitä :(. Massa on PPG deltron bc ja sen ohenne D808. Hiontaväri ja lakka on automaalit.netin polakkitavaraa, jotka täyttää ainakin harrastelijan vaatimukset. Osaisko foorumin avuliaat automaalarit antaa vinkkiä missä menee pieleen? Itselle ei tule enää muuta mieleen kuin ohenteen vaihtaminen hitaampaan, mutta sittenkään en käsitä miksi ongelmat alkaa vasta nyt...
    Laitetaan loppuun vielä kuva kuinka rajusta kiehumisesta on kysymys :
    [​IMG]
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Pahasti kiehunut... Siis kiehui jo ennen pintalakkaa? Kun puhdistat massan pois, niin testaa sulaako tai pehmeneekö hiontamaali tinnerirätillä.
    Voi olla, että hiontamaali ei jostain syystä ole kovettunut kokonaan, esim huonosti sekoittuneet komponentit..
     
  17. tourist-ace

    tourist-ace Gearhead

    Joskus itsellä ollut ongelmia kun silikoninpoistoaineen haihdunta-aika ollut liian lyhyt. Pitää yllättävän kauan antaa haihtua.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Joo, toi voisi myös olla syypää.
     
  19. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Joo massa kiehui jo ennen lakkaa. Sen verran kirjoitin edellisessä viestissä väärin, että ensimmäisellä maalauskerralla kiehui hiontavärin päälle vedetty maali ja nyt alla olikin karhennettu lakkapinta. Silikoninpoiston olen antanut haihtua sen 10 minuuttia mitä maalia sekoitellessa kuluu. Voishan sitä koittaa odotella hiukan kauemmin.
    Yks juttu muuten tuli tossa asiaa pohtiessa mieleen...
    Kaadoin joku päivä maalaillessani yli jääneitä litkuja samaan astiaan ja kun sekaisin meni Trotonin (hiontavärissä ja lakassa käytettyä) ohennetta ja PPGn värimassaa, niin purkissa alkoi aikamoinen pulputus :eek:
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    sillon ku maalaan ppg väreillä niin enpäs käytä ainakaan värimassassa ppg omaa ohennetta, kun mää oon sitä mieltä että se on olevinaan herkkä reagoimaan vähän kaiken kanssa (toki maali sillä varmaan tarttuukin hyvin), paitsi maston mattamustan alkydikilikalin, jota voi ppg:lle käyttää eristevärinä,
    vaan ihan yleismallin ecotinneriä, yleensä sen päälle eksyy standoksin lakka, ecotinnerillä sekin laihennettu.
     

Kerro tästä muillekin!