Harrasteauton reaaliarvo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne, 24.6.2017.

  1. kaarne

    kaarne Gearhead

    Itse olen huomannut vuosikymmenien aikana , että harrasteauto joka on sama asia kuin vanha auto ei ole kovinkaan arvokas.

    Ellet löydä toista harrastajaa joka on valmis maksamaan suuriakin summia niin harrasteauton arvo on pahimmillaan satasen pari jos sitäkään.

    Nyt vaan on niin että suurin osa autoilijoista ei ole harrastajia ja kukaan heistä ei edes halua vanhaa autoa ja tuskin autoliikkeen edustajatkaan ilahtuvat kun vaihdossa tarjotaan yli kymmentä vuotta vanhaa ajoneuvoa.

    Mutta uusille harrastajille lohdutukseksi kerrottakoot että suurin arvo tässä harrasteessa on tunnearvo jota ei rahalla voi mitata.
     
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    "Toisen romu on toisen aarre"

    Pohdintasi pätee oikeastaan mihin tahansa esineeseen/tavaraan. Maailmalla on ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan huomattavia summia kolikoista, postimerkeistä, vanhoista univormuista ja vanhoista autoista paljon enemmänkin kuin on näiden materiaalin arvo. Esim. Googlaa vaikka USAn 1933 double eagle kultarahasta tietoa, niin huomaat että "vaatimattomasta" kultamäärästä huolimatta joku halusi maksaa eräästä sellaisesta miljoonia.

    Mutta mikä on minkäkin esineen reaalinen arvo? Eikö arvo ole se, millä joku myy ja millä joku suostuu ko. esineen ostamaan, plain and simple? Toki, jos myyntimarkkina on virheellisesti valittu eli tarjoaa esim. Plymouth Superbirdiä Rinta-Joupille vaihdossa ja saa siitä pari tonnia, niin sitä voitannen kutsu idiotismiksi, ei reaaliarvolla myymiseksi...

    -JJ-
     
    Powerstroke ja rb tykkäävät tästä.
  3. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Paska provoa taas tältä "harrastajalta"
     
  4. kaarne

    kaarne Gearhead


    Tuollaisissa tapauksissa tavara on kohdannut rikkaan ostajan joilta ei rahat lopu helposti mutta sellaiset ovat hyvin harvinaisia ja ellei heitä olisi niin kolikot ja merkit jäisivät myyjälle.

    Niin mikä on kymmeniä vuosia vanhan auton arvo.

    Itse sanoisin että se voisi olla satasen pari tai vaihdossa uuteen hieman enemmän.

    Suurin osa harrasteautoista eivät ole erityisen harvainaisia joten jos haluaa lyödä rahoiksi niin sitä ennen pitää hankkia joku erikoisuus jotka ovat useimiten myös erittäin kalliita ja säilyttää sitä tallissa odottamassa hetkeä milloin sen voi muuttaa rahaksi.
     
  5. spede

    spede Gearhead

    Harrasteauto ja vanhaauto ei ole sama asia. Hupiukko oot.
     
    belair54, Rotten, ata ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Asiahan riippuu aivan suoraan siitä, minkä merkkinen ja mallinen ajoneuvo on kyseessä. Itsessään harvinaisuus ei tee mistään autosta arvokasta, joissain tapauksissa lähes päinvastoin. Mikäli lähes kaikki tietyn mallin yksilöt on paalattu, siihen on yleensä myös jokin syy.

    Päätyäkseen halutuksi harrasteautoksi tai keräilykappaleeksi, täytyy autossa olla yleensä jotain kiinnostavaa potentiaalia kuten muotoilu tai tekniikka.

    Tuo satasista höpöttäminen on lähinnä "kaikkitietävän", seniilin ukonhöppänän näkemys asiasta ja tarkoitus (jälleen) provota aidon keskustelun sijaan.

    Lainaus Wikipediasta:

    "Käytännössä trollausta voi olla äärimmäisen vaikea erottaa pelkästä syvästä tietämättömyydestä tai tyhmyydestä, joskin säännölliset trollaajat yleensä oppii tunnistamaan".

    Koko artikkeli:

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli_(internet)


    IS
     
    Peeaa tykkää tästä.
  7. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    \ihanko aikuisten oikeesti uskot ton trollin olevan joku senior -kansalainen?
     
    Karpov tykkää tästä.
  8. ido59

    ido59 Gearhead

    Enpä hämmästyisi, mikäli Kaarne on Fokus Median ikioma klikkihuora - ukkoutuvan ja hiljenevän OD:n 'piristykseksi'.

    Sodassa mediakortin kävijä- ja klikkimääristä kaikki on sallittua. Ja hyvinhän tuo näyttää toimivan - Kaarnekeskustelujen viestimääristä päätellen.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mielenkiintoinen näkökulma! Ennemmin tuokin kuin 80v pappa.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eli avain kaikkeen on olla vastaamatta/kommentoimatta kaikkiin kaarnen paskajuttuihin :p
     
    Rotten ja hartsa69 tykkäävät tästä.
  11. juk1

    juk1 3rd gear

    Mikähän mahtaa sitten olla oikea taho määrittämään harrasteauton realiarvon? Tuntuu siltä et kaarnen mielestä hän itse on oikea taho tekemään tämän määrityksen. Rupeeppa kaarne ylläpitämään harrasteautojen realihinta taulukkoa niin saat jotain mielekästä tekemistä:rotfl:

    Jos nyt ihan tosissaan haluaa auton realiarvoa mitata niin ainoa oikea mittari on romuraudan kilohinta x auton paino :poff:
     
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Muutamia vaihoehtoja punniten:

    A) Ylläpidon pila:

    Kiinnijäädessä paskamyrskyn seuraukset "hyötyjä" korkeammat, en usko.

    B) Trollaava bensalenkkari:

    Vaatisi huomattavan selvitystyön ja ikäiselleen epäterveen kiinnostuksen kohteen, ihan liikaa vaivaa asian eteen, emmäviitti, en usko.

    C) Senioritrolli

    Todennäköisin vaihtoehto, itsepäinen, ilman asiasisältöä inttävä ukonjäärä jollaisia on suomessa paljon. Ihmettelevät ääneen milloin mitäkin ja ovat yhden mielipiteen ja totuuden ihmisiä, kuten kommunistit yleensä. Natsiauto- ja lahtarikirjoittelut viittaavat myös tähän nitro-trolli-kategoriaan.

    IS
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Googlen avulla saa nykyään tiedot joten ikää voi olla vaikka 12v.


    Kirjoitusasu, nopeus ja kuvien linkitys ym kertoo jo että kyseessä ei ole vanha pappa.

    Vaikka papatkin konetta voi handlata hyvin niin kyllä se ikä näkyy.
     
  14. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Mut moparia ei arvosteta kovin korkealle :) Kyllä pitää puottaa hinta olemattomiin et menee kaupaksi
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    :wc:No hei, mopar.
     
  16. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    kylläkai moparistakin sen miljoonan tai kaksi saa myydessä :soosoo:
     
  17. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    No omasta mielestä Yrittäny myydä iha kohtuu hinnalla. Kuitenkin toimiva isolohko. Kohtuu siisti. Ja pohjasta tosi siisti. Toki pikku näpryytä on. Mut näyttää että ei siitä enempää saa ku aspenistakaan :D Kuitenki -60 lukunen
     
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tämähän vois olla ihan jeppis topikki...

    Puhutaanko täällä nyt harrasteauton hinnasta vai arvosta?

    Hinta on se summa vaihdannan välinettä, jolla myyjä suostuu omaisuudesta luopumaan ostajalle joka suostuu maksamaan ko summan. Nämä on aika helppoja asioita, minua toki kiinnostaa tietyt "poikkeamat todellisuudessa", hassut ilmiöt...

    Arvo voi olla jotain aivan muuta. Esimerkki: Minkä hintainen on häpykarva? En maksaisi paljoakaan... Mutta, jos sen laittaa pizzaan, sillä saa kokonaisen ravintolan suljettua.
     
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jos ensin fundeerais tuota hinnan määräytymistä markkinoiden mukaan? Ikä ja harvinaisuus ei tee mistään automaattisesti haluttavaa ts. sellaista, josta joku olisi valmis maksamaan paljoa.

    Kuten joku jo mainitsi moparikauppa on tiettyjä "everybodys' darling":eja lukuunottamatta snadiski kankeaa, osaltaan jo uudesta lähtien. Chrysler on tehnyt koko "klassisen kauden" (1955-1973) ajan vähintään yhtä hyviä malleja, mitä muut tehtaat, mutta myyntiluvut on aina olleet GM/Ford pienempiä. Osa näistä on suoranaisia markkinointi kömmähdyksiä, kuten se, että Barracudaa yritettiin myydä käytännöllisellä tavaratilalla, kun asiakassegmenttiä olisi kiinnostanut sporttisuus ja se, kuinka poniauto vetoaa vastakkaiseen sukupuoleen. Ja ilmiötä kuvaa, että meillä on nyt "poniautoluokka" eikä "petokalaluokkaa".

    Toisekseen, en ole ikinä käsittänyt, kuinka Plymouthin ja Dodgen asiakassegmentti eroaa toisistaan? Molemmat ovat samalla "kukkarotasolla", kuin Ford ja Chevrolet, mutta miksi Chrysler piti molempia merkkejä "kilpailemassa" toisiaan vastaan? (onneksi piti, hienoja malleja on molemmilla). Vähän niinkuin Keskolla oli Rautia ja K-Rauta.

    Klassikkojen kohdalla ihmettelen, miksei Imperial maksa enempää? Cadillaccien, Buickien ja Mercuryjen sekä Lincolnien hinnat pyörii vuosimallista riippuen 15-35 KE välissä, kun hyvä kuntoista Imperialia saa molemmin puolin 10KE? On niitä välillä nähty leffoissakin? Siipimallit on komeita, saippualaatikkokauden autotkin ainakin yhtä hienoja kun Lincin vastaavat?
     
  20. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    No vähän samaa ajattelin itsekki.

    Nii kauan voi puhua harraste Amerikan autosta. Kunnes yrittää myydä sitä. Siinä vaiheessa jos se on mopari ni ei olekkaan harraste ajoneuvo vaan ylihintainen ikääntynyt ajoneuvo.
     

Kerro tästä muillekin!